m
Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

Bil / Audi

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback.

Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare.

Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW.

Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Elegant, effektiv och expressiv exteriör

Audi e-tron Sportback förenar kraften i en rymlig SUV med elegansen hos en fyradörrars coupe och elbilens alla fördelar. Den är 4,901 millimeter lång, 1,935 millimeter bred och 1,616 millimeter hög. Taket sträcker sig över hela den muskulära karossen och sluttar mot bakpartiet som i en coupe. Små detaljer signalerar att Audi e-tron Sportback är helt eldriven. Singleframe-grillen, som till övervägande delen är stängd, har vertikala stag och är ljust platinagrå. I den nedre delen av matrix LED-strålkastarna visar fyra horisontella segment att det är en e-tron. Designen hämtas upp på flera ställen, bl.a. i sidotrösklarna och de svarta inläggen som markerade batteriets placering som central kraftkälla. Audi designers har också ändrat på utseendet på diffusorn och tillfört en ljusramp över bakpartiet. Logotypen på den elektriska laddluckan är i signalfärgen orange för att förstärka kopplingen till högvoltsbatteriet. Kulören kan även erbjudas till bromsoken som tillval. Med S line-paket förstärks den sportiga karaktären med 20-tumshjul och sportluftfjädring. Bakpartiet har en spoiler som standard och en diffusor som sträcker sig över hela bilens bredd vilket bidrar till den utmärkta aerodynamiken. I motsats till grundmodellen är karossen hellackerad inklusive hjulhus, sidotröskar, stötfångare och backspeglar. Audi erbjuder även svart optikpaket som markerar singleframe-grillen, sidorutor och stötfångare.

Aerodynamik med låga 0.25 i cw-värde för maximal räckvidd

Audi e-tron Sportback med S line exteriör och virtuella backspeglar får ett extremt lågt cw-värde på 0.25, vilket är lägre än systermodellen Audi e-trons motsvarande 0.27. Anledningen är att den coupe-formade karossen ger lägre luftmotstånd bakom bilen. Den höga kanten på Sportback minimerar luftvirvlarna vilket sänker förbrukningen. I WLTP-cykeln har Audi e-tron Sportback en räckvidd på upp till 446 kilometer. Ca 10 kilometer av den ökade räckvidden jämfört med e-tron beror på den aerodynamiska karossen. För att förbättra aerodynamiken har Audi även arbetat bakom kulisserna. Bl.a. genom justerbara luftintag med kanaler för kylning av de främre bromsarna, aerodynamiska fälgar och det helt inklädda underredet.

Världsnyhet i serieproduktion: digitala matrix LED-strålkastare

Med tillvalet digitala matrix LED strålkastare presenterar Audi en världsnyhet i serieproduktion. Med ljuset nedbrutet på minsta pixelnivå belyser de vägen med extremt hög upplösning. Tekniken bakom kallas DMD (digital micromirror device) och används i många videoprojektorer. Hjärtat är ett litet chip som består av en miljon mikrospeglar som var och ett har en kantlängd på bara några få hundradels millimeter. Med hjälp av elektrostatiska fält kan varje individuell mikrospegel tiltas upp till 5,000 gånger per sekund. Beroende på inställning kan LED-ljuset antingen riktas via linsen mot vägen eller absorberas för att maskera ut områden hos helljuset. De digitala strålkastarna som lanseras i mitten av 2020 ger flera fördelar. De ger ännu högre precision och maskerar även mötande trafik med högre precision. Framförallt ingår helt nya funktioner som belysning av filer och orienteringsljus. På lands- och motorvägar skapar filbelysningen en ljusmatta i förarens egen fil som justeras dynamiskt vid filbyte för att öka säkerheten. Med orienteringsljuset underlättas passager på smala vägar och vid vägbyggen. I kombination med Night Vision ökas säkerheten tack vare att ljuset riktas mot fotgängare som upptäcks av systemet.

Drivlina med elmotorer, elquattro och luftfjädring

Audi e-tron Sportback 55 quattro bjuder föraren på en mix av prestanda, effektivitet och hög komfort. Varje axel är försedd med en asynkron elmotor. Med en effekt 265 kW och 561 Nm i vridmoment accelererar e-tron utsläppsfritt och tyst. O-100 går på 6.6 sekunder och topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Boostläget aktiveras genom att skifta från D till S-läge och trampa gaspedalen i botten. Drivlinan ger då 300 kW och 664 Nm i vridmoment i åtta sekunder och 0-100 km/h går på 5,7 sekunder.

