m
Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

Bil / Audi

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback.

Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare.

Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW.

Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Elegant, effektiv och expressiv exteriör

Audi e-tron Sportback förenar kraften i en rymlig SUV med elegansen hos en fyradörrars coupe och elbilens alla fördelar. Den är 4,901 millimeter lång, 1,935 millimeter bred och 1,616 millimeter hög. Taket sträcker sig över hela den muskulära karossen och sluttar mot bakpartiet som i en coupe. Små detaljer signalerar att Audi e-tron Sportback är helt eldriven. Singleframe-grillen, som till övervägande delen är stängd, har vertikala stag och är ljust platinagrå. I den nedre delen av matrix LED-strålkastarna visar fyra horisontella segment att det är en e-tron. Designen hämtas upp på flera ställen, bl.a. i sidotrösklarna och de svarta inläggen som markerade batteriets placering som central kraftkälla. Audi designers har också ändrat på utseendet på diffusorn och tillfört en ljusramp över bakpartiet. Logotypen på den elektriska laddluckan är i signalfärgen orange för att förstärka kopplingen till högvoltsbatteriet. Kulören kan även erbjudas till bromsoken som tillval. Med S line-paket förstärks den sportiga karaktären med 20-tumshjul och sportluftfjädring. Bakpartiet har en spoiler som standard och en diffusor som sträcker sig över hela bilens bredd vilket bidrar till den utmärkta aerodynamiken. I motsats till grundmodellen är karossen hellackerad inklusive hjulhus, sidotröskar, stötfångare och backspeglar. Audi erbjuder även svart optikpaket som markerar singleframe-grillen, sidorutor och stötfångare.

Aerodynamik med låga 0.25 i cw-värde för maximal räckvidd

Audi e-tron Sportback med S line exteriör och virtuella backspeglar får ett extremt lågt cw-värde på 0.25, vilket är lägre än systermodellen Audi e-trons motsvarande 0.27. Anledningen är att den coupe-formade karossen ger lägre luftmotstånd bakom bilen. Den höga kanten på Sportback minimerar luftvirvlarna vilket sänker förbrukningen. I WLTP-cykeln har Audi e-tron Sportback en räckvidd på upp till 446 kilometer. Ca 10 kilometer av den ökade räckvidden jämfört med e-tron beror på den aerodynamiska karossen. För att förbättra aerodynamiken har Audi även arbetat bakom kulisserna. Bl.a. genom justerbara luftintag med kanaler för kylning av de främre bromsarna, aerodynamiska fälgar och det helt inklädda underredet.

Världsnyhet i serieproduktion: digitala matrix LED-strålkastare

Med tillvalet digitala matrix LED strålkastare presenterar Audi en världsnyhet i serieproduktion. Med ljuset nedbrutet på minsta pixelnivå belyser de vägen med extremt hög upplösning. Tekniken bakom kallas DMD (digital micromirror device) och används i många videoprojektorer. Hjärtat är ett litet chip som består av en miljon mikrospeglar som var och ett har en kantlängd på bara några få hundradels millimeter. Med hjälp av elektrostatiska fält kan varje individuell mikrospegel tiltas upp till 5,000 gånger per sekund. Beroende på inställning kan LED-ljuset antingen riktas via linsen mot vägen eller absorberas för att maskera ut områden hos helljuset. De digitala strålkastarna som lanseras i mitten av 2020 ger flera fördelar. De ger ännu högre precision och maskerar även mötande trafik med högre precision. Framförallt ingår helt nya funktioner som belysning av filer och orienteringsljus. På lands- och motorvägar skapar filbelysningen en ljusmatta i förarens egen fil som justeras dynamiskt vid filbyte för att öka säkerheten. Med orienteringsljuset underlättas passager på smala vägar och vid vägbyggen. I kombination med Night Vision ökas säkerheten tack vare att ljuset riktas mot fotgängare som upptäcks av systemet.

Drivlina med elmotorer, elquattro och luftfjädring

Audi e-tron Sportback 55 quattro bjuder föraren på en mix av prestanda, effektivitet och hög komfort. Varje axel är försedd med en asynkron elmotor. Med en effekt 265 kW och 561 Nm i vridmoment accelererar e-tron utsläppsfritt och tyst. O-100 går på 6.6 sekunder och topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Boostläget aktiveras genom att skifta från D till S-läge och trampa gaspedalen i botten. Drivlinan ger då 300 kW och 664 Nm i vridmoment i åtta sekunder och 0-100 km/h går på 5,7 sekunder.

