m
Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

Bil / Audi

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback.

Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare.

Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW.

Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Elegant, effektiv och expressiv exteriör

Audi e-tron Sportback förenar kraften i en rymlig SUV med elegansen hos en fyradörrars coupe och elbilens alla fördelar. Den är 4,901 millimeter lång, 1,935 millimeter bred och 1,616 millimeter hög. Taket sträcker sig över hela den muskulära karossen och sluttar mot bakpartiet som i en coupe. Små detaljer signalerar att Audi e-tron Sportback är helt eldriven. Singleframe-grillen, som till övervägande delen är stängd, har vertikala stag och är ljust platinagrå. I den nedre delen av matrix LED-strålkastarna visar fyra horisontella segment att det är en e-tron. Designen hämtas upp på flera ställen, bl.a. i sidotrösklarna och de svarta inläggen som markerade batteriets placering som central kraftkälla. Audi designers har också ändrat på utseendet på diffusorn och tillfört en ljusramp över bakpartiet. Logotypen på den elektriska laddluckan är i signalfärgen orange för att förstärka kopplingen till högvoltsbatteriet. Kulören kan även erbjudas till bromsoken som tillval. Med S line-paket förstärks den sportiga karaktären med 20-tumshjul och sportluftfjädring. Bakpartiet har en spoiler som standard och en diffusor som sträcker sig över hela bilens bredd vilket bidrar till den utmärkta aerodynamiken. I motsats till grundmodellen är karossen hellackerad inklusive hjulhus, sidotröskar, stötfångare och backspeglar. Audi erbjuder även svart optikpaket som markerar singleframe-grillen, sidorutor och stötfångare.

Aerodynamik med låga 0.25 i cw-värde för maximal räckvidd

Audi e-tron Sportback med S line exteriör och virtuella backspeglar får ett extremt lågt cw-värde på 0.25, vilket är lägre än systermodellen Audi e-trons motsvarande 0.27. Anledningen är att den coupe-formade karossen ger lägre luftmotstånd bakom bilen. Den höga kanten på Sportback minimerar luftvirvlarna vilket sänker förbrukningen. I WLTP-cykeln har Audi e-tron Sportback en räckvidd på upp till 446 kilometer. Ca 10 kilometer av den ökade räckvidden jämfört med e-tron beror på den aerodynamiska karossen. För att förbättra aerodynamiken har Audi även arbetat bakom kulisserna. Bl.a. genom justerbara luftintag med kanaler för kylning av de främre bromsarna, aerodynamiska fälgar och det helt inklädda underredet.

Världsnyhet i serieproduktion: digitala matrix LED-strålkastare

Med tillvalet digitala matrix LED strålkastare presenterar Audi en världsnyhet i serieproduktion. Med ljuset nedbrutet på minsta pixelnivå belyser de vägen med extremt hög upplösning. Tekniken bakom kallas DMD (digital micromirror device) och används i många videoprojektorer. Hjärtat är ett litet chip som består av en miljon mikrospeglar som var och ett har en kantlängd på bara några få hundradels millimeter. Med hjälp av elektrostatiska fält kan varje individuell mikrospegel tiltas upp till 5,000 gånger per sekund. Beroende på inställning kan LED-ljuset antingen riktas via linsen mot vägen eller absorberas för att maskera ut områden hos helljuset. De digitala strålkastarna som lanseras i mitten av 2020 ger flera fördelar. De ger ännu högre precision och maskerar även mötande trafik med högre precision. Framförallt ingår helt nya funktioner som belysning av filer och orienteringsljus. På lands- och motorvägar skapar filbelysningen en ljusmatta i förarens egen fil som justeras dynamiskt vid filbyte för att öka säkerheten. Med orienteringsljuset underlättas passager på smala vägar och vid vägbyggen. I kombination med Night Vision ökas säkerheten tack vare att ljuset riktas mot fotgängare som upptäcks av systemet.

Drivlina med elmotorer, elquattro och luftfjädring

Audi e-tron Sportback 55 quattro bjuder föraren på en mix av prestanda, effektivitet och hög komfort. Varje axel är försedd med en asynkron elmotor. Med en effekt 265 kW och 561 Nm i vridmoment accelererar e-tron utsläppsfritt och tyst. O-100 går på 6.6 sekunder och topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Boostläget aktiveras genom att skifta från D till S-läge och trampa gaspedalen i botten. Drivlinan ger då 300 kW och 664 Nm i vridmoment i åtta sekunder och 0-100 km/h går på 5,7 sekunder.

Med elektrisk fyrhjulsdrift skriver Audi skriver ett nytt kapitel i quattrohistorien. Inom bråkdelar av en sekund fördelas kraften kontinuerligt mellan axlarna för bästa fäste och dynamik på alla underlag. För att körningen skall vara så effektiv som möjligt används enbart den bakre elmotorn i de flesta situationer. Behövs mer kraft aktiveras den främre motorn direkt. Det sker även prediktivt innan det uppstår halka vid isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning eller om bilen under- eller överstyr. Jämfört med en konventionell SUV ger batteriets placering låg tyngdpunkt som tillsammans med den vridstyva karossen ger bästa förutsättningar för en sportig körupplevelse. Axel-lastfördelningen är perfekt balanserad med ett förhållande på nästan 50:50. Femlänkad hjulupphängning, progressiv styrning och elektrohydrauliskt bromssystem kombineras för ett agilt uppträdande och hög komfort. Standardhjulen på 255/55 R19 bjuder på ultralågt rullmotstånd. Som tillval erbjuds även fälgar upp till 22 tum, dvs. en storlek större än på e-tron.

Audi drive select är standard och gör att föraren kan välja mellan sju olika karaktärer efter eget tycke. Alltifrån mjuk komfort till sportig och fast känsla. Den adaptiva luftfjädringen med kontrollerade dämpare ger en mångsidiga karaktär. Vid högre hastigheter sänks karossen för att minska luftmotståndet och öka räckvidden. Tack vare luftfjädringen kan systemet variera markfrigången med upp till 76 millimeter.

95 kWh högvoltsbatteri och effektiv energiåtervinning

Batteriet i Audi e-tron Sportback 55 quattro lagrar 95 kWh bruttoenergi (86.5 kWh netto) och arbetar med 396 volts nominalspänning. Batteriet är utlagt som ett brett lågt block under passagerarutrymmet och förskruvat på 35 ställen. Konstruktionen är extremt rigid och krocksäkert tack vare en massiv skyddsram som skyddar de 36 cellmodulerna. Modulerna är arrangerade i två nivåer, ett längre golv med 31 moduler och en övre nivå med fem moduler. Varje modul består av tolv påsceller och kylsystemet är separerat under cellutrymmet.

Under inbromsningar upp till 0.3 g, vilket gäller över 90 procent av all vardagskörning – återladdas batteriet av elmotorerna, primärt av den bakre elmotorn som då fungerar som generator. Tack vare s.k. brake-by-wire återvinns energin även vid inbromsningar med bromspedalen. Den som hellre använder växelpaddlar kan ställa in graden av bromsåtervinning i tre olika nivåer som är starkare differentierade än i e-tron. Vid en inbromsning från 100 km/h kan Audi e-tron Sportback återvinna maximal 300 Nm och 220 kW. Liksom i e-tron står det för mer än 70 procent av effekten och mer än någon annan elbil. Totalt kan Audi e-tron Sportback nå upp till 30 procent av räckvidden genom återvinning av bromsenergi.

Skivbromsarna, vars elektrohydrauliska aktiveringskoncept, gör att de svarar extremt snabbt, används bara vid inbromsningar med högre krafter än 0.3 g. Beroende på körsituation bestämmer styrsystemet individuellt för varje axel om bilen ska bromsa in med hjälp av elmotorerna, enbart skivbromsarna eller en kombination av båda. Övergången mellan de elektriska och hydrauliska bromsarna är mjuk och jämn och omärkbar för föraren.

För att öka räckvidden och effektiviteten har utvecklingsteamet optimerat bromssystemet genom att minskat förlusterna som sker vid anläggningen av bromsbeläggen mot skivorna. Ytterligare tre åtgärder gör att räckvidden ökat: Under normal körning är den främre motorn nästan helt frånkopplad från drivlinan. Den användbara andelen av batteriet har utökats och i värmereglersystemet har elförbrukningen från kylpumpen kunnat sänkas.

Det flexibla värmesystemet som består av separata kretsar reglerar temperaturen i högvoltsbatteriet med maximal effektivitet. Det möjliggör snabb laddning, lång livslängd för batteriet och upprepad prestanda även vid hög belastning. Värmepumpen, som använder överskottsvärme från batteriet, kan använda upp till 3 kW för uppvärmning, vilket är extremt effektivt. Beroende på utomhustemperatur kan det öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning.

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Vid lanseringen kommer ännu en motorvariant erbjudas, e-tron Sportback 50 quattro med 230 kW effekt och 540 Nm i vridmoment. Batteriet består då bara av det lägre planet med 27 moduler som var och ett innehåller tolv prismatiska celler. Systemet som väger ca 120 kilo mindre än i Sportback 55 quattro ger 71 kWh bruttoenergi (64,7 netto). Det ger en räckvidd på upp till 347 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Audi e-tron Sportback 50 quattro gör 0 till 100 km/h in 6.8 sekunder och har en topphastighet på 190 km/h.

30 minuters laddstopp med supersnabbladdning

På långresor kan Audi e-tron Sportback 55 quattro laddas med upp till 150 kW vid supersnabbladdare. Det gör att batteriet fylls till 80 % på bara en halvtimme och resan kan fortsätta. Audi e-tron Sportback 50 quattro kan laddas med upp till 120 kW och når samma laddstatus på samma tid.

Vid publika växelströmsladdare (AC) kan en standard mode-3 kabel användas. 11 kW är standard och under sommaren 2020 kan 22 kW erbjudas som tillval. Audi’s egen laddtjänst, e-tron Charging Service, ger enkel tillgång till mer än 110,000 publika laddpunkter i 21 länder – och antalet ökar. Vare sig det är 11 eller 150 kW behövs bara ett enda laddkort för att starta laddningen. Med Plug & Charge funktionen som blir tillgänglig senare under 2020 kommer det bli ännu enklare. Bilen auktoriserar då sig själv vid laddstationen.

Audi erbjuder även en rad lösningar för att ladda hemma i garaget beroende på kapaciteten. Som standard finns ett laddsystem för 230-voltsanslutning som kan ställas ned till 50% och för 400-volts trefasuttag kan bilen laddas med upp till 11 kW. Tillvalet charging stem connect kan beställas från säljstart. Det erbjuder smarta laddfunktioner som t.ex. önskad laddning vid lågkostnadsperioder. I kombination med ett hemenergistyrsystem kan laddningen styras så att egenproducerad solenergi prioriteras om huset är utrustat med det.

Form och funktion i interiören

Med en hjulbas på 2,928 millimeter har Audi e-tron Sportback gott om plats för fem passagerare med bagage. Det bakre takutrymmet är bara 20 millimeter lägre än i Audi e-tron. Det bakre fotutrymmet är nästan helt platt med endast en liten nivåskillnad. Med 60-liters lastutrymme under motorhuven, som även huserar verktygskit och laddkablar, erbjuder bilen totalt 615 liters bagageutrymme. Med nedfällt baksäte ökar lastkapaciteten till 1,655 liter. Interiören är utformad som en elegant lounge med en sömlös mix av design och teknik. Instrumentpanelen sträcker sig i en vid båge från dörr till dörr och integrerar Audi virtual cockpit. I mittenpartiet är två touchskärmar vinklade mot föraren. Om den övre stängs av försvinner den nästan omärkligt in i den svarta högglansiga panelen.

Flera utrustningslinjer erbjuds med bl.a. S line interior och Design Selection. I framsätet kan köparen välja mellan standardsäten, sportsäten, S sportsäten och den skräddarsydda contoursätena med ventilation och massagefunktions som tillval. Stickningen i stolarna påminner om elkretsar och kan förstärkas genom valet av en ljust orange konstraststickning.

När Audi e-tron Sportback körs i citytrafik är det nästan helt tyst i kupen tack vare omfattande isolering och aeroakustiska åtgärder. Det gör HiFi ljudet ännu viktigare, speciellt med tillvalet Bang & Olufsen Premium 3D Sound System som gör att musiken kan avnjutas precis som det spelats in, utan artificiella effekter.

Intuitivt och individuellt

Liksom i alla större Audi-modeller är e-tron Sportback utrustad med MMI touch response med två skärmar som ger både kännbar och akustisk respons när en funktion aktiveras. På den övre 12.1-tumsskärmen kan föraren styra infotainment, telefon, navigation, och speciella e-tron inställningar. Den lägre 8.6-tumsskärmen används för textinmatning och för att styra klimatanläggning och stolsinställningar. Menystrukturen är intuitiv och logisk och med få nivåer som i en smartphone med tydlig och enkel grafik. Standardutrustningen inkluderar 12.3-tums Audi virtual cockpit. Skärmen har en extremt hög upplösning på 1,920 x 720 pixlar och kan enkelt byta vyformat via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även en “plus” version.

Utöver multifunktionsratten och de digitala touchskärmarna kan föraren även aktivera en rad funktioner via naturlig röststyrning som hämtar information både från det som är lagrat i bilen samt från molnet.