Med elektrisk fyrhjulsdrift skriver Audi skriver ett nytt kapitel i quattrohistorien. Inom bråkdelar av en sekund fördelas kraften kontinuerligt mellan axlarna för bästa fäste och dynamik på alla underlag. För att körningen skall vara så effektiv som möjligt används enbart den bakre elmotorn i de flesta situationer. Behövs mer kraft aktiveras den främre motorn direkt. Det sker även prediktivt innan det uppstår halka vid isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning eller om bilen under- eller överstyr. Jämfört med en konventionell SUV ger batteriets placering låg tyngdpunkt som tillsammans med den vridstyva karossen ger bästa förutsättningar för en sportig körupplevelse. Axel-lastfördelningen är perfekt balanserad med ett förhållande på nästan 50:50. Femlänkad hjulupphängning, progressiv styrning och elektrohydrauliskt bromssystem kombineras för ett agilt uppträdande och hög komfort. Standardhjulen på 255/55 R19 bjuder på ultralågt rullmotstånd. Som tillval erbjuds även fälgar upp till 22 tum, dvs. en storlek större än på e-tron.

Audi drive select är standard och gör att föraren kan välja mellan sju olika karaktärer efter eget tycke. Alltifrån mjuk komfort till sportig och fast känsla. Den adaptiva luftfjädringen med kontrollerade dämpare ger en mångsidiga karaktär. Vid högre hastigheter sänks karossen för att minska luftmotståndet och öka räckvidden. Tack vare luftfjädringen kan systemet variera markfrigången med upp till 76 millimeter.

95 kWh högvoltsbatteri och effektiv energiåtervinning

Batteriet i Audi e-tron Sportback 55 quattro lagrar 95 kWh bruttoenergi (86.5 kWh netto) och arbetar med 396 volts nominalspänning. Batteriet är utlagt som ett brett lågt block under passagerarutrymmet och förskruvat på 35 ställen. Konstruktionen är extremt rigid och krocksäkert tack vare en massiv skyddsram som skyddar de 36 cellmodulerna. Modulerna är arrangerade i två nivåer, ett längre golv med 31 moduler och en övre nivå med fem moduler. Varje modul består av tolv påsceller och kylsystemet är separerat under cellutrymmet.

Under inbromsningar upp till 0.3 g, vilket gäller över 90 procent av all vardagskörning – återladdas batteriet av elmotorerna, primärt av den bakre elmotorn som då fungerar som generator. Tack vare s.k. brake-by-wire återvinns energin även vid inbromsningar med bromspedalen. Den som hellre använder växelpaddlar kan ställa in graden av bromsåtervinning i tre olika nivåer som är starkare differentierade än i e-tron. Vid en inbromsning från 100 km/h kan Audi e-tron Sportback återvinna maximal 300 Nm och 220 kW. Liksom i e-tron står det för mer än 70 procent av effekten och mer än någon annan elbil. Totalt kan Audi e-tron Sportback nå upp till 30 procent av räckvidden genom återvinning av bromsenergi.

Skivbromsarna, vars elektrohydrauliska aktiveringskoncept, gör att de svarar extremt snabbt, används bara vid inbromsningar med högre krafter än 0.3 g. Beroende på körsituation bestämmer styrsystemet individuellt för varje axel om bilen ska bromsa in med hjälp av elmotorerna, enbart skivbromsarna eller en kombination av båda. Övergången mellan de elektriska och hydrauliska bromsarna är mjuk och jämn och omärkbar för föraren.

För att öka räckvidden och effektiviteten har utvecklingsteamet optimerat bromssystemet genom att minskat förlusterna som sker vid anläggningen av bromsbeläggen mot skivorna. Ytterligare tre åtgärder gör att räckvidden ökat: Under normal körning är den främre motorn nästan helt frånkopplad från drivlinan. Den användbara andelen av batteriet har utökats och i värmereglersystemet har elförbrukningen från kylpumpen kunnat sänkas.

