Febergaraget: Fiat 500
Hur står den sig mot Mini?

När Fiat 500 presenterades blev jag lyrisk - En otroligt söt och vacker liten bil till vettig penning. Äntligen! Jag har varit sugen på en liten bil länge och så klart sneglat mot Mini - en bil som verkligen inte är gratis.
Efter en provkörning av en Mini Cooper S Cabrio och med svenska importören av Fiats prissättning av 500 var dock saken klar för min del och det blev en Mini.
Men när jag fick chansen att provköra en Fiat 500 tvekade jag inte en sekund.
Den otroligt vackra lilla Fiaten står parkerad utanför Feber-kontoret så jag har inte hunnit känna på den tillräckligt ännu, men en reflektion över skillnaden mellan Fiat 500 och Mini är på sin plats.
Bilarna har ju jämförts en hel del, små retrobilar med lyckad modernisering. Lite av samma skola helt enkelt. Men Fiaten känns som Minis lillebror helt klart.
Den Fiat vi har fått låna (tack Magnus!) har 100 hästarsmotorn vilket är den stora motorn hos Fiaten. Jämfört med Cooper S är det inte bara hästarna som är färre utan bilarnas karaktärer är klart annorlunda. Minin är mycket hårdare i allt från koppling till styrning. Om Minin har gokart-känsla så har Fiaten mycket mer känsla av en väldigt liten glidare. Vilket inte alls är fel och inte betyder att den är rolig. Men mer om det senare.
Jag tycker att båda bilarna är riktigt lyckade på utsidan men Fiaten vinner lätt på insidan. Både känslan i material och hur allt är utformat är bättre i Fiaten. Vilket är lite pinsamt för Minin som ju kostar betydligt mer. Speciellt senare Minisar har en väldigt plastig känsla i inredningen.
Tyvärr är Fiat 500 inte en helt billig bil i Sverige, grundpriset är 129 000 kr mot 10 900 euro i Tyskland - det är skandal! Med dagens eurokurs är det en skillnad på 26 000 kr.
Om man jämför diesel-versionerna av Fiat 500 och Mini Cooper, båda är ju miljöbilar, så är grundpriserna i Sverige 149 000 kr mot 185 500 kr, men då är i princip Minin utrustad som den lite dyrare Lounge/Sport-versionen av Fiaten som går på 169 000 kr. Inte så stor skillnad med andra ord.
I Tyskland däremot kostar diesel-Fiaten 12 900 euro och Mini Cooper D 19 900 euro. Någon här som förstår den logiken?
Hade jag bott i Tyskland hade jag nog valt Fiaten och valt extra allt. I Sverige hade jag nog lagt på de extra pengarna och tagit en Mini.
Jag lider inte direkt av att det dyker upp fler Minis på våra gator, men jag ser mycket hellre att stan är full av Fiat 500:or än säg Nissan Micror.









Vilken modell?
Fiaten är riktigt trevlig, bortsett från priset. Gärna fler lika bra bilder Roger!
czech: nä. dom var dåliga på kvalitet förr men dom har förbättrat sig mycket de senaste åren. kanske inte världens bästa, men lagom bra kvalitet. p.s renault e sämst
Edit: Efter att ha sett filmen ovan: Ser ju ut som en ipod kombinerad med de där ryggsäckarna som alla IT-nerdar har som är gjorda i hårdplast, alternativt några av haglöfs nya med formpressad skumplast i skalet.
Fast helt klart snygg ändå :)
Fiaten är grymt fin. En vit sån med stripes kan det kanske bli när jag ruttnat på polon.
Hälsningar
Magnus som äger den testade Fiaten
Shit jag hoppade det tillvalet (blue&me) då det stod Microsoft och då tänkte jag att den fungerade därefter. Har du orginalradion?
Får min 500:a i juli :)
mulle meck: FAIL :)
Riktiga pinor att mecka med, usch och fy.