BMW:s maffiga X7 är här
En utmanare bland jätte-suvarna
Det här med suvar är inget som kommer att sluta bli populärt verkar det som, och förutom små crossovers vill folket ha bjässar att kryssa fram med i trafiken, i alla fall i staterna. BMW lyssnar och presenterar nu flaggskeppet inom deras X-serie - X7. Det här är en rejäl pjäs som utmanar bilar som exempelvis Mercedes GLS.
Bilen följer inte helt oväntat tillverkarens senaste designspråk och påminner en del om konceptet man visat tidigare. Strålkastarna som är av adaptiv LED-typ är slimmade och känns väldigt BMW medan baklamporna numera har fått ett nytt designgrepp. Det man lägger märke till först är såklart jätte-grillen som kommer att ta upp mångas backspeglar när den här börjar rulla på vägarna. Fälgarna mäter 21 eller 22 tum och det känns som att detta verkligen behövs för att det inte ska se konstigt ut i de stora hjulhusen. Bilen är hela 5,16 meter lång, 1,99 bred, 1,8 hög och har en hjulbas på 3,1 meter.
Insidan är lyxig och framför sig har man två stycken skärmar på 12,3 tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Om man vill kan man få ett system med inte mindre än 20 stycken högtalare från Bowers & Wilkins Diamond-serie och i baksätet erbjuds även pekskärmar på 10,2 tum. Soffa där bak är standard men det går även att få två separata kaptensstolar, dessa ska ha samma inställningsmöjligheter som framstolarna. Bilens storlek gör det även möjligt att klämma in en tredje rad med stolar och dessa ska vara i fullstorlek och vuxna ska utan problem kunna åka här, även på längre turer. I bagagerummet ryms det hela 1.376 liter när alla säten är uppfällda. Fäller man den den andra och tredje raden sväljer utrymmet upp till 2.559 liter.
Motormässigt finns det lite olika alternativ att välja mellan. xDrive40i består av en turbomatad sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 446 newtonmeter i vrid. Den kopplas till en åttastegad automatlåda och drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 5,8 sekunder och toppfarten anges till 245 km/h. xDrive50i ger dig en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som klämmer ur sig 464 hästar och 648 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder och har en toppfart på 250 km/h. Det här alternativet ska dock inte komma till Europa. Det gör dock två dieslar istället - xDrive30d och M50d. Den förstnämnda är en rak sexa på 3,0 liter med en effekt på 265 hästar och ett vrid på hela 620 newtonmeter. M-versionen bjuder istället på 400 hästar och 760 newtonmeter. Luftfjädring är standard och vill man det ännu bekvämare väljer man till Active Comfort Drive som med hjälp av kameror scannar vägen framför en och snabbt ställer om fjädringen för att passera vad det nu kan vara så trevligt som möjligt. På tillvalslistan finns även Dynamic Handling Package som ger dig Integral Active Steering, M Sport Brakes och en M Sport-diff bak om du har xDrive50i. Active Protection och Active Driving Assistant med Blind Spot Detection, Lane Departure Warning, Rear Collision Warning, Frontal Collision Warning och Pedestrian Warning med City Collision Mitigation är standard.
X7 börjar säljas nästa vår och förhandsbeställningar ska gå att göra nu. xDrive40i kostar från 872.800 kronor, xDrive30d från 859.800 kronor och för M50d får man betala 1.094.800 kronor.
Försök igen