Det flexibla värmesystemet som består av separata kretsar reglerar temperaturen i högvoltsbatteriet med maximal effektivitet. Det möjliggör snabb laddning, lång livslängd för batteriet och upprepad prestanda även vid hög belastning. Värmepumpen, som använder överskottsvärme från batteriet, kan använda upp till 3 kW för uppvärmning, vilket är extremt effektivt. Beroende på utomhustemperatur kan det öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning.

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Vid lanseringen kommer ännu en motorvariant erbjudas, e-tron Sportback 50 quattro med 230 kW effekt och 540 Nm i vridmoment. Batteriet består då bara av det lägre planet med 27 moduler som var och ett innehåller tolv prismatiska celler. Systemet som väger ca 120 kilo mindre än i Sportback 55 quattro ger 71 kWh bruttoenergi (64,7 netto). Det ger en räckvidd på upp till 347 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Audi e-tron Sportback 50 quattro gör 0 till 100 km/h in 6.8 sekunder och har en topphastighet på 190 km/h.

30 minuters laddstopp med supersnabbladdning

På långresor kan Audi e-tron Sportback 55 quattro laddas med upp till 150 kW vid supersnabbladdare. Det gör att batteriet fylls till 80 % på bara en halvtimme och resan kan fortsätta. Audi e-tron Sportback 50 quattro kan laddas med upp till 120 kW och når samma laddstatus på samma tid.

Vid publika växelströmsladdare (AC) kan en standard mode-3 kabel användas. 11 kW är standard och under sommaren 2020 kan 22 kW erbjudas som tillval. Audi’s egen laddtjänst, e-tron Charging Service, ger enkel tillgång till mer än 110,000 publika laddpunkter i 21 länder – och antalet ökar. Vare sig det är 11 eller 150 kW behövs bara ett enda laddkort för att starta laddningen. Med Plug & Charge funktionen som blir tillgänglig senare under 2020 kommer det bli ännu enklare. Bilen auktoriserar då sig själv vid laddstationen.

Audi erbjuder även en rad lösningar för att ladda hemma i garaget beroende på kapaciteten. Som standard finns ett laddsystem för 230-voltsanslutning som kan ställas ned till 50% och för 400-volts trefasuttag kan bilen laddas med upp till 11 kW. Tillvalet charging stem connect kan beställas från säljstart. Det erbjuder smarta laddfunktioner som t.ex. önskad laddning vid lågkostnadsperioder. I kombination med ett hemenergistyrsystem kan laddningen styras så att egenproducerad solenergi prioriteras om huset är utrustat med det.

Form och funktion i interiören

Med en hjulbas på 2,928 millimeter har Audi e-tron Sportback gott om plats för fem passagerare med bagage. Det bakre takutrymmet är bara 20 millimeter lägre än i Audi e-tron. Det bakre fotutrymmet är nästan helt platt med endast en liten nivåskillnad. Med 60-liters lastutrymme under motorhuven, som även huserar verktygskit och laddkablar, erbjuder bilen totalt 615 liters bagageutrymme. Med nedfällt baksäte ökar lastkapaciteten till 1,655 liter. Interiören är utformad som en elegant lounge med en sömlös mix av design och teknik. Instrumentpanelen sträcker sig i en vid båge från dörr till dörr och integrerar Audi virtual cockpit. I mittenpartiet är två touchskärmar vinklade mot föraren. Om den övre stängs av försvinner den nästan omärkligt in i den svarta högglansiga panelen.

Flera utrustningslinjer erbjuds med bl.a. S line interior och Design Selection. I framsätet kan köparen välja mellan standardsäten, sportsäten, S sportsäten och den skräddarsydda contoursätena med ventilation och massagefunktions som tillval. Stickningen i stolarna påminner om elkretsar och kan förstärkas genom valet av en ljust orange konstraststickning.

När Audi e-tron Sportback körs i citytrafik är det nästan helt tyst i kupen tack vare omfattande isolering och aeroakustiska åtgärder. Det gör HiFi ljudet ännu viktigare, speciellt med tillvalet Bang & Olufsen Premium 3D Sound System som gör att musiken kan avnjutas precis som det spelats in, utan artificiella effekter.

Intuitivt och individuellt

Liksom i alla större Audi-modeller är e-tron Sportback utrustad med MMI touch response med två skärmar som ger både kännbar och akustisk respons när en funktion aktiveras. På den övre 12.1-tumsskärmen kan föraren styra infotainment, telefon, navigation, och speciella e-tron inställningar. Den lägre 8.6-tumsskärmen används för textinmatning och för att styra klimatanläggning och stolsinställningar. Menystrukturen är intuitiv och logisk och med få nivåer som i en smartphone med tydlig och enkel grafik. Standardutrustningen inkluderar 12.3-tums Audi virtual cockpit. Skärmen har en extremt hög upplösning på 1,920 x 720 pixlar och kan enkelt byta vyformat via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även en “plus” version.

Utöver multifunktionsratten och de digitala touchskärmarna kan föraren även aktivera en rad funktioner via naturlig röststyrning som hämtar information både från det som är lagrat i bilen samt från molnet.

Uppkopplad Navigation och Audi connect

Det avancerade infotainmentsystemet MMI Navigation plus har integrerad Wi-Fi hotspot och ger intelligenta förslag på destinationer baserat på tidigare resor. Rutten beräknas både ombord i bilen och online med hjälp av kart- och navigationsleverantören HERE som övervakar den lokala trafiksituationen. Utöver ruttguiden finns flera tjänster via Audi connect navigation & infotainment med online trafikinformation, navigation med Google Earth™, e-tron ruttplanerare och Car-to-X tjänster. Den senaste i raden är on-street parking service, som hjälper till att hitta parkeringsplatser längs vägen och trafikljusinformation. I några städer är systemet uppkopplat mot trafikljusen och ger information till föraren i Audi virtual cockpit. Tjänsten underlättar trafikflödet och uppmanar till en effektiv körstil. Ytterligare en funktion som erbjuds är molnbaserade Amazon Alexa som är helt integrerad i MMI-systemet i Audi e-tron Sportback. Föraren kan använda det för att bl.a. beställa och hitta information. Tjänsten ger access till över 80,000 Alexa Skills.

Med myAudi appen kan föraren koppla upp bilen mot sin smartphone och kontrollera batteriet och räckviddsstatus, starta laddning, programmera timer och se körstatistik. Längre resor kan förplaneras med lämpliga laddstopp och överföras till bilen. Ruttplaneraren uppdaterar kontinuerligt laddplanen beroende på trafiksituation och förarbeteende. Via MyAudi-appen kan bilen även förvärmas eller kylas innan avfärd via eluttaget. Den smarta uppkopplingen omfattar även den digitala Audi connect nyckeln som erbjuds som tillval. Den gör det möjligt att öppna och stänga bilen med en Android-telefon och starta bilen via start/stop-knappen.

Functions on demand – uppgradera efter köpet

Audi e-tron Sportback ger nya möjligheter att välja till utrustning efter köpet. Funktions on demand är helt nya tjänster som omfattar alltifrån ljus, förarassistanssystem och infotainment. Kunden kan boka tjänsterna online och vid behov. Även efter leveransen går det att fortsätta att skräddarsy sin bil efter individuella krav. Varje funktion kan dessutom beställas för olika perioder - månatligen, årsvis eller permanent. Funktionerna bokas antingen via myAudi appen eller i myAudi-portalen och betalas bekvämt och säker via AudiPay. Ett exempel är att LED-strålkastarna kan uppgraderas till matrix LED med intelligent helljusstyrning och dynamiska blinkers. Inledningsvis erbjuds även parkeringsassistent som tillval till assistanssystemen. Därutöver erbjuds även ett infotainmentpaket med Audi smartphone interface och Audi connect navigation & infotainment.

Säker i city och på långresor med förarassistanssystem

Audis omfattande utbud av förarassistanssystem stöttar och avlastar föraren i många situationer. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Som tillval erbjuds City-paketet med korsningsassistent, rear cross traffic assist och filbytesvarnare och urstigningsvarnare. I Tour-paketet ingår adaptiv farthållare och effektivitetsassistent. Den senare använder data från bilens sensorer, navigationssystemet och Car-to-X tjänster och signalerar till föraren när det är lägligt att ta foten från gaspedalen. I kombination med adaptiva farthållare och trafikljusavläsning kan effektivitetsassistenten även bromsa och gasa bilen prediktivt. Vänstersvängsassistenten Turn assist, undanmanöverassistenten och nödbromsassistenten ingår dessutom. Audi erbjuder även parkeringsassistent, night vision och 360 graderskamera som gör att föraren kan välja av en rad vyer. Den centrala styrenheten (zFAZ) sammankopplar alla systemen och beräknar kontinuerlig en modell av omgivningen. Beroende på tillval kan data från upp till fem radarsensorer, fem kameror och tolv ultraljudssensorer användas.