Uppkopplad Navigation och Audi connect

Det avancerade infotainmentsystemet MMI Navigation plus har integrerad Wi-Fi hotspot och ger intelligenta förslag på destinationer baserat på tidigare resor. Rutten beräknas både ombord i bilen och online med hjälp av kart- och navigationsleverantören HERE som övervakar den lokala trafiksituationen. Utöver ruttguiden finns flera tjänster via Audi connect navigation & infotainment med online trafikinformation, navigation med Google Earth™, e-tron ruttplanerare och Car-to-X tjänster. Den senaste i raden är on-street parking service, som hjälper till att hitta parkeringsplatser längs vägen och trafikljusinformation. I några städer är systemet uppkopplat mot trafikljusen och ger information till föraren i Audi virtual cockpit. Tjänsten underlättar trafikflödet och uppmanar till en effektiv körstil. Ytterligare en funktion som erbjuds är molnbaserade Amazon Alexa som är helt integrerad i MMI-systemet i Audi e-tron Sportback. Föraren kan använda det för att bl.a. beställa och hitta information. Tjänsten ger access till över 80,000 Alexa Skills.

Med myAudi appen kan föraren koppla upp bilen mot sin smartphone och kontrollera batteriet och räckviddsstatus, starta laddning, programmera timer och se körstatistik. Längre resor kan förplaneras med lämpliga laddstopp och överföras till bilen. Ruttplaneraren uppdaterar kontinuerligt laddplanen beroende på trafiksituation och förarbeteende. Via MyAudi-appen kan bilen även förvärmas eller kylas innan avfärd via eluttaget. Den smarta uppkopplingen omfattar även den digitala Audi connect nyckeln som erbjuds som tillval. Den gör det möjligt att öppna och stänga bilen med en Android-telefon och starta bilen via start/stop-knappen.

Functions on demand – uppgradera efter köpet

Audi e-tron Sportback ger nya möjligheter att välja till utrustning efter köpet. Funktions on demand är helt nya tjänster som omfattar alltifrån ljus, förarassistanssystem och infotainment. Kunden kan boka tjänsterna online och vid behov. Även efter leveransen går det att fortsätta att skräddarsy sin bil efter individuella krav. Varje funktion kan dessutom beställas för olika perioder - månatligen, årsvis eller permanent. Funktionerna bokas antingen via myAudi appen eller i myAudi-portalen och betalas bekvämt och säker via AudiPay. Ett exempel är att LED-strålkastarna kan uppgraderas till matrix LED med intelligent helljusstyrning och dynamiska blinkers. Inledningsvis erbjuds även parkeringsassistent som tillval till assistanssystemen. Därutöver erbjuds även ett infotainmentpaket med Audi smartphone interface och Audi connect navigation & infotainment.

Säker i city och på långresor med förarassistanssystem

Audis omfattande utbud av förarassistanssystem stöttar och avlastar föraren i många situationer. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Som tillval erbjuds City-paketet med korsningsassistent, rear cross traffic assist och filbytesvarnare och urstigningsvarnare. I Tour-paketet ingår adaptiv farthållare och effektivitetsassistent. Den senare använder data från bilens sensorer, navigationssystemet och Car-to-X tjänster och signalerar till föraren när det är lägligt att ta foten från gaspedalen. I kombination med adaptiva farthållare och trafikljusavläsning kan effektivitetsassistenten även bromsa och gasa bilen prediktivt. Vänstersvängsassistenten Turn assist, undanmanöverassistenten och nödbromsassistenten ingår dessutom. Audi erbjuder även parkeringsassistent, night vision och 360 graderskamera som gör att föraren kan välja av en rad vyer. Den centrala styrenheten (zFAZ) sammankopplar alla systemen och beräknar kontinuerlig en modell av omgivningen. Beroende på tillval kan data från upp till fem radarsensorer, fem kameror och tolv ultraljudssensorer användas.

Klimatneutralt i Bryssel

Audi e-tron Sportback tillverkas liksom Audi e-tron i Bryssel. Anläggningen var 2018 världens första i premiumsegmentet att certifieras som helt CO2-neutral. Fram till 2025 planerar Audi att samtliga produktionsanläggningar skall vara klimatneutral. I Bryssel sker även sammansättningen av bilarnas batterier.

Marknadsintroduktion

Audi e-tron Sportback lanseras hos de svenska återförsäljarna under våren 2020, med säljstart i slutet av november. De svenska ca priserna är 919.400 kr för Audi e-tron 55 quattro och 827.000 kr för Audi e-tron 50 quattro.
38.7°
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Din för 827.000 kronor

Dansk musik åter på YouTube igen
Hurra!

I somras skrev vi att dansk musik plockats bort från YouTube då man inte kunde komma överens om upphovsrättsersättning till artisterna. Nu har videotjänsten och rättighetsorganisationen Polaris ingått ett nytt avtal och musiken är tillbaka - hurra! Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Säg hej till Sackboy i Sackboy: A Big Adventure
LittleBigPlanet-avstickaren släpps

Sumo Digital har släppt en video om kommande Sackboy: A Big Adventure där vi får säga tjenixen till Sackboy, som vi kommer få tillbringa en hel del kvalitetstid med i det kommande plattformspelet. Sackboy: A Big Adventure släpps 19 november till både PS4 och PS5. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Steve från Minecraft kommer till Super Smash Bros Ultimate
Med vänner!

Har du spelat massvis med Super Smash Bros Ultimate och tänkt att det skulle vara perfekt att peta in Steve från Minecraft? Då hade undertecknad kallat dig för en regelrätt tokstolle, men undertecknad skulle haft fel. För Steve, med flera, från Minecraft kommer bli tillgängliga som kämpar i Super Smash Bros Ultimate inom kort. De nya spelbara karaktärerna kommer ha förmågor vi fått se i Minecraft som bland annat möjligheten bygga saker, använda explosiva varor och leka runt med gruvvagnar. Givetvis kommer karaktärerna ackompanjeras av Minecraft-miljöer. Spelets game director Masahiro Sakurai säger detta om Minecraft-tillskottet: “Even I didn’t think this day would come. When thinking about new fighters for this game, we don’t just pick my favorites or draw from a hat. More often than not, these discussions start by Nintendo approaching me with an idea. Of course, if I can’t do that idea justice, I’ll tell them no.” Mer info om Minecraft-DLC:t till Super Smash Bros Ultimate kommer på lördag i samband med Minecraft Live. Hela strömmen Minecraft-grejerna presenterades under har ni nedan. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Snart kan Google Assistant vänta i telefonköer åt dig
Så att du kan göra något vettigare under tiden

I samband med att Google igår presenterade sina nya Pixel-modeller så visade man även upp en ny funktion till telefon-appen som man kallar för "On Hold". On Hold är en funktion som låter Google Assistant vänta i telefonköer istället för att man själv ska behöva göra det. När Google Assistant märker att någon svarar i andra ändan av luren så meddelas man om detta och kan då börja tala med företaget eller personen man ringt upp. Googles On Hold-funktion kommer att släppas i en preview-version i USA till deras nyligen presenterade Pixel 5 och Pixel 4a (5G). När vi kan få se en bredare lansering på andra marknader av telefonkö-funktionen finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mer om Ford Mustang Cobra Jet 1400
Häng med bakom kulisserna

Fords eldrivna Mustang Cobra Jet 1400 är det galnaste tillverkaren har tryckt ur sig på länge. I det här klippet får vi hänga med bakom kulisserna en sväng och se hur den blev till. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Super Mario Bros. 35 ute nu!
Visa vem som är bäst på Super Mario

Hur bra är du på Super Mario Bros. till NES? Då bör du visa det i nya Super Mario Bros. 35 som släppts gratis för prenumeranter av Nintendo Switch Online. I spelet får vi utmana Super Mario-spelare världen över i en battle royale-version av det klassiska spelet där det helt enkelt gäller att ta sig så långt som möjligt i spelet utan att kola vippen. Super Mario Bros. 35 är som sagt ute nu och spelet hittar ni i Nintendos eShop. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Timex släpper klassikern Digital LCA på nytt
Om du tröttnat på smarta klockor

Timex har börjat släppa nyutgåvor på en del av sina klassiska modeller och nu kommerd digitalklockan Timex Digital LCA i en nyutgåva. Det handlar om en klocka som ursprungligen släpptes 1987. Då räknades digitalklockor som nymodigheter. För att få klockanvändare att känna sig bekväma med klockan förseddes denna med en digital version av analog tidsvisning. Klockan visar även tiden i digitalt format i skärmens nederkant såväl som vilken veckodag och datum det är. Q Timex Reissue Digital LCA kostar 150 dollar och går att få i färgerna guld eller silver. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft presenterar ny mus, tangentbord och numpad
Gulligt!

Microsoft har inte bara visat upp lite nya datorer under dagen, utan även lite nya tillbehör. Mer specifikt en ny mus, nytt tangentbord och en trådlös numpad som kan vara kalas för folk som älskar att knappa in siffror. Tangentbordet går under namnet Designer Compact Keyboard och beskrivs som ett smalt, nätt och elegant skrivdon. Tangentbordet har en batteritid på upp till två år och kan kopplas till upp till tre enheter via Bluetooth. Priset kommer ligga på motsvarande 70 dollar. Känner man sig tillfredsställd på tangentbordsfronten men vill ha en numpad, så kommer man kunna lägga vantarna på en sådan för 25 dollar. Sist men inte minst har vi en liten tjusig Microsoft-märkt mus vid namn Bluetooth Ergonomic Mouse. Den trådlösa musen kommer i USA kosta 50 dollar och erbjuda en lätt upplevelse som enligt Microsoft ska hålla länge. Extra trevligt är tumstödet på vänstra sidan, vilket alltid är härligt att ha på en mus. Samtliga prylar lär dyka upp på Microsofts hemsida samt i välsorterade elektronikbutiker inom kort. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Crossplay kommer till Apex Legends nästa vecka
Och nytt event drar igång i samma veva

I somras blev det känt att Apex Legends kommer få crossplay-stöd under hösten och nu har vi fått reda på när systemet kommer börja testas. 6 oktober kommer crossplay börja betatestas och detta betyder att spelare på PS4, Xbox One och PC kommer kunna lira tillsammans. Crossplay kommer aktiveras automatiskt, men det kommer finnas möjlighet att stänga av det om man vill. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

BMW presenterar X2 M Mesh Edition
Fräsar till din bil lite

M Mesh Edition är namnet på en ny specialversion av BMW X2 och så här ser den ut. Paketet erbjuds till X2 sDrive28i och X2 xDrive28i och här har man blandat in en del från M Sport X samtidigt som M Sport Exterior, Shadowline och Extended Shadowline-paketen är standard. Man kan välja mellan fem olika lackalternativ - Alpine White, Brooklyn Grey Metallic, Phytonic Blue Metallic, Black Sapphire Metallic och Sunset Orange Metallic. Till detta får man svarta och orange dekaler som får bilen att se lite fräsigare ut - eller som en sneaker. Vidare får bilen unika 19- eller 20-tumsfälgar som även dessa har svarta och orange detaljer. Insidan får bland annat M Sport-stolar i läder med kontrasterande sömmar. M Mesh Edition-kostar 3550 dollar extra. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Marshall släpper ny version av sina Major-hörlurar
Major IV utlovar 80 timmars batteritid och har stöd för trådlös laddning

Marshall har släppt en ny version av sina klassiska Major-hörlurar och dessa utlovar en batteritid på upp till 80 timmar. Marshall Major IV har dessutom fått stöd för den trådlösa laddnings-standarden Qi. Det innebär bland annat att man skulle kunna ladda hörlurarna via mobiltelefoner som stödjer omvänd laddning, det vill säga mobiltelefoner som går att använda som powerbanks med stöd för trådlös laddning. Marshall uppger även att den fjärde generationen av Major-hörlurarna ska vara bekvämare att använda tack vare att öronmuffarna blivit mjukare. Marshall Major IV går att förbeställa nu och kostar 1500 kronor. Leveranserna drar igång 14 oktober. Den trådlösa laddningsplattan som syns på bilden nedan inkluderas inte. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Grönlands is smälter snabbare än vad den gjort på 12.000 år
Kan vara helt borta om 1000 år

Forskare skriver i en nyligen publicerad forskningsrapport i Nature att Grönlands istäcke nu smälter snabbare än vad det har gjort de senaste 12.000 åren. Baserat på sina undersökningar tror forskarna att avsmältningen från Grönland kan leda till att världens havsnivåer höjs med mellan 2 - 10 centimeter till nästa århundrade om isen på Grönland fortsätter att smälta i den nuvarande takten. Mätningarna visar att Grönlands istäcke krympte mellan 10.000 - 7000 år sedan för att därefter börja växa sig större igen. På grund av den globala uppvärmingen har istäcket på Grönland återigen börjar krympa och skulle avsmältningen fortsätta i den här takten tror forskarna att all is på Grönland kan ha försvunnit om 1000 år. Andy Aschwanden, från Geophysical Institute på University of Alaska Fairbanks, säger i en kommentar till den senaste studien av det grönländska istäcket: "We are increasingly certain that we are about to experience unprecedented rates of ice loss from Greenland, unless greenhouse gas emissions are substantially reduced." Tumnagel
27.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi har startat rejset för att komma ikapp Tesla
Herbert Diess pratar om Artemis-projektet

