m

Får det lov att vara en Bentley med extra knuff?
600 hästar i nya Continental GT Speed

Får det lov att vara en Bentley med extra knuff?
Bil /

En trevlig nyhet når oss så här på onsdagskvällen. Bentley har nämligen fått för sig att Continental GT inte riktigt räcker till och därför skapat Continental GT Speed - den kraftfullaste Bentleyn någonsin.

Eller vad säger ni om 600 hästar och toppfart på 326km/h? Räcker väl gott för att glida mellan mötena med, eller vad säger ni? 0-100 km/h tar hela 4.5 sekunder men det får man väl leva med kanske.

Rent synligt så ser man att det är en Speed på de stora luftintagen i fronten och den mer uppåtstående grillen, annars är det samma känsla kvar i bilen. Inga spoilers och trams här inte, förutom lite större avgasrör.

20-tummare är standard men keramiska bromsar får man allt betala extra för.

En konstig sak är bilderna på skönheten. I vanliga fall så brukar tillverkarna fota bilarna stillastående och redigera bilderna så att det ser ut som om det går i 300 km/h, men Bentley låter Speed stå still på de flesta bilderna.

Om det är medvetet är det galet kaxigt, är det inte medvetet så ska någon få sparken. Bilen ser i vilket fall som helst ordentligt snabb ut även när den står stilla...

En rolig sak i pressreleasen är att man är stolt över att den drar mindre soppa än tidigare GT:
"CO2 emissions reduced by 3.5 percent to 396 g/km, with a similar reduction in fuel consumption as a result of improved engine efficiency."

Är du sugen på att beställa så finns all info och lite till efter Läs mer...

Continental GT Speed
- The most powerful Bentley production car ever, its highly efficient W12 engine delivers 600bhp (610PS/449kW) and 553lb ft (750Nm):
o A nine percent increase in power and 15 percent increase in torque.
- Top speed of 202mph (326km/h).
- 0-60mph in 4.3 seconds (0-100km/h in 4.5s).
- 0-100mph in 10.3 seconds (0-160km/h in 10.2s).
- Effortless overtaking performance: 50-70mph in just 2.3 seconds (80-120km/h in 3.0s).
- CO2 emissions reduced by 3.5 percent to 396 g/km, with a similar reduction in fuel consumption as a result of improved engine efficiency.
- Harder-edged, more sporting driving experience through enhanced chassis:
o Lowered ride height, uprated spring/damper settings and uprated anti-roll bars for improved agility and body control.
o New levels of roadholding thanks to superior grip from unique 9.5Jx20 wheels with bespoke Pirelli P-Zero performance tyres.
o Improved steering response achieved through retuned speed-sensitive Servotronic system, solid-mounted front subframe and stiffer rear bushings.
- ‘Dynamic’ mode introduced on the uprated Bosch 8.1 ESP system with more progressive intervention to cater for the more spirited driver.
- Subtle styling modifications distinguish the Continental GT Speed from the Continental GT:
o Front grille and lower air intakes in dark-tinted chrome matrix.
o Wider rifled sports exhaust tail pipes.
o Mulliner Driving Specification (also available as an option on the Continental GT) includes:
§ Drilled alloy sport foot-pedals, knurled chrome/hide gearlever
§ Diamond quilted hide to seat facings, doors and rear quarter panels.
Continental GT
- Power output of the standard W12 engine remains at 552bhp (560PS) but benefits from internal efficiency improvements for a reduction in C02 emissions of 3.5 percent to 396 g/km, with a similar reduction in fuel consumption.
- Top speed is unchanged at 198mph (318km/h), with a 0-60mph time of 4.6 seconds (0-100km/h in 4.8s).
- Improved ride comfort thanks to addition of new low-friction dampers.
- In combination with the all-wheel drive system, the uprated ESP 8.1 with new ‘Sport Traction’ mode ensures superb traction, without being intrusive.
- Distinctive, classic Bentley ‘B’ brake pedal.

Both models
- 35kg (77lb) reduction in kerb weight due primarily to optimisation of suspension and cooling system components.
- Increased use of aluminium parts in suspension benefits steering feel and rolling comfort.
- Revised Servotronic power steering gives improved feel and feedback.
- Optional fade-resistant carbon ceramic brakes provide improved brake feel (only available on 20-inch wheels).
o Discs will last lifetime of car and pad life is doubled (in normal driving conditions).
- New, more upright front grille and larger lower air intakes give improved airflow, to aid engine cooling.
- Chromed headlamp bezels.
- Two new exterior paint colours (Cumbrian Green and Granite).
- Two new leather hide colours (Newmarket Tan and Cumbrian Green).
- The new Continental GT and GT Speed are available to order from August 2007.


Engine enhancements for all Continental GT models
At the heart of both Continental GT models is the Bentley 6-litre, twin turbocharged W12 engine, the most compact 12-cylinder engine in production. The 48-valve head employs four camshafts and continually variable valve-timing. Power is transmitted via a ZF six-speed automatic transmission.

A host of engine and transmission enhancements have been introduced on the 552bhp (560PS) Continental GT to enhance both the refinement and efficiency of this high technology powertrain. These include:
o New crankcase design to reduce internal losses.
o More efficient catalyst and exhaust system for improved emissions.
o Lighter weight single chain drive for camshaft.
o New engine management system and faster response cam sensor.

For the Continental GT, the engine continues to produce 552bhp (560PS / 412kW) at 6100 rev/min and a maximum torque of 650Nm (479lb ft) from1600 rev/min. The twin, low-inertia turbochargers are a key factor in producing the flat torque curve, characteristic of every Bentley.

A new higher output of the W12 engine is specified for the GT Speed, sharing engine efficiency improvements with the GT model. New lighter weight con rods enhance engine response, while new pistons, with anodised compression ring grooves, are designed to withstand increased cylinder pressures. Together with a recalibrated version of the new engine management system, the GT Speed develops nine percent more power than the GT - 600bhp (610PS) at 6000 rev/min. The maximum torque of 750Nm (553lb ft) at 1750 rev/min represents an increase of over 15 percent versus the standard engine. As a result, the GT Speed becomes the first production Bentley to top 200mph (322km/h), with a V-max of 202mph (326km/h).

Both the Continental GT Speed and GT models now produce lower CO2 emissions of 396g/km, down from 410g/km, an improvement of 3.5 percent. Fuel consumption is improved by a similar amount.

Brian Gush, Director, Chassis and Powertrain, says the two new models offer something for every Bentley enthusiast:

“The Continental GT will continue to be the benchmark for the luxury coupe class, offering an unrivalled blend of performance and refinement. The new Continental GT Speed is a true driver’s car with immense power and superb handling.”

The advanced ZF 6HP26 six-speed automatic gearbox has the ability to lock up its torque converter during normal driving conditions replicating the immediacy of a manual transmission while maintaining the smoothness of an automatic. A manual override function allows clutchless manual changes via the gearlever or steering wheel paddles.

Providing huge levels of grip and stability in all weather conditions, the all-wheel drive system harnesses the prodigious power and torque of both the Continental GT and GT Speed coupes. The system uses a central Torsen differential and a differential on both the front and rear axles providing a standard 50:50 torque split. This front to rear ratio is variable depending on the available grip and the system can sense slip of less than one percent and react by apportioning the engine's torque to either the front or rear axle.

The advanced electronic stability programme (ESP) has been uprated to ESP 8.1 for both models. The Continental GT has a new “Sport Traction” mode that moderates ESP intervention at low speeds, providing a greater degree of driver interaction and control. This is particularly beneficial from standing starts, for example when pulling away uphill on low traction surfaces.

The Continental GT Speed offers a new 'Dynamic Mode' that allows increased wheel slip at higher speeds than the 'Sport Traction' mode on the standard chassis. Torque is reinstated more quickly after the traction control system is triggered, giving the spirited driver a greater sense of control and the ability to exploit the full potential of the new engine.

Highly tuned suspension for outstanding handling
Chassis, suspension and steering modifications for both the Continental GT and GT Speed models ensure they have the handling to match their formidable powertrains. Both are suspended on double wishbones at the front and a trapezoidal multi-link system at the rear. Much of the suspension is made from lightweight aluminium. The GT Speed model also benefits from a solid-mounted front subframe, while high-stiffness aluminium front uprights are common to both models. Together with stiffer rear suspension bushes these deliver even sharper handling characteristics. The GT Speed also features modified front and rear anti-roll bars to minimise understeer and optimise handling balance.

Self-levelling air suspension that constantly monitors and adjusts the ride height and damping according to road conditions is common to both models, although the GT Speed is engineered to sit 10mm lower at the front and 15mm lower at the rear to improve handling dynamics. Uprated springs and dampers, together with revised software control, further improve the agility and body control of the GT Speed.

All-new 9.5Jx20-inch alloy wheels with bespoke Pirelli P-Zero tyres have a major effect on the GT Speed’s steering and grip levels. The wider wheel and reduced tyre wall profile improve the tyre’s lateral stiffness giving noticeably sharper steering response and feel. The new Pirelli performance tyres are developed specifically for the GT Speed and benefit from a unique construction and rubber compound for enhanced levels of grip.

Both the Continental GT and GT Speed benefit from changes to the rack and pinion steering. Revisions to the system’s hydraulics reduce friction and improve steering feel, while a new version of the speed-sensitive Servotronic system also increases levels of feedback to the driver.

Secondary ride levels – the response of the car to poor road surfaces, pot holes or cats’ eyes, for example – have been improved on the 552bhp Continental GT model with the addition of low friction dampers. And even though the new GT Speed has stiffer, lowered suspension its ride quality is on a par with the 2007 Continental GT.

