33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Starbreeze säljer förlagsrättigheterna för System Shock 3 Tillbaka till Otherside Entertainment
Bild till artikel

Starbreeze har inte precis ett toppenår och jobbar för tillfället på att bygga upp en någorlunda stabil bas. Detta genom att göra sig av med diverse tveksamma verksamheter och fokusera på kärnverksamheten, nämligen spelutveckling och distribution. På distibutionsfronten verkar det dock också ske lite ändringar. Starbreeze har haft förlagsrättigheterna till System Shock 3, som för tillfället utvecklas av OtherSide Entertainment med Warren Spector i spetsen, men Starbreeze meddelar nu att de sålt tillbaka rättigheterna för spelet till OtherSide.

I ett pressmeddelande skriver Mikael Nermark, tillförordnad VD på Starbreeze, detta:
“Att sälja tillbaka förlagsrättigheterna för System Shock 3 är den bästa lösningen för oss, men givetvis är det tråkigt att vi inte kan slutföra projektet med OtherSide. System Shock 3 är en fantastisk titel utvecklad i samarbete med branchlegenden Warren Spector och jag ser fram emot att få se spelet när det släpps”

Starbreeze köpte upp rättigheterna för spelet 2017 och har stöttat utvecklarstudion ekonomiskt. Starbreeze har fortfarande kvar förlagsrättigheterna till Psychonauts 2 och Ten Crowns.

