m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)
Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

Bil / Audi

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback.

Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare.

Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW.

Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Elegant, effektiv och expressiv exteriör

Audi e-tron Sportback förenar kraften i en rymlig SUV med elegansen hos en fyradörrars coupe och elbilens alla fördelar. Den är 4,901 millimeter lång, 1,935 millimeter bred och 1,616 millimeter hög. Taket sträcker sig över hela den muskulära karossen och sluttar mot bakpartiet som i en coupe. Små detaljer signalerar att Audi e-tron Sportback är helt eldriven. Singleframe-grillen, som till övervägande delen är stängd, har vertikala stag och är ljust platinagrå. I den nedre delen av matrix LED-strålkastarna visar fyra horisontella segment att det är en e-tron. Designen hämtas upp på flera ställen, bl.a. i sidotrösklarna och de svarta inläggen som markerade batteriets placering som central kraftkälla. Audi designers har också ändrat på utseendet på diffusorn och tillfört en ljusramp över bakpartiet. Logotypen på den elektriska laddluckan är i signalfärgen orange för att förstärka kopplingen till högvoltsbatteriet. Kulören kan även erbjudas till bromsoken som tillval. Med S line-paket förstärks den sportiga karaktären med 20-tumshjul och sportluftfjädring. Bakpartiet har en spoiler som standard och en diffusor som sträcker sig över hela bilens bredd vilket bidrar till den utmärkta aerodynamiken. I motsats till grundmodellen är karossen hellackerad inklusive hjulhus, sidotröskar, stötfångare och backspeglar. Audi erbjuder även svart optikpaket som markerar singleframe-grillen, sidorutor och stötfångare.

Aerodynamik med låga 0.25 i cw-värde för maximal räckvidd

Audi e-tron Sportback med S line exteriör och virtuella backspeglar får ett extremt lågt cw-värde på 0.25, vilket är lägre än systermodellen Audi e-trons motsvarande 0.27. Anledningen är att den coupe-formade karossen ger lägre luftmotstånd bakom bilen. Den höga kanten på Sportback minimerar luftvirvlarna vilket sänker förbrukningen. I WLTP-cykeln har Audi e-tron Sportback en räckvidd på upp till 446 kilometer. Ca 10 kilometer av den ökade räckvidden jämfört med e-tron beror på den aerodynamiska karossen. För att förbättra aerodynamiken har Audi även arbetat bakom kulisserna. Bl.a. genom justerbara luftintag med kanaler för kylning av de främre bromsarna, aerodynamiska fälgar och det helt inklädda underredet.

Världsnyhet i serieproduktion: digitala matrix LED-strålkastare

Med tillvalet digitala matrix LED strålkastare presenterar Audi en världsnyhet i serieproduktion. Med ljuset nedbrutet på minsta pixelnivå belyser de vägen med extremt hög upplösning. Tekniken bakom kallas DMD (digital micromirror device) och används i många videoprojektorer. Hjärtat är ett litet chip som består av en miljon mikrospeglar som var och ett har en kantlängd på bara några få hundradels millimeter. Med hjälp av elektrostatiska fält kan varje individuell mikrospegel tiltas upp till 5,000 gånger per sekund. Beroende på inställning kan LED-ljuset antingen riktas via linsen mot vägen eller absorberas för att maskera ut områden hos helljuset. De digitala strålkastarna som lanseras i mitten av 2020 ger flera fördelar. De ger ännu högre precision och maskerar även mötande trafik med högre precision. Framförallt ingår helt nya funktioner som belysning av filer och orienteringsljus. På lands- och motorvägar skapar filbelysningen en ljusmatta i förarens egen fil som justeras dynamiskt vid filbyte för att öka säkerheten. Med orienteringsljuset underlättas passager på smala vägar och vid vägbyggen. I kombination med Night Vision ökas säkerheten tack vare att ljuset riktas mot fotgängare som upptäcks av systemet.

Drivlina med elmotorer, elquattro och luftfjädring

Audi e-tron Sportback 55 quattro bjuder föraren på en mix av prestanda, effektivitet och hög komfort. Varje axel är försedd med en asynkron elmotor. Med en effekt 265 kW och 561 Nm i vridmoment accelererar e-tron utsläppsfritt och tyst. O-100 går på 6.6 sekunder och topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Boostläget aktiveras genom att skifta från D till S-läge och trampa gaspedalen i botten. Drivlinan ger då 300 kW och 664 Nm i vridmoment i åtta sekunder och 0-100 km/h går på 5,7 sekunder.

