Kontrollera det övernaturliga i Control
Vi har spelat Remedys nya trippiga äventyrspel
Vad skulle hända om de droginducerade drömmarna i Max Payne blev ett eget spel? Det var troligtvis en fråga som ställdes på Remedys kontor innan gängen började arbetet med Control. Spelets inledande ord lyder: Fair Warning. This is gonna be weird. Och det är verkligen ingen underdrift.
TL;DR: Med intressant gameplaymekanik och en stor mängd mystik har Remedy levererat en ordentlig singleplayerupplevelse som underhåller från start till slut.
I Control får vi ta kontroll över Jesse Faden. En till synes normal kvinna som av en händelse lyckas ta sig in på den hemliga myndigheten Federal Bureau of Control, som hanterar diverse övernaturliga fenomen runt om i staterna. Jesse har varit på jakt efter Control sedan barnsben efter att ha upplevt en övernaturlig incident i sin hemstad Ordinary, vilket resulterade i att hennes bror kidnappades av byrån. Utan att gå in allt för mycket i detaljer blir Jesse illa kvickt chef för hela organisationen efter att den attackerats av ett mystiskt väsen vid namn The Hiss. Jesses mål är att sätta stopp för The Hiss samtidigt som hon försöker få reda på vad som hänt hennes bror.
Hela spelet utspelar sig i Federal Bureau of Controls högkvarter på Manhattan i New York. Mer specifikt i en byggnad vid namn The Oldest House som praktiskt taget är ett levande väsen som ser till att hålla byrån hemlig, så att de kan utföra sitt jobb ostört. Under resans gång får vi möta diverse intressanta karaktärer som ger oss uppdrag och hjälper oss på vägen. Bland annat forskarassistenten Emily Pope som med en stor dos entusiasm pekar dig i rätt riktning och svarar på frågor du har om byrån och deras verksamhet samt vaktmästaren Ahti som tar Jesse under hans vingar för att lättare kunna navigera i The Oldest House.
Något jag fullkomligt älskar är den nonchalanta relationen alla anställda på Control har till det övernaturliga kaoset som måste hanteras. För dessa individer är detta mer eller mindre business as usual, vilket gör att du som spelare blir ännu mer indragen i världen och bara vill veta mer om karaktärerna och deras upplevelser. Och jakten på svar byggs ut med lika mystiska rapporter och avhandlingar om andra incidenter Federal Bureau of Control varit tvungna att hantera.
Som Director för Control får Jesse tillgång till ett handhållet vapen vid namn Service Weapon som initialt agerar vanlig pickadoll, men kan uppgraderas och förändras relativt fritt. Initialt får du tillgång till formen Grip som är den vanliga pickadollen, men ju mer du spelar desto fler vapenmöjligheter får du tillgång till och kan göra om pistolen till hagelbrakaren Shatter, granatkastaren Charge, maskingeväret Spin eller distansvapnet Pierce. Vissa av vapnen kan även uppgraderas, vilket gör att de gör mer skada och du kan peta in fler vapenmoddar.
Vapenmoddarna är riktigt trevliga tillbehör som gör vapnen mer effektiva. Bland annat kan du göra så att headshots gör mer skada eller genererar energi för dina förmågor, eller bli mer resurssnåla när du skjuter medan du svävar. Initialt kan du peta in en mod i varje vapen, men uppgraderar du vapnet två gånger låser du upp tre modutrymmen. Moddarna förändrar inte hur vapnen används, men gör vapnen mer optimala i vissa situationer.
Utöver Service Weapon har Jesse tillgång till en rad olika övernaturliga förmågor som låses upp under spelets gång. Till en början kan du lyfta bråte runt omkring dig som du kan kasta iväg på fiender, men senare får du tillgång till en sköld, möjligheten att sväva och förslava fiender. Dina förmågor kan du levla upp genom att spendera poäng som du lägger vantarna på genom att klara uppdrag.
Förmågorna fungerar mer eller mindre likadant från start till slut, men uppgraderingarna gör dina krafter mer effektiva och i vissa fall får du tillgång till alternativa funktioner. Uppgraderar du skölden får du till exempel möjlighet att skjuta iväg bråtet du använder som skydd för att ge dig lite andrum i strider.
Dina förmågor gör även spelet till ett metroidvania-liknande lir då du har möjlighet att besöka nya områden i The Oldest House som inte varit tillgängliga tidigare. Utforskning belönas med nya moddar till vapen och din karaktär, men även en stor mängd rapporter och annat intressant som bygger ut spelvärlden.
I spelet får du slåss mot massvis med fiender av olika slag och du får använda dina vapen och förmågor helt fritt för att sätta stopp för buserierna. Initialt känns spelet som en rätt standard cover-baserad shooter, men ju fler förmågor och vapen du får tillgång till så förändras sättet du spelar rejält och mot slutet är Jesse praktiskt taget en superhjälte som flänger omkring med fiender som om de vore vantar. Spelet levererar väldigt många intressanta och tillfredsställande strider som får spelaren att vilja experimentera mer och mer.
Control är även ett tjusigt spel att titta på och The Oldest House levererar förvånansvärt många intressanta miljöer som bland annat ett massivt stenbrott och en labyrint vid namn Ashtray Maze. Ashtray Maze levererar även en av de fetaste och mest underhållande spelupplevelserna jag varit med om på länge. Även karaktärerna är intressanta och väldesignade med unika personligheter och karaktärsdrag.
Kalastjusig grafik kan dock leda till prestandabekymmer och även på PS4 Pro stötte vi på ett par FPS-dippar. Dessa var dock oftast korta och oftast kopplade till laddningssessioner, men det blev ett par dippar när actionnivån blev för hög. Det är ingen dealbreaker, men är ändå lite irriterande i ett spel som är så pass vasst. Remedy kommer dock leverera en Day 1-patch som ska lösa en del av strulet, så detta lär inte vara något som påverkar era spelsessioner.
För att sammanfatta så är Control ett av årets måsten på spelfronten. Spelet erbjuder en mystisk berättelse som lyckas hålla dig fast i flera timmar samt förmågor som gör att du känner dig som en superhjälte. Vi hoppas verkligen att Remedy kommer leverera mer Control i framtiden, då spelet är ett av få spel som undertecknad bara vill ha mer av när eftertexterna börjat rulla.
I vanlig ordning: Om ni undrar över något om Control så är det bara att plita ner frågorna i kommentarsfältet så svarar vi till vår bästa förmåga.
Control släpps 27 augusti till PC, PS4 och Xbox One.
Försök igen


















