m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

Bil / Audi

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback.

Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare.

Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW.

Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Elegant, effektiv och expressiv exteriör

Audi e-tron Sportback förenar kraften i en rymlig SUV med elegansen hos en fyradörrars coupe och elbilens alla fördelar. Den är 4,901 millimeter lång, 1,935 millimeter bred och 1,616 millimeter hög. Taket sträcker sig över hela den muskulära karossen och sluttar mot bakpartiet som i en coupe. Små detaljer signalerar att Audi e-tron Sportback är helt eldriven. Singleframe-grillen, som till övervägande delen är stängd, har vertikala stag och är ljust platinagrå. I den nedre delen av matrix LED-strålkastarna visar fyra horisontella segment att det är en e-tron. Designen hämtas upp på flera ställen, bl.a. i sidotrösklarna och de svarta inläggen som markerade batteriets placering som central kraftkälla. Audi designers har också ändrat på utseendet på diffusorn och tillfört en ljusramp över bakpartiet. Logotypen på den elektriska laddluckan är i signalfärgen orange för att förstärka kopplingen till högvoltsbatteriet. Kulören kan även erbjudas till bromsoken som tillval. Med S line-paket förstärks den sportiga karaktären med 20-tumshjul och sportluftfjädring. Bakpartiet har en spoiler som standard och en diffusor som sträcker sig över hela bilens bredd vilket bidrar till den utmärkta aerodynamiken. I motsats till grundmodellen är karossen hellackerad inklusive hjulhus, sidotröskar, stötfångare och backspeglar. Audi erbjuder även svart optikpaket som markerar singleframe-grillen, sidorutor och stötfångare.

Aerodynamik med låga 0.25 i cw-värde för maximal räckvidd

Audi e-tron Sportback med S line exteriör och virtuella backspeglar får ett extremt lågt cw-värde på 0.25, vilket är lägre än systermodellen Audi e-trons motsvarande 0.27. Anledningen är att den coupe-formade karossen ger lägre luftmotstånd bakom bilen. Den höga kanten på Sportback minimerar luftvirvlarna vilket sänker förbrukningen. I WLTP-cykeln har Audi e-tron Sportback en räckvidd på upp till 446 kilometer. Ca 10 kilometer av den ökade räckvidden jämfört med e-tron beror på den aerodynamiska karossen. För att förbättra aerodynamiken har Audi även arbetat bakom kulisserna. Bl.a. genom justerbara luftintag med kanaler för kylning av de främre bromsarna, aerodynamiska fälgar och det helt inklädda underredet.

Världsnyhet i serieproduktion: digitala matrix LED-strålkastare

Med tillvalet digitala matrix LED strålkastare presenterar Audi en världsnyhet i serieproduktion. Med ljuset nedbrutet på minsta pixelnivå belyser de vägen med extremt hög upplösning. Tekniken bakom kallas DMD (digital micromirror device) och används i många videoprojektorer. Hjärtat är ett litet chip som består av en miljon mikrospeglar som var och ett har en kantlängd på bara några få hundradels millimeter. Med hjälp av elektrostatiska fält kan varje individuell mikrospegel tiltas upp till 5,000 gånger per sekund. Beroende på inställning kan LED-ljuset antingen riktas via linsen mot vägen eller absorberas för att maskera ut områden hos helljuset. De digitala strålkastarna som lanseras i mitten av 2020 ger flera fördelar. De ger ännu högre precision och maskerar även mötande trafik med högre precision. Framförallt ingår helt nya funktioner som belysning av filer och orienteringsljus. På lands- och motorvägar skapar filbelysningen en ljusmatta i förarens egen fil som justeras dynamiskt vid filbyte för att öka säkerheten. Med orienteringsljuset underlättas passager på smala vägar och vid vägbyggen. I kombination med Night Vision ökas säkerheten tack vare att ljuset riktas mot fotgängare som upptäcks av systemet.

Drivlina med elmotorer, elquattro och luftfjädring

Audi e-tron Sportback 55 quattro bjuder föraren på en mix av prestanda, effektivitet och hög komfort. Varje axel är försedd med en asynkron elmotor. Med en effekt 265 kW och 561 Nm i vridmoment accelererar e-tron utsläppsfritt och tyst. O-100 går på 6.6 sekunder och topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Boostläget aktiveras genom att skifta från D till S-läge och trampa gaspedalen i botten. Drivlinan ger då 300 kW och 664 Nm i vridmoment i åtta sekunder och 0-100 km/h går på 5,7 sekunder.

Med elektrisk fyrhjulsdrift skriver Audi skriver ett nytt kapitel i quattrohistorien. Inom bråkdelar av en sekund fördelas kraften kontinuerligt mellan axlarna för bästa fäste och dynamik på alla underlag. För att körningen skall vara så effektiv som möjligt används enbart den bakre elmotorn i de flesta situationer. Behövs mer kraft aktiveras den främre motorn direkt. Det sker även prediktivt innan det uppstår halka vid isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning eller om bilen under- eller överstyr. Jämfört med en konventionell SUV ger batteriets placering låg tyngdpunkt som tillsammans med den vridstyva karossen ger bästa förutsättningar för en sportig körupplevelse. Axel-lastfördelningen är perfekt balanserad med ett förhållande på nästan 50:50. Femlänkad hjulupphängning, progressiv styrning och elektrohydrauliskt bromssystem kombineras för ett agilt uppträdande och hög komfort. Standardhjulen på 255/55 R19 bjuder på ultralågt rullmotstånd. Som tillval erbjuds även fälgar upp till 22 tum, dvs. en storlek större än på e-tron.