Klimatneutralt i Bryssel

Audi e-tron Sportback tillverkas liksom Audi e-tron i Bryssel. Anläggningen var 2018 världens första i premiumsegmentet att certifieras som helt CO2-neutral. Fram till 2025 planerar Audi att samtliga produktionsanläggningar skall vara klimatneutral. I Bryssel sker även sammansättningen av bilarnas batterier.

Marknadsintroduktion

Audi e-tron Sportback lanseras hos de svenska återförsäljarna under våren 2020, med säljstart i slutet av november. De svenska ca priserna är 919.400 kr för Audi e-tron 55 quattro och 827.000 kr för Audi e-tron 50 quattro.
38.7°
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Din för 827.000 kronor

Historielektion om Nakahama Manjiro
Mannen som

Här får vi höra den fascinerande historien om japanen Nakahama Manjiro som efter ett skeppsbrott år 1841 plockades upp av ett amerikanskt valfångstfartyg som tog honom till USA. Eftersom han inte kunde återvända till Japan då landet var isolerat och utvandring kunde straffas med döden valde han att stanna i USA för att lära sig språket. 1851 lyckades han dock återvända till Japan där han, efter månader med utfrågningar, fick en myndighetsposition tack vare sina nya färdigheter. Han jobbade bland annat som tolk för landets shogun och spelade en viktig roll i hur landet började öppnas upp för omvärlden under den tiden. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Flicka med pärlörhänge
I tokigt nära detalj

Mikroskoptillverkaren Hirox har gjort en tio gigapixelstor panoramabild på av Johannes Vermeers berömda målning Flicka med pärlörhänge. Det är sammanlagt 9 100 tokdetaljerade foton som tagits med Hirox 3D-mikroskop. Då det är 3D-bilder kan tavlan också ses som ett 3D-landskap vilket är lite tufft. I klippet nedan kan du kolla in hur avbildningsprocessen gick till och resultatet kan du spana in via länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 fick stor uppdatering
Fixar buggar och optimerar prestandan

Under helgen släppte CD Project RED sin första stora patch för Cyberpunk 2077. Patchen tar spelet till version 1.1 och ska fixa buggar samt optimera prestandan. En komplett lista på allt som den innehåller kan hittas via länken nedan. En grej som sannolikt inte står med på den listan är dock en ny bugg som kan leda till att man inte kan komma längre i spelets handling. Enligt rapporter handlar det om uppdraget Down on the Street som skapat problem för vissa spelare eftersom en av NPC-karaktärerna inte gör det de ska och även om man laddar om spelet så går det ej vidare. På Reddit finns det en lösning för hur man kan fixa det fram till en ny buggrättning löse det. Nästa stora patch, som tar spelet till version 1.2, förväntas dyka upp om några veckor och sägs erbjuda en ännu större samt mer signifikant förbättring. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Elon Musk vill donera 100 miljoner dollar till koldioxidinfångning
Låter vettigt

Elon Musk meddelade i veckan att han kommer donera 100 miljoner dollar till den bästa tekniken som kan fånga koldioxid. Vad som krävs för att bli berättigad till dessa miljoner är oklart men Elon nämnde att han kommer presentera fler detaljer kring denna "tävling" inom en vecka. Det blir ju onekligen trevligt om detta initiativ leder till något vettigt. Förhoppningsvis slår nu jordens kloka människor ihop sina hjärnor och levererar något vettigt så vi kan minska mängden koldioxidutsläpp. Tumnagel
49.7°
+
Frode Wikesjö
0

Premiären för Fast and Furious 9 flyttas till hösten
A Quiet Place II gör också det

Då var det dags igen att få reda på att man får vänta ännu längre på att få se filmerna man ser fram emot. Först ut denna gång är Universal Pictures som bestämt sig för att Fast and Furious 9 inte ska släppas förrän under hösten någon gång. Exakt när vet man ej men det kanske är lika bra att de inte spikar något datum som de inte är säkra på de kan hålla. Paramount senarelägger också n premiär nämligen den för A Quiet Place II. De kommer räknar nämligen med att biograferna är öppna igen den 17 september. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Om en vecka släcks Battleborn-servrarna
Var de fortfarande igång?