Med elektrisk fyrhjulsdrift skriver Audi skriver ett nytt kapitel i quattrohistorien. Inom bråkdelar av en sekund fördelas kraften kontinuerligt mellan axlarna för bästa fäste och dynamik på alla underlag. För att körningen skall vara så effektiv som möjligt används enbart den bakre elmotorn i de flesta situationer. Behövs mer kraft aktiveras den främre motorn direkt. Det sker även prediktivt innan det uppstår halka vid isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning eller om bilen under- eller överstyr. Jämfört med en konventionell SUV ger batteriets placering låg tyngdpunkt som tillsammans med den vridstyva karossen ger bästa förutsättningar för en sportig körupplevelse. Axel-lastfördelningen är perfekt balanserad med ett förhållande på nästan 50:50. Femlänkad hjulupphängning, progressiv styrning och elektrohydrauliskt bromssystem kombineras för ett agilt uppträdande och hög komfort. Standardhjulen på 255/55 R19 bjuder på ultralågt rullmotstånd. Som tillval erbjuds även fälgar upp till 22 tum, dvs. en storlek större än på e-tron.

Audi drive select är standard och gör att föraren kan välja mellan sju olika karaktärer efter eget tycke. Alltifrån mjuk komfort till sportig och fast känsla. Den adaptiva luftfjädringen med kontrollerade dämpare ger en mångsidiga karaktär. Vid högre hastigheter sänks karossen för att minska luftmotståndet och öka räckvidden. Tack vare luftfjädringen kan systemet variera markfrigången med upp till 76 millimeter.

95 kWh högvoltsbatteri och effektiv energiåtervinning

Batteriet i Audi e-tron Sportback 55 quattro lagrar 95 kWh bruttoenergi (86.5 kWh netto) och arbetar med 396 volts nominalspänning. Batteriet är utlagt som ett brett lågt block under passagerarutrymmet och förskruvat på 35 ställen. Konstruktionen är extremt rigid och krocksäkert tack vare en massiv skyddsram som skyddar de 36 cellmodulerna. Modulerna är arrangerade i två nivåer, ett längre golv med 31 moduler och en övre nivå med fem moduler. Varje modul består av tolv påsceller och kylsystemet är separerat under cellutrymmet.

Under inbromsningar upp till 0.3 g, vilket gäller över 90 procent av all vardagskörning – återladdas batteriet av elmotorerna, primärt av den bakre elmotorn som då fungerar som generator. Tack vare s.k. brake-by-wire återvinns energin även vid inbromsningar med bromspedalen. Den som hellre använder växelpaddlar kan ställa in graden av bromsåtervinning i tre olika nivåer som är starkare differentierade än i e-tron. Vid en inbromsning från 100 km/h kan Audi e-tron Sportback återvinna maximal 300 Nm och 220 kW. Liksom i e-tron står det för mer än 70 procent av effekten och mer än någon annan elbil. Totalt kan Audi e-tron Sportback nå upp till 30 procent av räckvidden genom återvinning av bromsenergi.

Skivbromsarna, vars elektrohydrauliska aktiveringskoncept, gör att de svarar extremt snabbt, används bara vid inbromsningar med högre krafter än 0.3 g. Beroende på körsituation bestämmer styrsystemet individuellt för varje axel om bilen ska bromsa in med hjälp av elmotorerna, enbart skivbromsarna eller en kombination av båda. Övergången mellan de elektriska och hydrauliska bromsarna är mjuk och jämn och omärkbar för föraren.

För att öka räckvidden och effektiviteten har utvecklingsteamet optimerat bromssystemet genom att minskat förlusterna som sker vid anläggningen av bromsbeläggen mot skivorna. Ytterligare tre åtgärder gör att räckvidden ökat: Under normal körning är den främre motorn nästan helt frånkopplad från drivlinan. Den användbara andelen av batteriet har utökats och i värmereglersystemet har elförbrukningen från kylpumpen kunnat sänkas.