Audi drive select är standard och gör att föraren kan välja mellan sju olika karaktärer efter eget tycke. Alltifrån mjuk komfort till sportig och fast känsla. Den adaptiva luftfjädringen med kontrollerade dämpare ger en mångsidiga karaktär. Vid högre hastigheter sänks karossen för att minska luftmotståndet och öka räckvidden. Tack vare luftfjädringen kan systemet variera markfrigången med upp till 76 millimeter.

95 kWh högvoltsbatteri och effektiv energiåtervinning

Batteriet i Audi e-tron Sportback 55 quattro lagrar 95 kWh bruttoenergi (86.5 kWh netto) och arbetar med 396 volts nominalspänning. Batteriet är utlagt som ett brett lågt block under passagerarutrymmet och förskruvat på 35 ställen. Konstruktionen är extremt rigid och krocksäkert tack vare en massiv skyddsram som skyddar de 36 cellmodulerna. Modulerna är arrangerade i två nivåer, ett längre golv med 31 moduler och en övre nivå med fem moduler. Varje modul består av tolv påsceller och kylsystemet är separerat under cellutrymmet.

Under inbromsningar upp till 0.3 g, vilket gäller över 90 procent av all vardagskörning – återladdas batteriet av elmotorerna, primärt av den bakre elmotorn som då fungerar som generator. Tack vare s.k. brake-by-wire återvinns energin även vid inbromsningar med bromspedalen. Den som hellre använder växelpaddlar kan ställa in graden av bromsåtervinning i tre olika nivåer som är starkare differentierade än i e-tron. Vid en inbromsning från 100 km/h kan Audi e-tron Sportback återvinna maximal 300 Nm och 220 kW. Liksom i e-tron står det för mer än 70 procent av effekten och mer än någon annan elbil. Totalt kan Audi e-tron Sportback nå upp till 30 procent av räckvidden genom återvinning av bromsenergi.

Skivbromsarna, vars elektrohydrauliska aktiveringskoncept, gör att de svarar extremt snabbt, används bara vid inbromsningar med högre krafter än 0.3 g. Beroende på körsituation bestämmer styrsystemet individuellt för varje axel om bilen ska bromsa in med hjälp av elmotorerna, enbart skivbromsarna eller en kombination av båda. Övergången mellan de elektriska och hydrauliska bromsarna är mjuk och jämn och omärkbar för föraren.

För att öka räckvidden och effektiviteten har utvecklingsteamet optimerat bromssystemet genom att minskat förlusterna som sker vid anläggningen av bromsbeläggen mot skivorna. Ytterligare tre åtgärder gör att räckvidden ökat: Under normal körning är den främre motorn nästan helt frånkopplad från drivlinan. Den användbara andelen av batteriet har utökats och i värmereglersystemet har elförbrukningen från kylpumpen kunnat sänkas.

Det flexibla värmesystemet som består av separata kretsar reglerar temperaturen i högvoltsbatteriet med maximal effektivitet. Det möjliggör snabb laddning, lång livslängd för batteriet och upprepad prestanda även vid hög belastning. Värmepumpen, som använder överskottsvärme från batteriet, kan använda upp till 3 kW för uppvärmning, vilket är extremt effektivt. Beroende på utomhustemperatur kan det öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning.

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Vid lanseringen kommer ännu en motorvariant erbjudas, e-tron Sportback 50 quattro med 230 kW effekt och 540 Nm i vridmoment. Batteriet består då bara av det lägre planet med 27 moduler som var och ett innehåller tolv prismatiska celler. Systemet som väger ca 120 kilo mindre än i Sportback 55 quattro ger 71 kWh bruttoenergi (64,7 netto). Det ger en räckvidd på upp till 347 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Audi e-tron Sportback 50 quattro gör 0 till 100 km/h in 6.8 sekunder och har en topphastighet på 190 km/h.

30 minuters laddstopp med supersnabbladdning

På långresor kan Audi e-tron Sportback 55 quattro laddas med upp till 150 kW vid supersnabbladdare. Det gör att batteriet fylls till 80 % på bara en halvtimme och resan kan fortsätta. Audi e-tron Sportback 50 quattro kan laddas med upp till 120 kW och når samma laddstatus på samma tid.

Vid publika växelströmsladdare (AC) kan en standard mode-3 kabel användas. 11 kW är standard och under sommaren 2020 kan 22 kW erbjudas som tillval. Audi’s egen laddtjänst, e-tron Charging Service, ger enkel tillgång till mer än 110,000 publika laddpunkter i 21 länder – och antalet ökar. Vare sig det är 11 eller 150 kW behövs bara ett enda laddkort för att starta laddningen. Med Plug & Charge funktionen som blir tillgänglig senare under 2020 kommer det bli ännu enklare. Bilen auktoriserar då sig själv vid laddstationen.

Audi erbjuder även en rad lösningar för att ladda hemma i garaget beroende på kapaciteten. Som standard finns ett laddsystem för 230-voltsanslutning som kan ställas ned till 50% och för 400-volts trefasuttag kan bilen laddas med upp till 11 kW. Tillvalet charging stem connect kan beställas från säljstart. Det erbjuder smarta laddfunktioner som t.ex. önskad laddning vid lågkostnadsperioder. I kombination med ett hemenergistyrsystem kan laddningen styras så att egenproducerad solenergi prioriteras om huset är utrustat med det.

Form och funktion i interiören

Med en hjulbas på 2,928 millimeter har Audi e-tron Sportback gott om plats för fem passagerare med bagage. Det bakre takutrymmet är bara 20 millimeter lägre än i Audi e-tron. Det bakre fotutrymmet är nästan helt platt med endast en liten nivåskillnad. Med 60-liters lastutrymme under motorhuven, som även huserar verktygskit och laddkablar, erbjuder bilen totalt 615 liters bagageutrymme. Med nedfällt baksäte ökar lastkapaciteten till 1,655 liter. Interiören är utformad som en elegant lounge med en sömlös mix av design och teknik. Instrumentpanelen sträcker sig i en vid båge från dörr till dörr och integrerar Audi virtual cockpit. I mittenpartiet är två touchskärmar vinklade mot föraren. Om den övre stängs av försvinner den nästan omärkligt in i den svarta högglansiga panelen.

Flera utrustningslinjer erbjuds med bl.a. S line interior och Design Selection. I framsätet kan köparen välja mellan standardsäten, sportsäten, S sportsäten och den skräddarsydda contoursätena med ventilation och massagefunktions som tillval. Stickningen i stolarna påminner om elkretsar och kan förstärkas genom valet av en ljust orange konstraststickning.

När Audi e-tron Sportback körs i citytrafik är det nästan helt tyst i kupen tack vare omfattande isolering och aeroakustiska åtgärder. Det gör HiFi ljudet ännu viktigare, speciellt med tillvalet Bang & Olufsen Premium 3D Sound System som gör att musiken kan avnjutas precis som det spelats in, utan artificiella effekter.

Intuitivt och individuellt

Liksom i alla större Audi-modeller är e-tron Sportback utrustad med MMI touch response med två skärmar som ger både kännbar och akustisk respons när en funktion aktiveras. På den övre 12.1-tumsskärmen kan föraren styra infotainment, telefon, navigation, och speciella e-tron inställningar. Den lägre 8.6-tumsskärmen används för textinmatning och för att styra klimatanläggning och stolsinställningar. Menystrukturen är intuitiv och logisk och med få nivåer som i en smartphone med tydlig och enkel grafik. Standardutrustningen inkluderar 12.3-tums Audi virtual cockpit. Skärmen har en extremt hög upplösning på 1,920 x 720 pixlar och kan enkelt byta vyformat via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även en “plus” version.

Utöver multifunktionsratten och de digitala touchskärmarna kan föraren även aktivera en rad funktioner via naturlig röststyrning som hämtar information både från det som är lagrat i bilen samt från molnet.

Uppkopplad Navigation och Audi connect

Det avancerade infotainmentsystemet MMI Navigation plus har integrerad Wi-Fi hotspot och ger intelligenta förslag på destinationer baserat på tidigare resor. Rutten beräknas både ombord i bilen och online med hjälp av kart- och navigationsleverantören HERE som övervakar den lokala trafiksituationen. Utöver ruttguiden finns flera tjänster via Audi connect navigation & infotainment med online trafikinformation, navigation med Google Earth™, e-tron ruttplanerare och Car-to-X tjänster. Den senaste i raden är on-street parking service, som hjälper till att hitta parkeringsplatser längs vägen och trafikljusinformation. I några städer är systemet uppkopplat mot trafikljusen och ger information till föraren i Audi virtual cockpit. Tjänsten underlättar trafikflödet och uppmanar till en effektiv körstil. Ytterligare en funktion som erbjuds är molnbaserade Amazon Alexa som är helt integrerad i MMI-systemet i Audi e-tron Sportback. Föraren kan använda det för att bl.a. beställa och hitta information. Tjänsten ger access till över 80,000 Alexa Skills.

Med myAudi appen kan föraren koppla upp bilen mot sin smartphone och kontrollera batteriet och räckviddsstatus, starta laddning, programmera timer och se körstatistik. Längre resor kan förplaneras med lämpliga laddstopp och överföras till bilen. Ruttplaneraren uppdaterar kontinuerligt laddplanen beroende på trafiksituation och förarbeteende. Via MyAudi-appen kan bilen även förvärmas eller kylas innan avfärd via eluttaget. Den smarta uppkopplingen omfattar även den digitala Audi connect nyckeln som erbjuds som tillval. Den gör det möjligt att öppna och stänga bilen med en Android-telefon och starta bilen via start/stop-knappen.

Functions on demand – uppgradera efter köpet

Audi e-tron Sportback ger nya möjligheter att välja till utrustning efter köpet. Funktions on demand är helt nya tjänster som omfattar alltifrån ljus, förarassistanssystem och infotainment. Kunden kan boka tjänsterna online och vid behov. Även efter leveransen går det att fortsätta att skräddarsy sin bil efter individuella krav. Varje funktion kan dessutom beställas för olika perioder - månatligen, årsvis eller permanent. Funktionerna bokas antingen via myAudi appen eller i myAudi-portalen och betalas bekvämt och säker via AudiPay. Ett exempel är att LED-strålkastarna kan uppgraderas till matrix LED med intelligent helljusstyrning och dynamiska blinkers. Inledningsvis erbjuds även parkeringsassistent som tillval till assistanssystemen. Därutöver erbjuds även ett infotainmentpaket med Audi smartphone interface och Audi connect navigation & infotainment.

Säker i city och på långresor med förarassistanssystem

Audis omfattande utbud av förarassistanssystem stöttar och avlastar föraren i många situationer. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Som tillval erbjuds City-paketet med korsningsassistent, rear cross traffic assist och filbytesvarnare och urstigningsvarnare. I Tour-paketet ingår adaptiv farthållare och effektivitetsassistent. Den senare använder data från bilens sensorer, navigationssystemet och Car-to-X tjänster och signalerar till föraren när det är lägligt att ta foten från gaspedalen. I kombination med adaptiva farthållare och trafikljusavläsning kan effektivitetsassistenten även bromsa och gasa bilen prediktivt. Vänstersvängsassistenten Turn assist, undanmanöverassistenten och nödbromsassistenten ingår dessutom. Audi erbjuder även parkeringsassistent, night vision och 360 graderskamera som gör att föraren kan välja av en rad vyer. Den centrala styrenheten (zFAZ) sammankopplar alla systemen och beräknar kontinuerlig en modell av omgivningen. Beroende på tillval kan data från upp till fem radarsensorer, fem kameror och tolv ultraljudssensorer användas.

Klimatneutralt i Bryssel

Audi e-tron Sportback tillverkas liksom Audi e-tron i Bryssel. Anläggningen var 2018 världens första i premiumsegmentet att certifieras som helt CO2-neutral. Fram till 2025 planerar Audi att samtliga produktionsanläggningar skall vara klimatneutral. I Bryssel sker även sammansättningen av bilarnas batterier.

Marknadsintroduktion

Audi e-tron Sportback lanseras hos de svenska återförsäljarna under våren 2020, med säljstart i slutet av november. De svenska ca priserna är 919.400 kr för Audi e-tron 55 quattro och 827.000 kr för Audi e-tron 50 quattro.
38.7°
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Din för 827.000 kronor

JerryRigEverything stresstestar iPhone 12 Pro
Hur hållbart är ceramic shield?

Apple iPhone 12 Pro är utrustad med nytt glas som Apple kallar för Ceramic Shield och Apple hävdar att det ska vara snäppet tåligare än tidigare skyddsglas som använts i iPhones. För att testa detta har JerryRigEverything lagt vantarna på ett exemplar och genomgår i vanlig ordning ett gäng högst vetenskapliga tester för att se hur bra telefonen håller. För att göra en lång historia kort så repas den på samma nivå som andra flaggskepp, men får inte lika tydliga repor, och överlever även resten av testerna utan problem. Kort sagt: iPhone 12 är rätt bastant. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Kolla in nästa års nyheter i Photoshop och Illustrator
Saker som visades upp under Adobe Max-konferensen

Förra veckan arrangerade Adobe sin årliga Adobe Max-konferens och här kan ni kolla in lite av nyheterna som presenterades där. I klippet ovan går YouTubern Dansky igenom lite grejer som kommer att dyka upp i Adobes bildredigeringsprogram Photoshop nästa år. Där visar han bland annat upp funktioner som Adobe kallar för "Sky Replacement", "Neural Filters" och "Intelligent Refine Hair". Här nedanför kan ni kolla in när Dansky sammanfattar några av nyheterna i nästa års version av Illustrator. Där visas bland annat funktionerna "Recolor Artwork", "Cloud Documents" och "Snap Objects to Glyphs" upp. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

No Man's Sky får gratis next gen-uppdatering
Är tillgänglig så fort konsolerna släpps

Lirar du en herrans massa No Manx27s Sky och planerar att köpa next gen-konsol? Då har vi goda nyheter då du mer eller mindre kommer kunna fortsätta ditt utforskande i rymden på next gen-konsolen rätt smärtfritt. Kort sagt kommer spelare endast behöva ladda ner en next gen-uppdatering till spelet på den nya konsolen och sedan föra över sparfiler från gamla till nya för att börja lira. Next gen-versionen av spelet kommer med flådigheter som 4K/60fps och snorsnabba laddningstider tack vare de nya hårddiskarna. Utöver detta kommer världarna i next gen-versionen vara mer full av växtlighet, vilket alltid är trevligt. PS5-spelare kommer även kunna njuta av haptisk feedback i Dualsense-kontrollen och förbättrat ljud via Sonys Tempest 3D AudioTech. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Apple ryktas utveckla ett alternativ till Googles sökmotor
Ska användas om lukrativt samarbete med Google går i stöpet?

Det har börjat spekuleras om att Apple håller på att ta fram ett alternativ till Googles sökmotor, en sökmotor som primärt i så fall skulle rikta sig till användare av Apples produkter. Anledningen till att Apple eventuellt skulle ta fram en egen sökmotor uppges bland annat bero på att man kan komma att bli av med sitt lukrativa sök-samarbete med Google där Googles sökmotor är förvald i flera av Apples produkter. Google uppges betala mellan 8 - 12 miljarder dollar årligen till Apple för att vara förvald sökmotor i iOS, Safari och andra av Apples produkter. En del bedömare befarar dock att samarbetet kan vara i fara efter det att det amerikanska justitiedepartementet förra veckan stämde Google, något man gjorde då man anser att Google använder olagliga metoder för att skydda sitt närapå monopol på den amerikanska sökmarknaden. Apple har inte på något sätt uppgett att man håller på att utveckla en sökmotor men anställer kontinuerligt experter på sökmotorer skriver Financial Times. Bland annat anställde Apple för två och ett halvt år sedan John Giannandrea som fram till dess hade varit Googles sökchef. Apple är också ett av de företagen som rent ekonomiskt skulle kunna utveckla en hyfsad sökmotor och har även den unika positionen att man kontrollerar hela ekosystemet runt sina plattformar iOS och macOS. Så det är med andra ord inte helt omöjligt att Apple inom några år kanske lanserar en egen sökmotor. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Control och Hitman 3 kommer till Switch som molnspel
Molnspel på Switch är här!

Switch-ägare i Japan har sedan en tid tillbaka haft möjlighet att lira olika titlar som Assassin’s Creed Odyssey och Resident Evil 7 på Nintendo Switch via molnklient, men nu är det dags för oss att få använda nymodigheterna. Under dagens Nintendo Direct Mini-show, som ni kan se i sin helhet nedan, fick vi reda på att Control: Ultimate Edition nu släppts som molnspel på Switch samt att Hitman 3 kommer bli tillgängligt som molnspel när spelet släpps nästa år. Control: Ultimate Edition ger dig tillgång till grundspelet samt de två expansionerna The Foundation och AWE. I och med att det är ett molnspel så behöver ingenting laddas ner eller installeras på konsolen, utan det strömmas till konsolen via internet. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Ares S1 Project nu även som Spyder
I detta fall betyder det helt utan tak

Förra månaden visade Ares Design upp S1 Project. Det vi ser här är S1 Project Spyder men istället för att vara en cabbad version där man kan fälla bort taket saknar den här tak helt och hållet, som sig bör enligt rådande trender med taklösa superbilar. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och orderböckerna står öppna nu och väntar på din kosing. Hur mycket du måste lätta på lädret är oklart men med tanke på att vanliga S1 kostar 500.000 euro lär inte den här vara billigare. Precis som sitt takförsedda syskon är även Spyder baserad på Corvette C8. Effekten ur V8:an utan överladdning har skruvats upp till 715 hästar vilket ska räcka för 0-100 km/h på bara 2,7 sekunder. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Nu får insekter säljas som mat i Sverige
Ät gräshoppor till middag

Efter ett beslut i EU-domstolen häromdagen kommer det nu bli tillåtet att sälja mat som består av insekter som till exempel mjölmask, hussyrsor eller gräshoppor i Sverige. Det här innebär dock inte mat baserad på insekter per automatik kommer att klassas som säker för konsumtion säger Livsmedelsverket. Det är upp till företagen som eventuellt kommer att sälja insektsbaserad mat att kontrollera att den är säker för konsumenter. Livsmedelsverket uppmanar därför framför allt allergiker att vara uppmärksamma och Astrid Walles Granberg, rådgivare på Livsmedelsverket, säger om kontrollen av mat som innehåller insekter: "Den kontrollen ska företagen stå för. Konsumenten ska inte behöva rädd för att konsumera livsmedel. Men en ganska stor risk med insekter är att det kan bli korsallergier framför allt hos skaldjursallergiker, därför är det noga att det framgår tydligt av märkningen om det innehåller insekter." Efter EU-domstolens beslut kommer det nu bli tillåtet att sälja insektsbaserad mat i hela EU. Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony listar nästa månads PS Plus-spel
Bugsnax först ut till PS5

Idag är det sista onsdagen i oktober och det betyder att Sony levererar nyheter om hur spelutbudet för PS Plus-prenumeranter kommer se ut i november. Och november är ju lite speciellt då PS5 kommer lanseras, så Sony verkar slå på stora trumman och kommer ge bort nya charmiga äventyret Bugsnax till alla PS Plus-prenumeranter som lägger vantarna på PS5. Till PS4 kommer det givetvis fler titlar och den här gången får vi resa till Midgård för att bråka mer orcher av olika slag i Middle-earth: Shadow of War samt ta oss an plattformsutmaningar i Hollow Knight: Voidheart Edition. Bugsnax kommer vara tillgängligt för PS Plus-prenumeranter från 19 november till 3 januari. Middle-earth: Shadow of War och Hollow Knight: Voidheart Edition kommer vara tillgängliga från 3 november till 30 november. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Zoom börjar rulla ut end-to-end-kryptering
Videochatta utan att riskera att bli avlyssnad

Videokonferens-tjänsten Zoom skriver i ett blogginlägg att man har börjat rulla ut riktigt end-to-end-kryptering till alla sina användare, både de som betalar för tjänsten och de som kör gratisvarianten. Det här innebär att varken Zoom eller någon annan ska kunna avlyssna videokonferenser som framöver görs via deras klienter till pc, macOS, iOS och Android. Webb-versioner av Zoom samt klienter från tredjeparts-leverantörer som använder sig av Zoom kommer dock inte ha stöd för E2EE (End-to-End Encryption). Det går som max att bjuda in 200 deltagare i videokonferenser som kör den nya krypteringsfunktionen. Det borde dock vara tillräckligt för de allra flesta även om Zoom har premium-planer som erbjuder videokonferenser med upp 300 eller upp till 500 deltagare. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

AfterShokz släpper headsetet OpenComm
Slipp ha något i öronen

AfterShokz, företaget som specialiserat sig på hörlurar som leder ljuder via så kallad benkonduktion, släpper nu headsetet OpenComm. AfterShokz säljer redan idag hörlurar med mikrofon men med OpenComms fristående mikrofon säger man att ljudet ska uppfattas bättre av den man talar med. Mikrofonen är även försedd med en DSP för brusreducering vilket ytterligare ska förhöja mikrofonens ljudupptagning. AfterShokz OpenComm kopplas till dator, mobiltelefon eller annat via Bluetooth och ska ha upp till 16 timmars batteritid. Headsetet går att köpa nu och kostar cirka 1700 kronor. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cyberpunk 2077-utvecklare får dödshot efter försening
Fräscht