Med elektrisk fyrhjulsdrift skriver Audi skriver ett nytt kapitel i quattrohistorien. Inom bråkdelar av en sekund fördelas kraften kontinuerligt mellan axlarna för bästa fäste och dynamik på alla underlag. För att körningen skall vara så effektiv som möjligt används enbart den bakre elmotorn i de flesta situationer. Behövs mer kraft aktiveras den främre motorn direkt. Det sker även prediktivt innan det uppstår halka vid isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning eller om bilen under- eller överstyr. Jämfört med en konventionell SUV ger batteriets placering låg tyngdpunkt som tillsammans med den vridstyva karossen ger bästa förutsättningar för en sportig körupplevelse. Axel-lastfördelningen är perfekt balanserad med ett förhållande på nästan 50:50. Femlänkad hjulupphängning, progressiv styrning och elektrohydrauliskt bromssystem kombineras för ett agilt uppträdande och hög komfort. Standardhjulen på 255/55 R19 bjuder på ultralågt rullmotstånd. Som tillval erbjuds även fälgar upp till 22 tum, dvs. en storlek större än på e-tron.

Audi drive select är standard och gör att föraren kan välja mellan sju olika karaktärer efter eget tycke. Alltifrån mjuk komfort till sportig och fast känsla. Den adaptiva luftfjädringen med kontrollerade dämpare ger en mångsidiga karaktär. Vid högre hastigheter sänks karossen för att minska luftmotståndet och öka räckvidden. Tack vare luftfjädringen kan systemet variera markfrigången med upp till 76 millimeter.

95 kWh högvoltsbatteri och effektiv energiåtervinning

Batteriet i Audi e-tron Sportback 55 quattro lagrar 95 kWh bruttoenergi (86.5 kWh netto) och arbetar med 396 volts nominalspänning. Batteriet är utlagt som ett brett lågt block under passagerarutrymmet och förskruvat på 35 ställen. Konstruktionen är extremt rigid och krocksäkert tack vare en massiv skyddsram som skyddar de 36 cellmodulerna. Modulerna är arrangerade i två nivåer, ett längre golv med 31 moduler och en övre nivå med fem moduler. Varje modul består av tolv påsceller och kylsystemet är separerat under cellutrymmet.

Under inbromsningar upp till 0.3 g, vilket gäller över 90 procent av all vardagskörning – återladdas batteriet av elmotorerna, primärt av den bakre elmotorn som då fungerar som generator. Tack vare s.k. brake-by-wire återvinns energin även vid inbromsningar med bromspedalen. Den som hellre använder växelpaddlar kan ställa in graden av bromsåtervinning i tre olika nivåer som är starkare differentierade än i e-tron. Vid en inbromsning från 100 km/h kan Audi e-tron Sportback återvinna maximal 300 Nm och 220 kW. Liksom i e-tron står det för mer än 70 procent av effekten och mer än någon annan elbil. Totalt kan Audi e-tron Sportback nå upp till 30 procent av räckvidden genom återvinning av bromsenergi.

Skivbromsarna, vars elektrohydrauliska aktiveringskoncept, gör att de svarar extremt snabbt, används bara vid inbromsningar med högre krafter än 0.3 g. Beroende på körsituation bestämmer styrsystemet individuellt för varje axel om bilen ska bromsa in med hjälp av elmotorerna, enbart skivbromsarna eller en kombination av båda. Övergången mellan de elektriska och hydrauliska bromsarna är mjuk och jämn och omärkbar för föraren.

För att öka räckvidden och effektiviteten har utvecklingsteamet optimerat bromssystemet genom att minskat förlusterna som sker vid anläggningen av bromsbeläggen mot skivorna. Ytterligare tre åtgärder gör att räckvidden ökat: Under normal körning är den främre motorn nästan helt frånkopplad från drivlinan. Den användbara andelen av batteriet har utökats och i värmereglersystemet har elförbrukningen från kylpumpen kunnat sänkas.

Det flexibla värmesystemet som består av separata kretsar reglerar temperaturen i högvoltsbatteriet med maximal effektivitet. Det möjliggör snabb laddning, lång livslängd för batteriet och upprepad prestanda även vid hög belastning. Värmepumpen, som använder överskottsvärme från batteriet, kan använda upp till 3 kW för uppvärmning, vilket är extremt effektivt. Beroende på utomhustemperatur kan det öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning.