Det flexibla värmesystemet som består av separata kretsar reglerar temperaturen i högvoltsbatteriet med maximal effektivitet. Det möjliggör snabb laddning, lång livslängd för batteriet och upprepad prestanda även vid hög belastning. Värmepumpen, som använder överskottsvärme från batteriet, kan använda upp till 3 kW för uppvärmning, vilket är extremt effektivt. Beroende på utomhustemperatur kan det öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning.

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Vid lanseringen kommer ännu en motorvariant erbjudas, e-tron Sportback 50 quattro med 230 kW effekt och 540 Nm i vridmoment. Batteriet består då bara av det lägre planet med 27 moduler som var och ett innehåller tolv prismatiska celler. Systemet som väger ca 120 kilo mindre än i Sportback 55 quattro ger 71 kWh bruttoenergi (64,7 netto). Det ger en räckvidd på upp till 347 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Audi e-tron Sportback 50 quattro gör 0 till 100 km/h in 6.8 sekunder och har en topphastighet på 190 km/h.

30 minuters laddstopp med supersnabbladdning

På långresor kan Audi e-tron Sportback 55 quattro laddas med upp till 150 kW vid supersnabbladdare. Det gör att batteriet fylls till 80 % på bara en halvtimme och resan kan fortsätta. Audi e-tron Sportback 50 quattro kan laddas med upp till 120 kW och når samma laddstatus på samma tid.

Vid publika växelströmsladdare (AC) kan en standard mode-3 kabel användas. 11 kW är standard och under sommaren 2020 kan 22 kW erbjudas som tillval. Audi’s egen laddtjänst, e-tron Charging Service, ger enkel tillgång till mer än 110,000 publika laddpunkter i 21 länder – och antalet ökar. Vare sig det är 11 eller 150 kW behövs bara ett enda laddkort för att starta laddningen. Med Plug & Charge funktionen som blir tillgänglig senare under 2020 kommer det bli ännu enklare. Bilen auktoriserar då sig själv vid laddstationen.

Audi erbjuder även en rad lösningar för att ladda hemma i garaget beroende på kapaciteten. Som standard finns ett laddsystem för 230-voltsanslutning som kan ställas ned till 50% och för 400-volts trefasuttag kan bilen laddas med upp till 11 kW. Tillvalet charging stem connect kan beställas från säljstart. Det erbjuder smarta laddfunktioner som t.ex. önskad laddning vid lågkostnadsperioder. I kombination med ett hemenergistyrsystem kan laddningen styras så att egenproducerad solenergi prioriteras om huset är utrustat med det.

Form och funktion i interiören

Med en hjulbas på 2,928 millimeter har Audi e-tron Sportback gott om plats för fem passagerare med bagage. Det bakre takutrymmet är bara 20 millimeter lägre än i Audi e-tron. Det bakre fotutrymmet är nästan helt platt med endast en liten nivåskillnad. Med 60-liters lastutrymme under motorhuven, som även huserar verktygskit och laddkablar, erbjuder bilen totalt 615 liters bagageutrymme. Med nedfällt baksäte ökar lastkapaciteten till 1,655 liter. Interiören är utformad som en elegant lounge med en sömlös mix av design och teknik. Instrumentpanelen sträcker sig i en vid båge från dörr till dörr och integrerar Audi virtual cockpit. I mittenpartiet är två touchskärmar vinklade mot föraren. Om den övre stängs av försvinner den nästan omärkligt in i den svarta högglansiga panelen.

Flera utrustningslinjer erbjuds med bl.a. S line interior och Design Selection. I framsätet kan köparen välja mellan standardsäten, sportsäten, S sportsäten och den skräddarsydda contoursätena med ventilation och massagefunktions som tillval. Stickningen i stolarna påminner om elkretsar och kan förstärkas genom valet av en ljust orange konstraststickning.

När Audi e-tron Sportback körs i citytrafik är det nästan helt tyst i kupen tack vare omfattande isolering och aeroakustiska åtgärder. Det gör HiFi ljudet ännu viktigare, speciellt med tillvalet Bang & Olufsen Premium 3D Sound System som gör att musiken kan avnjutas precis som det spelats in, utan artificiella effekter.

Intuitivt och individuellt

Liksom i alla större Audi-modeller är e-tron Sportback utrustad med MMI touch response med två skärmar som ger både kännbar och akustisk respons när en funktion aktiveras. På den övre 12.1-tumsskärmen kan föraren styra infotainment, telefon, navigation, och speciella e-tron inställningar. Den lägre 8.6-tumsskärmen används för textinmatning och för att styra klimatanläggning och stolsinställningar. Menystrukturen är intuitiv och logisk och med få nivåer som i en smartphone med tydlig och enkel grafik. Standardutrustningen inkluderar 12.3-tums Audi virtual cockpit. Skärmen har en extremt hög upplösning på 1,920 x 720 pixlar och kan enkelt byta vyformat via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även en “plus” version.

Utöver multifunktionsratten och de digitala touchskärmarna kan föraren även aktivera en rad funktioner via naturlig röststyrning som hämtar information både från det som är lagrat i bilen samt från molnet.

Uppkopplad Navigation och Audi connect

Det avancerade infotainmentsystemet MMI Navigation plus har integrerad Wi-Fi hotspot och ger intelligenta förslag på destinationer baserat på tidigare resor. Rutten beräknas både ombord i bilen och online med hjälp av kart- och navigationsleverantören HERE som övervakar den lokala trafiksituationen. Utöver ruttguiden finns flera tjänster via Audi connect navigation & infotainment med online trafikinformation, navigation med Google Earth™, e-tron ruttplanerare och Car-to-X tjänster. Den senaste i raden är on-street parking service, som hjälper till att hitta parkeringsplatser längs vägen och trafikljusinformation. I några städer är systemet uppkopplat mot trafikljusen och ger information till föraren i Audi virtual cockpit. Tjänsten underlättar trafikflödet och uppmanar till en effektiv körstil. Ytterligare en funktion som erbjuds är molnbaserade Amazon Alexa som är helt integrerad i MMI-systemet i Audi e-tron Sportback. Föraren kan använda det för att bl.a. beställa och hitta information. Tjänsten ger access till över 80,000 Alexa Skills.

Med myAudi appen kan föraren koppla upp bilen mot sin smartphone och kontrollera batteriet och räckviddsstatus, starta laddning, programmera timer och se körstatistik. Längre resor kan förplaneras med lämpliga laddstopp och överföras till bilen. Ruttplaneraren uppdaterar kontinuerligt laddplanen beroende på trafiksituation och förarbeteende. Via MyAudi-appen kan bilen även förvärmas eller kylas innan avfärd via eluttaget. Den smarta uppkopplingen omfattar även den digitala Audi connect nyckeln som erbjuds som tillval. Den gör det möjligt att öppna och stänga bilen med en Android-telefon och starta bilen via start/stop-knappen.

Functions on demand – uppgradera efter köpet

Audi e-tron Sportback ger nya möjligheter att välja till utrustning efter köpet. Funktions on demand är helt nya tjänster som omfattar alltifrån ljus, förarassistanssystem och infotainment. Kunden kan boka tjänsterna online och vid behov. Även efter leveransen går det att fortsätta att skräddarsy sin bil efter individuella krav. Varje funktion kan dessutom beställas för olika perioder - månatligen, årsvis eller permanent. Funktionerna bokas antingen via myAudi appen eller i myAudi-portalen och betalas bekvämt och säker via AudiPay. Ett exempel är att LED-strålkastarna kan uppgraderas till matrix LED med intelligent helljusstyrning och dynamiska blinkers. Inledningsvis erbjuds även parkeringsassistent som tillval till assistanssystemen. Därutöver erbjuds även ett infotainmentpaket med Audi smartphone interface och Audi connect navigation & infotainment.

Säker i city och på långresor med förarassistanssystem

Audis omfattande utbud av förarassistanssystem stöttar och avlastar föraren i många situationer. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Som tillval erbjuds City-paketet med korsningsassistent, rear cross traffic assist och filbytesvarnare och urstigningsvarnare. I Tour-paketet ingår adaptiv farthållare och effektivitetsassistent. Den senare använder data från bilens sensorer, navigationssystemet och Car-to-X tjänster och signalerar till föraren när det är lägligt att ta foten från gaspedalen. I kombination med adaptiva farthållare och trafikljusavläsning kan effektivitetsassistenten även bromsa och gasa bilen prediktivt. Vänstersvängsassistenten Turn assist, undanmanöverassistenten och nödbromsassistenten ingår dessutom. Audi erbjuder även parkeringsassistent, night vision och 360 graderskamera som gör att föraren kan välja av en rad vyer. Den centrala styrenheten (zFAZ) sammankopplar alla systemen och beräknar kontinuerlig en modell av omgivningen. Beroende på tillval kan data från upp till fem radarsensorer, fem kameror och tolv ultraljudssensorer användas.