Igår blev det känt att Cyberpunk 2077 skjutits upp igen. En reaktion på detta kan vara att yttra Kung Carl XVI Gustaf* visdom "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad" och fortsätta med sitt liv, eller så kan man ta idiot-vägen och dödshota spelets utvecklare. Det sistnämnda borde kort och gott aldrig ske och folk som utsätter andra individer för sådant bör i alla fall göra en liten självrannsakan, men det händer ändå. Andrzej Zawadzki, Senior Game Designer hos CD Projekt RED, slängde upp ett Twitter-inlägg efter att det blev känt att Cyberpunk skjutits upp och berättade att det är rätt ochill att skicka dödshot till utvecklare. För övrigt verkar det som att CD Projekt RED-utvecklarna fick reda på att releasen skjutits upp samtidigt som resten av världen. Ett mail skickades ut till studions anställda som bekräftade förseningen samtidigt som Twitter-inlägget om förseningen lades upp, vilket måste kännas sådär. Enligt mailet berodde det på aktieregler. *Klart det inte var knugen som yttrade det, utan Shigeru Miyamoto. Tumnagel
13.0°
+
André Stray
0

The Outer Worlds firar Steam-release med rea
Köp spelet för halva priset

The Outer Worlds har äntligen blivit tillgängligt på Steam efter ett års exklusivitet hos Epic Games Store. För att fira Steam-releasen har utvecklarna bestämt sig för att rea ut spelet för nya kunder. Grundspelet går att få för halva priset, 30 euro, och vill man ha ett paket med säsongspass så får man lägga ut 60 euro, vilket är en reducering på ungefär 40 procent. Om du skiter i vilken plattform du har spelet på så är ett hett tips att lägga lite kosing på Xbox Game Pass vilket ger dig tillgång till The Outer Worlds till PC, och många andra titlar, för 99 kronor i månaden. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Daimler Trucks och Waymo ska bygga självkörande lastbilar
Ska klara av nivå 4

Daimler Trucks och Waymo har ingått ett partnerskap och ska tillsammans utveckla lastbilar som ska vara självkörande i nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån och den innebär att bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa. Waymo ska bistå med sin kunskap kring autonoma fordon och det är Daimlers lastbil Cascadia man kommer att utrusta med tekniken. Målet är att man ska ha en fungerande produkt ute på vägarna inom några år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mattel släpper radiostyrd Baby Yoda
Som kan följa efter dig

På fredag har den andra säsongen av The Mandalorian premiär på Disney+ och i samband med det lär det sannolikt släppas en hel del nya Star Wars-leksaker. Leksaksföretaget Mattel har nu visat upp en radiostyrd version av "The Child", eller Baby Yoda som de flesta kallar den lille gröne figuren som spelar huvudrollen i The Mandalorian. Den radiostyrda Baby Yoda-versionen är cirka 30 centimeter hög och styrs via en medföljande fjärrkontroll. Förutom att traska runt så kan den röra på både huvud och armar när den tar sig fram. Det finns även ett "follow me"-läge som gör att Baby Yoda följer efter den användare som har fjärrkontrollen i sin hand. Mattels "The Child Real Moves Plush by Mattel – Star Wars: The Mandalorian" går att förbeställa nu och leveranserna ska börja i mitten av november. Den kostar 70 dollar, motsvarande lite mer än 600 kronor. I klippet nedan kan ni kolla in när YouTube-kanalen "fyrTV" packar upp och leker lite med den radiostyrda versionen av Baby Yoda. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan siktar på att bli koldioxid-neutralt till 2050
Ska satsa mer på förnybar energi och kärnkraft

Japans premiärminister Yoshihide Suga meddelade häromdagen att landet siktar på att bli helt koldioxid-neutralt fram till 2050. För att uppnå det målet ska landet satsa mer på förnybar energi och kärnkraft. Många bedömare är dock tveksamma till om Japan kan klara av den här målsättningen. Japan är idag kraftigt beroende av fossila bränslen, 56% av landets energiproduktion kommer från sådana, och planerar även att bygga ett dussin nya kolkraftverk de kommande åren skriver New York Times. 2018 var det bara fyra länder som släppte ut mer koldixoid än Japan. Dessa var Kina, USA, Indien och Ryssland. Tumnagel
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple sägs ha köpt upp AI-företaget Vilynx
Företag som utvecklar teknik för att söka i filmer

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple ska ha köpt upp det lilla startup-företaget Vilynx tidigare i år. Vilynx uppges ha utvecklat AI-teknik som ska kunna söka igenom samt märka upp filmer och videoklipp och på det sättet göra det enklare att söka efter utvalda scener i dessa. Vilynx webbplats är nu offline men varken de eller Apple bekräftar att Apple köpt företaget. Till nyhetsbyrån Bloomberg leverar Apple sitt standardsvar "Apple buys smaller technology companies from time to time and we generally do not discuss our purpose or plans" på frågan om Apple köpt upp Vilynx. Bloomberg bedömer att tekniken som Vilynx utvecklat skulle kunna komma att använda i Apple Photos, Apple TV, Apple News och till deras smarta assistent Siri. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Xbox Series X är här!
Vad vill ni veta?