Försök igen

Försök igen






























































































BMW X7 är nästa steg i BMW:s pågående modelloffensiv inom lyxsegmentet. Nya BMX X7 är ett komplett lyxpaket när det kommer till såväl körupplevelse som interiör med sin enastående drivlina och chassiteknik, generösa utrymme i de tre stolsraderna, lyxiga atmosfär samt avancerade tillvalsutrustning. BMW X7 är därmed den första bilen som verkligen kombinerar både känslan av exklusivitet och rymlighet i en lyxmodell med de smidiga och mångsidiga köregenskaperna i en Sports Activity Vehicle (SAV).
Bilen kommer att byggas på BMW:s fabrik Spartanburg i den amerikanska delstaten South Carolina. Detta center för SAV-expertis hanterar också tillverkningen av BMW X3, X4, X5 och X6. Försäljningen av nya BMW X7 har påbörjats och lansering på världsmarknaden sker i mars 2019.
Exteriör
Nya BMW X7 har väl tilltagna yttre dimensioner med fokus på lyx. Bilen är 5,151 millimeter lång, 2000 millimeter bred och 1,805 millimeter hög med en hjulbas på 3,105 millimeter. Fronten har försetts med de största njurarna som designats för någon av BMW:s modeller. Detta kompletteras med de slimmade dubbla strålkastarna som sträcker ut sig upp mot grillen, vilket förstärker intrycket av bilens breda gestalt.
Sedd från sidan präglas bilen av de stora fönsterna, det höga avståndet till marken och den långa taklinjen. I bilens bakre del noteras de horisontella linjerna, slimmade LED-lyktor och den tvådelade bakluckan. BMW X7 är generöst smyckad med dekor i krom, vilket adderar till lyxen och elegansen. Standardutförandet har 20 tums lättmetallfälgar, med 21- och 22 tums fälgar som tillval. BMW X7 har LED-strålkastare som standard, och som tillval finns BMW Laserlight, som känns igen med den blåtonade x-formen inuti strålkastarna, med en räckvidd upp till 600 meter.
Interiör
Den rymliga BMW X7 har tre stolsrader med plats för totalt sju personer som standard. De två passagerarna längst bak har varsitt fullstort säte med armstöd, mugghållare och USB-portar. Den mellersta stolsraden kan bytas ut till två separata komfortsäten som tillval. Samtliga säten justeras elektroniskt med knapptryckning. Bagagekapaciteten kan utökas från 326 till maximalt 2,120 liter vid behov.
Interiören består av noga utvalda, exklusiva material. I standardutförandet ingår klädsel i Vernascaläder, automatisk klimatkontroll i fyra olika zoner, ett tredelat panorama-glastak, Ambient Lightning inklusive Welcome Light Carpet-teknik och dynamisk interiörbelysning.
Kunderna kan också skräddarsy sin nya BMW X7 efter personlig smak med hjälp av utbudet i Design Pure Excellence-produktlinjen, M Sport-paketet samt de exklusiva BMW Individual-tillval som finns tillgänliga.
Övriga höjdpunkter:
Live Cockpit Professional med BMW Operating System 7.0 är standard.
Adaptiv fjädring med elektroniska stötdämpare och luftfjädrar vid båda axlarna.
Bilens markfrigång kan varieras upp till 80 millimeter genom knapptryck eller BMW Display Key.
Off-Road-paket som tillval för samtliga modeller utom BMW X7 M50d, med fyra körlägen – xSand, xGravel, xRocks och xSnow.
Stort utbud av förarassistenssystem för utökad komfort och säkerhet. Utöver aktiv farthållare med Stop & Go-funktion finns tillvalet Driving Assistant Professional, med assistensfunktioner vid styrning och filbyte samt en mängd varningsfunktioner för att undvika kollision. I parkeringsassistentens standardfunktioner ingår backningsassistens.
Tillgängliga versioner vid lansering
BMW X7 xDrive40i:
Försäljningsstart: oktober 2019
Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 872 800 SEK
Rak 6-cylindring bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
Kapacitet: 2,998 cc, effekt: 340 hk vid 5,500 – 6500 varv
Vridmoment: 450 Nm vid 1,500 – 5,200 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 6,1 sekunder
Topphastighet: 245 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning: 9,0 – 8,7 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 205 – 198 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP
BMW X7 xDrive30d:
Försäljningsstart: oktober 2019
Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 859 800 SEK
Rak 6-cylindring dieselmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
Kapacitet: 2,993 cc, effekt: 265 hk vid 4000 varv
Vridmoment: 620 Nm vid 2000 - 2500 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 7,0 sekunder
Topphastighet: 227 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning: 6,8 – 6,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 178 – 171 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP
BMW X7 M50d:
Försäljningsstart: oktober 2019
Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 1 094 800 SEK
Rak 6-cylindring dieselmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
Kapacitet: 2,993 cc, effekt: 400 hk vid 4,400 varv
Vridmoment: 760 Nm vid 2000 - 3000 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 5,4 sekunder
Topphastighet: 250 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning: 7,4 – 7,0 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 193 – 185 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP