Spelutvecklare berättar varför de inte använt DRM
Shadow Warrior 2 skulle bli ett sämre spel
Försök igen

Spelutvecklare som förlorar pengar på grund av piratkopiering är rätt trist. Och att utvecklare använder DRM i sina spel som förstör upplevelsen för kunder som betalar för spelen är minst lika trist. De polska spelutvecklarna Flying Wild Hog är aktuella med Shadow Warrior 2 och utvecklarna har bestämt sig att inte använda sig utav något piratskydd.
På spelets forum på Steam fick Flying Wild Hog också frågan varför spelet inte använder DRM som det "oknäckbara" Denuvo som tidigare tvingat pirater att köpa spel i stället för att ladda ner illegalt. Utvecklaren Krzysztof “KriS” Narkowicz svarade då med detta:
We don’t support piracy, but currently there isn’t a good way to stop it without hurting our customers. Denuvo means we would have to spend money for making a worse version for our legit customers. It’s like this FBI warning screen on legit movies.
I en mailkonversation med Kotaku berättar Flying Wild Hogs hur de tänker med DRM:
We don’t believe in DRM, and we don’t like DRM. We don’t believe it works. Nor that it’s good for the players. Any DRM we would have needs to be implemented and tested. We prefer to spend resources on making our game the best possible in terms of quality, rather than spending time and money on putting some protection that will not work anyway.
We also believe that if you make a good game, people will buy it.
Bra där Flying Wild Hogs.
Shadow Warrior 2 går att spela på PC. Playstation 4- och Xbox One kommer under första kvartalet 2017. Ovan ser ni släpptrailern för spelet och nedan ser ni spelets första timme.
Försök igen
