37 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium! Breaking News! Microsoft köper Activision Blizzard!

Franska medier stänger ute besökare med adblockers
Något som även svenska medier kommer att göra snart

Franska medier stänger ute besökare med adblockers

Mediehus runt om i världen börjar nu på allvar ta tag i problemet med att en allt högre andel av deras besökare använder adblockers vilket gör att annonserna på sidorna inte visas, något som i sin tur givetvis minskar intäkterna för de berörda webbsajterna.

I Frankrike drog flera mediesajter idag igång en veckolång kampanj där de uppmanar sina besökare att stänga av sina adblockers om de vill ta del av materialet på deras webbplatser. Om besökaren inte gör detta kommer de inte heller att kunna se några nyheter från sajterna som är med i kampanjen. På bilden ovan kan ni se hur det ser ut om man försöker läsa en artikel på en av Frankrikes största nyhetssajter Le Mondes webbsida (ni hittar en översatt version av samma sida nedan).

Även här i Sverige diskuterar de stora mediehusen hur de ska komma till rätta med adblock-användanndet och det har tidigare snackats om att genomföra en liknande kampanj som den som just nu rullar i Frankrike under hela augusti månad. Det kan ni läsa mer om i den inlänkade artikeln nedan.

Ungefär en tredjedel av de franska internetanvändarna använder någon form av annonsblockering och det är ungefär samma siffror som gäller för svenska internetanvändare.

Webb, Övrigt, adblock, frankrike, utestängda

Svenska mediehus går samman mot adblockers
Kommer att "blockera" adblockers i augusti

Digiday skriver att cirka 80-90 procent av de svenska mediehusen gemensamt kommer att "blockera" adblockers i en kampanj under hela augusti månad. De som använder adblockers kommer att få en sämre upplevelse om de går in på någon av sajterna som är anslutna till kampanjen om de inte betalar för att titta på materialet eller avaktivera adblockern. Gör man inte det så kommer man att få en sämre version av materialet eller inte kunna se det överhuvud taget. I dagsläget använder över 30 procent av de som surfar på svenska webbsidor adblockers uppger Charlotte Thür som är VD för branschorganisationen IAB (Interactive Advertising Bureau). Tumnagel
-75.1°
0

Användare stänger av Adblock om innehållet är intressant
Enligt ny undersökning

Det oberoende konsultbolaget Mediavision gjorde nyligen en undersökning där de frågade ett gäng svenskar om, eller hur, de använder annonsblockerare som Adblock och Crystal. De fick då reda på att drygt 40 procent använder Adblock, eller liknande, på sina datorer, plattor eller mobiler. I undersökningen får vi också reda på att drygt 40 procent av Adblock-användarna verkar vara villiga att stänga ner tjänsten för att få tillgång till visst innehåll som kan vara låst för Adblock-användare, vilket Mediavision tolkar som att användare är villiga att stänga ner annonsblockeringen om innehållet är intressant nog. Marie Nilsson, VD på Mediavision, har detta att säga om undersökningens resultat: Annonsblockering är ännu ett exempel på hur konsumenten får allt större makt på mediemarknaden. I dagsläget ser vi hur aktörer angriper utmaningen på olika sätt; exempelvis genom att inte tillåta adblock-användare att ta del av innehåll, kräva kontoregistrering eller att experimentera med nya, innovativa annonsformat. Tumnagel
58.4°
0

Adblockanvändande kan leda till konsekvenser
Om branschorganisation får som de vill

Branschorganisationen IAB Sverige som har ett 150-tal medlemsföretag verksamma inom digital marknadskommunikation drar nu igång en arbetsgrupp för att motverka att internetanvändare blockerar annonser via så kallade adblockers. Enligt Dagens Media kommer IAB:s arbetsgrupp driva de följande två linjerna som man hoppas att även deras medlemsföretag kommer att följa: 1. Att tillsammans med svenska publicister blocka adblockers. Att använda en adblocker ska få konsekvenser för användaren. Exempelvis kan man få en uppmaning om att avinstallera sin adblocker, få tillgång till utvalda delar av sajten eller i sämre kvalitet eller så kan publicisterna börja ta betalat av de som använder adblockers. 2. Att jobba för att förbättra annonsmiljön. Det kan exempelvis handla om att inte köra ljud automatiskt eller använda undermålig retargeting. Enligt en SIFO-undersökning kör idag 46,2% av 90-talisterna, 34,6% av 80-talisterna och 5,6% av 40-talisterna adblockers skriver Dagens Media. Vi på Feber försöker redan idag följa den andra punkten ovan så gott det går och hoppas ni hojtar till om det inte funkar tillfredsställande. Tumnagel
-41.7°
0

Över hälften av alla unga i Norden använder adblockers
Adblockers blir allt populärare

Företaget AudienceProject har genomfört en undersökning för att se hur stor del av internetanvändarna i Sverige, Norge, Danmark och Finland som använder adblockers och enligt den så är det överlag rätt så många som använder sådana. Bland 15-25-åringarna som deltog i undersökningen uppgav 54 procent att de använde adblockers och totalt så använde 36 procent av de 7.000 personer som deltog i undersökningen någon form av annonsblockering. Av de som använder adblockers uppgav 70 procent att man gjorde det för att enklare kunna få en överblick på en webbsajt och 50 procent sa att man gjorde det för att slippa stötande eller irriterande innehåll på webbsidorna. Hela 57 procent av de som svarade på enkäten var negativt inställda till alla former av reklam på webbsidor vilket givetvis inte bådar gott för varken publicister eller annonsörer. Tumnagel
87.0°
0
-8.7° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
tis. 22 mar 2016, 14:30
Franska medier stänger ute besökare med adblockers Något som även svenska medier kommer att göra snart
-8.7°
0