m
Audi tar sitt första stora kliv in i den eldrivna framtiden
Foto: Bobby Green

Audi tar sitt första stora kliv in i den eldrivna framtiden

Jag har provkört e-tron

Bil / Feature

Audi spottar ur sig många nya bilar hela tiden men den här är troligtvis den mest intressanta på länge. Man har använt sig av namnet e-tron tidigare och A3 Sportback e-tron är en av dem som begåvats med detta epitet. Men i det fallet handlar det om en laddhybrid, modellen som man bara kallar för e-tron som behandlas här är en ren elbil och Audis första stora satsning på detta som ensam drivkälla. A3:an försvinner ur sortimentet och e-tron blir från och med nu synonymt med rena elbilar. Den här suven är alltså först ut och jag har tagit mig en provtur. Se detta som en kort provkörning, för det var precis vad det är. För att riktigt lära känna bilen, hur det är att ladda den och hur det är att leva med den krävs ett betydligt längre test. Men nedan kommer i alla fall mina första intryck av hur Audis framtid kommer att se.

Första intryck

Åh, en Audi! Den som är bekant med Audis nya bilar kommer att känna igen sig ordentligt, och inte bli besviken. Här finns inget framtidstrams med leviterande mittkonsol, ögonskanning innan du kan köra iväg eller ratt du svänger med genom att tänka. Allt är precis som i en vanlig bil, vilket är bra. Min uppfattning är att köpare av elbilar bara vill byta ut hur bilen tar sig framåt, inte vad som uppfattas som en bil. Den ska se ut som vilket annat som helst i trafiken, varken mer eller mindre. Och det är precis vad e-tron gör. Den ser ut som modellen som inte finns - Q6. En blandning mellan en Q5 och en Q7. Jag tror att det här är ett smart drag från Audi och det som kommer att sälja bilen. För sälja kommer den att göra. Många är det som har väntat på att tyskarna ska släppa på sina fördämningar och leverera elbilar som kan konkurrera med Tesla. e-tron är först ut.

Laddning och räckvidd

Det här är den viktigaste punkten när det kommer till den här bilen. Hur långt kommer man på en laddning och hur lång fika måste jag ta när den väl ska laddas? Ett känsligt område såklart, då många anser sig behöva minst 100 mils räckvidd och sen ska det gärna ta tio minuter att ladda fullt. Riktigt där är vi inte än. Audis siffror när det kommer till dessa saker är heller inga kioskvältare direkt. Räckvidden anges till 40 mil enligt WLTP-körcykeln. Det är en bit helt klart men nästan också det man minst förväntar sig av en bil som har ett såpass stort batteripack.

Om man helt plötsligt råkar befinna sig på en laddstation som kan erbjuda laddning med 150 kW:s styrka ska man kunna tanka upp till 80 procent på omkring en halvtimme. När man inte kör några långturer laddar man troligtvis oftast hemma över natten. Där gäller upp till 11 kW via laddsystemet Compact som är standard. Nästa år kommer man även att erbjuda laddning med upp till 22kW om bilen är utrustad med en extraladdare. Detta sker då via hemma-laddningssystemet Audi Connect. Då tar det 3,5 timme att få fullt batteri igen. Om man kombinerar detta system med ett elstyrningssystem kan man även se till att bilen endast laddas när elen är som billigast. Man ska även om man har solpaneler kunna bestämma att bilen endast laddas med ström från dessa.

Vid lanseringen av e-tron kommer kunderna ha tillgång till cirka 80 procent av alla offentliga laddningsstationer i Europa. På dessa tankar man bilen med RFID-kortet e-tron Charging Service eller via en QR-kod i sin smarta telefon. Man registrerar sig för tjänsten innan och sen är det bara att tanka loss i det landet man nu befinner sig, en samlingsfaktura dimper ner i brevlådan varje månad. Nästa år lanseras även funktionen Plug & Charge. Den innebär att bilen kan auktorisera sig själv vid laddstationerna vilket gör att inget kort längre behövs.

