16 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
GCK Exclusiv-e erbjuder eldriven Lancia Delta
GCK Exclusiv-e erbjuder eldriven Lancia Delta Kanske går att få innan den officiella är här

För några veckor sedan skrev vi att Lancia Delta kommer att göra comeback, fast då med eldrift. Ett företag som redan gör detta är GCK Exclusiv-e och det vi ser här är deras eldrivna Lancia Delta Evo-e. Ambassadör för bilen är den före detta rallyföraren Didier Auriol som vi kan se ratta kärran i klippet här nedan.

Den här versionen baseras på ett original som sedan renoveras och får mängder med kolfiber i karossen. Man har styvat upp chassit, breddat spårvidden, sänkt fjädringen och monterat större bromsar. Bensinmotorn har bytts ut mot en elmotor som ger 200 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Denna är kopplad till ett batteripack på 29 kWh som ska ge en räckvidd på 20 mil. Vikten på bilen landar på 1440 kilo vilket gör den 100 kilo tyngre än originalet. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder. Den manuella fempetade växellådan lämnas kvar. Ett nytt fyrhjulsdriftssystem finns dock och det skickar 47 procent av kraften till framhjulen och 53 procent till bakhjulen.

Företaget kommer att bygga 47 stycken exemplar men vad dessa kommer att kosta är oklart, förmodligen blir det en rejäl slant. En Martini-version med aluminium-chassi, ännu mer kolfiber, vassare inställningar och lättviktsstolar finns också, men denna kommer det bara byggas elva stycken av. När de första leveranserna ska ske är oklart just nu.

Bil, Elbilar, Lancia, Lancia Delta Integrale, eldriven, GCK Exclusiv-e, Lancia Delta Evo-e Via Top Gear
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till GCK Exclusiv-e erbjuder eldriven Lancia Delta
Det kommer en ny Lancia Delta Med eldrift På 80-talet regerade Lancia i rallyvärlden med modellen Delta. Nu får vi reda på att den kommer att göra comeback, men då med eldrift istället för den ettriga turbomatade fyran som användes back in the days. Nästa månad firar Lancia 115 år och då kanske vi skulle kunna få en skymt av det nya konceptet. En produktionsversion ser vi dock inte förrän först 2026, och innan dess ska en ny generation av modellen Ypsilon att lanseras. Bonusklipp nedan. Tumnagel
51.6°
0
Nu kan du köpa dig en uppdaterad Lancia Delta HF Integrale Men det kostar en slant... Ett företag som kallar sig för Automobili Amos presenterar nu Lancia Delta Futurista. Man har tagit en Lancia Delta HF Integrale från 1989, strippat ner den totalt och byggt upp den på nytt igen med uppdaterade prylar. Mängder av kolfiber har använts för att hålla nere vikten som till slut landar på 1.250 kilo. Den trimmade motorn som ger 330 hästar borde alltså vara fullt tillräckligt för att sätta bra fart på ekipaget. Insidan är komplett med kramvänliga Recaro-stolar, aluminiumpedaler och en ratt med inbyggda knappar som styr viktiga funktioner. Målet har varit att ta fram en bil som ska vara "pure, analogic, raw, and essential" i dagens samhälle där allt ska styras av datorer. Vad får man betala om man vill ha en sån här då? Jo, 300.000 euro. Endast 20 stycken exemplar kommer att genomgå den här förvandlingen och ett av dessa ska redan vara beställt av han som grundade Singer Vehicle Design. Tumnagel
47.8°
0
Harry Metcalfe har köpt en Lancia Delta HF Integrale Evo II Lyckost! För min del fick jag upp ögonen för Lancia Delta HF Integrale Evo II när jag för första gången spelade Sega Rally. En kompakt, fyrhjulsdriven liten bil med massa effekt som nästan varje race slog den där Toyota Celican. Bilen har även dominerat i verkligheten och idag är ett exemplar i bra skick inte enkelt att få tag i, och knappast särskilt billigt heller för den delen. Harry Metcalfe har nyligen köpt sig ett exemplar som ser riktigt fint ut, och eftersom han är en sådan hyvens kille delar han med sig av den i den här videon. Tumnagel
42.1°
0
40.7° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 20 okt 2021, 16:00
GCK Exclusiv-e erbjuder eldriven Lancia Delta Kanske går att få innan den officiella är här
40.7°
0