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Vid lanseringen kommer ännu en motorvariant erbjudas, e-tron Sportback 50 quattro med 230 kW effekt och 540 Nm i vridmoment. Batteriet består då bara av det lägre planet med 27 moduler som var och ett innehåller tolv prismatiska celler. Systemet som väger ca 120 kilo mindre än i Sportback 55 quattro ger 71 kWh bruttoenergi (64,7 netto). Det ger en räckvidd på upp till 347 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Audi e-tron Sportback 50 quattro gör 0 till 100 km/h in 6.8 sekunder och har en topphastighet på 190 km/h.

30 minuters laddstopp med supersnabbladdning

På långresor kan Audi e-tron Sportback 55 quattro laddas med upp till 150 kW vid supersnabbladdare. Det gör att batteriet fylls till 80 % på bara en halvtimme och resan kan fortsätta. Audi e-tron Sportback 50 quattro kan laddas med upp till 120 kW och når samma laddstatus på samma tid.

Vid publika växelströmsladdare (AC) kan en standard mode-3 kabel användas. 11 kW är standard och under sommaren 2020 kan 22 kW erbjudas som tillval. Audi’s egen laddtjänst, e-tron Charging Service, ger enkel tillgång till mer än 110,000 publika laddpunkter i 21 länder – och antalet ökar. Vare sig det är 11 eller 150 kW behövs bara ett enda laddkort för att starta laddningen. Med Plug & Charge funktionen som blir tillgänglig senare under 2020 kommer det bli ännu enklare. Bilen auktoriserar då sig själv vid laddstationen.

Audi erbjuder även en rad lösningar för att ladda hemma i garaget beroende på kapaciteten. Som standard finns ett laddsystem för 230-voltsanslutning som kan ställas ned till 50% och för 400-volts trefasuttag kan bilen laddas med upp till 11 kW. Tillvalet charging stem connect kan beställas från säljstart. Det erbjuder smarta laddfunktioner som t.ex. önskad laddning vid lågkostnadsperioder. I kombination med ett hemenergistyrsystem kan laddningen styras så att egenproducerad solenergi prioriteras om huset är utrustat med det.

Form och funktion i interiören

Med en hjulbas på 2,928 millimeter har Audi e-tron Sportback gott om plats för fem passagerare med bagage. Det bakre takutrymmet är bara 20 millimeter lägre än i Audi e-tron. Det bakre fotutrymmet är nästan helt platt med endast en liten nivåskillnad. Med 60-liters lastutrymme under motorhuven, som även huserar verktygskit och laddkablar, erbjuder bilen totalt 615 liters bagageutrymme. Med nedfällt baksäte ökar lastkapaciteten till 1,655 liter. Interiören är utformad som en elegant lounge med en sömlös mix av design och teknik. Instrumentpanelen sträcker sig i en vid båge från dörr till dörr och integrerar Audi virtual cockpit. I mittenpartiet är två touchskärmar vinklade mot föraren. Om den övre stängs av försvinner den nästan omärkligt in i den svarta högglansiga panelen.

Flera utrustningslinjer erbjuds med bl.a. S line interior och Design Selection. I framsätet kan köparen välja mellan standardsäten, sportsäten, S sportsäten och den skräddarsydda contoursätena med ventilation och massagefunktions som tillval. Stickningen i stolarna påminner om elkretsar och kan förstärkas genom valet av en ljust orange konstraststickning.

När Audi e-tron Sportback körs i citytrafik är det nästan helt tyst i kupen tack vare omfattande isolering och aeroakustiska åtgärder. Det gör HiFi ljudet ännu viktigare, speciellt med tillvalet Bang & Olufsen Premium 3D Sound System som gör att musiken kan avnjutas precis som det spelats in, utan artificiella effekter.

Intuitivt och individuellt

Liksom i alla större Audi-modeller är e-tron Sportback utrustad med MMI touch response med två skärmar som ger både kännbar och akustisk respons när en funktion aktiveras. På den övre 12.1-tumsskärmen kan föraren styra infotainment, telefon, navigation, och speciella e-tron inställningar. Den lägre 8.6-tumsskärmen används för textinmatning och för att styra klimatanläggning och stolsinställningar. Menystrukturen är intuitiv och logisk och med få nivåer som i en smartphone med tydlig och enkel grafik. Standardutrustningen inkluderar 12.3-tums Audi virtual cockpit. Skärmen har en extremt hög upplösning på 1,920 x 720 pixlar och kan enkelt byta vyformat via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även en “plus” version.

