Simon Stålenhags senaste projekt misstas för H&M-reklam
Arkipelagen försöker dock mest att fånga 00-talet
Den svenske konstnären Simon Stålenhag har lagt ut lite bilder från sitt senaste projekt Arkipelagen vilket fick en del att undra om han hade inlett ett reklamsamarbete med den svenska klädkedjan H&M.
Det hela berodde på att det i en av bilderna förekom en gammal utomhus-annons som H&M använde när de lät fotomodellen Claudia Schiffer göra reklam för företagets kläder i början av millenniet. Stålenhag skriver själv om missuppfattningen på Twitter:
"Someone believes my Arkipelagen pictures are part of a H&M campaign. They are not: the Claudia Schiffer ad was part of H&Ms year 2000 x-mas campaign and I was struck with how well it captured the distance between now and the early 00s. So I used it in the Arkipelagen project which takes place in the early 00s. It's not my fault that H&M exists in the world and have cluttered the landscapes for decades. I'm a landscape painter and I paint the landscapes I grew up in. Give or take a robot or two."
Ni kan kolla in Stålenhags bild på H&M:s Claudia Schiffer-annons här ovanför och lite fler bilder från den kommande boken Arkipelagen hittar ni nedan.


















Retro-futurism
Simon Stålenhag gillar robotkonst

Amazon gör tv-serien Tales from the Loop
Scifi-serie baserad på Simon Stålenhags konst

Simon Stålenhags verk i filmform
Mycket snyggt!