The Continental GT and GT Speed are both equipped with the largest brakes of any production passenger car on sale today. The ventilated front discs have a 405mm diameter and are 36mm thick. Ventilated discs are also used at the back, with a diameter of 335mm and a thickness of 22mm.

For both models, the performance boundaries are further extended by Bentley’s optional carbon/silicon carbide brake system. Boasting 420 x 40mm carbon-silicon carbide, cross-drilled front discs and 356 x 28mm rears, with eight-piston callipers, the new brakes are even larger than the standard system. The system provides a 20kg reduction in rotating and unsprung mass, benefiting steering response and handling.

The lightweight, fade-resistant braking system minimises disc distortion under high thermal conditions. Under normal driving conditions the brake discs will last the lifetime of the car. Furthermore, brake pad life is doubled compared with the standard braking system.

Complementing the braking systems of both Continental GT models are sophisticated safety systems, including Hydraulic Braking Assistance (HBA), anti-lock braking (ABS), drag torque control (MSR) and Electronic Brakeforce Distribution (EBD). The latter monitors the level of grip available to each tyre and apportions braking force accordingly. This not only helps reduce stopping distances but also greatly enhances the control enjoyed by the driver under heavy braking.

Subtle changes to acclaimed coupe design
The Continental GT has received many accolades for its distinctive, muscular and elegant style. It has redefined the concept of the contemporary Grand Touring coupe: forward looking yet faithful to Bentley’s design heritage. Classic sculpted coupe design cues such as curvaceous rear haunches, short front overhang, prominent front grille and longer rear overhang echo the look and feel of some of the great Bentleys of yesteryear. The style of the GT has stimulated customer interest like no other Bentley to create a modern-day design icon. For the latest iteration of the Continental GT success story, the enhancements of the car’s exterior are therefore intentionally subtle, as Director of Design, Dirk van Braeckel explains:

“Our objective was to convey the performance potential of the new GT Speed model, while retaining all the design cues so valued by our customers.”

The principal changes to the frontal appearance are common to both the GT and the new GT Speed. The subtly revised front grille, now more vertical, has a more pronounced square edge accentuating the GT’s distinctive Bentley profile. Beneath the grille, the all-new lower bumper design features a wider central air intake that emphasises the sporting stance of the new models. Chromed bezels around the headlamps complement the new frontal design.

The Continental GT Speed is distinguished from the Continental GT by its dark-tinted chrome matrix grille to the main and lower air intakes. Bright chromed grilles may be specified at no extra cost. At the rear, a black lower bumper valance and wider, rifled exhaust tailpipes emphasise the GT Speed’s sporting character, reinforced by new multi-spoke 20-inch sports alloy wheels. As an option, these may be specified with a dark chromed finish.

The GT Speed’s cabin is based on that of the Mulliner Driving Specification (a cost option on the standard GT). It includes a choice of veneers (Burr Walnut, Dark Stained Burr Walnut and Piano Black), Diamond-quilted hide seats with embroidered Bentley emblem, indented hide headlining, a sports alloy gearlever, three-spoke multi-function sports steering wheel, drilled alloy foot-pedals as well as ‘Speed’ logos to the treadplates.

A range of Mulliner options provide further opportunities for personalisation including fascia panels, header and centre console in bright aluminium or, unique to the GT Speed, dark tint aluminium (compatible only with Dark Stained Burr Walnut veneer or Piano Black veneer and single tone interior colour scheme). The Continental GT also benefits from a new Bentley ‘B’ brake pedal.

Continental GT and GT Speed customers have a choice of 16 ‘standard’ paint colours and 17 premium grade leather hide colours, including two new exterior paint colours (Cumbrian Green and Granite) and two new interior leather hide colours (Newmarket Tan and Cumbrian Green). Customers also have the option to select from the Arnage colour palette or choose Bentley’s colour-matching programme to produce a bespoke colour of their choice.

TECHNICAL SPECIFICATION

MODEL TYPE Two-door pillarless coupe

ENGINE
Type 12-cylinder, 6-litre twin-turbocharged engine
Installation Front, longitudinal, all-wheel drive
Construction Alloy heads and block
Bore/stroke 84 x 90.2mm
Capacity 5998cc
Compression ratio 9.0:1
Valve gear Chain-driven DOHC per bank, 4 valves per cylinder, cam phased inlet and outlet
Power GT Speed: 600bhp/610PS/449kW @ 6000rev/min
GT: 552bhp/560PS/412kW @ 6100rev/min

Torque GT Speed: 553lb ft/750Nm @ 1750rev/min
GT: 479lb ft/650Nm @1600rev/min
Fuel 98 (95) RON

TRANSMISSION
Type Continuous all-wheel drive
Gearbox ZF 6-speed automatic
Ratios 1st: 4.17
2nd: 2.34
3rd: 1.52
4th: 1.14
5th: 0.87
6th: 0.69
Final drive: 3.526
PERFORMANCE
Top speed GT Speed: 202mph (326km/h)
GT: 198mph (318km/h)