Körkänsla

Det kan ta lite tid att vänja sig vid att köra en elbil. Men är man van vid automatväxlade bilar brukar det fastna ganska så snabbt. När man väl har fått till känslan brukar det vara väldigt behagligt att köra, just för att man slipper flytta foten till bromspedalen så ofta. Elbilarna ser nämligen till att regenerera ström när man släpper gasen eller bromsar, och på så vis får man en rätt så kraftig "motorbroms" som i vissa fall kan göra att det är det enda sättet man bromsar på om man har lite flyt i trafiken. Tillverkarna gör på lite olika vis här och det Audi har valt att göra är att man via paddlarna bakom ratten justerar hur mycket eller hur lite bilen ska regenerera. Jag fick dock inte till det riktigt som jag ville ha det här. Jag vill kunna ställa in detta så att bilen bromsar ganska så rejält när jag släpper gasen, och på så vis endast styra med högerfoten. När du släpper gasen vid högre hastigheter här bromsar inte bilen till utan den "coastar" istället. När farten sänks om du exempelvis närmar dig en rondell så börjar regenereringen och bilen saktar in. Det här är också såklart en vanesak och inställningsfråga, men när jag labbade runt blev det dock aldrig så som jag vill ha det. Vilken "nivå" man har på själva funktionen är även oerhört svårt att se, och visas endast med en yttepytteliten vit prick på instrumentpanelen. Jag vill ha det minst lika tydligt som när man via den adaptiva farthållaren ställer in avståndet till bilen framför. Över 90 procent av alla inbromsningar ska kunna användas för att ladda batteriet i bilen och det är bara vid nödinbromsningar på över 0,3g som skivbromsarna används. Tack vare "brake by wire" så laddas batteripacket även när man bromsar med den vanliga bromspedalen.

Exteriör

Det första man lägger märke till när det kommer till e-tron är att den inte ser ut som en elbil. Visst, den saknar avgasrör där bak men såna är ju bara fejkade även på fossilbilar i dagsläget. Men den har en "grill" i fronten och inget annat konstigt som sticker ut. Jo, backspeglarna. Testbilarna var utrustade med nyheten "Virtuella backspeglar" som Audi hävdade att de var först med på marknaden. Tji fick dem av Lexus som lanserade detta i september, dock endast i Japan men ändå. Först är först! Dessa kostar 18.800 kronor extra och det kan man ju tycka är herrejösses-dyrt men man får faktiskt lite bang for the buck. Förutom det senaste inom teknik som man kan skryta om så minskar de luftmotståndet en hel del och så är de smartare än konventionella speglar. Trots att OLED-skärmarna på dörren är i minsta laget enligt mig (7 tum) så ser kameran minst lika mycket som en vanlig spegel, eller mer. Den har även night vision vilket gör att man enklare upptäcker saker när det är mörkt, något som den "dumma" spegeln inte klarar av. Det tog ett tag att vänja sig vid placeringen då jag hela tiden kom på mig själv med att titta på kameraarmen och inte skärmen, men det här är precis som allt annat en vanesak.

I övrigt kan man se från månen att det här är en Audi. Snygga strålkastare och läckra bakljus med en ljusramp som löper över hela baken likt den på A7. Laddporten hittar man på vänster sida och man öppnar den genom att trycka bredvid loggan som finns där. Det sitter en likadan lucka på andra sidan och i denna kan man också få ett ladduttag om man vill. Det kostar 5.500 kronor extra och kan vara skönt om man ska ladda vid en trottoar eller av någon anledning vill kunna ladda även från höger sida.

Interiör

Även här känner alla Audi-åkare igen sig. Snyggt, propert, gediget. Kvalitet genom allt även om jag inte blev helt blown away. Grejerna är bra och det är härlig känsla i knappar och reglage, men det förväntar man ju sig också av en bil i den här prisklassen. Skärmen för instrumenten fungerar bra och visar det man behöver, och det finns några olika teman att välja mellan. Infotainmentsystemet i mitten är av senaste snitt med pekkänslig skärm där man måste trycka till lite för att det ska hända något. Blir som väntat fingersmetig efter cirka fem sekunder, så medtag putsduk. Några fysiska knappar finns dock kvar under den nedersta skärmen. I den översta skärmen kan man få fram lite information om bilen och jag hade väntat mig en uppsjö av intressanta elbilsgrafer, staplar, scenarion och annat nördigt. Men icke. En tråkig vy där du ser dit batteris nivå är allt du får. Var är alla körcykler och smarta tips på hur man ska köra mer effektivt jämfört med hur man körde igår? Lite tråkigt att man inte får leka med såna här saker, men det kanske inte köparna vill? Vad man dock får om man klickar i den fetaste Bang & Olufsen-stereon är ljud i toppklass. Det här systemet ska tydligen vara grymt på att separera alla instrument i en låt och på så vis få det att låta som om du var på en intim konsert. Vi testade med ett par olika låtar och jisses så bra det lät. Måste upplevas helt enkelt.

Stolarna är som väntat bekväma och har helt rätt inställningsmöjligheter. Man sitter högt och bra utan att få lastbilskänsla. I baksätet kunde jag enkelt sitta bakom mig själv och det känns som att det finns bra med plats här även om man skulle åka en längre sträcka. Bagagerummet är så stort som man väntar sig av biltypen och laddsladdarna kan man lägga i den lilla lådan som finns under locket där fram. Bilen bygger på MLBevo-plattformen som så många andra så det är alltså ingen ny elbilsplattform som tagits fram här. Det är bekvämt för Audi såklart, men hade plattformen varit konstruerad på ett annat vis kanske man hade kunnat få ner hela drivlinan mer och på så vis fått ett till bagageutrymme under huven.

Avslutning

Instegsversionen som man kallar för Base kommer att kosta från 885.000 kronor. Ett steg upp hittar vi Proline som kostar från 954.000 kronor. För denna finns det ett leasingavtal man kallar för Business lease och för det får man betala cirka 9.995 kronor per månad. Förmånsvärdet är från cirka 2.975 kronor netto. Proline advanced blir det dyraste alternativet och för den får man betala från 1,1 miljon kronor. Här kan du se vad de olika utrustningspaketen innebär. En sak som säkert många kommer att bli glada av att se på tillvalslistan är dragkrok för 7.200 kronor extra. Bilen får dra upp till 1,8 ton.

e-tron är det första i en lång rad eldrivna bilar från Audi. Dyr, men den kommer att sälja bra ändå. Vi får snällt vänta ett tag innan Audi kommer att erbjuda elbilar som Svensson (eller ja, de som brukar köra Audi) kommer att ha råd med. Men 2025 ska man ha inte mindre än tolv stycken rena elbilar i utbudet så vid den tiden kanske det finns något för alla? Tills dess kommer många e-tron att rulla på gatorna, för det är en bra bil. Inte bäst på något i den här genren men den kommer från en erfaren tillverkare som kan det här med att bygga bil. Kan den angivna räckvidden hålla sig korrekt när folk börjar använda bilen som folk gör är det kanon. Ett problem kommer att vara tiden det tar att ladda. Köper man en sån här bil så vet man ju dock förutsättningarna, och anpassar sig efter dem. Vet du att du ska åka långt får du planera din körning innan, annars kanske det räcker med att ladda över natten varje dag efter jobbet. Självklart vill man ju att det ska gå snabbt men möjligheterna att göra det hemifrån finns inte riktigt än så då får man helt enkelt acceptera läget. Elbils-entusiasterna som propagerat för eldrift i många år har säkert mängder med tips för den som ligger vaken om nätterna och har räckviddsångest, och jag tror att när man väl har köpt sig en elbil så lägger man upp det hela på det viset som passar en bäst själv.

Fakta Audi e-tron

Motor: En elmotorer på vardera axel, sammanlagt 402 hästkrafter, 664 Newtonmeter. Systemeffekt 300 kW.
Batteripack: 95 kWh, litiumjon.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,7 sekunder. Toppfart 200 km/h.
Räckvidd: Över 40 mil enligt WLTP-cykeln.
Mått: Hjulbas 2,92 meter, längd 4,9 meter, bredd 1,93 meter, höjd 1,61 meter, vikt 2.400 kilo, förbrukning 295 Wh/mi.
Pris: 885.000 kronor.

Läs mer
2003 röster
Är du sugen på en e-tron?
40.6°
0

Audi tar sitt första stora kliv in i den eldrivna framtiden

Jag har provkört e-tron

fler
Populäraste
SDCC 2019 Här kommer första trailern till Top Gun: Maverick
Har premiär om ett år 
Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 Ny trailer för It Chapter Two
Pennywise har saknat gänget! 
Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0
Elsparkcykel-tjänsten Circ lanseras i Malmö och Lund
750 nya elsparkcyklar till Skåne 
Tumnagel
23.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Japansk animationsstudio utsatt för attentat
Över 30 personer befaras ha dött i mordbrand på Kyoto Animation 
Tumnagel
7.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Högtalare från Braun gör comeback
Dieter Rams 50 år gamla LE-högtalare får nytt liv! 
Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sony skrotar fler bloatware-appar
Audio Recorder och What's New kommer försvinna 
Tumnagel
47.9°
+
André Stray
0
Biljettskojare stoppas av Google
ViaGoGo nedgraderas i Googles sökmotor 
Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du köpa en eldkastare till din drönare
Om du vill göra den lite mer skräckinjagande 
Tumnagel
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Warhammer 40K blir serie från Man in the High Castle-studion
Kommer heta Eisenhorn 
Tumnagel
46.1°
+
André Stray
0
Så köper du rätt Switch i höst
Röd låda = bättre batteritid 
Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0
Bildläcka hintar om pennförsedd Samsung Galaxy Tab S6
Väntas presenteras vid sidan av Note 10 
Tumnagel
31.6°
+
André Stray
0
WHO klassar ebolautbrott som internationellt nödläge
Har nu dödat nästan 1700 i Kongo-Kinshasa och Uganda 
Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Senaste
Toyota visar upp eldrivna minibussar
Kommer transportera atleter och andra på OS 2020 
Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 Ordentlig trailer för His Dark Materials
Äventyret startar i höst 
Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0
Polisen vill satsa på ansiktsigenkänning
Som komplement till identifikation via fingeravtryck och DNA 
Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 Musikalen Cats filmatiseras
Här kommer trailern till den 
Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 Jay and Silent Bob gör comeback
Här är trailern till kommande film om antihjältarna 
Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 Här kommer första trailern till Top Gun: Maverick
Har premiär om ett år 
Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 Ny trailer för It Chapter Two
Pennywise har saknat gänget! 
Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0
Keepers of the Void ute nu till Darksiders 3
Mer innehåll! 
Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0
Trailer släppt för omåttligt charmiga Before We Leave
Ge mig! 
Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0
Nytt gameplay från Remnant: From the Ashes
Äntligen får vi äntra den dystra världen 
Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0
Elsparkcykel-tjänsten Circ lanseras i Malmö och Lund
750 nya elsparkcyklar till Skåne 
Tumnagel
23.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spiders släpper dokumentärserie om Greedfall
Första avsnittet fokuserar på inspiration 
Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0
fler
Tjock
Sothebys firar månlandning med Omega-auktion
Massor med godbitar 
Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg
Iggy Pop släpper nytt album i höst
Free 
Tumnagel
78kg
+
Wille Wilhelmsson
Fin poster med klassiska bilar från klassiska filmer
KÄnner du igen? 
Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg
Terry Crews i Brittany Howards nya video
Stay high! 
Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg
Idag är det ölets dag!
Fira med en kall i värmen 
Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson
Om Linkin Park hade varit ett 80-talsband
Då kanske Numb hade låtit så här? 
Tumnagel
119kg
+
Wille Wilhelmsson
Stormares öl ska drickas med isbitar
You said what? 
Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
Det här är ett helt gym
Smart om du vill träna men inte har platsen 
Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
Masskrock på helvetesberget
Cyklister körde ihop 
Tumnagel
105kg
+
Wille Wilhelmsson
Se världen som den vore en Wes Anderson-film
Nya solglasögon fixar 
Tumnagel
99kg
+
Roger Åberg
Fixa kakmonstret på magen
Dagens t-shirt-med-tryck 
Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg
Mauri letar efter sveriges bästa taco
Är Ygeman bäst? 
Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg