33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Tadzjikistan har hittat en ny planet mellan Mars och Jupiter Har namngett den efter sitt eget land
Bild till artikel Planeten "Tadzjikistan" Foto: NASA/JPL / Wikipedia

Tadzjikistan statliga nyhetsbyrå har meddelat att man har upptäckt en tidigare okänd planet mellan Mars och Jupiter som man har uppkallat efter sitt eget land.

Den lilla planeten Tadzjikistan ska ligga 250 miljoner kilometer från jorden och 436 miljoner kilometer från solen enligt nyhetsbyrån, med andra ord ungefär på samma avstånd som dvärgplaneten Ceres, som upptäcktes av Giuseppe Piazzi 1801, befinner sig från solen respektive jorden.

Vi kan nog med andra ord lugnt konstatera att Tadzjikistan verkar vara ännu ett land som hellre vill föra sina medborgare bakom ljuset än att utbilda dem om hur saker och ting faktiskt ligger till.

eurasianet.org Vetenskap, Rymden, tadjikistan, planet, dingfeber, Tadzjikistan Tack till André NASA fotar berg på dvärgplaneten Ceres Dawn har tagit sig närmare ytan Här är en nytagen bild som NASA:s rymdfarkost Dawn tagit från sin omloppsbana runt dvärgplaneten Ceres. Dawn har tagit sig närmare Ceres yta nu och det här fotot är taget på 1.470 kilometers avstånd från planeten och man kan bland annat skönja ett konformat berg som ska vara runt 6.000 meter högt enligt NASA. Dawn är just nu uppe i arbetet med att kartlägga hela Ceres på nära håll och det tar Dawn 14 varv runt planeten och 11 dagar att genomföra detta. De kommande två månaderna kommer Dawn att upprepa denna process sammanlagt sex gånger. Tumnagel