0-60mph (0-100km/h) GT Speed: 4.3 seconds (4.5 seconds)
GT: 4.6 seconds (4.8 seconds)

0-100mph (0-160km/h) GT Speed: 10.3 seconds (10.2 seconds)
GT: 11.1 seconds (11.1 seconds)

30-50mph (50-80km/h) GT Speed: 1.7 seconds (1.7 seconds)
GT: 1.8 seconds (1.8 seconds)

50-70mph (80-120km/h) GT Speed: 2.3 seconds (3.0 seconds)
GT: 2.5 seconds (3.2 seconds)

SUSPENSION
Front Four-link double wishbones, computer-controlled self-levelling air suspension, anti-roll bar
Rear Trapezoidal multi-link, computer-controlled self-levelling air suspension, anti-roll bar

STEERING
Type Rack & pinion, power-assisted, speed-sensitive
Turns lock to lock 2.7
Turning circle (kerb to kerb) 11.2m (36’ 9”)

BRAKES
Front 405mm ventilated discs (optional 420mm carbon/ silicon carbide, cross-drilled discs)
Rear 335mm ventilated discs (optional 356mm carbon/ silicon carbide, cross-drilled discs)
Anti lock Standard with Electronic Stability Programme (ESP)

BODY & CHASSIS
Construction Steel monocoque
Length 4804mm (189.13in)
Width (inc. mirrors) 2102mm (82.76in)
Weight 2350kg (5180lb)
Height GT Speed: 1380mm (54.33in)
GT: 1390mm (54.72in)
Wheelbase 2745mm (108.07in)
Front track 1623mm (63.9in)
Rear track 1607mm (63.27in)
Wheels GT Speed: 9.5J 20-inch Alloy
GT: 9.0J 19-inch Alloy
(optional 9.0J 20-inch Alloy)

Tyres GT Speed 275/35x20 bespoke Pirelli P-Zero
GT 275/40x19 Pirelli P-Zero Rosso
(optional 275/30x20 Pirelli P-Zero Rosso)
Luggage volume 370 litres (13.1 cu.ft.)
Fuel tank capacity 90 litres (19.8 gallons/23.8 US gallons)

INTERIOR DIMENSIONS
Front legroom 1075mm (42.32in)
Rear legroom 766mm (30.16in)

FUEL CONSUMPTION/EMISSIONS
Fuel consumption Urban: 11.2mpg (25.3 litres/100km)
Extra Urban: 24.3mpg (11.6 litres/100km)
Combined: 17.0mpg (16.6 litres/100km)
Carbon dioxide emissions 396g/km
Emission controls EU 1V and US LEV II
EPA Drive Cycle City Driving: 10.0mpg (US)
Highway Driving: 17.0mpg (US)

CONTINENTAL GT FEATURE SPECIFICATIONS

EXTERIOR FEATURES Bright chromed grille
Twin oval stainless steel tail pipes

INTERIOR FEATURES Single tone, hide-trimmed multi-function
steering wheel in a 4-spoke design
Footpedal with Bentley ‘B’ emblem
Hide and chrome trimmed gear lever with
manual shift change facility

CONTINENTAL GT SPEED FEATURE SPECIFICATIONS

EXTERIOR FEATURES Dark chromed radiator and lower grille
Twin rifled oval stainless steel sports tail pipes
Lowered sports suspension
Painted black finish to engine cover

INTERIOR FEATURES Unique treadplates bearing model name
Diamond quilted hide to seat facings, doors
and rear quarter panels
Embroidered Bentley emblem to seat facings
Indented hide headlining
Single-tone, hide-trimmed multi-function
steering wheel in a 3-spoke sports design with
silver switch surround
Sporting gear lever finished in knurled chrome and hide
Drilled alloy sport foot-pedals


THE MULLINER DRIVING SPECIFICATION
(STANDARD ON CONTINENTAL GT SPEED, OPTIONAL ON CONTINENTAL GT)

THIS PACKAGE INCLUDES:
• Choice of veneers - Burr Walnut, Dark Stained Burr Walnut,
Piano Black (additional veneers available at extra cost)
• Drilled alloy sport foot-pedals
• Sporting gear lever finished in knurled chrome and hide
• Diamond quilted hide to seat facings, doors and rear quarter panels
• Embroidered Bentley emblem to seat facings
• Indented hide headlining
• 20'' 2-piece alloy sports wheels (Continental GT only)
• 20'' multi-spoke alloy wheels in painted finish (Continental GT Speed only)


