11 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Är första Audi R8:an bättre än den senaste? Carfection testar
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Är första Audi R8:an bättre än den senaste?

2006 lanserade Audi sin första riktiga superbil - R8. En härlig kärra som man hade stoppat ned RS4:ans V8:a i, bakom sittbrunnen. Senare kom som ni säkert redan vet modellen även med V10:a och blev ännu mer lik sitt Lamborghini Gallardo-syskon. Många tycker dock att den första med vinkelåtta är den trevligaste, och här testar Carfection en sådan mot den allra senaste Råttan för att försöka avgöra vilken av dem som är bäst egentligen.

Bil, Audi, Carfection, Audi R8, old, vs, new, Råtta
Hur bra var egentligen första R8:an? En blivande klassiker? Eller redan en klassiker? I går postade jag en artikel om hur det är att leva med en Audi R8 Spyder av senaste snitt. Men jag har en förkärlek för originalet, den med den lite tröttare V8:an. Men i den här bilen spelar det mindre roll, när motorn sitter precis vid öronen och skakar om hela bilen spelar 0-100-tider mindre roll. Känslan av mittmotor i magisk kombination med att fungera som bilen man kör till jobbet varje dag är rätt unik faktiskt. Doug DeMuro har fått tag på ett väldigt fint exemplar som i mina ögon är perfekt förutom automatlådan. Första generationens R8 ska nog vara manuell trots allt trots att jag nog tyckte annorlunda för i tiden. Hade jag haft en halv miljon över hade jag faktiskt köpt en. De ligger runt där på Blocket och de lär inte sjunka, om de inte är grovt vanvårdade. Tumnagel
39.8°
0
Jag har fått leva med en Audi R8 Spyder Känslan av att äga en supersportbil Förra veckan fick jag loss en Audi R8 Spyder för test. Nu hade jag den alldeles för kort tid och på alldeles för långsamma gator, om man vill ha kvar körkortet, för att kunna testa supersportbilen på riktigt. Men jag hann testa en annan sida av den. Nämligen känslan att äga en sån här bil. R8 Spyder börjar på nätta 1,7 miljoner kronor. Audi har varit snälla och avrundat så man kan komma med jämna pengar. Som vanligt med Audi finns det alltid saker att lägga till. Största fälgarna kostar 30k extra, ratten 20k extra (sjukt!), laserljus 40k extra, skålade säten 45k extra, sportavgassystem 23k extra, dynamisk styrning 17k extra, backkamera 7,5k extra. Och så vidare. Slutpris, nästan 1,9 miljoner. Ouch. Prislappen gör att den här bilen är rejält ovanlig på Sveriges gator. Det är trots allt en rejält onödig bil som har plats för ganska precis två mindre matpåsar om man inte har med sig någonting alls. Det gör att den, trots sin camogröna färg, väcker uppmärksamhet oavsett vart man kör. Eller vart man än parkerar. Folk fotar och pekar så man får inte ha en dålig hårdag i den här. Inget problem för mig i och för sig. Tveksam hårväxt har sina fördelar. Tumnagel
47.4°
0
Råttan har kommit ikapp och förbi sitt italienska syskon Jag har kört nya Audi R8 V10 Plus 2003 presenterade Lamborghini instegsmodellen Gallardo och den fick leva i hela tio år. Hela tiden förbättrades modellen och det kom onormalt många specialversioner hit och dit. Komponenter och teknik kom från förra generationen Audi S6, Audi RS6, Audi S8 och hjärtat i bilen var den 5,2 liter stora V10:an som är ett beprövat kraftpaket. 2006 presenterade Audi sin del av kakan - R8. I princip en Gallardo med annat skal och fyra stora ringar i grillen. Lite sämre prestanda dock, och med en prislapp som inte var lika läskig som Lambons. Och så har det alltid varit eftersom man ville undvika intern konkurrens mellan bilarna, tills nu. 2014 rullade Lamborghini äntligen ut ersättaren till Gallardo - Huracán. Förbättrad på alla punkter, vassare utseende och givetvis mer effekt och bättre prestanda. I början på förra året var det dags för Audi att presentera nya R8 och då var det helt plötsligt andra bullar på fatet. Den nya bilen suddar ut gränsen mellan de två modellerna då den är lika snabb till 100 och till och med har en högre toppfart än Huracán. Helt plötsligt handlar valet mellan de två modellerna om vilket utseende man gillar bäst, och vilken nyckel man vill skylta med på barbordet. Audins knippa glänser kanske inte lika mycket, men i verkligheten innebär den numera ett strå vassare bil. Och det betyder också en del. Tumnagel
52.0°
0
38.0° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 27 jan 2020, 20:00
Är första Audi R8:an bättre än den senaste? Carfection testar
38.0°
0