Japanska forskare ska odla mänskliga organ i djur Som kanske kan transplanteras till människor i framtiden
Japanska forskare ska odla mänskliga organ i djur
Foto: PXHere

Tidskriften Nature skriver att Japans vetenskapsdepartement nu har godkänt att landets forskare påbörjar experiment där man ska odla mänskliga organ i djur, organ som i framtiden kanske skulle kunna användas för transplantation till människor.

Japanska forskare har förberett sig inför detta i tio år och första organet ut som ska testas är mänskliga bukspottskörtlar. För att utveckla dessa planerar man att föra in mänskliga celler i embryon till gnagare som inte kan utveckla egna bukspottskörtlar i förhoppning att dessa då utvecklar mänskliga bukspottskörtlar.

Det finns givetvis en hel del etiska frågor som uppstår när man börjar mixa mänskliga celler med djurceller. Forskarna i Japan uppger att man kommer att avliva försöksdjuren i den händelse av att mänskliga celler skulle leta sig upp i hjärnan på dessa.

När vi eventuellt skulle kunna få se transplantationer med mänskliga organ som odlats fram i djur framgår inte. Men det kan nog dröja ett tag misstänker jag då även det antagligen kan leda till diverse etiska diskussioner när, eller om, det väl blir tekniskt möjligt att genomföra.

Obligatorisk ManBearPig nedan.