Inte bara en som man tidigare trott

Det finns fyra olika arter av giraffer

Igår presenterade forskare en lite överraskande studie som säger att tvärt emot vad man tidigare trott så är inte giraffer en djurart utan girafferna går att dela upp i fyra olika arter.

Arterna har fått namnet Masai-giraffen, den retikulerade giraffen, den södra giraffen samt den norra giraffen. Rent genetiskt sett så ska det skilja lika mycket mellan arterna som det till exempel gör mellan en brunbjörn och en isbjörn. Axel Janke som är professor på tyska Senckenberg Biodiversity and Climate Research Centre säger om upptäckten:
"We were very surprised ourselves. We didn’t expect to find species."
För det mesta återfinns de olika giraffarterna i olika geografiska regioner men forskarna skriver att även där vissa arter lever sida vid sida, som till exempel på savannen i Masai Mara, så verkar det inte om om de olika arterna parar sig med varandra.

De olika giraffarterna skiljer sig utseendemässigt något från varandra och i bildspelet ovan kan ni se exempel på de fyra olika arterna.

Idag finns det cirka 80.000 giraffer i Afrika, 40 procent färre än vad det fanns för 15 år sedan. Utav de fyra olika giraffarterna är det idag bara den södra giraffen som ökar i antal.

Vetenskap, Natur, giraffer, djurfeber, arter, oväntat