Google prisade Stadia-studiorna veckan innan nedläggningen
Oof

Google stängde nyligen ner sina utvecklarstudior till Stadia och alla spel som var under utveckling skrotades. Detta är aningen trist då vi inte kommer få se några exklusiva Stadia-titlar som på riktigt drar nytta av molnkraften bakom Stadia, men nu kommer Stadia leverera samma upplevelser vi får på annat håll. Nedstängningen av Stadias utvecklarstudior kom som en ordentlig överraskning för alla inblandade. Extra underligt är att Stadia-chefen Phil Harrison bara en vecka innan nedläggningen ska, enligt källor till Kotaku, hyllat Stadia-utvecklarna och skrivit detta:
“[Stadia Games and Entertainment] has made great progress building a diverse and talented team and establishing a strong lineup of Stadia exclusive games. We will confirm the SG&E investment envelope shortly, which will, in turn, inform the SG&E strategy and 2021 [objectives and key results].”
Ett ganska peppigt meddelande, helt enkelt. Mailet ska ha skickats ut 27 januari och nedläggningen skedde 1 februari. I meddelandet om nedläggningen av Stadia-studiorna pekades det på att kostnaden för att utveckla AAA-titlar växer exponentiellt. Detta är förstås sant, men å andra sidan är Google ett av världens rikaste företag så det borde ha funnits en möjlighet för Jade Raymond och hennes team att visa vad dem går för i alla fall en gång. Enligt Kotakus källor ska Google redan innan mailet skickats ut vetat om nedläggningen och Harrison ska också ha pekat på Microsofts uppköp av Bethesda och den pågående pandemin som anledningar bakom nedläggningen.
Oavsett anledning är det riktigt tråkigt att Stadia-studiorna lagts ner. Stadia hade kunnat bli en av de bästa ställena att spela på med unika spelupplevelser tack vare den råstyrka som Stadia-servrarna sitter på. Vi hade kunnat få se spel med expansiva och detaljerade världar att utforska, avancerad AI och bättre fysikmotorer. Men nu kommer det bara bli portar av spel.