Klimatneutralt i Bryssel

Audi e-tron Sportback tillverkas liksom Audi e-tron i Bryssel. Anläggningen var 2018 världens första i premiumsegmentet att certifieras som helt CO2-neutral. Fram till 2025 planerar Audi att samtliga produktionsanläggningar skall vara klimatneutral. I Bryssel sker även sammansättningen av bilarnas batterier.

Marknadsintroduktion

Audi e-tron Sportback lanseras hos de svenska återförsäljarna under våren 2020, med säljstart i slutet av november. De svenska ca priserna är 919.400 kr för Audi e-tron 55 quattro och 827.000 kr för Audi e-tron 50 quattro.
38.7°
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Din för 827.000 kronor

Vin Diesel släpper singel
Det svänger ju?

Fast & Furious-stjärnan Vin Diesel debuterade i veckan sin nya singel Feel Like I Do på tv-programmet The Kelly Clarkson Show. Som man kan se i klippet ovan var han glad över att få debutera sin låt på programmet och publiken verkade ju digga den i alla fall. Låten är producerad av Petey Martin och släppt via den norska DJ:s Kygos skivbolag Palm Tree Records. Du hittar den så klart på Spotify och andra streaming-tjänster. På tal om Vin Diesel och Fast & Furious så finns det nu en ny trailer för den andra säsongen av den animerade Fast & Furious-serien Spy Racers. Du hittar trailern nedan, tyvärr innehåller den inte Vin Diesels nya låt. Tumnagel
34.3°
+
Frode Wikesjö
0

Twitter varnar snart vid delningar av artiklar
Bekräfta delningar som du själv inte har läst

Under sommaren började Twitter testa en funktion som varnade användare när de delade artiklar som de inte hade läst. Denna funktion ska nu lanseras på bred front eftersom testperioden gick bra enligt Twitter själva. Tydligen var användare 40 procent mer benägna att öppna artiklarna de skulle dela när de fick upp denna varning och flera valde också att inte dela artiklarna alls efter de hade öppnat dem. Funktionen fungerar så att om du vill retweeta en artikel som du inte öppnat via Twitter kommer det upp en liten varning som säger att rubriker inte alltid berättar hela historien. Efter det måste du som användare bekräfta om du fortfarande vill dela artikeln eller ej. När funktionen rullas ut till alla användare är oklart men inom kort ska det tydligen ske. Tumnagel
41.5°
+
Frode Wikesjö
0

The Boys får spinoff-serie
Om ett superhjältegymnasie

Amazons "superhjälteserie" The Boys är mycket trevligt att titta på även om de skiljer sig en del från källmaterialet. Snart kommer det dock ännu en serie som utspelar sig i The Boys-universumet då seriens exekutiva producent Craig Rosenberg just nu håller på att skriva en spinoff-serie. Denna nya serie kommer handla om en högskola för Supes som då inte bara ska läsa sig saker utan även hålla sina superhjältehormoner i styr. Om man var orolig över att serien kommer blir mer Riverdale än The Boys behöver man inte vara det. Sex, våld, satir och svordomar är fortfarande något som kommer vara denna nya seriens huvudfokus. När serien ska ha premiär är oklart men tydligen vill Amazon få igång produktionen så snabbt som möjligt för att hålla uppe intresset för universumet mellan The Boys-säsongerna. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Karolinska institutet tar fram snabbare coronatest
Billigare också

Ett gäng forskare från Karolinska institutet i Stockholm har utvecklat en ny typ av coronatest som kan ge svar inom 2,5 timme. Anledningen till att det är snabbare än tidigare tester är att det det inte är beroende av så kallade reagenskit som annars måste användas vid vanliga PCR-tester. Detta test är inte bara snabbare, det är också billigare än tidigare tester vilket enligt forskningsledaren Björn Reinius gör att man skulle kunna sätta upp covid-19-tester under mycket enklare förutsättningar samt också vara väldigt passande för återkommande test. Tumnagel
51.9°
+
Frode Wikesjö
0

Snart kommer Remote Play för Xbox till iOS
Strömma dina spel från krysslådan till telefonen

Tidigare i veckan började Microsoft erbjuda remote play mellan Xbox och Android via sin officiella Xbox-app. Funktionen fungerar precis som den gör på PlayStation, det vill säga du kopplar telefonen via lokala nätverket eller internet direkt till konsolen så du kan spela dina spel direkt på telefonen istället för tvn. The Verge rapporterar att denna funktion även kommer att komma till iOS då betaversionen av Xbox-appen för iOS har remote play i sig. Värt att nämna är att spelen spelas direkt från konsolen och inte via Microsofts xCloud-tjänst. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Marvel gör serie om Nick Fury
Med Samuel L. Jackson!