Herbert Diess som är vd för Volkswagen och ordförande i Volkswagen Group pratade nyligen på det årliga mötet om Audis framtid. Där tog han bland annat upp Artemis-projektet och att Audi nu har startat rejset för att komma ikapp Tesla. Artemis handlar om en fullt autonom bil som ska komma 2024 och troligtvis handlar det om en vidareutveckling av konceptet Aicon som vi först såg 2017. Audis Car.Software.Org-gäng har fått i uppdrag att utveckla helt ny mjukvara till bilen och denna skulle kunna delas med övriga i Volkswagen-familjen i framtiden. En första titt på vad man skapat ska visas någon gång nästa år. Bilen kommer att bli den första att köra det helt nya operativsystemet VW.OS. Modellen e-tron GT är fortfarande på gång och målet är att produktionen av den ska dra igång senare i år. Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är också helt eldrivna modeller som kommer nästa år. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Spelmedier tycker till om singleplayer i Star Wars: Squadrons
EA verkar ha levererat ett bra Star Wars-spel igen!

I morgon är det dags att kasta oss in i diverse farkoster från Star Wars-universumet och skjuta på varandra. Star Wars: Squadrons kommer nämligen släppas då, men redan nu får vi reda på hur singleplayerkampanjen är. Enligt recensionerna verkar kampanjen vara en fröjd att lira igenom, speciellt om man är Star Wars-fan och har tillgång till VR-headset. Åsikter om multiplayer kommer senare då servrarna inte riktigt är allt för välbefolkade såhär innan spelet släppts. IGN:s åsikter har ni ovan och åsikter samt gameplay från bland annat Gamespot och Tested har ni nedan. Star Wars: Squadrons släpps i morgon till PC, PS4 och Xbox One. Spelare på PC och PS4 kommer kunna avnjuta spelet i VR, vilket enligt gameplayvideorna nedan ser riktigt flådigt ut. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Betala P-appen har kommit i ny version
Men verkar strula på Android

I Stockholm så har staden en app för parkering som heter Betala P och den har varit katastrof rätt länge. Förra sommaren bytte man betalningssystem och när vi undersökte saken här på Feber så visade det sig att man låg mellan leverantörer och att en helt ny app var på gång. Nu är den äntligen här och den är på både vackrare och härligare det lilla jag har testat. Man kan betala med kort men också med Swish vilket är smidigare. Utrullningen har däremot gått så där, i alla fall på Android. Där funkar det inte alls just nu, men som tur är finns det en webbversion av appen som man kan använda. Nya Betala P bygger på en app som heter Flowbird. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Trailern för Borat Subsequent Moviefilm är här!
Very nice!

Tidigare idag släpptes en teaser för Borat 2 samt information om att en ordentlig trailer skulle släppas under morgondagen. Undertecknad missade helt det här med tidszoner och att i morgon också kan betyda senare idag. Detta är helt skitsamma då vi är svinglada att få se den ordentliga trailern för Borat 2, eller Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan som filmens fulla titel lyder. Borat Subsequent Moviefilm släpps 23 oktober på Prime Video. Tumnagel
50.5°
+
André Stray
0

Windows på ARM-datorer kan snart köra x64-appar
Microsoft fixar emulator för det

Microsoft har meddelat att man håller på att utveckla emulatorstöd för x64-appar till Window-datorer som kör ARM-processorer, till exempel Microsofts egna Surface Pro X. Det innebär att ARM-datorer med Windows framöver kommer att kunna köra alla Windows-program vilket idag inte är fallet. Dagens ARM-datorer med Windows kan bara köra 32- och 64-appar som utvecklats specifikt för ARM-processorer samt 32-bitars x86-appar. En majoritet av dagens Windows-program, bland annat apparna i Adobes Creative Suite, är idag dock 64-bitars x86-appar vilket gör att dessa fram tills nu inte kunnat köras på ARM-datorer med Windows. I ett blogginlägg skriver Microsoft: "We will also expand support for running x64 apps, with x64 emulation starting to roll out to the Windows Insider Program in November. Because developers asked, Visual Studio code has also been updated and optimized for Windows 10 on ARM. For organizations, we’re committed to helping them ensure their apps work with Windows 10 and Microsoft 365 Apps on ARM64 devices with App Assure. We are working closely with Acer, HP, Lenovo, Samsung and Surface to bring these Windows 10 on ARM innovations and products to our shared customers." Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Ny AMG-barnvagn från Mercedes
Klart bebin ska åka flott

