38 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
En smygtitt på eldrivna Lexus RZ Lyxigare version av Toyota bZ4X
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till En smygtitt på eldrivna Lexus RZ

I november 2019 visade Lexus upp deras första elbil UX 300e. Snart är det dags för en till och den heter RZ och är en lyxigare version av Toyota bZ4X. Det enda vi får nu är dock videon ni ser här, inget om vad bilen får för specifikationer eller när den kan tänkas lanseras.

Bil, Lexus, Lexus RZ, elbil, teaser, smygtitt
Lexus varumärkesskyddar namnet RZ 450e Ny elbil verkar vara på gång Lexus har nu varumärkesskyddat modellnamnet RZ 450e i USA, Europa och Australien vilket har skapat ryktena om att en ny helt eldriven modell är på gång. Det borde handla om en crossover av något slag. Toyotas plan är att ha lanserat sex stycken elbilar innan 2025 och den här lär vara en av dem. I november förra året presenterade man den första - Lexus UX 300e. När RZ 450e skulle kunna tänkas dyka upp är fortfarande oklart. Tumnagel
35.9°
0
Det här är Lexus elektriska framtid Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025 I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
0
Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet Går att boka från december I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.4°
0
Lexus presenterar sin första elbil Det här är UX 300e Precis som utlovat har Lexus nu visat upp sin första helt eldrivna modell. Det är en UX 300 som har fått ett e tillagt i namnet så designmässigt känner vi igen bilen sedan tidigare. UX 300e visas just nu upp på bilmässan Guangzhou International Automobile Exhibition i Kina. Under skalet finns en elmotor på 150 kW (210 hästar) och 300 newtonmeter kopplad till ett batteripack på 54,3 kWh. Räckvidden anges till 40 mil men det är enligt den gamla NEDC-cykeln. Normalladdning kan göras med upp till 6,6 kW (växelström) och det går att snabbladda med upp till 50 kW (likström). Både motor och batteripack är placerade lågt i bilen och man har uppdaterat både hjulupphängning och stötdämpare för att kunna palla med den nya vikten. Man har även petat in extra mycket ljuddämpning överallt för att det ska bli tyst. Helt tyst blir det dock inte eftersom ljudsystemet ASC (Active Sound Control) ser till att skicka ut ett "naturligt omgivande körljud". Bilen börjar säljas under nästa år och de första exemplaren ska levereras i Sverige januari 2021. Tumnagel
35.5°
0
37.2° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 3 dec 2021, 08:30
En smygtitt på eldrivna Lexus RZ Lyxigare version av Toyota bZ4X
37.2°
0