Disney och Marvel har redan som bekant ett antal ambitiösa tv-serier på gång för streaming-tjänsten Disney+. Det kommer dock fler serier eftersom Variety nyss rapporterade att det ska komma en ny serie som ska handla om Nick Fury. Tydligen ska Samuel L. Jackson återvända som Nick Fury men vad serien ska handla om är oklart just nu. Sist vi såg Nick i Marvels universum var han på semester i rymden någonstans. Kyle Bradstreet (Mr. Robot) ska vara med och producera serien men när den har premiär är oklart. Nick Fury är en av Marvel-filmernas bättre karaktärer så det här är något som jag i alla fall ser fram emot så länge det blir bra. Om Marvel nu bara kan locka tillbaka Charlie Cox och Krysten Ritter som Daredevil samt Jessica Jones så blir jag ännu nöjdare. Tumnagel
44.4°
+
Frode Wikesjö
0

Det kinesiska bilmärket DFSK börjar säljas i Sverige
Suvar med biogas och eldrift

DFSK (Dongfeng SOKON) grundades 2003 och är en av de tre största biltillverkarna i Kina. Företaget har 150.000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju stycken olika fabriker utspridda i Kina, USA och Indonesien. Utvecklings- och forskningscenter finns i USA, Kina, Japan, Tyskland och här i Sverige. Nu ska tre stycken SUV-modeller börja säljas här. Två av dem konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö och sedan saluförs dessa som biogas-hybrider. Konverteringen säger man kommer sänka bilens utsläpp med upp till 95 procent jämfört med bensindrift. Biogasen gör också att man får en klimatbonus på 10.000 kronor och en lägre vägskatt första året. Den tredje modellen går helt och hållet på el och har ett batteripack på 53,6 kWh. Ytterligare två stycken elbilar kommer att lanseras längre fram. Tyvärr får vi inte reda på mer för tillfället. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Windows XP hade hemligt Mac-liknande tema
Dock endast för internt bruk

The Verge rapporterar att en källkodsläcka för Windows XP visar att Microsofts legendariska operativsystem hade ett dolt tema som fick Windows att se mer ut som en Mac. Temat hette Candy och liknade Apples klassiska Aqua-gränssnitt. Temat släpptes som bekant aldrig och var inte heller helt färdigutvecklat. Men det kan fortfarande hittas i tidig källkod för Windows XP där det står beskrivet att temat enbart ska användas för internt bruk. Eftersom vem som helst kunde göra teman och gränssnitsmodifikationer till Windows XP kunde man ju till slut få sitt Windows att se ut som OS X om man nu ville det. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe kapar palm
Inget för höjdrädda

Inget konstigt här väl? Bara en snubbe som beskär ett palmträää...oh herrejäklar! Tumnagel
48.4°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Brudens far 3 (typ)
Bröllop i pandemitider

Natten till i dag sände Netflix en återförening med skådespelarna av 90-talsfilmen Brudens far. Återföreningen var dock ingen sådan där standardgrej där alla snackar om hur kul det är att ses igen och hur kul de hade att spela in filmerna utan mer en slags tredje film. Under namnet Father of the Bride Part 3 (ish) återförenades Steve Martin, Diane Keaton, Kimberly Williams-Paisley, George Newbern, Kieran Culkin och Martin Short för ännu ett bröllop. Denna gång måste familjerna lösa alla krångligheter kring bröllop i coronatider. Allt detta är dock inte enbart för underhållning utan också för att samla pengar för World Central Kitchen som hjälper till att ge mat till barn och familjer som drabbats hårt av coronagrejen. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Spela RollerCoaster Tycoon 3
Gratis på Epic Games Store just nu