Utöver multifunktionsratten och de digitala touchskärmarna kan föraren även aktivera en rad funktioner via naturlig röststyrning som hämtar information både från det som är lagrat i bilen samt från molnet.

Uppkopplad Navigation och Audi connect

Det avancerade infotainmentsystemet MMI Navigation plus har integrerad Wi-Fi hotspot och ger intelligenta förslag på destinationer baserat på tidigare resor. Rutten beräknas både ombord i bilen och online med hjälp av kart- och navigationsleverantören HERE som övervakar den lokala trafiksituationen. Utöver ruttguiden finns flera tjänster via Audi connect navigation & infotainment med online trafikinformation, navigation med Google Earth™, e-tron ruttplanerare och Car-to-X tjänster. Den senaste i raden är on-street parking service, som hjälper till att hitta parkeringsplatser längs vägen och trafikljusinformation. I några städer är systemet uppkopplat mot trafikljusen och ger information till föraren i Audi virtual cockpit. Tjänsten underlättar trafikflödet och uppmanar till en effektiv körstil. Ytterligare en funktion som erbjuds är molnbaserade Amazon Alexa som är helt integrerad i MMI-systemet i Audi e-tron Sportback. Föraren kan använda det för att bl.a. beställa och hitta information. Tjänsten ger access till över 80,000 Alexa Skills.

Med myAudi appen kan föraren koppla upp bilen mot sin smartphone och kontrollera batteriet och räckviddsstatus, starta laddning, programmera timer och se körstatistik. Längre resor kan förplaneras med lämpliga laddstopp och överföras till bilen. Ruttplaneraren uppdaterar kontinuerligt laddplanen beroende på trafiksituation och förarbeteende. Via MyAudi-appen kan bilen även förvärmas eller kylas innan avfärd via eluttaget. Den smarta uppkopplingen omfattar även den digitala Audi connect nyckeln som erbjuds som tillval. Den gör det möjligt att öppna och stänga bilen med en Android-telefon och starta bilen via start/stop-knappen.

Functions on demand – uppgradera efter köpet

Audi e-tron Sportback ger nya möjligheter att välja till utrustning efter köpet. Funktions on demand är helt nya tjänster som omfattar alltifrån ljus, förarassistanssystem och infotainment. Kunden kan boka tjänsterna online och vid behov. Även efter leveransen går det att fortsätta att skräddarsy sin bil efter individuella krav. Varje funktion kan dessutom beställas för olika perioder - månatligen, årsvis eller permanent. Funktionerna bokas antingen via myAudi appen eller i myAudi-portalen och betalas bekvämt och säker via AudiPay. Ett exempel är att LED-strålkastarna kan uppgraderas till matrix LED med intelligent helljusstyrning och dynamiska blinkers. Inledningsvis erbjuds även parkeringsassistent som tillval till assistanssystemen. Därutöver erbjuds även ett infotainmentpaket med Audi smartphone interface och Audi connect navigation & infotainment.

Säker i city och på långresor med förarassistanssystem

Audis omfattande utbud av förarassistanssystem stöttar och avlastar föraren i många situationer. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Som tillval erbjuds City-paketet med korsningsassistent, rear cross traffic assist och filbytesvarnare och urstigningsvarnare. I Tour-paketet ingår adaptiv farthållare och effektivitetsassistent. Den senare använder data från bilens sensorer, navigationssystemet och Car-to-X tjänster och signalerar till föraren när det är lägligt att ta foten från gaspedalen. I kombination med adaptiva farthållare och trafikljusavläsning kan effektivitetsassistenten även bromsa och gasa bilen prediktivt. Vänstersvängsassistenten Turn assist, undanmanöverassistenten och nödbromsassistenten ingår dessutom. Audi erbjuder även parkeringsassistent, night vision och 360 graderskamera som gör att föraren kan välja av en rad vyer. Den centrala styrenheten (zFAZ) sammankopplar alla systemen och beräknar kontinuerlig en modell av omgivningen. Beroende på tillval kan data från upp till fem radarsensorer, fem kameror och tolv ultraljudssensorer användas.

Klimatneutralt i Bryssel

Audi e-tron Sportback tillverkas liksom Audi e-tron i Bryssel. Anläggningen var 2018 världens första i premiumsegmentet att certifieras som helt CO2-neutral. Fram till 2025 planerar Audi att samtliga produktionsanläggningar skall vara klimatneutral. I Bryssel sker även sammansättningen av bilarnas batterier.

Marknadsintroduktion

Audi e-tron Sportback lanseras hos de svenska återförsäljarna under våren 2020, med säljstart i slutet av november. De svenska ca priserna är 919.400 kr för Audi e-tron 55 quattro och 827.000 kr för Audi e-tron 50 quattro.
38.7°
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback

Din för 827.000 kronor

Hades verkar vara på gång för PlayStaton 4
På tiden!

Hades är enligt många förra årets bästa spel. Spelet kan spelas på Switch, macOS och Windows men inte på Xbox eller PlayStation. Men det verkar det snart, äntligen, bli ändring på då det koreanska åldersrekommendationssystemet har listat spelet för släpp på PlayStation 4. När spel listas så här brukar det innebära att ett släpp är på ingång vilket ju är trevligt för alla som vill spela det på just den konsolen. Supergiant Games eller Sony själva har inte bekräftat släppet än men det kanske händer snart eller på någon E3-liknande grej. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Livet som stålbyggare
POV-klipp

Klipp där man får följa med en dag på en stålbyggares jobb när den jobbar på bygget av ett höghus i centrala Vancouver. Bonus-dag-på-jobbet-klipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Lupin Part 2
En anglais

Netflix franska tjuvserie Lupin har gjort stor succé på videotjänsten sedan serien släpptes tidigare i år. Serien följer vi Assane Diop, spelad av Omar Sy, som bestämmer sig för att utöva diverse brott inspirerade av den fiktiva gentlemannatjuven Arsène Lupin. Om mindre än en månad kommer den efterlängtade fortsättningen där Assane måste utöva sin hämnd mot Hubert Pellegrini som gjort Assanes liv allmänt jobbigt. Part 2 kommer bestå av fem nya avsnitt som alla släpps den 11 juni. Bonus-trailer nedan. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

LEGO släpper Infinity Gauntlet-bygge
Med alla stenar

LEGO kommer släppa Thanos Infinity Gauntlet från Avengers-filmerna. Detta bygge har nummer 76191 och består av 590 bitar. Runt 600 kronor kommer bygget att kosta dock är det just nu oklart när det kommer släppas. Fler bilder på bygget kan hittas via länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Självkörande Waymo-bil får fnatt
Gillar inte byggarbeten

Här har vi ett längre klipp där en självkörande taxibil från Waymo inte riktigt kunde hantera ett vägarbete på ett vettigt sätt. Istället för att ta sig ur situationen på egen hand blev den bara förvirrad av vägarbetets koner och stannade. Passageraren ringde då supporten som skickade vägassistans. Men ungefär när assistansen kom togs konerna bort och det gjorde att bilen vaknade till liv igen och brände iväg. Men en högersväng senare stötte bilen på fler koner som förvirrade den igen samt gjorde att den stannade igen och blockerade trafiken. Efter ett flyktförsök till lyckades en mänsklig förare ta sig in för att köra iväg bilen tillbaka till verkstaden. Ungefär elva minuter in i klippet ovan börjar dessa dramatiska händelser dra igång. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Bilder på Galaxy A22 5G läcker
Läcker?

Ett gäng nya bilder på vad som tros bli Samsungs något billigare 5G-telefon, Galaxy A22 5G, har läckt ut. 91mobiles, som läckte bilderna, antyder att priset för telefonen kommer hamna mellan 1 500 och 2 000 kronor vilket ju är ett ganska sympatiskt pris för en 5G-telefon. De läckta bilderna visar både en 5G- och 4G-version. 5G-varianten sägs ha en LCD-skärm på 6,4 tum, tre stycken kameror på baksidan, 6GB RAM och ett MediaTek Dimensity 700-chip. 4G-varianten har istället en OLED-skärm och fyra kameror istället för tre. Båda telefoner sägs få ett batteri på 5 000mAh. Dock nämns det också att denna telefon kanske bara kommer lanseras i Indien och andra delar av Asien. Fler bilder kan hittas via länken nedan. Tumnagel
35.0°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Breaking Boundaries: The Science of Our Planet
Film om hur människan pajjar jorden

