5 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
MTG satsar på app för esport Inleder samarbete med Instant eSports
MTG satsar på app för esport

MTG fortsätter att investera i esport och inleder nu ett samarbete med Instant eSports som är en plattform för esportrelaterade nyheter och statistik. Tidigare har MTG bland annat köpt upp Dreamhack och ESL.

Nyheterna och statistiken kommer att finans tillgängliga i appen Instant eSports där tanken är att fans ska kunna hålla sig ständigt uppdaterade. Så här säger Rikard Steiber som är vd för MTGx (den digitala delen av MTG) och digital chef vid MTG.

“We were impressed by the team as well as their ambition to provide esport fans the ultimate mobile first one-stop shop for news, real-time stats, matches and team updates. Instant eSports first app is of high quality and a potential complement to our larger investments in the segment. Instant eSports therefore holds a great importance to us and esport fans in capturing the magic moments of all the esports events around the world”.

Appen finns att ladda hem via Google Play eller App Store.

Spel, Esport, MTG, MTGx, instant esport Tack till Johanna Westin
MTG köper in sig i esportsbolaget Turtle Entertainment Driver bland annat varumärket ESL Franska Turtle Entertainment är ett stort bolag inom esport som bland annat driver det kända esportsvarumärket ESL. Nu går det svenska mediaföretaget MTG in och köper 74 procent av bolaget för 78 miljoner euro. Jørgen Madsen Lindemann som är VD och koncernchef för MTG säger att satsningen beror på esportens snabba tillväxt och att MTG vill erbjuda världens bästa varumärken till sina fans som är relativt unga och därmed tillhör rätt målgrupp. Så här säger han i ett pressmeddelande: – Vi på MTG älskar sport och sportfans. Våra tv-kanaler och plattformar erbjuder världens bästa varumärken inom sport och våra tittare är vanligtvis unga. Esport är snabbt på väg mot att bli en av de mest sedda globala sportkategorierna med passionerade fans och en ung engagerad publik. Det finns idag nästan lika många gamers som traditionella sportfans och esport var nästan lika stort som ishockey i termer av entusiastiska fans under 2014. Dock genererade varje enskild esportentusiast strax över 2 amerikanska dollar i intäkter under 2014, jämfört med 56 dollar för traditionella sportfans, så detta globala fenomen har en fantastisk potential, säger Jørgen Madsen Lindemann Tumnagel
45.6°
0
MTGx investerar i speltjänsten Jist.tv Ska spela in klipp med höjdpunkter från spelandet MTGx fortsätter sin satsning på dataspelsbranschen och nu har man investerat i den kommande speltjänsten Jist.tv skriver Dagens Media. MTGx ska ha gått in med 50.000 dollar i tjänsten som för tillfället befinner sig i stängd betaversion. När Jist.tv väl är på banan är det meningen att spelare ska använda deras verktyg för att spela in höjdpunkter från sina spelsessioner och dessa ska sedan kunna delas till andra. Rikard Steiber, vd på MTGx, säger i ett pressmeddelande: "Jist.tv:s teknik kan snabbt och självständigt göra det möjligt för användare runt om i världen att skapa och dela kondenserade versioner eller höjdpunkter från deras spel. Det här kommer att gynna e-sportcommunityn." Tumnagel
37.9°
0
Bekräftat MTG köper Dreamhack Kostade 244 miljoner kronor Medieföretaget MTG köper Dreamhack vilket innebär att de rykten vi skrev om för ett tag sedan stämde. Köpesumman landar på 244 miljoner kronor och då köper MTG in sig till 100 procent. Förra året genererade Dreamhack 69 miljoner kronor i försäljningar och gick med vinst hela året. Prognosen för året är att försäljningen dubblerats och det är förståeligt att Dreamhack är ett intressant investeringsprojekt för MTG. Medieföretagets satsning på esport är inte heller ny. Tidigare har de köpt 74 procent av ESL som är världens största esportföretag samt investerat i nätverken Zoomin och Splay som båda har en hel del spelintresserade medlemmar. Så här säger MTG om uppköpet: “DreamHack is the leading esports company in Scandinavia and attracts millions of passionate gamers to its online leagues and live events. This complements our recent investment in ESL, and reinforces our commitment to video gaming as one of the most watched and fastest growing online video categories. We are excited about working with DreamHack’s talented team to bring this great entertainment to even larger audiences around the world. Our strategy is to invest in relevant, complementary and scalable digital brands, content and communities. We are creating a digital video entertainment ecosystem and esports is at the very centre of this given its global appeal and huge following.” Tumnagel
46.8°
0
40.0° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
ons. 18 nov 2015, 17:15
MTG satsar på app för esport Inleder samarbete med Instant eSports
40.0°
0