Just nu och fram till den 1 oktober bjuder Epic Games Store på RollerCoaster Tycoon 3 Complete Edition. Det innebär att du kan plocka hem det redan i dag och behålla det för evigt för totala noll kronor. Det är Windows-versionen som erbjuds och du hittar det via länken nedan. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

David Attenborough börjar instagramma
Slog världsrekord i att få en miljon följare på kortast tid

Den världsberömde naturfilmaren Sir David Attenborough har skaffat sig ett konto på bilddelningstjänsten Instagram och detta verkar ha uppskattas av hans fans. Attenborough postade sitt första inlägg till Instagram igår vilket ni kan kolla in här nedanför. Redan en timma efter det hade Attenboroughs instagramkonto passerat en miljon följare vilket ska vara nytt världsrekord i att få en miljon följare på kortast tid. I skrivande stund har Attenborough över 3 miljoner på Instagram. Skulle även du vilja ta del av hans Instagram-inlägg så hittas dessa på länken nedan. Visa det här inlägget på Instagram David Attenborough has spent a lifetime travelling, exploring the wild places of our planet and documenting the living world in all its variety and wonder. He’s also witnessed the damaged caused. Saving our planet is now a communications challenge. We know what to do, we just need the will. That’s why we want to share this message on Instagram. Because there is hope and together, we can inspire change. Social media isn’t David’s usual habitat so while he’s recorded messages solely for Instagram, like the one in this post, wex27re helping to run this account. In case you’re wondering, ‘we’ are Jonnie and Colin and we worked with David on A Life On Our Planet. So, as well as sharing the messages he’s recorded especially for this account we’ll also post some exclusive clips and behind the scenes content. Stay tuned. Ett inlägg delat av A Life On Our Planet (@davidattenborough) 24 Sep 2020 kl. 2:00 PDT Tumnagel
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Splinter - superbilen i trä
Inspirerad av ett flygplan från andra världskriget

Under nio års tid snickrade Joe Harmon på sin superbil Splinter. Och han snickrade bokstavligen eftersom bilen är i trä. I alla fall 90 procent av den. I mitten sitter en V8:a på 650 hästar. Bilen designade och byggde han under tiden han var ingenjörsstudent och i det här klippet berättar han om projektet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Voi lanserar nykterhetstest i sin app
Kommer att aktiveras på helgnätter

För att minska antalet fyllkörningar på elsparkcyklar så lanserar nu Voi ett slags nykterhetstest som deras användare måste klara av om de vill dra iväg med Voi:s elsparkcyklar. Det handlar om ett slags reaktionstest som genomförs i Voi:s app innan användaren kan hoppa upp elsparkcykeln och glida iväg. Testet kommer att aktiveras automatiskt i Voi:s app under helgnätter då det kanske finns en högre risk att berusade personer får för sig att ta sig en joyride med de tvåhjuliga fordonen. Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat sedan dessa blev ett populärt inslag i en del av Sveriges städer. Under 2019 kom det in 110 benbrott till akutmottagningarna där elsparkcyklar varit inblandade enligt statistik från Svenska Frakturregistret. Hur många av dessa som orsakades av att föraren var berusad finns det inga uppgifter om. Tumnagel
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Den smarta assistenten Alexa blir frågvisare
Ska även börja tala lite mera som en människa

Amazons smarta assistent Alexa blir allt smartare och igår presenterade Amazon lite kommande uppdateringar för sin röststyrda assistent. Snart kommer Alexa att kunna ställa frågor till användaren om denne påpekar att Alexa har missuppfattat något kommando och utför fel saker. Detta är något som Amazon kallar för "Teachable AI" vilket man tror har möjlighet att göra Alexa mycket smartare och bättre sett under en längre tidsperiod. Alexa kommer snart även att få möjlighet att föra "diskussioner" med flera personer samtidigt. Det innebär att Alexa själv ska kunna uppfatta om något som sägs är ett kommando till den smarta assistenten eller en del av en konversation mellan människorna som befinner sig i rummet. Förutom den nya funktionaliteten ska Alexa snart börja prata med en röst som låter mera mänsklig vilket i Amazons värld innebär att Alexa kommer att inkludera saker som till exempel andningspauser, något som en maskin tekniskt sett inte behöver. Detta kallar Amazon för "speaking-style adaption". Ni kan lyssna på hur Alexa låter utan speaking-style adaption aktiverat här och jämföra med hur det låter när det är aktiverat här. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Infiniti visar konceptet QX60 Monograph
Dags att fräscha upp QX60

