Allt fler blockerar annonser på nätet
Användning av adblockers har ökat med 41% på ett år

Användningen av program som döljer annonser på webben, så kallade "AdBlockers" har ökat lavinartat på senare tid och enligt en undersökning från anti-adblock-företag PageFair och Adobe har användandet av adblockers ökat med 41% de senaste 12 månaderna.
Totalt säger man att runt 198 miljoner internetanvändare nu använder sig av adblockers och man ser att denna siffra riskerar att öka ännu mer när adblockers nu även börjar leta sig in våra mobiler. PageFairs chef Sean Blanchfield kommenterar undersökningen:
"It is tragic that ad block users are inadvertently inflicting multi-billion dollar losses on the very websites they most enjoy.
With ad blocking going mobile, there’s an eminent threat that the business model that has supported the open web for two decades is going to collapse."
Enligt undersökningen kommer vi som driver annonsfinansierade webbsajter gå miste om sammanlagt 21,8 miljarder dollar i reklamintäkter på helårsbasis för 2015 och man tror att denna summa kommer att öka till 41,4 miljarder dollar för 2016.
Uppdaterat
I Sverige uppges lite mer än 25% av internetanvändarna köra någon form av adblocker vilket placerar oss på en sjätteplats i Europa. Ni hittar hela listen för Europas länder under "Läs mer".
Andel internetanvändare i Europa som använder mjukvara för att blockera annonser:
· Grekland 37,50%
· Polen 34,90%
· Malta 27,70%
· Estland 25.30%
· Tyskland 25.30%
· Sverige 25,10%
· Danmark 23,30%
· Ungern 23,20%
· Storbritannien 21,10%
· Österrike 20,90%
· Portugal 20,80%
· Finland 19,30%
· Slovenien 19,30%
· Kroatien 19,20%
· Litauen 19,20%
· Rumänien 18,00%
· Irland 17,70%
· Bulgarien 16,00%
· Spanien 16,00%
· Lettland 14,70%
· Cypern 14,30%
· Nederländerna 13,90%
· Luxemburg 13,70%
· Italien 12,90%
· Belgien 12,00%
· Tjeckien 10,90%
· Frankrike 10,30%
· Slovakien 8,90