Battleborn från 2016 var väl inte direkt något jättebra spel. Det fångade aldrig någon större publik då de flesta spelare under den våren var mer fokuserade på Overwatch än vad Gearbox hade att erbjuda. Därför var det väl inte direkt oväntat att 2K förra året meddelade att de skulle stänga ner spelets servrar och via det mer eller mindre döda spelet då spelet kräver servertillgång för att fungera, även enspelarkampanjen. Den 31 januari är sista dagen som spelets servrar kommer vara uppe så om man vill spela detta spel innan det dör har man nu endast en vecka kvar på sig att göra det. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Konfigurationsändring ledde till massutloggning på Facebook
Där ser man

När Feber-hövdingen Roger Åberg i går morse skulle se vad som hände på Facebook på sin iPhone märkte han att hade loggats ut ur det sociala nätverket. Det visade sig att flertalet iPhone-användare råkade ut för detta under helgen och de som använde tvåfaktorsautentisering kunde ha det extra svårt att logga in igen under en period. Facebook bad om ursäkt för problemet under gårdagen och tydligen berodde denna massutloggning på en konfigurationsändring som de hade gjort. Exakt vad för konfigurationsändring man gjorde är oklart men vi får väl anta att de ser till att detta inte händer igen nästa gång de gör den. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Mira Furlan är död
Och Objective-C-skaparen Brad Cox också

Fler tråkiga nyheter denna helg då både skådespelaren Mira Furlan och objective-C-skaparen Brad Cox har gått bort. Mira Furlan spelade ambassadören Delenn i Babylon 5 men blev på senare tid kanske mer känd för rollen som Danielle Rousseau i Lost. Dödsorsaken är fortfarande okänd men Mira blev 65 år gammal. Brad Cox är mannen bakom programmeringsspråket Objective-C vilket bland annat var föregångaren till Apples Swift. Brad blev 77 år gammal. Tumnagel
33.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du sticka Bernies vantar
Stickfeber

Dagen då USA:s 46:e president, Joe Biden, svors in var det inte han som var mest omtalad på nätet utan det var senatorn Bernie Sanders som fångades på bild lite lagom uttråkad och med fräna vantar. Bilden blev snabbt ett meme och vantarna blev snabbt eftertraktade. Personen som stickade dessa vantar har dock sagt att hon inte har tid att sticka några fler så det är något som du får göra själv. Ritningar för hur man går tillväga för att sticka dem finns numera lite överallt på nätet, bland annat på den svenska sajten Etc. Så om du inte har något att göra denna söndag samt är i behov av ett par fräna vantar så är det ju bara till att sätta igång och sticka. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ben Affleck pratar med Sacha Baron Cohen
Bland annat om den där Giuliani-scenen

I det senaste avsnittet av intervjuserien Actors on Actors pratar Ben Affleck med Sacha Baron Cohen om diverse saker. Ett ganska trevligt samtal om man är intresserad och du kan lyssna på hela grejen i klippet ovan. Inte helt oväntat var Ben mycket intresserad av hur de lyckades få till den där Rudy Giuliani-scenen från Borat Subsequent Moviefilm. Just den delen kan du se i tweeten nedan. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Larry King är död
Amerikanska tv-legendaren har lämnat oss

Den amerikanske tv-profilen Larry King är död, 87 år gammal. Larry åkte in på sjukhuset strax innan nyårsafton eftersom han behövde intensivvård för COVID-19. Tyvärr förlorade han kampen och har nu avlidit på Cedars Sinai-sjukhuset i Los Angeles. Förutom COVID-19 hade Larry länge haft andra hälsoproblem så som diabetes, flertalet hjärtattacker, flerfaldig bypassoperation samt lungcancer och tillhörde därav också flera riskgrupper. Tumnagel
17.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny svensk plattform för jakt- och sportskytteartiklar
Pangare.se

Pangare.se är en ny markplatsplattform skapad för svenska jägare och sportskyttar. Syftet med sajten är att de som håller på med dessa hobbys kan handla jakt- och sportskytteartiklar säkra för både köparen samt säljaren. På sajten kan du både hitta begagnade och nya artiklar. Genom e-legitimation (Bank ID och Freja eID) verifieras användarnas identiteter men deras annonser är anonyma för andra. Detta gör att ingen kan lokalisera föremålet säljaren annonserar fram till säljaren väljer att svara på meddelandet skickat från en potentiell köpare. Sajten påstås också lagra så lite data som möjligt och säger att de rensar alla data de besitter flera gånger i timmen. Folket bakom sajten kom på idéen när de insåg hur svårt det har blivit att köpa och sälja jakt- och sportskyttevapen säkert och smidigt. Sociala medier tar också allt mer avstånd från vapen och stänger ner grupper samt sidor tillägnat för sådant. Därför ville de göra livet lite lättare och säkrare för landets jägare och sportskyttar via denna nya sajt. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Google sök får ny design på mobilen
Ingen jättedramatisk förändring dock

Google sök i mobilen kommer få en lite lättare design på telefonerna inom de närmsta dagarna. Google utlovar en ljusare design som gör det enklare att fokusera på informationen man söker efter istället för designen runtomkring. Sökresultaten sträcker sig nu längre ut till kanterna och allt har fått en mer "rundare" känsla. Den nya designen rullas ut till användare inom de närmsta dagarna. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Apple vill börja använda MagSafe-kontakt igen
Och SD-kortläsare

Bloomberg rapporterar att Apple planerar att börja använda MagSafe-kontakter och SD-kortläsare på MacBook igen. MagSafe-kontakten slopades som bekant 2015 till förmån för USB-C. USB-C är ju helt klart en trevlig kontakt då man kan hitta sådana sladdar samt laddare lite var som helst och är inte heller särskilt dyra. Men USB-C-kontakten förhindrar ju inte från att ens dator dräms i golvet när någon råkar rycka i sladden på fel sätt. Bloomberg säger att nästa MacBook Air kommer köra MagSafe igen och ha två USB-4-portar. Om MagSafe-kontakten kommer se likadan ut som den gjorde för fem år sedan är dock oklart. En anledning till varför man går tillbaka till MagSafe är enligt Bloomberg för att tillfredsställa Mac-fantaster som gnällt över att de nya datorerna inte använder denna magnetiska kontakt längre. Förutom MagSafe-kontakten så nämner de också att SD-kortläsaren kan komma tillbaka till MacBook Pro framöver. Detta är säkert något som kommer glädja fotografer då kortläsaren plockades bort 2016. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Vicarious Visions sägs ligga bakom Diablo II: Resurrected
Borde därav bli bättre än Warcraft III: Reforged

I går blev det känt att Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2-utvecklaren Vicarious Visions skulle bli en del av Blizzard. Inte långt efter den nyheten rapporterar Bloomberg att studion kommer ansvara för den uppdaterade versionen av Diablo II. Denna uppdaterade version utvecklades initialt av ett internt team som var ansvariga för Warcraft III: Reforged, en remake som inte togs emot jätteväl av fans och kritiker. Men nu påstås Vicarious Visions ha tagit över ansvaret och med tanke på hur bra de lyckades modernisera Tony Hawkx27s Pro Skater samt Crash Bandicoot N. Sane Trilogy kan de nog säker få till ett vettigt Diablo II också. Tumnagel
49.4°
+
Frode Wikesjö
0