Infinitis modell QX60 har nästan hunnit bli tio år gammal och en uppfräschning är på sin plats. Det är här den nya konceptbilen QX60 Monograph kommer in i bilden. Här har designen fräschats upp en hel del och man lovar att inte jättemycket ska förändras när väl produktionsversionen är här någon gång nästa år. Tyvärr får vi inga bilder på insidan eller några tekniska detaljer kring drivlinor och liknande. Det enda man säger nu är att modellen fortsatt kommer att erbjudas med tre sätesrader. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Mrwhosetheboss snackar 6G
Arbetet med nästa generations mobilnät är redan igång

5G håller sakta men säkert på att rulla ut, men arbetet med nästa generations mobilnät har redan börjat. Mrwhosetheboss har släppt en video där han pratar om utvecklingen av 6G, som väntas släppas brett 2030, och vad nästa generation kommer att erbjuda. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Nu är det dags för Astronomins dag och natt igen
Följ rymddagen live här

I morgon, lördag 26 september, är det återigen dags för den årligt återkommande rymddagen "Astronomins dag och natt". Under dagen kommer det fokuseras på olika rymdrelaterade grejer på en lång rad platser runt i Sverige. Här i Stockholm kommer till exempel Tekniska Museet få besök av Institutet för Rymdfysik, IRF, som kommer att visa upp en del av de instrument som används inom rymdforskning och som är utvecklade i Sverige. Ni kan läsa mer om morgondagens program på Tekniska Museet här. På grund av pandemin kommer många av morgondagens tillställningar ute i landet visas online vilket ger de som inte kan vara på plats möjlighet att kolla in det på distans. Ni hittar hela programmet samt i vilka städer Astronomins dag och natt arrangeras här. Det går även att följa en sändning med både förinspelade inslag och livesändningar på länken nedan eller här ovanför. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Burton Snowboards öppnar konceptbutik
I Stockholm Den 15 oktober

Det börjar bli dags att ställa undan trädgårdsmöblerna och istället börja fundera på saker att åka på i vinter. Den 15 oktober kommer lämpligt nog Burton Snowboards att öppna upp en konceptbutik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Norrlandsgatan 20 och i den kan man spana in de senaste snöbrädorna tillverkaren har att erbjuda. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Nu kan du köpa Nespresso-maskinen Vertuo Next
Kan brygga en hel kanna kaffe

Vertuo Next är namnet på Nespressos senaste kaffemaskin och nu går den att köpa. Det som gör den här lite speciell är att den kan brygga en hel kanna (535 milliliter) kaffe vilket motsvarar 3-4 koppar. Vid lanseringen släpps även det nya kaffet Vertuo Carafe Pour-Over Style som innehåller Arabicabönor från Peru och Colombia och som har en rostad och rökig smak. Det släpps även en matchande glaskaraff som rymmer 750 milliliter. Vertuo Next kostar 1699 kronor. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Modjo - Lady (Hear Me Tonight)
Fredagsklassikern

Vi åker även denna vecka tillbaka 20 år till år 2000 när Modjo släppte Lady (Hear Me Tonight). Det här var den franska duons debutsingel och den fullkomligt exploderade. Hamnade i topp på minst tio stora listor och det är nog ingen som inte har hört den. Fantastisk låt! Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Mac & Cheese på 1700-talet
Så här kanske det gick till

Tänk att du sitter där i mitten av 1700-talet och blir sjukt sugen på lite Mac & Cheese. Då var det bara att tända upp en brasa, hänga kitteln över och börja laga den delikata rätten. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Resort bestående av solcellsbeprydda lyxbåtar
Verkar ju rätt så trevligt

Silent Resorts är en ny typ av resort där besökarna bor i lyxiga båtar försedda med solceller på taket. Båtarna är byggda av det österrikiska företaget Silent Yachts och tanken är alltså att man bor i såna här på resorten. Skulle man vilja ta sig en tur är det bara att kasta loss och köra iväg med den tillfälliga bostaden. Båtarna ligger kring en flytbrygga och i mitten av denna finns ett litet klubbhus man kan hänga vid. Allt man behöver ska dock finnas ombord på båtarna. När det här konceptet kan vara igång och bjuda in gäster återstår att se. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green