THE FOLLOWING MULLINER FEATURES ARE AVAILABLE SEPARATELY FOR BOTH MODELS:
• Mulliner alloy fuel filler cap
• Exterior paint match service to customer specification
• Exterior paint colour from Arnage range
• Contrast stitching to seats and door panels
• Cross-stitching to seats and door panels (in contrast)
• Embossed ‘BENTLEY’ to seat facings
• Choice of premium veneers – Chestnut and Olive Ash
• Fascia panels available in bright or dark tint* aluminium
• Fascia panels, header and centre console in bright or dark tint aluminium*
• 4-spoke wood and hide-trimmed multi-function steering wheel
(choice of veneers - Burr Walnut, Chestnut, Dark Stained Burr Walnut,
Madrona, Piano Black)
• Lambswool rugs to front footwells (matched to carpet)
• Deep-pile carpet mats with hide trimming to front and rear footwells
(matched to carpet)
• Boot carpet to match interior carpet

*Available on Continental GT Speed only

Läs mer
37.6°
0

Får det lov att vara en Bentley med extra knuff?

600 hästar i nya Continental GT Speed

RSS 17 kommentarer till artikeln
Trisen
Bentley ägs idag av tyska Volkswagen AG
och att hosta upp en sån här Juvel !!!

HUR FIN SOM HELST.....allt snack om fula bakvagnar kan gå och lägga sig...

(annat än kiosk vältaren 740 som man lidigt
med länge ................................................. )

Ps ; Den lär stå i Paris Hiltons garage
i MORGON :) Grym Leksak
av Trisen, torsdag 02 augusti 2007 kl 00:07
Smack
Vilken vacker bil..

för mig den perfekta bilen =)
av Smack, torsdag 02 augusti 2007 kl 00:14
Joel
En skönhet.

Ska man vara petig så har den 610 hästkrafter eller 600 break horse power.

Angående bilderna så ser det ut som föraren fått soppatorsk.
av Joel, torsdag 02 augusti 2007 kl 08:36
whoa
Joel: Lär nog hända ganska ofta...klarar nog inte av miljöbilskraven.
av whoa, torsdag 02 augusti 2007 kl 11:23
taliz
Har dom glömt N't på regskylten tro?
av taliz, torsdag 02 augusti 2007 kl 11:52
fisken
vad är "break horsepower"?
av fisken, torsdag 02 augusti 2007 kl 12:32
dnl
fisken: Jag vet inte om du språkpolisar eller undrar, men jag gissar att break horsepower är en felstavning av brake horsepower bara, som är uppbromsad effekt (dvs effekten som kommer "ner i backen") till skillnad från t ex hp (DIN) som väl är effekten på svänghjulet på motorn utan förluster i växellåda, etc.
av dnl, torsdag 02 augusti 2007 kl 15:29
dnl
jag kanske ska reservera mig för att jag har rätt dålig koll på det där med olika sätt att mäta hästkrafter + att det är enheter som används ganska slarvigt
av dnl, torsdag 02 augusti 2007 kl 15:34
Motown
My god! What a splendid motor car that is! Jolly good chaps.
av Motown, torsdag 02 augusti 2007 kl 16:20
Joel
Förlåt, stavade fel, brake horse power ska det vara.

En "mekanisk" hästkraft (även brake horse power), vilket används i länder som USA och Storbritannien definieras som 33.000 pound-force per minut = 745,7 W. Hästkraftsmåttet som används i sverige (samma som tyska PS) härleds ur 75 kg-force per minut = 735,5 W.
av Joel, torsdag 02 augusti 2007 kl 17:01
bossep64
beställd! Min gamla Continental känns så 1900-tal nu.
av bossep64, torsdag 02 augusti 2007 kl 20:45
Nuss
Ännu en nödvändig bil.
av Nuss, fredag 03 augusti 2007 kl 00:06
oskar
på bild nummer 7, vilka bromsskivor .. ujuj
av oskar, fredag 03 augusti 2007 kl 10:27
q-biq
Kanske snyggaste bilen som nånsin gjorts!
av q-biq, fredag 03 augusti 2007 kl 15:20
Teddy C
Kul att tyskarna värnar om sina köpta varumärken, men dagens Rolls-Royce Phantom (även Drophead coupé) är de finaste engelskorna just nu :)
av Teddy C, lördag 04 augusti 2007 kl 00:26
srildo
feta fälgar har den fått nu också!
av srildo, lördag 04 augusti 2007 kl 10:38
GoDiamond
Grym!
av GoDiamond, torsdag 09 augusti 2007 kl 12:51
Kommentera artikeln







Samsung presenterar Odyssey Neo G9
Riktigt fet gamingskärm

Samsung har visat upp efterföljaren till skärmen Odyssey G9 vilket är en 49 tum stor väld skärm som hämtat teknik från Samsungs tv-apparater. Skärmen har fått namnet Odyssey Neo G9 och kan visa en upplösning på 5120x1440 i ett ultrawide-format som har en ratio på 32:9. Den använder sig av Samsungs Quantum Mini LED vilket ger den möjlighet att visa 2048 så kallade "dimming zones" vilket kan jämföras med de 10 sådana zoner som Odyssey G9 kan visa. Odyssey Neo G9 har en uppdateringsfrekvens på 240hz med en svarstid på 1 ms. Ljusstyrkan ligger på 2000 nits vilket kan jämföras med andra skärmar som vanligtvis har runt 420 nits. När det kommer till kontakter så finns det en Display Port 1.4, en HDMI 2.1, två USB-ingångar samt hörlursingång. Samsung börjar ta emot beställningar på Odyssey Neo G9 29 juli och den släpps globalt 9 augusti. Skulle du vara sugen så kostar skärmen 2500 dollar. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varför är dieselmotorcyklar inte en grej?
Donut Media förklarar

YouTube-kanalen Donut Media går här genom varför det här med dieselhojar inte är något vi ser mer av på vägarna. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Happy Plugs släpper lurar för kidsen
Så de inte spelar för högt

Det är ingen vild gissning att de som växer upp i dag kommer att ha intressanta åkommor i sina öron. Att konstant ha inearlurar till exempel är inte så rackarns bra. Bra är det inte heller att ha för högt ljud på och som förälder är det rätt skönt att veta att barnet inte kan köra på alldeles för högt. Happy Plugs senaste hörlurar heter Play har en speltid på 25 timmar, finns i färgerna vitt, svart och rosa och kostar 799 kronor. Inget unikt där, men lurarna har teknik i sig som ser till att de inte spelar över 85 decibel. Det går helt enkelt inte att skruva upp volymen till 11. De har dessutom stöd för att dela med sig av ljudet man lyssnar på, antingen via 3,5 mm eller USB-C. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Oscar Isaac är en hämndlysten korträknare
I trailern för The Card Counter

The Card Counter är en kommande film där Oscar Isaac spelar en före detta militär utfrågare med ett mörkt förflutet som blivit en korträknare. Redemption is the long game in Paul Schrader’s THE CARD COUNTER. Told with Schrader’s trademark cinematic intensity, the revenge thriller tells the story of an ex-military interrogator turned gambler haunted by the ghosts of his past decisions. Filmen är regisserad av Paul Schrader som tidigare skrivit manus till filmer som Taxi Driver och Kristi sista frestelse samt regisserat American Gigolo. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Julian Assange blir av med sitt medborgarskap i Ecuador
Wikileaks-grundaren kommer att överklaga beslutet

The Guardian rapporterar att Ecuador nu har beslutat sig för att dra tillbaka det medborgarskap man 2018 gav till Wikileaks grundare Julian Assange. Assange beviljades medborgarskap i Ecuador för att senare kunna ansöka om diplomatisk asyl för att kunna lämna Ecuadors ambassad i London. Assange sökte sin tillflykt till Ecuadors ambassad i London efter att han riskerade att utlämnas till Sverige där han anklagades våldtäkt. Assange tillbringade sju år på Ecuadors ambassad i London men kickades ut därifrån 2019 varpå han greps av brittisk polis. Därefter dömdes han till 50 veckors fängelse för att brutit mot brittiska borgensvillkor. Assange sitter fortfarande i brittiskt förvar då USA vill ha honom utlämnade efter att Wikileaks spridit hemligstämplat material. Skulle han lämnas ut dit riskerar Assange upp till 175 års fängelse enligt hans egna advokater. Assanges advokater har överklagat Ecuadors beslut att dra tillbaka hans medborgarskap i landet. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe skickar AirTags till Tim Cook, Elon Musk och Nordkorea
För att se vad som händer

YouTube-användaren MegaLag skickade för några veckor sedan några AirTags till Tim Cook, Elon Musk och till Nordkorea för att se hur transportföretaget DHL hanterade det. I klippet ovan berättar MegaLag hur DHL hanterade saknade paket och varför de inte fick komma in i Nordkorea. Del ett kan ses nedan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Arcade1Up släpper The Simpsons-kabinett
Spela som du gjorde för 30 år sedan

Nu har det gått 30 år sedan Konami släppte arkadspelet The Simpsons och lagom till det jubileet släpper Arcade1Up en nyutgåva av det klassiska kabinettet som hörde till spelet. Förutom The Simpsons-spelet så inkluderas även The Simpsons Bowling-spelet som Konami släppte hösten 2000. Det går att spela upp till fyra spelare på arkadspelets 17 tum stora skärm. Det finns även en möjlighet för andra ägare av arkadspels-kabinettet att ansluta sig via nätet, något som gör att man kan spela online mot varandra. Arcade1Up kommer att börja ta emot förbeställningar av "The Simpsons Arcade Machine" 16 augusti men vad det kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

I morgon är det betadags för Halo Infinite
För Halo Insider-folket

I morgon kommer 343 Industries dra igång det första betatestet för flerspelardelen för Halo Infinite. Detta test kommer dra igång i morgon kväll klockan 23:00 och pågå fram till söndagen den 1 augusti. Inbjudningar har börjat skickas ut så man borde få veta om man får vara med och leka inom kort. Det är dock endast folk som är med i Halo Insider som kommer få någon inbjudan denna gång. Om du inte fick någon inbjudan denna gång men vill ha chansen att delta i framtida betatest så kan du anmäla dig till Halo Insider-programmet via länken nedan. Hur som helst kan man nog räkna med att få se massvis med gameplay från spelets flerspelardel under helgen. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Waze blir lite smartare efter ny uppdatering
Trafikappen kan varna för köer innan du ens satt dig i bilen

Googles trafikapp Waze har släppt en lite lite större uppdatering som antagligen kan vara användbara för trafikanterna som förlitar sig på den. I den nya uppdateringen kommer Waze redan på startsidan varna för trafikstockningar som kanske förkommer på de vägarna som användaren vanligtvis brukar köra. Appen kommer att rekommendera alternativa vägar om den anser att så krävs. Det kommer även att finnas förklaringar till varför Waze väljer en annan väg än den som användaren vanligtvis brukar köra. Den nya versionen av Waze har redan börjar rulla ut till iOS och Android. Har du inte redan fått den så lär den dyka upp inom kort. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Cooking With Paris
Japp, den Paris

Netflix är inte direkt rädda för att producera märkliga tv-serier och den kommande serien Cooking With Paris är väl ännu ett exempel på detta. Serien baseras i grund på Råttatouille-citatet "Vem som helst kan laga mat". Ett uttalande som då testas genom att låta dokusåpastjärnan Paris Hilton laga rätter för diverse kändisgäster. Seriens sex avsnitt har premiär den 4 augusti. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

BMW visar upp fraktcykeln Dynamic Cargo
Eldrivet koncept som verkar najs

BMW har visat upp den trehjuliga elcyklen Dynamic Cargo vilken man tänker sig skulle kunna fungera fint för olika typer av transporter på kortare sträckor i stadsmiljö. Dynamic Cargo är försedd med ett batteri som ger den en räckvidd på 20 km men det går givetvis även att använda pedalerna om man vill ta sig längre än så. Det finns en rad olika tillbehör som gör det möjligt att frakta surfbrädor, barn och annat på den trehjuliga cykeln. Dynamic Cargo är än så länge bara ett koncept. Huruvida BMW planerar att någon gång släppa den på marknaden återstår att se. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Nine Perfect Strangers
Miniserie om mindfullness-retreat som spårar ur

Här kommer ännu en trailer för Hulus rysardrama Nine Perfect Strangers som börjar sändas nästa månad. I miniserien får vi se Nicole Kidman i rollen som Masha, en karismatisk kvinna som leder ett mindfullness-retreat med nio deltagare. Det verkar dock som om Masha inte bara har mindfullness i planerna för deltagarna och det hela ser ut att utveckla sig åt det lite rysligare hållet. Nine Perfect Strangers börjar sändas på Hulu 18 augusti. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Föroreningar färgar sjö rosa i Argentina
Industrier anklagas för att inte rena sina utsläpp

Klippet ovan visar bilder från Corfosjön i Argentina vilken har färgats rosa på grund av utsläpp från närliggande fiskindustrier. Färgen på sjön tros ha uppstått på grund av att fiskindustrierna inte renat sina utsläpp, något som gjort att konserveringsmedlet natriumsulfit släppts ut i sjön och färgat denna rosa. Enligt miljöchefen i Chubut-provinsen där Corfosjön ligger så ska den rosa färgen vara ofarlig och försvinna inom några dagar. Tumnagel
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Activison Blizzard-anställda planerar strejk i dag
För att protestera mot ledningens hantering av sexuella trakasserier

För att visa sitt missnöje med hur Activision Blizzard-ledningen hanterat anklagelserna om sexuella trakaswserier planerar anställda på speljätten att strejka i dag. De anställda som planerar denna strejk kommer samlas utanför Blizzards entré för att kräver att ledningen ska införa nya regler som ska motverka den "grabbiga" kultur och istället säkerställa en inkluderande arbetsmiljö för alla anställda. Strejken förväntas påbörjas 18:00 svensk tid och det återstår väl att se om den kommer ha någon effekt. Activision Blizzard-bossen, Bobby Kotick, skickade dock natten till i dag ut ett brev till alla anställda där han skrev att företagets respons till stämningen har varit tondöv och att de kommer göra ett bättre jobb att lyssna på sina anställda i framtiden. Han skrev också att de ska forstätta undersöka varje anklagelse och att de inte kommer tveka att vidta avgörande åtgärder. Activison Blizzard ska nu också ha anlitat advokatfirman WilmerHale som omedelbart ska överse företagets policys. Tumnagel
48.8°
+
Frode Wikesjö
0

Del två i sagan om Polestar-konceptet
Dags vid lermodellen

Polestar är redo att hitta sin egen stil nu och för att peka ut den riktningen så tog man fram Polestar Precept. Helt enkelt ett koncept som visar hur framtidens Polestar-bilar kommer att se ut. Det här är del två i hur konceptet kom till och nu har vi börjat leka med lera. Precept kanske kommer som riktigt bil någongång, men först ska Polestar 3 se dagens ljus. Del ett av den här serien, mer om konceptet och om Polestar 3 kan ni läsa nedan. Tumnagel
43.5°
+
Roger Åberg
0

Jobys eVTOL-plan har gjort en flygning på 250 kilometer
Tror att det är längsta flighten som gjorts med den typen av flygplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Joby Aviation skriver i ett pressmeddelande att man nu har genomfört en flygning på 154 miles (cirka 247 kilometer) med eldrivna VTOL-flygplan. Joby tror att det är den längsta flygningen som genomförts med ett elektriskt flygplan som kan starta och landa vertikalt. Flygningen genomfördes genom att flygplanet flög elva varv på en förutbestämd rutt vid Jobys Electric Flight Base utanför Big Sur i Kalifornien. Totalt befanns sig flygplanet i luften en timma och 17 minuter. Joby började utveckla elektriska VTOL-flygplan 2015 och har bland annat tagit in finansiering från Toyota och Intel. I slutet av förra året köpte Joby upp Ubers flygverksamhet Uber Elevate och man siktar nu på att dra igång en flygtaxi-tjänst med sina eVTOL-flygplan någon gång under 2024. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook startar division som ska bygga Metaverse
Framtidens virtuella megavärld

Facebook Reality Labs skriver i ett inlägg på Facebook att de nu startar en division som ska bidra till utvecklingen av det som kallas för "Metaverse", en slags plattform som är tänkt att koppla samman en lång rad virtuella världar med varandra såväl som förlänga den virtuella verkligheten ut i den fysiska verkligheten. Detta är något som sker efter det att Facebooks vd Mark Zuckerberg i en lång intervju med Casey Newton talat sig varm för Metaverse. I intervjun säger Zuckerberg bland annat om Metaverse: "This is a big topic. The metaverse is a vision that spans many companies — the whole industry. You can think about it as the successor to the mobile internet. And it’s certainly not something that any one company is going to build, but I think a big part of our next chapter is going to hopefully be contributing to building that, in partnership with a lot of other companies and creators and developers. But you can think about the metaverse as an embodied internet, where instead of just viewing content — you are in it. And you feel present with other people as if you were in other places, having different experiences that you couldn’t necessarily do on a 2D app or webpage, like dancing, for example, or different types of fitness." Huruvida Metaverse blir framtidens grej återstår att se men Zuckerberg är absolut inte ensam om att tro det. Epic Games vd Tim Sweeney har under en längre tid snackat om planer på att skapa ett framtida Metaverse och allt det inkluderar. Vill ni läsa in er lite mer på Metaverse så skrev riskkapitalisten Matthew Ball en längre artikel om detta förra året vilken hittas här. Tidigare i är släppte han uppdatering i nio delar som hittas här. Apropå meta så kan ni ovan kolla in när Casey Newton intervjuas om när han intervjuade Mark Zuckerberg angående Metaverse. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

HMD Global släpper tre nya Nokia-telefoner
Roberto Carlos approves

HMD Global har nu lanserat tre nya mobiler under Nokia-namnet där fokuset för samtliga ligger på tålighet. Den första modellen är Nokia XR20 och den är så pass tålig att den är certifierad att tåla ett fall från 180 centimeter höjd. En annan trevlig grej är att man får byta skärmen gratis om man lyckas ha sönder den under första året. Glaset i den 6,67-tum stora skärmen är Gorilla Glass Victus så man får nog ta i lite om man ska ha sönder den, Vattentåligheten är IP68 vilket innebär att man borde kunna tappa den i vatten men att man inte ska simma med den. Inne i telefonen hittar man en Snapdragon 480, 4GB RAM, 64GB lagringsminne, en kamera på 48 megapixel, ett 4630 mAh-batteri som kan laddas trådlöst och stöd för 5G. XR20 kostar 5 500 kronor men om man vill ha 6GM RAM och 128GB internminne så får du istället betala 6 300 kronor när den väl släpps under nästa vecka. Den andra modellen är C30 vilket är en budgetlur med en 6,82-tum stor skärm och ett batteri på 6000 mAh respektive. Telefonen använder den avskalade Android-versionen Android Go och har en prislapp på 1 000 kronor. Sist, men inte minst, lanserar man också en ny knapptelefon med Nokia 6310. Precis som telefonen som den är baserad på har den endast GSM-uppkoppling. Telefonen har en skärm på 2,8 tum och använder sig av Series 30-operativsystemet. Den är också rätt billig då den endast kostar 400 kronor. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
79kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
100kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
78kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
76kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
41kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
20kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
4kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-25kg
+
Hugo Engström