Nobelpris går till utveckling molekyl-verktyg Benjamin List och David W.C. MacMillan får Nobelpriset i kemi
Bild till artikel Foto: Niklas Elmehed / Nobel Prize Outreach

Tidigare idag meddelade Kungliga Vetenskapsakademin att Benjamin List och David W.C. MacMillan tilldelas årets nobelpris i Kemi för sin forskning inom det som kallas för det som kallas för asymmetrisk organokatalys.

Organokatalys är en tredje form av katalys som upptäcktes av de båda forskarna på var sitt håll. Med hjälp av det kan forskare effektivare driva kemiska reaktioner och genom det framställa allt från nya läkemedel till molekyler som kan fånga in ljus i solceller.

Tyske German List är professor på Max-Planck-institutet för kolforskning medan britten David W.C. MacMillan är professor på amerikanska Princeton University.

nobelprize.org Vetenskap, Forskning, nobelpris, nobelpriset i kemi, molekyler Nobelpris går till forskning om receptorer David Julius och Ardem Patapoutian får dela på priset Nobelpriskommittén har nu meddelat vilka som får årets Nobelpris i medicin eller fysiologi. Detta tilldelas de båda forskarna David Julius och Ardem Patapoutian för deras forskning om receptorer. De båda forskarna belönas specifikt för sin upptäckt gällande receptorer för temperatur och beröring. I ett pressmeddelande skriver Nobelpriskommittén: "Our ability to sense heat, cold and touch is essential for survival and underpins our interaction with the world around us. In our daily lives we take these sensations for granted, but how are nerve impulses initiated so that temperature and pressure can be perceived? This question has been solved by this year’s Nobel Prize laureates." David Julius är amerikan medan Ardem Patapoutian föddes i Libanon men bor i USA sedan 80-talet. Julius är professor på University of California, i San Francisco, och Patapoutian forskar på Scripps Research i La Jolla, Kalifornien. Tumnagel