Breaking Boundaries är en kommande dokumentärfilm om den viktigaste vetenskapliga upptäckten i vår tid – att människan har pressat jorden bortom gränserna för vad som hållit den stabil i 10 000 år, sedan civilisationens födelse. Filmen tar tittarna på en resa runt jorden för att utforska de planetära gränserna vi inte får överskrida. Filmen ska också erbjuda lösningar vi både kan och måste tillämpa nu om vi ska kunna skydda systemet som gör liv möjligt på jorden. Breaking Boundaries har premiär på Netflix den 4 juni. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

USA kommer få en egen Eurovision song contest
Kommer dock heta American song contest

Den amerikanska tv-kanalen NBC meddelade nyligen att de kommer köra igång en alldeles egen variant av Eurovision song contest. Tävlingen kommer dock heta American song contest och kommer köra ett liknande koncept fast istället för en massa europeiska länder som deltar kommer USA:s 50 delstater att tävla om vem som har bäst låt. Tävlingen kommer produceras av den svenska schlagerprofilen Christer Björkman tillsammans med Peter Settman, Anders Lenhoff och Ola Melzig. Någon gång under 2022 kommer American song contest dra igång. Tumnagel
30.6°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Final Fantasy XIV: Endwalker
Den nya stora expansionen för Final Fantasy XIV

I går kväll körde Square Enix ett Final Fantasy 14-jippo för att visa vad spelet har att erbjuda det kommande året. Mycket fokus låg på den kommande expansionen Endwalker som kommer släppas den 23 november och en ordentlig trailer för expansionen kan kollas in ovan. Reaper kommer vara ett av expansionens nya jobb och det är en DPS-klass för folk som vill använda en lie som vapen. En närmare titt på jobbklassen kan kollas in i trailern nedan. Självklart kommer expansionen också bjuda på flera nya områden som man kommer utforska bland annat månen. I samband med Endwalker kommer folk också kunna spela som manliga Vieras vilket ju är efterlängtat. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kina har gjort sin första Mars-landning
Hoppas den inte krockar med Perseverance

Natten till i dag lyckades kinas rymdsond Zhurong med bedriften att lämna rymdfarkosten Tianwen-1 och landa på Mars. Zhurong har en liten rover i sig som om några dagar ska lämna sonden för att utforska den mer isiga delen av planeten som kallas för Utopia Planitia. Tanken är att rovern ska åka omkring och samla data i ungefär tre månader. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Kathryn Hahn hoppar på Knives Out 2
It's been Agatha all along?

Rian Johnson fortsätter rekrytera intressanta skådisar till Knives Out-uppföljaren. Vi vet sedan tidigare att Dave Bautista och Edward Norton anlitats för att medverka i filmen och nu har deras Marvel-kollega Kathryn Hahn, som vi nyligen såg som Agatha i WandaVision, rekryterats. Precis som läget är med de andra rekryterade skådisarna är det okänt vem Kathryn kommer spela, men oavsett verkar det bli ett lika stjärnspäckat ensemble som den första filmen hade. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Nu kan ni lira Mass Effect: Legendary Edition
Är ni redo att kasta er in i det episka äventyret?

Idag släpps spelsamlingen Mass Effect: Legendary Edition till PC, PS4 och Xbox One och ger spelare tillgång till vad som anses vara några av världens bästa sci fi-rollspel. I paketet finner man Mass Effect-trilogin samt all DLC som släppts till spelen, förutom Pinnacle Station till första Mass Effect som saknas på grund av kodstrul. Spelen har fått en ordentlig finputsning och kan inte bara spelas med hög upplösning eller hög fps, utan har även fått nya texturer samt lite uppgraderad gameplaymekanik. Jag började lira i veckan och även om några delar inte precis åldrats väl, första spelet är ändå 14 år gammalt, så är det verkligen riktigt trevligt att få återbesöka Normandy och dess besättning igen och få återuppleva äventyret igen. Kommer ni beta av spelet igen? Om man inte känner peppen att ta del av Commander Shepards episka äventyr så finns det andra titlar att spela idag. Bland annat har Subnautica: Below Zero släpps till alla plattformar man kan spela spel på, AC: Valhalla har byggts ut med Wrath of the Druids-expansionen, Remnant: From the Ashes har fått en ordentlig next gen-uppdatering och den urcharmiga stadsbyggarsimulatorn Before We Leave har släppts på Steam. Sedan är det för övrigt sista chansen att lägga vantarna på Horizon Zero Dawn Complete Edition till PS4 då gratiserbjudandet endast gäller till 05:00 i morgon. Tumnagel
43.7°
+
André Stray
0

Kolla in vad Elon Musk pysslat med det senaste decenniet
Många bollar i luften

Superentreprenören Elon Musk är en man med många järn i elden och en person som vi nu för tiden skriver om nästan dagligen här på Feber. Musk är antagligen mest känd för det han har åstadkommit med bilföretaget Tesla och sitt rymdföretag SpaceX. Han har dock även varit med och grundat företagen PayPal, Boring, SolarCity och Neuralink såväl som dragit igång OpenAI och drömt ihop konceptet HyperLoop. Här ovanför kan ni kolla in en supercut som CNET har klippt ihop som visar lite av de grejer som den snart 50-årige Musk pysslat med från 2010 fram tills idag. Här nedanför hittas ett bonusklipp som visar en lite bättre version av SpaceX Starships första lyckade landning vilken skedde förra veckan. Nedan hittas även lite inlänkade artiklar som vi skrivit om Musk och hans företag genom åren. Tumnagel
31.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rambo och John McClane på ingång till Call of Duty
Lira som actionhjältar!

Call of Duty: Warzone har nu rest tillbaka till 80-talet och då behövs det ju givetvis lite actionhjältar från det decenniet. Activision har nu meddelat att 80-talskaraktärerna John Rambo och John McClane kommer att bli spelbara i Call of Duty: Warzone, Black Ops - Cold War och Call of Duty Mobile i samband med den kommande mid-season-uppdateringen som släpps 20 maj. Karaktärerna kommer även med unika vapendesigner och Rambo kommer kunna utrustas med sin ikoniska pilbåge med explosiva pilar och McClane får en unik pistol och maskingevär. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Microsoft lägger ner tjänst för blockkedjor
Azures blockchain-satsning verkar inte ha fallit ut som man tänkt sig

ZDNet rapporterar att Microsoft kommer att lägga ner den tjänst för så kallade blockkedjor som man drog igång 2015. Det handlar om tjänsten "Azure Blockchain as a Service" (Azure BaaS) som Microsoft startade upp på Ethereum-plattformen. Tanken bakom Azure BaaS var att företag, tjänster och andra skulle kunna lagra sina blockkedjor och tillhörande applikationer på plattformen. Marley Gray från Microsofts sa när Azure BaaS presenterades: "We want, and frankly our customers want, access to every blockchain. It could be two guys in a garage that forked bitcoin and had this genius idea and people want to try that out. We don’t want to have any barriers. We’re open to all. We help even the smallest of players onboard." I dagsläget verkar bland andra GE, J.P. Morgan, Singapore Airlines, Starbucks och Xbox använda Azure BaaS. I vilken omfattning de gör det eller till vad de använder tjänsten finns det dock inga uppgifter om. Varför Microsoft lägger ner Azure BaaS finns det heller inga uppgifter om men Microsoft har uppmanat de kunder som använder tjänsten att redan nu börja migrera sin data till andra plattformar. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ghostrunner får en uppföljare
Till Windows, PlayStation 5 och Xbox Series X/S.

Det väldigt trevliga spelet Ghostrunner kommer få sig en uppföljare. Uppföljaren går just nu under namnet Ghostrunner 2 och är på gång för Windows, PlayStation 5 samt Xbox Series X/S. När uppföljaren ska släppas är oklart men det lär nog dröja ett tag eftersom det fösta spelet fortfarande ska släppas till de nya konsolerna innan årets slut. Det första spelet är ett slags Mirrorx27s Edge på steroider där man ska skutta omkring och döda folk så snabbt samt stiligt som möjligt. Spelkänslan var riktigt bra i det första spelet så man får väl anta att den blir minst lika bra i tvåan. Men genom att endast satsa på de nya konsolerna kan man nog också hoppas på extra fina cyberpunk-miljöer. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Ryktesbilder dyker upp på Google Pixel 6 och 6 Pro
Verkar få sprillans ny design

Googles Pixel-lurar har haft mer eller mindre samma design sedan start, men det verkar som att sjätte upplagan kommer få med lite annan look. Ovan har ni nyläckta bilder som visar hur telefonen kan komma att se ut och den stora ändringen är förstås kameramodulen som inte är en liten fyrkant i ena hörnet, utan en glasrem som sträcker sig över hela telefonens bredd. Och som ser ut att sticka ut en aning. Huruvida detta är den nya designen på kommande Pixel-luren återstår dock att se. Nedan har ni videon från Front Page Tech där det pratas om nya designen. Spola fram till 4:20 om ni vill hoppa direkt till snacket. Tumnagel
42.6°
+
André Stray
0

Blizzard sänker priset på karaktärskloning i WOW: Classic
Från 35 till 15 dollar

World of Warcraft: Burning Crusade Classic kommer släppas i sommar och nyligen berättade utvecklarna om vilka alternativ det kommer finnas för spelarnas karaktärer. Mer specifikt kommer det vara möjligt för spelare att klona sina WOW: Classic-karaktärer så att dessa kommer vara tillgängliga i vanliga Classic och Burning Crusade Classic. Denna kloning har dock ett pris och initialt låg den på 35 dollar. Detta var något fans inte var nöjda med och visade en hel del missnöje. Så pass att Blizzard nu backat och meddelat att kloningen endast kommer kosta 15 dollar. I ett inlägg skriver Blizzards community manager detta: "However, over the last week or so, wex27ve gotten a very large amount of feedback from the community, and wex27ve decided to lower the price. A lower price will likely still accomplish our goals with the new service, while allowing many more players to explore the option of playing characters on both Classic Era and Burning Crusade Classic realms." World of Warcraft: Burning Crusade Classic kommer släppas 1 juni, men nästa vecka kommer en pre patch till expansionen släppas. När denna är installerad kommer du få välja om din karaktär ska stanna kvar på vanilla-servern eller gå över till Burning Crusade. Och vill du ha karaktären på båda ställena är det bara att punga ut 15 dollar. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Epic Meal Time äter stark pizza
Verkar inte jättegod

Snubbarna från Epic Meal Time fixar här till en riktigt stark pizza för att sedan äta den. Verkar inte direkt vara det bästa eller smaskigast beslutet men vad gör man inte för att få litta lajks? Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Garrix, Bono och The Edge släpper EM-låt
We Are The People

Snart är det dags för Fotbolls-EM och idag presenterades den officiella låten inför det. Det handlar om Garrix låt "We Are The People" där även de gamla U2-rävarna Bono och The Edge medverkar. Årets Fotbolls-EM kommer att spelas i elva städer och drar igång 11 juni. Här ovan hittas videon till "We Are The People". Tumnagel
69kg
+
Wille Wilhelmsson

Gröna Lund och Liseberg öppnar i juni
Snart är pandeminstängningen över

Båda Gröna Lund och Liseberg har nu meddelat att de kommer att slå upp portarna till sina nöjesfält i början av juni. Detta är något man gör efter det att regeringen i förra veckan meddelade att pandemirestriktionerna kommer att lättas något 1 juni. Båda nöjesfälten kommer dock att öppnas med vissa restriktioner. I Gröna Lunds fall innebär det att man som max kommer att släppa in 3100 besökare per dag och att alla besök måste förbokas. Det kommer inte heller att finnas några åkband och åkkuponger. Istället kommer besökarnas entrebiljett, som kallas för "Ticker to Ride", gälla för att åka alla attraktioner ett obegränsat antal gånger. Vad som gäller för Liseberg är än så länge inte klart. I ett pressmeddelande skriver nöjesfältet att detaljer kring besöken kommer att presenteras i samband med att biljetterna släpps inom kort. Gröna Lund har när man öppnar onsdagen 2 juni varit nedstängt i 576 dagar medan Liseberg kommer att ha varit nedstängt i 520 dagar när man återigen öppnar upp torsdagen 3 juni. Tumnagel
97kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in videon till Electric
Katy Perrys Pokémon-video

I år firar Pokémon 25 år och i samband med det har man bland annat inlett ett samarbete med artisten Katy Perry. The Pokémon Company presenterade något som man kallade för "P25 Music" tidigare i år där Katy Perry skulle fungera som en slags ambassadör. Katy Perrys video till "Electric" verkar vara det första resultatet av Perry samarbete med The Pokémon Company och i videon dyker Pikacu såväl som bebis-pikachu Pichu upp. När The Pokemon Company presenterade "P25 Music" i januari så uppgav man även att andra artister skulle inkluderas i detta. Vilka andra artister det handlar om är dock än så länge okänt men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp pokémons även i andra musikvideos som släpps under året. Tumnagel
73kg
+
Wille Wilhelmsson

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
112kg
+
Roger Åberg

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
84kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
95kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
88kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
316kg
+
Wille Wilhelmsson