11-åring vann Kalle Ankas programmeringstävling
Det ska börjas i tid

Igår delades det ut priser i Kalle Ankas programmeringstävling i vilken barn upp till 14 år har kunnat tävla med diverse program de har utvecklat i programmeringsmiljön Scratch.
Vinnare blev 11-åriga Jessica Fröjmark från Kungsbacka som hade utvecklat ett Kalle Anka-spel. Första priset var en programmerbar robot från LEGO samt en workshop med den ideella kodklubben CoderDojo för hela hennes skolklass.
Ni hittar Jessicas spel på länken nedan och under "Läs mer" hittas även information om andra- och tredjepristagaren i Kalle Ankas programmeringstävling.
Vinnare:
Jessika Fröjmark
Motivering: Med en omfattande och välfungerande kod, snygg grafik och mycket bra helhet samt flera olika spelmoment skilde sig det här bidraget från de andra. Spelet känns modernt och nytt med roliga inslag som YouTube-klipp, musik, överraskningar, bra instruktioner och möjlighet för flera spelare.
Bidrag: https://scratch.mit.edu/projects/109732915/
Andraplats:
Leo Jonasson
Motivering: Med en snygg animering, häftigt intro och slut, humoristisk spelidé och bra kod blev det här spelet snabbt en juryfavorit. Det är en klassisk spelidé med olika nivåer och ökande svårighetsgrad som man bara är tvungen att klara av!
Bidrag: https://scratch.mit.edu/projects/111133924/
Tredjeplats:
Benjamin Velin
Motivering: Med en rolig och bra spelidé, bra kod och snygg Kalle Anka-grafik blev detta spelet snabbt en av favoriterna. Det är ett väl genomfört spel med tillhörande intro som man bara vill testa igen och igen.
Bidrag: https://scratch.mit.edu/projects/111276973/