44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Taylor Swift varumärkesskyddar låtfraser Party like it’s 1989™
Taylor Swift varumärkesskyddar låtfraser
Taylor Swift
Foto: SuzanneATX

Att artister och andra vill skydda sina upphovsrättigheter är ingen nyhet men popartisten Taylor Swift och hennes management verkar nu dra det hela ett steg längre då man har börjat varumärkesskydda textfraser från hennes låtar.

Det handlar om fem stycken textfraser som förekommer i låtarna på hennes senaste album "1989":
– This sick beat™
– Party like it’s 1989™
– Nice to meet you. Where you been?™
– Could show you incredible things™
– Cause we never go out of style™

De första två i listan ovan anses som något mer unika än de sista tre av det amerikanska patentverket USPTO och dessa fraser får man inte använda på i stort sett några andra produkter. De sista tre anses vara något mer allmängiltiga och dessa har man inte lyckats skydda i så många produktkategorier. Ni hittar hela listan på var man inte får använda fraserna här.

mic.com Samhälle, Ekonomi, taylor swift, varumärken, patent, upphovsrätt, juridik Tack till Daniel Taylor Swifts senaste album finns inte på Spotify Eller ja, all musik från Swift är tillbakadragen Förra måndagen släpptes Taylor Swift sitt senaste album "1989" men det är en platta som bara går att köpa som fysisk CD eller via musik på fil från till exempel iTunes. Spotify, Pandora och andra streamingtjänster har än så länge inte fått rätt att börja streama musiken från "1989". Även när Swift släppte sitt förra album "Red" gick inte detta att spela upp via Spotify och det är allmänt känt att Swift anser att streamingtjänsterna är en av orsakerna till att skivförsäljningen i andra kanaler sjunker. I en krönika från Wall Street Journal som dök upp tidigare i år skriver Swift bland annat: "It’s my opinion that music should not be free, and my prediction is that individual artists and their labels will someday decide what an album’s price point is. I hope they don’t underestimate themselves or undervalue their art. Music is art, and art is important and rare. Important, rare things are valuable. Valuable things should be paid for." Hururvida "1989" kommer att dyka upp på Spotify och andra streamingtjänster i framtiden finns det inga uppgifter om men det är antagligen inte helt omöjligt då det var vad som skedde med "Red" några månader efter det att den hade släppts i butik. Uppdaterat Det verkar som om Taylor Swift precis drog tillbaka hela sin låtkatalog från Spotify. Exakt vad det beror på finns det för tillfäller inga uppgifter om men Spotify har "kommenterat" det hela i ett blogginlägg här. Tumnagel
-26.4°
0
Varför är Taylor Swifts låtar så populära? Här svarar Chilly Gonzales på det Taylor Swift var en av förra årets populäraste artister och hennes låtar verkar ha gått hem i de flesta lägren. Men varför är det så? Här försöker sig den kanadensiske sångaren Chilly Gonzales svara på det genom att lyssna på Swifts monsterhit "Shake It Off" och peka på vad det är som gör just den låten så pass lyssnarvänlig. Tumnagel
51.4°
0
Taylor Swifts videostreams har växt explosionsartat Många som vände sig till YouTube då hon försvann från Spotify Efter det att Taylor Swift tog bort sin låtkatalog från Spotify så har antalet musikstreams med henne rasat men i ännu högre grad så har antalet videostreams med Swift ökat explosionsartat som synes i diagrammet ovan. Den tredje november, samma dag som Swift försvann från Spotify så hade hon cirka 12,5 miljoner dagliga tittare på YouTube och Vevo, en siffra som bara sex dagar senare hade ökat till runt 24 miljoner och ytterligare en vecka senare hade Swifts musik spelats 35 miljoner gånger om dagen. Som synes så har antalet musikstreams från tjänster som Spotify, Beats och Rhapsody minskat rejält. Swifts senaste album 1989 finns tillgängligt på Beats och Rhapsody betaltjänster medan den inte finns överhuvudtaget på Spotify. Uppdaterat Som användaren frameloose skriver i kommentarerna så beror givetvis en del av ökningen sannolikt på att Swift släppte sitt senaste album den 27 oktober. Tumnagel
0.0°
0
Mer tjafs runt Taylor Swift First world problems Ni vet redan allt om Taylor Swift och att hon tagit bort sin katalog från Spotify och nu kommer nästa del i historien. Tidigare i veckan gick Daniel Ek ut och berättade att Swifts skivbolag säger nej till uppskattningsvis 6 miljoner dollar under nästa år genom att ta bort katalogen och nu får han mothugg från skivbolaget. Skivbolaget Big Machines VD Scott Borchetta säger att man "bara" fått 496 044 dollar från Spotify de senaste 12 månaderna och att de där 6 miljonerna verkar orimligt. Man säger även att man tjänat mer pengar från Vevo/Youtube under den tiden. Nu svarar Spotify genom kommunikationschefen Jonathan Prince. The more we grow, the more we pay artists, and wex27re growing like crazy. Our users, both free and paid, have grown by more than 50 percent in the last year, which means that the run rate for artists of every level of popularity keeps climbing. And Taylor just put out a great record, so her popularity has grown too. We paid Taylorx27s label and publisher roughly half a million dollars in the month before she took her catalog down-without even having 1989 on our service-and that was only going to go up. Sista ordet är inte sagt här tydligen, men vi kan väl komma överens om att någon tjänar alldeles för mycket pengar. Tumnagel
16.2°
0
-88.8° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
mån. 2 feb 2015, 14:00
Taylor Swift varumärkesskyddar låtfraser Party like it’s 1989™
-88.8°
0