Utvecklarna bakom urusla XIII-remastern ber om ursäkt
Skyller på pandemin
Försök igen

XIII skulle egentligen släppas förra hösten, men utvecklarna bestämde sig för att skjuta upp releasen ett år för att finputsa upplevelsen. Resultatet blev dock inte riktigt som någon väntat. XIII släpptes förra veckan och det dröjde inte länge innan spelet fick massvis med kritik från spelrecensenter och spelare som sa åt folk att undvika den nya versionen som pesten. Spelet är nedlusat med buggar och andra tekniska bekymmer som förstör upplevelsen och den grafiska stilen verkar inte uppskattas av någon.
Men vad var det egentligen som hände med denna nylansering av det kultförklarade spelet? Jo, lite pandemi tydligen. Utgivaren Microids och utvecklarna PlayMagic har släppt ett gemensamt uttalande om situationen och kort och gott ber de om ursäkt för spelets risiga kvalitet. Bland annat skrivs detta:
"We would like to offer our most sincere apologies for the game’s technical issues. In its present state, XIII does not meet our quality standards and we fully understand players’ frustrations. The pandemic has impacted the game’s production on many levels. Pivoting to home working for the teams has added unexpected delays in the development schedule and the QA process. We hoped we would be able to provide a Day One patch fixing all the issues but the development of this update is taking more time than expected."
Att släppa ett spel när det är färdigt hade ju varit en bra idé, men i stället siktar utvecklarna på att förbättra spelet med tiden genom uppdateringar och dessa ska levereras under de kommande veckorna. Utöver uppdateringar kommer utvecklarna även erbjuda mer gratisinnehåll för spelare som nya banor, vapen, skins och spellägen för lokal multiplayer.
XIII till Nintendo Switch försenas till 2021
Resterande varianter släpps som planerat i november

Släppdatum för Cel-shade-äventyret XIII
Unikt FPS uppdateras

Cel-shade-äventyret XIII skjuts upp till nästa år
Finputs!

Remake av XIII släpps i höst
Cel-shade-fest!