Det var egentligen tänkt att den här lilla förhandstitten skulle publiceras på fredag, men gårdagens Playstation 5-fest verkar gett Microsoft lite panik och justerat embargodatumet för unboxing av Series X. Eller så beror datumskiftet av någon annan anledning, men jag väljer att tolka det hela som rädsla. Det är säkert fel, men vem bryr sig egentligen. Hur som helst trillade konsolen in nyligen och vi har petat på både konsol och kontroll för att få feeling för hur den kommer vara att använda. Vi börjar med konsolen. Som vi skrev i PS5-titten så har Sony och Microsoft lite annorlunda tänk när det kommer till design. Sony kör på en mer futuristisk och bombastisk design medan Microsoft kör på lite mer säkra kort och erbjuder ett kylskåp i miniformat. Undertecknad har en förkärlek för minimalistisk design, så utseendemässigt vinner Series X. Formen är dock ganska otymplig och lär göra den svår att placera i vid TV:n. Oavsett om enheten ligger eller står kommer höjden och bredden ställa till problem. När det kommer till portar och utgångar så är det inga konstigheter. På baksidan sitter det hål för strömkabel, ethernet, två USB-A-portar och HDMI. En stor klapp på axeln ska Microsoft ha för att göra en förenklad process för att uppgradera lagringsutrymmet. Som ni ser på bilden på baksidan har enheten utrymme för Storage Expansion och om du behöver mer utrymme än vad som erbjuds är det bara att köpa en sådan modul och peta in. Det hela känns lite retrokonsol med minneskort, men funkar det så funkar det. På framsidan sitter hål för skiva, USB-port, kopplingsknapp för kontrollen och startknapp uppe i vänstra hörnet. När det kommer till kontrollen så har det till synes inte skett några större förändringar jämfört med kontrollen till Xbox One, men några trevliga detaljer har lagts till. Med nya Series X | S-kontrollen har Microsoft dragit inspiration från sin Elite-kontroll. Mer specifikt har d-paden fått ny form och design som gör det lättare att klicka in diagonal riktning än med ett vanligt styrkors. Designen på kontrollen har blivit lite rundare rent allmänt och triggerknapparna har fått lite extra kärlek i form av texturerad gummiyta. På knappfronten är det inte heller mycket nytt, men enheten fått en delningsknapp som låter dig snabbt fånga video eller bild från det du spelar och dela detta med nära och kära. Den nya kontrollen känns väldigt mycket som den gamla, men jag uppskattar ändå att de petat in bättre styrkors och mer textur på triggerknapparna. Det har inte varit ett problem tidigare, men det är ändå små trevliga förbättringar som hjälper helhetsupplevelsen. Vikten och formen gör för övrigt att kontrollen känns som att den går att använda under längre perioder, vilket är trevligt då det definitivt kommer hända. Något som jag inte förstår är Microsofts förkärlek till vanliga batterier. Precis som tidigare är det vanliga AA-batterier som gäller för att ge kontrollen ström och vill man ha ett uppladdningsbart batteri så får man lägga ut ytterligare 250-300 kronor vid release. Sure, vanliga batterier räcker länge, men uppladdningsbart batteri är bra mycket smidigare att hantera. Jag har en tendens att låta saker som fått batteritorsk ligga och samla damm än att byta batterier. Det kanske säger mer om mig än Microsofts beslut att fortsätta använda vanliga batterier. Allt som allt. Jag gillar designen på Series X, men formen kan vara lite knepig om man vill få in den i en TV-möbel. Kontrollen har få stora nyheter, men detaljändringarna är ändå trevliga tillskott. Det ska bli trevligt att få sätta sig med konsolen och nöta järnet. En ordentlig recension av Series X kommer senare och om det är något ni undrar över om konsolen så är det bara att plita ner frågorna i kommentarerna. Tumnagel
47.3°
+
André Stray
0

Volkswagen har levererat 14.000 stycken ID.3 i Europa
På sex veckor

För sex veckor sedan började kunder i Europa att få sina ID.3. Nu har Volkswagen lyckats leverera 14.000 stycken och det här är bara början. 38.000 stycken är beställda vilket innebär att det för tillfället återstår 24.000 stycken. Volkswagen vill att ID.3 ska bli Golfen för den eldrivna generationen och att modellen ska bli en vardagsbil för många. Härnäst på tur står den kompakta suven ID.4 som kommer dyka upp hos de första kunderna runt årsskiftet. År 2024 ska Volkswagen ha investerat 33 miljarder euro i "e-mobility" vilket man hoppas ska göra att man blir marknadsledaren inom batteridrivna fordon. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Tuggummit Mind The Gum lanseras i sverige
Ska kunna motverka mental trötthet

Mind The Gum är ett tuggummi som ursprungligen är utvecklat av italienska forskare och det lanserades 2015. Sedan dess har man sålt 15 miljoner tuggummin. Zlatan Ibrahimovic blev nyligen partner i företaget och nu i höst ska produkten lanseras här i Sverige. Tuggummit innehåller 15 stycken aktiva ingredienser bestående av koffein, vitaminer, aminosyror, antioxidanter och säger sig kunna motverka mental trötthet. Mind The Gum kommer inledningsvis att säljas på apotek men exakt när och vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. På hemsidan kostar ett 36-pack 19,90 euro. Tumnagel
30kg
+
Bobby Green

