Banker kan bli ersättningsskyldiga vid bluff med BankID
Även när kunden varit oaktsam

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslutade idag att banker kan bli ersättningsskyldiga om deras kunder drabbas av bluffar som genomförs via BankID. Detta även om kunden varit oaktsam när de lämnat ifrån sig sina Bank ID-uppgifter.
ARN har nu avgjort fyra av sex vägledande fall som rör bank-id-bluffar skriver TT. I tre av fallen anser ARN att banken ska vara med och dela förlusten med kunden medan man i ett fall anser att kunden ska stå för hela förlusten själv. Britta Ahnmé Kågström, chef för ARN, säger till TT:
"Om kontohavaren själv hjälpt till att lämna uppgifter, men inte förstått att det rör sig om ett bedrägeri så ansvarar man upp till 12.000 kronor. Det innebär att kunden får står för en slags självrisk, som i försäkringar, på 12.000 kronor, utom i de fall som är särskilt klandervärda. Med det menas att man varit oaktsam, och även likgiltig inför risken."
Banken Nordeas kommunikationschef Magnus Nelin säger att det är ett bra att ett beslut har kommit och att man nu ska analysera detta. Han uppger vidare att det än så länge är allt för tidigt för att gå in på hur Nordea kommer att hantera ersättningskrav som uppstått på grund av bank-id-bluffar.
Uppdaterat
Dina Pengar har gjort en längre genomgång om de fyra fallen ARN har bedömt. Den kan ni läsa här om intresse finnes.