41 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Användandet av adblock-mjukvara fortsätter att växa Närmar sig en miljard nedladdningar
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Användandet av adblock-mjukvara fortsätter att växa

En av de mer populära adblockarna, Adblock plus, meddelade nyligen under Techcrunch disrupt-konferensen i Brooklyn att de har mer än 100 miljoner aktiva enheter som använder mjukvaran. Detta är en ökning med 50 procent jämfört med siffrorna Adblock plus presenterade under början av året.

Enligt tyska Eyeo, som ligger bakom Adblock plus, så hatar inte deras användare reklam utan menar snarare att de inte vill ha jobbiga annonsformat som förstör webbupplevelsen. För att hitta någon gyllene medelväg har Adblock plus en funktion där några inte allt för påträngande annonser släpps genom och för det tar Eyeo 30 procent av intäkterna som genereras. Hur mycket pengar denna funktion drar in vill Eyeo dock inte berätta.

I samband med detta så spekulerar Techcrunch i att det totalt finns runt 100 miljoner aktiva enheter som använder någon form av adblock-mjukvara och att närmare en miljard adblockers har laddats ner.

Vi har tidigare rapporterat om att de stora medierna i Sverige senare i år förväntas göra en större gemensam motoffensiv för att sätta stopp för adblock-mjukvara. Hur det skall gå till är fortfarande oklart men det lär vi väl få reda på förr eller senare.

Feber, Verktyg, Adblock Plus, Ayeo, Techcrunch Via Breakit

Användare stänger av Adblock om innehållet är intressant
Enligt ny undersökning

Det oberoende konsultbolaget Mediavision gjorde nyligen en undersökning där de frågade ett gäng svenskar om, eller hur, de använder annonsblockerare som Adblock och Crystal. De fick då reda på att drygt 40 procent använder Adblock, eller liknande, på sina datorer, plattor eller mobiler. I undersökningen får vi också reda på att drygt 40 procent av Adblock-användarna verkar vara villiga att stänga ner tjänsten för att få tillgång till visst innehåll som kan vara låst för Adblock-användare, vilket Mediavision tolkar som att användare är villiga att stänga ner annonsblockeringen om innehållet är intressant nog. Marie Nilsson, VD på Mediavision, har detta att säga om undersökningens resultat: Annonsblockering är ännu ett exempel på hur konsumenten får allt större makt på mediemarknaden. I dagsläget ser vi hur aktörer angriper utmaningen på olika sätt; exempelvis genom att inte tillåta adblock-användare att ta del av innehåll, kräva kontoregistrering eller att experimentera med nya, innovativa annonsformat. Tumnagel
58.4°
0

Svenska mediehus går samman mot adblockers
Kommer att "blockera" adblockers i augusti

Digiday skriver att cirka 80-90 procent av de svenska mediehusen gemensamt kommer att "blockera" adblockers i en kampanj under hela augusti månad. De som använder adblockers kommer att få en sämre upplevelse om de går in på någon av sajterna som är anslutna till kampanjen om de inte betalar för att titta på materialet eller avaktivera adblockern. Gör man inte det så kommer man att få en sämre version av materialet eller inte kunna se det överhuvud taget. I dagsläget använder över 30 procent av de som surfar på svenska webbsidor adblockers uppger Charlotte Thür som är VD för branschorganisationen IAB (Interactive Advertising Bureau). Tumnagel
-75.1°
0

Franska medier stänger ute besökare med adblockers
Något som även svenska medier kommer att göra snart

Mediehus runt om i världen börjar nu på allvar ta tag i problemet med att en allt högre andel av deras besökare använder adblockers vilket gör att annonserna på sidorna inte visas, något som i sin tur givetvis minskar intäkterna för de berörda webbsajterna. I Frankrike drog flera mediesajter idag igång en veckolång kampanj där de uppmanar sina besökare att stänga av sina adblockers om de vill ta del av materialet på deras webbplatser. Om besökaren inte gör detta kommer de inte heller att kunna se några nyheter från sajterna som är med i kampanjen. På bilden ovan kan ni se hur det ser ut om man försöker läsa en artikel på en av Frankrikes största nyhetssajter Le Mondes webbsida (ni hittar en översatt version av samma sida nedan). Även här i Sverige diskuterar de stora mediehusen hur de ska komma till rätta med adblock-användanndet och det har tidigare snackats om att genomföra en liknande kampanj som den som just nu rullar i Frankrike under hela augusti månad. Det kan ni läsa mer om i den inlänkade artikeln nedan. Ungefär en tredjedel av de franska internetanvändarna använder någon form av annonsblockering och det är ungefär samma siffror som gäller för svenska internetanvändare. Tumnagel
-8.7°
0
46.4° 0 Frode Wikesjö Frode Wikesjö
tis. 10 maj 2016, 12:15
Användandet av adblock-mjukvara fortsätter att växa Närmar sig en miljard nedladdningar
46.4°
0