IXPE-teleskopet ska studera svarta hål NASA:s senaste teleskop lyfte mot rymden idag
IXPE-teleskopet ska studera svarta hål
IXPE lyfter från Kennedy Space Center
Foto: NASA / Joel Kowsky

Tidigare idag skickade NASA upp sitt nya teleskop Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE) till rymden med hjälp av en av SpaceX Falcon 9-raketer.

IXPE består av tre teleskop som mäta vilken riktning, energi och polarisering ljus har. Genom att analysera datan som IXPE samlar in hoppas NASA bland annat kunna lära sig mer om svarta hål, något som fortfarande är ett av universums stora mysterier. NASA Science Mission Directorate-chef Thomas Zurbuchen säger om IXPE:

"IXPE represents another extraordinary first. Together with our partners in Italy and around the world, we’ve added a new space observatory to our fleet that will shape our understanding of the universe for years to come. Each NASA spacecraft is carefully chosen to target brand new observations enabling new science, and IXPE is going to show us the violent universe around us – such as exploding stars and the black holes at the center of galaxies – in ways we’ve never been able to see it."

I videoklippet nedan kan ni kolla in hur IXPE fungerar och i den inbäddade tweeten syns hur IXPE separerade från sin bärraket tidigare idag.

Vetenskap, Rymden, nasa, teleskop, ixpe, Imaging X-ray Polarimetry Explorer Via nasa.gov
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen