13 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Jocke och Jonna dominerar sociala medier i Sverige Anses ha mest räckvidd och engagemang
Jocke och Jonna dominerar sociala medier i Sverige

Medieakademin har släppt en ny rapport under namnet "Maktbarometern" där man går igenom vilka personer, företag och organisationer som är störst och mäktigast på några av våra mest populära sociala medie-tjänster.

Sammantaget så anses då både influencerna Jocke och Jonna vara de som har mest räckvidd och driver mest engagemang på sociala medier i Sverige. Ni hittar hela topp-30-listan över de som är "bäst" i svenska sociala medier på bilden ovan.

Vidare framkommer det i Maktbarometern att Expressen var mäktigast på Facebook och PewDiePie var mäktigast på YouTube. Instagram-kontot iamzlatanibrahimovic är med sina över 27 miljoner följare det största svenska Instagram-konto men Joakimlundell anses vara det kontot som har störst räckvidd och mest engagemang på den svenska delen Instagram. Carl Bildt anses vara den mäktigaste twittraren i svenska sociala medier.

Ni hittar hela "Maktbarometern" i PDF-format på länken nedan och där hittas en mängd med topplistor om ni går igång på sådant.

Webb, Övrigt, sociala medier, statistik, medieakademin, maktbarometern Via medieakademien.se
Bara män på Twitters svenska topp-tio-lista Twitterbarometern 2016 presenterad Under veckans Mediadagarna 2016 (MEG) presenterades årets så kallade Twitterbarometer som listar de inflytelserikaste svenskarna på Twitter. Precis som förra året består årets topplista bara av män och absolut mest inflytelserikast anses komikern Soran Ismail vara. Därefter hittas Jonas Gardell och Carl Bildt. Bland årets raketer på topp-tio-listan hittas Tim Bergling som hamnade på plats 86 förra året samt Zlatan Ibrahimovic som inte ens var med på topp-tio-listan. Topp 10 mest inflytelserika twittrare 2016 1. Soran Ismail (3) 2. Jonas Gardell (2) 2 Carl Bildt (1) 4. Mark Levengood (9) 5. Hans Rosling (12) 6. Peter Wolodarski (13) 7. Alex Schulman (8) 8. Zlatan Ibrahimovic (ny) 9. Magnus Betnér (10) 10. Tim Bergling (86) Under "Läs mer" hittar ni topp-tio-listor över kvinnliga twittrare, journalister som twittrar samt twittrare som arbetar inom PR-, reklam- och kommunikations-branschen. Tumnagel
37.6°
0
Svenskarna har högst förtroende för SR och Systembolaget Lägst för TV3 Medieakademien har släppt sin årliga undersökning Förtroendebarometern där man listar hur högt förtroende svenskarna har för diverse organisationer, företag, medier och politiska partier. I årets undersökning fick de 1.200 deltagarna svara på hur högt förtroende de hade för 59 stycken organisationer, företag, medier och politiska partier och allra högst förtroende åtnjuter SR och Systembolaget för vilka 70 procent av de som svarade på enkäten känner förtroende. I den absoluta botten hamnade TV-kanalen TV3 som endast 9 procent svarade att de hade förtroende för. I diagrammet ovan hittas de organisationer, företag, medier och politiska partier vi har högst förtroende för och nedan de som vi har lägst förtroende för. Skulle ni vilja djupdyka i Förtroendebarometern 2016 så hittas den i PDF-format på länken nedan. Tumnagel
56.2°
0
Svenskarna har högst förtroende för Google Minst för Twitter Organisationen MedieAkademin har släppt sin årliga så kallade Förtroendebarometer där man har undersökt vad svenskar har förtroende för inom en mängd olika områden som till exempel företag, välgörenhetsföreningar och samhällsinstitutioner. När det gäller förtroende inom digitala medier så litar svenskarna, ut av de valen som funnits tillgängliga, mest på Google medan vi litar minst på Twitter. Kollar man på grafen ovan så ser man att Wikipedia kommer på andra plats vilket jag personligen tycker är lite märkligt då jag har mer förtroende för Wikipedia än Google. Men det kanske bara är jag... Kollar vi lite längre ner så syns det att svenskarna har ungefär lika stort förtroende för Aftonbladet.se som för Facebook. Det kanske inte ger Aftonbladet.se något vidare bra betyg antar jag. Tumnagel
36.9°
0
2.9° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
tors. 28 sep 2017, 16:15
Jocke och Jonna dominerar sociala medier i Sverige Anses ha mest räckvidd och engagemang
2.9°
0