Björndjuren som kraschlandade på månen tros vara döda Fast helt säkert är det inte

En ny brittisk studie har undersökt om de mikroskopiska björndjur som fanns ombord på den israeliska månlandaren Beresheet när denna kraschade mot månens yta 2019 kan ha överlevt. De mikroskopiska björndjuren, som även kallas för trögkrypare, är extremt tåliga och kan överleva både vakuum och kosmisk strålning.

Enligt den brittiska studien kan djuren dock inte överleva chockvågor över 1,14 gigapascals (GPa). Chockvågen från Beresheets kraschlandning tros ha varit högre än detta, något som borde innebära att björndjuren dog när farkosten kraschlandade. Helt säkert är det dock inte att så är fallet.

Ingemar Jönsson, professor i teoretisk och evolutionär ekologi vid Högskolan i Kristianstad, har tidigare studerat björndjur och han säger till Populär Astronomi att det fortfarande finns en möjlighet att björndjuren på månen lever. Jönsson anser att bland annat att den brittiska studien genomfört rätt få chockvågstester på björndjuren och att detta kan lämna en del till slumpen.

Vill ni läsa lite mer ingående om den nya studien om björndjurens eventuella överlevnad vid kraschlandningen 2019 så kan ni hoppa vidare till Populär Astronomi på länken nedan. Huruvida björndjuren på månen lever eller är döda antar jag att vi inte kan få reda på säkert innan vi faktiskt undersöker detta på plats eller hämtar hem dem till jorden igen.

Vetenskap, Rymden, månen, björndjur, tardigrad, beresheet, månlandning, djurfeber, trögkrypare Via sv.wikipedia.org