34 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Molyneux vill inte snacka om sitt kommande spel Legacy
Har lärt sig av misstagen

Vi är ganska vana vid att utvecklaren och visionären Peter Molyneux gärna pratar gott om sina spel. Och helst i termer av revolutionerande, världsbäst och banbrytande. Visioner som inte alltid återspeglats i resultatet. Därför har han valt att inte prata så mycket om sitt kommande spel Legacy. Faktum är att han säger i ett uttalande att det vore oklokt att prata för mycket om spelet. Däremot avslöjar han i en intervju med Glixel att det är ett väldigt annorlunda spel.

“I think it would be a mistake to talk about it. The only thing I think is wise to tell you is that it's very different. One of the things I am proud of is the number of different genres that I've attempted. At the moment, it's hard to peg what genre Legacy falls into.”

Vilken plattform spelet ska släppas till är inte heller bestämt. Dock utvecklar han det just nu för användning på PC.

Spel, Bransch, Peter Molyneux, Legacy, utveckling

Rykte Microsoft fick erbjudanden om att sälja Fable
Men ville inte släppa varumärket

I slutet av april stängde Lionhead Studios ner och därmed avslutades även eran för Fable. Nu rapporterar dock Kotaku om att flera köpare, enligt källor till sajten, ville ta över Fable-varumärket och studion men att Microsofts ovilja att släppa i från sig Fable gjorde att de flesta buden drogs tillbaka Det ska ha handlat om stora företag som erbjudit relativt stora summor för både Fable och Lionhead, men eftersom de flesta intressenterna ville ha studion just på grund av Fable blev det ingen affär. Och det är kanske inte så konstigt. Skulle någon ha köpt studion utan varumärket hade de fått publicera nya Fable-spel, eller Fable Legends om de valt att fortsätta utvecklingen, under ett licensavtal med Microsoft vilket inte är speciellt förmånligt för den som skulle ha tagit över studion. Tumnagel
31.7°
0

Folk är arga på Peter Molyneux
Håller inte det han lovar

Spelutvecklaren Peter Molyneux har i princip fått stämpeln "mannen som inte håller det han lovar". Anledningen är att han oftast målar upp storslagna scenarier som sedan inte lever upp till förväntningarna. Och nu har han gjort det igen. År 2012 startade han ett Kickstarterprojekt för spelet Godus som också blev finansierat. Utvecklingen skulle ta sju till nio månader. Men trots detta har spelet endast släppts till Android och iOS medan PC-versionen verkar dröja och Linuxversionen inte ens är påbörjad. Dessutom har en av spelets designer nyligen gått ut och sagt att spelets onlineläge känns väldigt skakigt och att hela processen med att ta fram spelet är långsam. Peter Molyneux har också själv sagt att han ångrar att finansieringen skedde via Kickstarter eftersom formen i sig inbjuder till att lova för mycket. “There’s this overwhelming urge to over-promise because it’s such a harsh rule: if you’re one penny short of your target then you don’t get it. And of course in this instance, the behaviour is incredibly destructive, which is ‘Christ, we’ve only got 10 days to go and we’ve got to make £100,000, for fuck’s sake, lets just say anything’. So I’m not sure I would do that again.” Hur det går med PC-versionen vet med andra ord ingen. Och dessutom har Peter Molyneux börjat jobba på ett nytt mobilprojekt som går under namnet The Trial vilket indikerar att Godus inte ens är hans huvudfokus längre. Nu är flera personer som varit med och bidragit till spelet upprörda över att Peter inte håller vad han lovar och vill ha pengarna tillbaka. Tumnagel
19.8°
0

Idag stänger Lionhead Studios ner
En era är över

För en tid sedan blev det känt att spelstudion Lionhead kommer lägga ner sin verksamhet och idag är sista dagen spelstudion är öppen. Peter Molyneux startade Lionhead 1996 och har sedan start levererat högkvalitativa spel som Black & White, The Movies och Fable. På senare tid har kvaliteten på spelen sjunkit rätt rejält vilket har lett till att Microsoft, som köpte upp spelstudion 2006, drog i nödbromsen tidigare i våras och bestämde att Lionhead Studios skulle läggas ner. Tack för allt, Lionhead Studios. Tumnagel
15.6°
0
37.8° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
mån. 3 apr 2017, 19:12
37.8°
0

Molyneux vill inte snacka om sitt kommande spel Legacy

Har lärt sig av misstagen