Johnnie Walker-whisky för 179.900 kronor
Finns nu på Systembolaget

Whisky-tillverkaren Johnnie Walker fyller i år hela 200 år och detta ska givetvis firas. Man gör det bland annat genom att släppa fyra stycken flaskor i begränsad upplaga och en av dessa sticker ut rejält - eftersom den kostar 179.900 kronor. För de slanten får man en Masterx27s Ruby Reserve som beskrivs som "en rik och perfekt balanserad 40-årig Scotch". Det här blir den dyraste Johnnie Walker-flaskan som någonsin har sålts på Systembolaget. John Williams som är Global Scotch Director på den brittisk dryckeskoncernen Diageo säger följande: "Vi vill visa upp denna 200-åriga resa genom att lansera dessa fyra exlusiva limited edition whiskys. De är en hyllning till vart vi kommer ifrån. Men kanske mer än så, de ger uttryck för vad vi kan åstadkomma idag och framöver. Johns glöd, vision och entrepenörskap är nyckeln till att Johnnie Walker som varumärke har växt sig så starkt genom åren. Detta lade också grunden till en ny framtid inom skotsk whisky, då hans sätt att framställa whisky på har inspirerat alla följande generationer av whiskytillverkare." Läs mer om flaskorna på länken nedan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Årets glögg från Stockholms Bränneri
Winter Negroni

Förra året släppte Stockholms Bränneri en Gin & Tonic-glögg. I år tar man ytterligare ett steg och presenterar nu Winter Negroni. Man har utgått från bränneriets Dry Gin och den egna Aperitif - Röd och sedan kryddat kombon med klassiska julkryddor som kryddnejlika, kardemumma, apelsin och kanel. Till det adderas kallpressad körsbärs- och svartvinbärsmust. Erik Hasselgärde som är produktionsansvarig beskriver den på det här viset: "I år tar vi ytterligare ett steg med en nytolkning, men kom samtidigt närmre vad en klassisk glögg innefattar; värmande bäriga toner, julkryddor och sötma, som vi nu gifter med Negronins djupa smak och balanserande bitterhet. Glögg möter en Negroni helt enkelt." Winter Negroni släpps den 4 november klockan 10.00 på länken nedan. Alkoholhalten ligger på 22 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 192 kronor. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Varför tvättar man riset innan man kokar det?
Adam Ragusea förklarar

Brukar du tvätta riset innan du kokar det? Behövs det ens? Det beror på vilket typ av ris du kokar och vad du ska ha det till. Adam Ragusea förklarar i sitt senaste klipp. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Fattiga riddare med över 200 olika smaker
Du borde hitta något som passar

Om du trodde att fattiga riddare bara kunde göras på ett vis har du inte hälsat på Batter & Berries i Chicago än. Här har man skapat över 200 stycken olika smaker och varianter på klassikern. Varje vecka presenteras nya specialare och kön utanför ringlar sig lång med folk som vill testa det senaste. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Kazakstan har ny slogan
Borat approves

Kazakstan har fattat att landet sedan den första Borat-filmen bara förknippas med just Borat. Istället för att vara sura över detta har Kazakhstan Travel nu istället tagit det hela till sig och lanserat en ny slogan. Givetvis har man valt "Very nice!" som är något som Borat ofta säger. Och som vi kan se i videon verkar det finnas massa very nice saker att se och göra i landet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
390kg
+
Bobby Green

Så tillverkar Borough Furnace gjutjärnspannor
Inga robotar här inte

John Truex och Liz Seru driver Borough Furnace som tillverkar stekpannor i gjutjärn. I det här klippet får vi se hur dessa blir till - från designen till själva gjutningsprocessen och efterarbetet. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Kanye West snackar med Joe Rogan
I tre timmar

Häromdagen var Kanye West och besökte podcasten The Joe Rogan Experience och i det nästan tre timmar långa samtalet snackades det bland annat om Kanyes presidentambitioner, musikindustrin och hans familj. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Ghostbusters-skor från Reebok
Släpps den 31 oktober

Gillar du tema-skor? Missade du Adidas Chewbacca-skor nu i veckan? Då kanske du ska slå till på ett par Ghostbusters-skor från Reebok istället! Det kommer att erbjudas två modeller och båda släpps den 31 oktober. Det ena paret är lite mer nedtonat medan det andra vill efterlikna spökjägarnas ryggsäckar. Ghost Smashers som de sistnämnda heter kostar 150 dollar medan Classic Leather blir dina för 100 dollar, om du hinner få några när de släpps vill säga. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Poison - Talk Dirty To Me
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och det firar vi i vanlig ordning med lite fräsig musik. Denna vecka blir det Poison med monsterhiten Talk Dirty To Me. Bonusklipp nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Tre nya sillar från Abba
Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar

Abba presenterar nu tre stycken nya sillsmaker och dessa är Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar. Dessa beskriver man som "en twist på klassiska smaker med ett modernt uttryck som flirtar med den yngre generationens sillätare". Malou Yeung Kadir som är Marketing Manager Abba säger följande: "Med nyheterna vill vi attrahera alla men hoppas specifikt på att guida en ny målgrupp in i sillens värld, för att göra den till en självklarhet för alla på julbordet – nya som gamla sillfans. Till skillnad från tidigare tillfälliga lanseringar till vintern så är årets nyheter här för att stanna." Hela sill-sortimentet har även fått en uppdaterad design och så har man uppdaterat receptet för Senap, Skärgård och Ramslök & Citron. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green