Ny jättedinosuarie upptäckt Dreadnoughtus shrani var enorm
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Ny jättedinosuarie upptäckt

Forskare har hittat fossil efter en enorm dinosaurie som levde i Patagonien i Argentina för runt 77 miljoner år sedan.

Man har gett det enorma djuret namnet "Dreadnoughtus shrani" och den ska ha varit runt 26 meter lång och vägt närmare 60 ton. Dinosaurien livnärde sig på växter men forskarna tror inte att köttätande dinosaurier ska ha varit något större hot mot Dreadnoughtus på grund av dess enorma storlek. I jämförelse med till exempel en Tyrannosaurus Rex vägde Dreadnoughtus hela sju gånger så mycket.

Dreadnoughtus kan eventuellt ha varit den största landlevande dinosaurien som någonsin har existerat men forskarna är osäkra då den enorma Argentinosaurus kan ha varit större men att man saknar tillräckligt med fossil för att exakt kunna avgöra hur stor den faktiskt var. Man tror dock att en fullvuxen Argentinosaurus kan ha vägt hela 80 ton.

Vetenskap, Natur, dinosaurie, djurfeber, Dreadnoughtus, argentina, patagonien, urtid