digital.di.se Spel, Bransch, starbreeze, system shock 3 Starbreeze ger ut System Shock 3 Där ser man Starbreeze fortsätter att ge ut uppföljare till älskade spel. Tidigare i veckan meddelade nämligen den Uppsala-baserade studion och utgivaren att man har investerat tolv miljoner dollar för att ge ut kommande System Shock 3. Starbreeze kommer dock inte få de immateriella tillgångarna för System Shock 3 utan de behåller spelets utvecklare vilket är Otherside Entertainment. Det är fortfarande oklart när System Shock 3 ska släppas. Tumnagel
51.5°
0
System Shock 3 offentliggjort Otherside Entertainment jobbar på det För någon vecka sedan så dök det upp en teasersida där Otherside Entertainment antydde att man jobbade på ett System Shock 3. Nu har spelet officiellt offentliggjorts dock är det väldigt tomt med information kring själva spelet och totalt oklart när det väl skall släppas. Tumnagel
47.7°
0
Warren Spector ska leda jobbet med System Shock 3 Killen bakom System Shock och Deus Ex Nyheten om att Otherside Entertainment utvecklar System Shock 3 kom i sig som en riktigt trevlig nyhet i slutet av förra året, och nu kommer en till. Warren Spector, som jobbade som producent för System Shock och dessutom ligger bakom Deus Ex, återvänder till Otherside Entertainment för att leda utvecklingen av System Shock 3. Så här skriver han på sin Facebooksida: "Wordx27s out - Ix27m joining Paul Neurathx27s Otherside Entertainment to make System Shock 3. Ix27m going to work part-time on my own until the end of the school year but come June Ix27ll be building a studio in Austin. Start updating those resumes, System Shock fans!" Tumnagel
46.4°
0
Starbreeze var medvetna om att The Walking Dead skulle floppa "No matter how much you polish a turd, it's still a turd." Eurogamer har gjort ett omfattande reportage om Starbreezes förfall och ger oss en liten inblick i vad som faktiskt hände. Det hela cirkulerar primärt kring Overkills The Walking Dead, men tar också upp Bo Anderssons hybris och hur företaget hamnade där det var när allt började falla samman. Eurogamer har pratat med anonyma utvecklare på Starbreeze som berättar att alla på bygget visste att The Walking Dead skulle floppa, trots att utvecklarna hade gett allt till spelet. Mer specifikt sägs detta: "No matter how much you polish a turd, itx27s still a turd. It was never going to get any better than where it was. It was always hacked. Everything that was done there was - letx27s hack it and put it together. There wasnx27t much hope for most people, and what little hope there was was dead by the end of it." Strulet bygger mycket på att spelet började utvecklas en herrans massa år tillbaka och då använde spelet motorn Valhalla, som Starbreeze köpt för 73 miljoner kronor. Motorn sades vara praktiskt taget helt oanvändbar och i augusti 2017 bytte gänget spelmotor till Unreal Engine. Två års arbete kastades åt fanders och utvecklarna hade 18 månader på sig att färdigställa spelet för att få ut det under 2018. Eurogamer berättar om att Bo Andersson skickade ett mail till samtliga anställda på Starbreeze samma dag som han slutade där han skrev att strulet påverkat honom ordentligt på ett personligt plan. Och kastar samtidigt en känga mot sina utvecklare: "Personally though I lost all my money, my family in divorce and my kids custody through the toil over the last 2-3 years working 100 hour weeks for Starbreeze and keeping you devs paid and in the game. With less and less developers willing to put in the extra care in a product it clearly limits the possible result of enough quality in time. This is a new era and I did not leave the old one and adapt in time - my fault. Its ok - its new times." Hur framtiden ser ut för Starbreeze är ytterst oklar, men gänget jobbar på att fokusera på att landa på fötterna igen och kommer i framtiden endast fokusera på spelutvecklingen och inte mycket annat. Hela reportaget hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
36.6°
0
Starbreeze vill göra sig av med VR-verksamhet Var väl inte helt oväntat Starbreeze har inte precis haft världens bästa månad. Spelstudion har ansökt om rekonstruktion och haft Ekobrottsmyndigheten på spontanbesök där en individ frihetsberövades. Starbreeze försöker hålla hoppet uppe och har levererat lite planer om hur framtiden för företaget kommer se ut. Tidigare meddelade gänget att de kommer fokusera på kärnverksamheten, det vill säga utveckling av spel samt agera förlag. Mer specifikt nämnder Starbreeze titlarna PAYDAY 2, PAYDAY 3, PAYDAY: Crime War, OVERKILL’s The Walking Dead, Crossfire och Geminose och under förlagstitlarna hittar vi Psychonauts 2, System Shock 3 och 10 Crowns. Något som inte kommer överleva på Starbreeze är VR-verksamheten. I pressmeddelandet skriver spelstudion att de inte kommer avveckla VR-verksamheten, utan se till att projekten kan leva vidare på annat håll. Mer specifikt handlar det om Enterspace, övriga VR LBE-initiativ, StarVR, Nozon, PresenZ, Dhruva och ePawn. Tumnagel
38.7°
0
Starbreeze ska fokusera på spelutveckling Annat får stå tillbaka för kärnverksamheten Det krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze uppger i ett pressmeddelande att man framöver kommer att fokusera på sin kärnverksamhet, det vill säga spelutveckling och förlagsverksamhet för spelutgivning. Områden som anses falla utanför kärnverksamheten ska Starbreeze försöka hitta andra ägare eller intressenter till så att dessa kan drivas vidare. Man skriver inte exakt vad det handlar om för verksamheter man nu drar sig ur. Man kan väl dock misstänka att det handlar om StarVR, VR-företaget som Starbreeze äger tillsammans med Acer, samt sin VR-center-satsning Enterspace som öppnades upp i Stockholm i våras. I pressmeddelandet skriver Starbreeze att man ska återkomma med närmare information om sin framtida verksamhet innan årsskiftet och man planerar att verksamhetsförändringarna ska ha genomförts till halvårsskiftet 2019. Aktiemarknaden verkar ha uppskattat Starbreeze framtidsplaner och aktien har idag stigit med hela 50 procent skriver Dagens Industri. Tumnagel
43.3°
0
Starbreeze ansöker om rekonstruktion Efter Walking Dead-flopp Det verkar gå sådär för den svenska spelstudion Starbreeze. Nyligen lanserade studion Overkills The Walking Dead och det verkar inte ha blivit någon säljsuccé företaget hade hoppats på. Förra veckan blev det att Starbreeze börjat granska verksamheten och nu har företaget ansökt om rekonstruktion. Om inte det vore nog har företagets VD Bo Andersson lämnat sin post som chef samt sin plats i styrelsen. I ett pressmeddelande skriver Starbreeze att de kommer betala ut lön till sina anställda under rekonstruktionen och verksamheten kommer fortsätta som vanligt, men utbetalning till leverantörer för arbete innan rekonstruktionsansökan kommer utebli. Mer specifikt skriver Starbreeze detta: The reconstruction framework will include salaries to employees of Starbreeze and operations will continue as usual. During the reconstruction period, no payments can be made to suppliers for services or goods relating to the period prior to the date of filing for reconstruction. Suppliers will be paid for services and goods provided during the reconstruction period. Hur framtiden ser ut för Starbreeze är aningen oklar, men förhoppningsvis kommer företaget landa på fötterna igen under 2019. Tumnagel
28.4°
0
StarVR pausar sitt utvecklingsprogram På grund av Starbreeze ekonomiska problem? Det var bara några veckor sedan som StarVR började erbjuda sitt utvecklingskit StarVR One till VR-utvecklare men nu meddelar företaget att man pausar detta. Orsaken till detta verkar vara av ekonomisk natur skriver UploadVR som har varit i kontakt med StarVR. Cirka två tredjedelar av StarVR ägs av Acer och cirka en tredjedel av den svenska spelutvecklaren Starbreeze. Starbreeze sitter rent ekonomiskt rätt risigt till och ansökte förra veckan om rekonstruktion av företaget. Lite efter det gjorde Ekobrottsmyndigheten en razzia mot Starbreeze då man misstänkte att det fanns personer på företaget som varit inblandade i insideraffärer med Starbreeze aktier. Starbreeze knackiga ekonomi verkar åtminstone vara en av anledningarna till att StarVR nu drar tillbaka intresseanmälan för StarVR One. I ett uttalande till UploadVR säger en talesperson för StarVR: "We believe it is the most responsible course of action to put the StarVR Developer Program on hold while there are uncertainties with our key overseas shareholder, and also while our company is in the process of going private, which may entail some changes to our operations." StarVR One är ett VR-headset med AMOLED-skärmar som har ett fov (field of view) på 210 grader horisontellt och 130 grader vertikalt samt eyetracking från det svenska företaget Tobii. Tumnagel
34.6°
0
39.4° 0 André Stray André Stray
tis. 12 feb 2019, 10:00
Starbreeze säljer förlagsrättigheterna för System Shock 3 Tillbaka till Otherside Entertainment
39.4°
0