27 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Håll hastigheten nästa vecka Skärpt övervakning
Håll hastigheten nästa vecka

Under nästa vecka (dvs vecka 17) kommer polisen att skärpa hastighetsövervakningen. Man kommer även att kontrollera nykterhet och säkerhet, som bältesanvändningen.

Budskapet man vill få ut under veckan är att man bara tjänar 48 sekunder per mil om man höjer hastigheten från 80 till 90 km/h. En retorik som är farlig eftersom det är lätt att räkna åt fel håll - åker man plus moms från Stockholm till Malmö så tjänar man ju, med enkel huvudräkning, rätt bra med tid.

Men håll hastigheten, det är inte värt varken kort eller liv att köra för fort.

Bil, Nyheter, polisen, kontroll
36.8° 0 Roger Åberg Roger Åberg
fre. 17 apr 2009, 10:40
Håll hastigheten nästa vecka Skärpt övervakning
36.8°
0
RSS 19 kommentarer till artikeln
JesperA
Har aldrig haft något problem, inte ens varit i närheten av att krocka med någon pga att någon har kört för fort, varken jag eller någon annan.

MEN däremot så är man nästan dagligen nära att krocka för att folk kör som idioter, ger fan i att blinka, bara kör ut rätt framför en och en hög jävla andra idiotiska grejjer.

SÅ vafan seriöst varför kan inte polisen fokusera mer på dessa istället för att fokusera på fortkörarna som syndabockarna i trafiken, vafan jävla idioti.
av JesperA, fredag 17 april 2009 kl 13:51
More10
Håller du längre hastigheter har du längre tid på dig att reagera på idioterna som inte blinkar och kör ut framför dig. ;)
av More10, fredag 17 april 2009 kl 14:03
tva
Om alla körde jå**igt fort - eller åtminstone minst 400km/h - och det inte var fler fordon elelr man körde fler mil per år så skulle olyckaorna i stort sett upphöra.

Sug på den snutjä*lar :-)
av tva, fredag 17 april 2009 kl 15:06
LucasKrown
tva #03: och vad i hela halva baserar du det på? :)
av LucasKrown, fredag 17 april 2009 kl 16:00
Rafe
Tja, vad är er tid värd? Om du kör 1500mil/år och kör med en medelhastighet av 75km/timme så tillbringar du 200timmar i bilen, om du kör 100 stället så sparar du 50 timmar. Om du värdesätter din tid till 100kr/timmen så gör du +-0 på ca två böter /år...
av Rafe, fredag 17 april 2009 kl 17:35
gurragurra
Minuter hit å dit, man kör väl fort för att det är kul! Varför stryper man inte alla bilar till 120 då? Å en gps som automatiskt krediterar kontot när man kör för snabbt!
av gurragurra, fredag 17 april 2009 kl 21:30
James Holm
@Adam#7: Ujujuj Adam.. du lever farligt och låter andra leva farligare runt dig. Nog för att jag kör fort men jag har lärt mig genom åren att göra det när det är säkert och helst inte i stan där det kan hoppa fram någon bakom en bil som man inte hinner se.. Att ha bilden inpräntat på hornhinnan från ett ansikte av ett barn som mosas mot rutan är nog det sista man vill ha. Och man kan skada någon rätt rejält även i hastigheter under 35. Bra dock att få veta att det är extra hård trafikvecka nästa vecka. Tack Bilfeber!
av James Holm, lördag 18 april 2009 kl 00:54
snaku
aldrig gasa i stan! Gasa kan man göra när motorvägen är tom lr på en fin landsväg med bra sikt(om man inte oroar sig för djur dvs).
Tog stort intryck på halkbanan när vi jämförde bromssträckan mellan 30 och 40 km/h. Därför håller jag hårt på 30 när det är just 30, för även 5 km/h för mkt kan innebära skillnaden mellan kanske liv och död.
av snaku, lördag 18 april 2009 kl 06:20
Vodun
@Adam#7: Hoppas du dör ensam i ett brinnande vrak. Tappat räkningen på hur många gånger jag fått väja för nån kostymnisse som satt o knappa på sin mobil.

Hastigheter hade inte varit nåt problem (utanför stan) om inte 70% av Sveriges bilister fått sina körkort genom att samla klistermärken från flingpaket.
av Vodun, lördag 18 april 2009 kl 08:35
tva
@LucasKrown#4: Vanlig enkel matematik som du borde klara av eftersom du kan skriva...
av tva, lördag 18 april 2009 kl 08:56
LucasKrown
tva #11: hahaha ok...Det här vill jag väldigt gärna höra. Såå hur lyder din magiska formel?
av LucasKrown, lördag 18 april 2009 kl 14:13
tva
@LucasKrown#12: 2400 bilar/dygn. Sträckan 2 km. Således är det 50 bilar/km och timma. Kör bilarna 60 km/h så vistas dom på 2 km i 1/30 timma vilket är 2 minuter. 2400 bilar trafikerar således sträckan i 4800 minuter vilket gör 3,33 bilar samtidigt på sträckan. Kör dom istället 300 km/h så vistas dom på 2 km sträckan 1/300 timma vilket är 0,2 minuter eller 20 sekunder. 2400 bilar trafikerar således sträckan i 480 minuter vilket gör 0,33 bilar samtidigt på sträckan.
Således så kan man inte gärna krocka med någon om man är själv på sträckan (alla kör 300 km/h) men det går utmärkt att krocka om det är drygt 3 bilar på sträckan samtidigt (man kör 60 km/h).
Svagheten i resonemanget är väl att det finns telefonstolpar o.dyl. som är där hela tiden oavsett hur fort man kör.
av tva, lördag 18 april 2009 kl 16:46
Raz
Om hastigheten är den största enskilda och avgörande faktor nså undrar jag varför man ser så många mopedbilar som krockat med vägskyltar, lyktstolpar och andra typer av "hinder" vid våra vägar?
av Raz, lördag 18 april 2009 kl 22:35
Kongo
tva, du verkar trots att du kan skriva ha svårt med den enkla matten.
"Kör bilarna 60 km/h så vistas dom på 2 km i 1/30 timma vilket är 2 minuter."
"Kör dom istället 300 km/h så vistas dom på 2 km sträckan 1/300 timma vilket är 0,2 minuter eller 20 sekunder."
Om de kör 60 är de där i 1/30 h, men om de kör 300 är de där i 1/300 h? Dessutom är 0,2 minuter inte 20s, utan 12.

Sen håller inte ditt argument alls, exakt samma problem kommer uppstå eftersom reaktionstider och stoppsträckor kommer öka med den högre hastigheten. Vad du behöver minska är antalet bilar som passerar sträckan under dygnet, oavsett vilken hastighet de håller.
av Kongo, söndag 19 april 2009 kl 00:44
tva
@Kongo#15: Helt rätt. (Vad gäller talen). Fast det är två lika stora fel åt var sitt håll så resultatet blir hyfsat rätt ändå :-)
Den spriten och den delade uppmärksamheten :-)

Men vad ska du med reaktionstider till om du är själv på vägen? För vad man gjort genom att köra inihe**etes fort är att minska antalet samtidiga bilar på sträckan. istället för att vara lugnt trafikerad (3 samtidiga bilar) så är den ju nästan öde (helt tom 66% av tiden).
av tva, söndag 19 april 2009 kl 07:31
Kongo
Vad jag menar är att du inte ändrar "trafikdensiteten" med din ökade hastighet. Om 3,3 bilar på samma sträcka får problem så kommer de få samma problem på en 10ggr så lång sträcka med 10ggr högre hastighet. (eller troligtvis mycket mer problem eftersom dom inte kommer hinna se, reagera och stanna för tex. en älg)
av Kongo, söndag 19 april 2009 kl 11:49
tva
@Kongo#17: Det är ju det som är poängen: Man får ändrad trafikitensitet.
Tänkt dig ytterligheter:
* På en kort sträcka där två filer går ihop. I rusningstid, är det dygnet runt, är det ständigt bilar där de två fälten möts. Trafikitensiteten är så hög den kan bli (man packar bilarna så tätt det går). Det räcker faktiskt med bara fem bilar om de bara kör tillräckligt sakta (0,001 km/h) så att det tar ett dygn att komma igenom. Dessutom är ju risken att de ska stöta ihop stor även om följden är löjligt ringa.
* På samma sträcka som ovan åker oxå fem bilar men alla kör 400 km/h. om det är de fem bilarna per dygn (samma som ovan) så kommer de befinna sig i filmötet (40 meter som ovan) 0,36 sekunder. Att två bilar skulle vara i filsammanslagningen samtidigt borde vara 10 ggr på miljonen (4 ggr 0,36 sekunder / 24 timmar). Dvs det borde behöva gå 300 år utan att något hände. Men då händer det :-)

Det viktiga är att man inte kör mer, och det inte kör fler.
(Dvs. inte 10 ggr mer vid 10 ggr högre hastighet som du säger.)
Håll sträckan konstant och inte tiden.
av tva, söndag 19 april 2009 kl 16:38
LucasKrown
tva: Hahaha men vafan.. sure det kanske möjligen kan funka iaf teoretiskt om alla ska åka på en helt rak väg mellan tex stockholm och göteborg. I övrigt..nej.
av LucasKrown, måndag 20 april 2009 kl 00:10
rocco
Det borde fan vara dödsstraff för folk som inte blinkar....känns som inte en jävel bryr sig om att blinka...de fattar inte hur livsfarligt det kan vara i vissa situationer.
av rocco, måndag 20 april 2009 kl 00:38
Kommentera artikeln