För två år sedan slog Mercedes sina kloka huvuden ihop med barnvagnstillverkaren Hartan. Nu har det blivit dags att visa upp en ny omgång med vagnar och denna gång är det såna som matchar din AMG-bil. Mest tydligt blir detta färgerna och på vagnarnas fälgar som ser ut som ett par AMG-diton. I övrigt har vagnarna allt man kan tänkas behöva för att barnet ska få en trevlig åktur. När man har rullat klart ska den som vi kan se få plats även i bilar med lite slankare former. Som väntat finns det mängder med tillbehör och utrustning till vagnen, precis som det finns till bilar idag. Vad man får betala framgår dock inte. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Arket presenterar en klassisk pennyloafer-sko
Ett samarbete med Morjas

Idag presenterar Arket och Morjas en klassisk pennyloafer-sko som man tagit fram tillsammans. Skon blir till i regionen Almansa i Spanien och varje par är tillverkade i 128 steg. Svart läder är det man har att välja på. Ett par kostar 2250 kronor och du hittar skorna på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Drunknade nästan med kajaken
Började surfa istället

För tio år sedan drunknade nästan Elli Thor under ett vattenfall med sin kajak. Han slutade då paddla men hittade istället surfbrädan. I samma veva föddes hans dotter Unnur och han fick ett nytt sätt att se på livet. I den här dokumentären får vi reda på mer och ännu en gång en titt på Islands otroliga landskap. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Weird Al gör låt om President-debatten
We're All Doomed

Den skojfriske herren Alfred Matthew "Weird Al" Yankovic har snickrat ihop den här låten om president-debatten som var nyligen. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green

Husesyn med Will Smith i Fresh Prince-huset
Fresh!

Nyligen skrev vi att man kunde bo i Fresh Prince i Bel Air-huset via Airbnb. Här får vi oss en liten rundtur i huset av Will Smith i egen hög person. Bonusklipp nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Jacob byggde ett litet hemmakontor
Fick en vecka på sig

Jacob Harrell är producent på YouTube-kanalen Great Big Story som vi kört många klipp från tidigare. Här ser vi när han bygger ett litet hemmakontor och målet var att göra det på en vecka. Tyvärr ska kanalen läggas ner så istället för att få sig ett kontor att jobba från fick Jacob en låda att söka jobb från. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Den ultimata BBQ-såsen
Kock hos Gordon Ramsay visar

Ben Orpwood är kock på restaurangen Lucky Cat by Gordon Ramsay. Här visar han hur du vispar ihop den ultimata BBQ-såsen till revben, kyckling eller biff. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Därför älskar alla lövblåsare
Everybody lövs it!

Det finns inget härligare ljud än en lövblåsare som med full kraft försöker blåsa bort tre stackars oskyldiga löv på marken. Helst vill man att ljudet ska tränga in i ens öron väldigt tidigt på morgonen så att dagen börjar på allra bästa sätt. Denna härliga uppfinning borde finnas utanför varje persons fönster dagligen så att alla kan få ta del av upplevelsen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Jul på Liseberg ställs in
Inget kul utan jul

2020 är officiellt inställt innan året ens är över. Nu meddelar Liseberg att det inte blir något Jul på Liseberg i år och det är ju förstås väldigt tråkigt. Att knata runt där bland alla upptända träd och dricka varm choklad är något speciellt. Men det sätter alltså coronan stopp för i år. Andreas Andersen som är vd på Liseberg säger följande: "Vi hade behövt besked om att undantas från för ordningslagens förordning redan nu för att hinna iordningställa parken till en julöppning. När utredningen om undantag dröjer ytterligare ser vi inte längre någon möjlighet att genomföra julsäsongen." Har man bokat julbord på nöjesparkens restauranger påverkas man dock inte av detta beslut. Tumnagel
60kg
+
Bobby Green

Sex månader i en övergiven spökstad
Ensam

Cerro Gordo är en gammal övergiven gruvstad som inte känns så rolig att hänga i. Det spökar säkert här också. Så därför bestämde sig en snubbe för att bo där i ett halvår. Helt ensam. Här får vi se hur det såg ut. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Trailer för dokumentär om Billie Eilish
The World's A Little Blurry

I februari nästa år kommer dokumentärfilmen Billie Eilish: The World’s A Little Blurry att gå på bio och AppleTV+. I den får vi lära känna Billie bättre och vad som har gjort att hon är den hon är idag. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det kaffets dag!
Hylla det svarta guldet

Idag är det inte bara en väldigt dimmig och grå tisdag utan även kaffets dag! Det kanske kan liva upp lite för den som gillar det svarta guldet. Hur dricker du ditt kaffe? Tumnagel
112kg
+
Bobby Green