Katrin Zytomierska stäms för corona-reklam
Influencer kränger fiskolja som ska stärka immunförsvaret

Influencern Katrin Zytomierska och hennes företaget Clean Eating stäms nu av Konsumentombudsmannen (KO) för falsk marknadsföring. Det ska handla om ett inlägg i sociala medier där Zytomierska antyder att en slags fiskolja som hennes företag säljer ska stärka immunförsvaret, något som underförstått ska ge bättre skydd mot det nya corona-viruset.
Det finns inga bevis för att fiskoljan varken stärker immunförsvaret eller skyddar mot det nya coronaviruset och därför stämmer nu KO Zytomierska. I ett pressmeddelande säger Gunnar Wikström, processråd vid KO:
"Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset."
KO vill även att marknadsföringen av fiskoljan och tre andra produkter som Clean Eating säljer stoppas omgående tills frågan är avgjord i domstol. Därför vill KO att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud mot marknadsföringen.
Konsumentverket ska granska influencers
Misstänks ha gjort otillåten reklam för kreditföretag

Steven Seagal bötfälls för att ha gjort reklam för kryptovaluta
Sådant måste man ange som influencer
KO överklagar dom mot Kissie
Fälldes för otillåten reklam