Regeringen är öppen för hårdare reglering av techjättar
Gillar EU:s lagförslag

Den svenska digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) säger till TT att regeringen vill ha tuffare reglering av techjättarna. Bland annat nämnde Anders att han gillar lagförslaget från EU att techjättarna ska bli medansvariga för det som publiceras på deras plattformar och tvingas att ta bort olagligt innehåll från sina plattformar. "När det gäller förslagen att hålla borta olagligt innehåll tror jag att de flesta plattformar välkomnar det. Det ger dem en riktpunkt och det kan vara praktiskt även för dem att ha ett tydligt regelverk och slippa att bli måltavla för debatter" Lagförslaget innebär att ett system med nationella samordnare sätts upp i EU-länderna. De kommer då få en övervakande roll som ska meddela plattformarna när olagligt material innehåll dyker upp och då tvingar dem att plocka bort det. Anders säger att lagförslaget ska begränsas till det strikt olagliga materialet men säger också att det finns länder i EU som vill att bolagen även ska bli skyldiga att ta bort olämpligt material. Detta lagförslag innefattar också ett högre krav på transparens från dessa plattformsbolag. Det innebär bland annat att de måste bli bättre på att motivera och förklara varför de plockar bort innehåll som strider mot sina användarvillkor. Tumnagel
47.3°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft ångrar sig kring Xbox Live-prissättningen
Gör en pudel

Under gårdagen meddelade Microsoft att de skulle öka priset för Xbox Live. Detta gjorde folk kanska upprörda så pass att Microsoft nu bestämt sig för att inte genomföra prisökningen längre. We messed up today and you were right to let us know. Connecting and playing with friends is a vital part of gaming and we failed to meet the expectations of players who count on it every day. As a result, we have decided not to change Xbox Live Gold pricing. I samband med det här så passade de också på att meddela att free-to-play-spel inte längre kommer kräva Xbox Live Gold för att spela online. Så, så var det med det. Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0

unemployedwineguy testar Aviation gin
Ryan Reynolds-ginen

Skådespelaren Ryan Reynolds har många strängar på sin lyra. En av dem är hans ginmärke Aviation Gin som unemployedwineguy recenserar i följande video. Jag har själv avverkat en flaska och mitt betyg är att det är bra bas-gin att ha hemma i skåpet. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Vice träffar mannen bakom All Gas No Brakes
Andrew intervjuar "intressanta" amerikaner

Om ni har hängt på internet de senaste åren finns det chans att ni någon gång har sett något från Andrew Callaghans YouTubekanal All Gas No Brakes. På denna kanal åker han omkring i USA och intervjuar folk och spanar in olika kulturer. Den gemensamma nämnaren är att folket han träffar väldigt ofta har väldigt starka åsikter om olika saker som alla i hela världen kanske inte håller med om. Det är mycket MURICA och liknande. Nu den senaste tiden har det även, inte helt oväntat, handlat mycket om pandemin. Vice har träffat Andrew i South Dakota där han spanade in en årlig motorcykelträff som innehöll en hel del intressanta personer. Bonusklipp och kanalens första klipp nedan. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Marc et Claude - I Need Your Lovin'
Fredagsklassikern

Fredag igen och dags att veva igång helgen med lite härlig musik. Denna vecka dyker vi in i en riktigt mysig tranceklassiker skapad av den tyska duon Marc et Claude - I Need Your Lovinx27. Låten släpptes år 2000 och samplar The Korgis låt Everybodyx27s Got To Learn Sometime. Bonusklipp nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Nat gör lite kyckling i ugn
Och svär en hel del

I sitt senaste klipp gör Nat en kyckling i ugn samtidigt som han svär som bara den, som vanligt. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Ny singel från Billie Eilish
Tillsammans med Rosalía

Här har vi låten Lo Vas A Olvidar som är ett samarbete mellan Billie Eilish och Rosalía. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Levi's och BAPE presenterar kollektion
Släpps den 23 januari

Levix27s har slagit sina påsar ihop med det japanska varumärket A Bathing Ape (BAPE) och presenterar nu en gemensamt framtagen kollektion med kläder. Man har tagit flera av Levix27s klassiker och gett dessa en touch av BAPE. Allt släpps den 23 januari och grejerna kommer att finnas i Levix27s butik på NK i Stockholm och på nätet. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Dokumentär om Serj Tankian
Sångaren i System Of A Down

I dokumentären Truth to Power får vi följa Serj Tankian som är sångare i metalbandet System Of A Down. Allt från exklusiva intervjuer till backstage-material ska finnas med. Släpps den 19 februari. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Jakten på det bästa grillkäket
John Lewis är dedikerad

Har ni tagit fram grillen för året än? Inte? Snart är det dags och här kanske ni kan få lite inspiration till vad ni ska slänga på den. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
52kg
+
Bobby Green