Litet svart hål hittat i en av våra granngalaxer Första gången ny metod hittar svart hål i annan galax än Vintergatan
Litet svart hål hittat i en av våra granngalaxer
Illustration av svart hål i stjärnklustret NGC 1850
Foto: ESO/M. Kornmesser

ESO:s superteleskop VLT (Very Large Telescope) har med hjälp av en metod som kan hitta svarta hål genom att observera hur de påverkar närliggande stjärnor hittat ett svart hål i en galax utanför Vintergatan.

Det är första gången astronomer hittar ett svart hål utanför Vintergatan med hjälp av den här metoden. Tidigare har så små svarta hål upptäckts genom observationer av röntgenstrålning eller genom detektion av gravitationsvågor som genereras när svarta hål kolliderar skriver Populär Astronomi. Det svarta hålet som man upptäckt i vår granngalax Stora Magellanska Molnet bedöms dock vara så litet att det inte skulle kunnat upptäckas med de metoder man tidigare använt.

Det svarta hålet man nu hittat ligger i ett stjärnkluster som kallas för NGC 1850 som ligger cirka 160.000 ljusår från jorden. Sara Saracino from the Astrophysics Research Institute of Liverpool John Moores University i Storbritannien säger om metoden man använt för att hitta det svarta hålet som tros ha en massa motsvarande elva solar:

"Similar to Sherlock Holmes tracking down a criminal gang from their missteps, we are looking at every single star in this cluster with a magnifying glass in one hand trying to find some evidence for the presence of black holes but without seeing them directly. The result shown here represents just one of the wanted criminals, but when you have found one, you are well on your way to discovering many others, in different clusters."

I videoklippet nedan kan ni kolla in lite närmare hur astronomerna gått tillväga för att hitta det "lilla" svarta hålet i Stora Magellanska Molnet.

Vetenskap, Natur, rymden, galaxer, svarta hål, Stora Magellanska Molnet, esi, vlt, teleskop Via popularastronomi.se
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen