Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv
Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda.
Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte.

Visa
Pressmeddelande
Toppmodellerna av Porsche 718 nu med PDK dubbelkopplingsväxellåda
Porsche 718-modellerna med 4.0-liters sexcylindriga boxermotorer kan från och med nu också beställas med Porsches sjustegade dubbelkopplingsväxellåda (Porsche Doppelkupplung - PDK). Såväl 718 GTS 4.0-varianterna - Boxster och Cayman – som toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4, är nu tillgängliga med automatiska växellådor. PDK-lådan växlar utan avbrott under acceleration, vilket gör växlingarna bekvämare och ger bättre accelerationstider.
Jämfört med 718-modellerna med manuella växellådor accelererar GT-modellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med 309 kW (420 hk), från 0 – 100 km/tim en halv sekund snabbare, på 3,9 sekunder. De når 200 km/tim på 13,4 sekunder (0,4 sekunder snabbare). 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 båda med 294 kW (400 hk) förbättrar också tiden från 0 – 100 km/tim med en halv sekund, till 4,0 sekunder och når sedan 200 km/tim på 13,7 sekunder (0,4 sekunder snabbare än modellerna med manuella växellådor).
I 718 GTS 4.0-modellerna anpassar Sport Chrono-paketet, som är standard, PDK-lådans växlingsegenskaper i enlighet med de fyra olika körinställningarna (Normal, Sport, Sport Plus och Individual). I Sport Mode växlar den snabbare, och växlar ned tidigare med automatisk mellangas och förbättrar accelerationen genom att växla upp senare. Det ännu sportigare läget, Sport Plus, är inställt för maximala prestanda och utnyttjar fullt ut den sexcylindriga sugboxermotorns hela varvtalsområde. Launch Control är integrerat i Sport Plus och aktiverar en automatisk Race Start.
Sport Respons-knappen i mitten av omkopplaren för körinställningar ger föraren möjlighet att växla över till maximala prestanda från motor och transmission under 20 sekunder, oberoende av den aktuella körinställningen. Den här motorsportinspirerade funktionen hjälper till vid spontana omkörningstillfällen.
I toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 har körinställningarna egenskaper som är typiska för GT-varianterna: de kan programmeras för maximala prestanda med hjälp av PDK Sport-knappen. En växelväljare liknande den i 911 GT3, understryker den känsloladdade GT-upplevelsen. PDK-lådans sjunde växel har lägre utväxling i alla 718 med fyraliters sugmotorer.
PDK-versionerna av 718 Spyder och 718 Cayman GT4 drar också fördel av de förbättringar som gjorts på den mekaniska bakre differentialspärren: i inställningarna traction och overrun är spärrvärdena 30 och 37 procent jämfört med 22 och 27 procent med manuella växellådor. Det har en positiv effekt på köregenskaperna både i längsled och i kurvor, samt ger bättre väggrepp och mer körglädje.
Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de
718 Cayman GTS 4.0 PDK:
Bränsleförbrukning vid blandad körning 10,1 l/100 km; CO2-utsläpp 230 g/km
718 Boxster GTS 4.0 PDK:
Bränsleförbrukning vid blandad körning 10,1 l/100 km; CO2-utsläpp 230 g/km
718 Spyder PDK:
Bränsleförbrukning vid blandad körning 10,7 l/100 km; CO2 -utsläpp 242 g/km
718 Cayman GT4 PDK:
Bränsleförbrukning vid blandad körning 10,7 l/100 km; CO2 -utsläpp 242 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.
Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

Fortfarande grym prestanda - men inte riktigt lika rolig längre
Jag har kört Porsche 718 Cayman S
