Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Här är polisens nya V70 Här är polisens nya V70 Ny Volvo V70 betyder också ny bil för Polisen, och nu har Volvo visat upp den. I grunden är det en vanlig V70 men den har fått förstärkt chassi, bromsar och fälgar, ett vidareutvecklat elsystem(!) och en "ergonomisk arbetsmiljö".Motorn är diesel-femman på 185 hästar och nästa år så kommer den nya flexifuel-motorn på 2.5 liter och 200 hästar som alternativ.I januari kommer de första bilarna och senare under året kommer en XC70-version. Bil, Nyheter
37.3° 0 Roger Åberg Roger Åberg
fre. 21 sep 2007, 15:57
69 kommentarer till artikeln
anonym
Synd att svenska staten inte stödjer SAAB i större utsträckning... :(
av anonym, fredag 21 september 2007 kl 16:17
T-bone
Skulle man inte byta till Passat?
av T-bone, fredag 21 september 2007 kl 16:19
Smack
Tycker dom borde köra Audi RS6 =)
av Smack, fredag 21 september 2007 kl 16:37
PreacherMan
Varför inte stödja den svenska bilutvecklingen och köpa in ett par Koenigsegg? :) Man måste ju kunna haffa de snabba tjuvarna.
av PreacherMan, fredag 21 september 2007 kl 16:41
hunden
Finns det nån info om vad polisversionen kostar? fattar ju att jag inte kan köpa den själv men det är ju alltid roligt att se hur mycket av våra skattepengar som går åt :)
av hunden, fredag 21 september 2007 kl 16:41
schteffe
saabs bilar (dvs 9-5) i polisbilsutförande kostar ungefär 20% mer enligt min källa på polisen så antagligen därför, och sen känns det väl omodernt och orimligt att köpa nya polisbilar som bygger på saab 9-5 från 1998 riiiight??

jag ogillar saab för deras utveckling är minimal, de har i princip två modeller och deras kvalitet i åtminstonde 9-5 verkar absolut inte övertygande. Däremot tycker jag synd om saab eftersom de inte är så jävla dåliga egentligen men men de satsar lite fel och lite efter alla andra gång på gång.... nu ska vi inte göra det här till en volvo vs saab tråd.

Men jag tycker staten stödjer saab mer än något annat företag i sverige..... tänk bara på alla JAS-affärer....


av schteffe, fredag 21 september 2007 kl 16:58
Gecko
Polis med flexifuel :D Jo, jag tackar!
av Gecko, fredag 21 september 2007 kl 17:15
M7an
svar till schteffe

omodernt med saab 9-5 som är vidareutveckling på den version som kom 98?

jag jobbar på volvo. och jag ska säga dig att nya generationens V70 (alltså Fas II) är väldigt bakåtsträvande. förra V70 var bra mycket bättre, dock ingen toppenbil. men i jämförelse med den nya så är den bra. och V70 Fas II har väldigt mycket teknik gemensamt med 850/855/S70/V70.

Jag skulle inte vilja påstå att Saab skulle vara mer omodernt än Volvo. snarare tvärtom. Saab har mycket gemensamt med Opel, och Opel har utvecklats enormt dom senaste fem-sex åren. Volvo har ju delar gemensamt med Ford, och där har det inte hänt mycket intressant på många år...
av M7an, fredag 21 september 2007 kl 17:41
Sigfrid
M7an:

Väldigt långt inlägg för att säga väldigt lite men jag undrar ändå om du kan beskriva den teknik som delas mellan V70 II och 850? De har båda 4 hjul och ratt?
av Sigfrid, fredag 21 september 2007 kl 18:56
herr_wcanka
M7an: Hur kan den nya V70 ha mycket gemensamt med 850, när det skiljer två generationers plattformar? Saab har ju fortfarande samma plattform från 1998, så där är ju bara skalet nytt.

Sedan vad gäller polisbilar så tycker jag de ska vara som i TVspelen, snabbast av alla bilar.
av herr_wcanka, fredag 21 september 2007 kl 19:02
sjobbe
Tycker dom skulle fått köra en Fiat 500 istället.
av sjobbe, fredag 21 september 2007 kl 19:07
snaku
herr_wcanka: Håller helt klart med! Om polisbilarna va riktigt snabba fatta va lätt de skulle ha att värva nya snutar =D Jag skulle inte tveka att bli polis då=) finns juh inge bättre nästan. Få betalt för att köra jätte fort i en tuff bil och stoppa andra personer som försöker göra det=D För ni vet väl vad man brukar säga om skadeglädje? ;)
av snaku, fredag 21 september 2007 kl 19:15
Mawe
Schteffe: SAAB Automobile ägs till 100 % av GM sedan år 2000. SAAB technologies är en annan sak om Sverige sponsrar dom så egentligen kan man säga att staten sponsrar GM, men pengarna kommer ändå tillbaka i form av jobb i Trollhättan t.ex.
av Mawe, fredag 21 september 2007 kl 19:54
Andyreas
varför ett utropstecken efter elsystemet?....känns väl lite smålogiskt att de klena (jupp, faktiskt) elsystem som finns i dagens bilar inte räcker till när man slänger in allt kul som finns i en polisbil. Jag tänker på dator, en liten rakelspektakel, vanlig komradio, blinkande blå lampor, högtutande tjuthorn etc.... Fast man börjar ju fundera, råkade få ur två snutar att dom har som regel att släppa folk när det närmar sig 200 knyck, och med en motor på 185 pollar i en sån bil så blir man frånåkt av många...undrar hur mkt detta utnyttjas egentligen redan idag. Att folk vet om att de lagom lätt kan köra ifrån en polis på någotsånär tomma vägar...
av Andyreas, fredag 21 september 2007 kl 20:47
MixiM
M7an, förstår inte heller riktigt, nya V70 har ju en ny bottenplatta som delas av Volvo, Mazda och Ford... Sedan är chassit nytt/vidareutvecklat sedan tidigare... Motorerna är nya och sen har jag svårt att tro att resterande som elektronik och säkerhet är taget från 855? Som sigfrid undrar jag därför vad exakt som är den här delade tekniken.

Jag har provkört både Fords variant och S80 och har svårt att tro på att nya V70 skulle vara mer bakåtsträvande jämfört med förra, då den nya känns som en väsentlig förbättring (för att vara Volvo).... V.G. Förklara ;)
av MixiM, fredag 21 september 2007 kl 21:03
srildo
varför inte v8:a modellen istället..haha dem skulle ta slut på bensin i sverige
av srildo, fredag 21 september 2007 kl 22:00
Trisen
srildo; Haa precis Awd V8 kommer ju nu
och så vad det en pipifågel som skvallra om
att dom ska dra ner på MC divitionen REJÄLT...
mer eller midre avytra den på sikt?
av Trisen, fredag 21 september 2007 kl 22:22
jonasn
Precis som Andyreas fattar jag inte riktigt vad som är så speciellt med ett förstärkt elsystem, det har taxiversionen av V70 också.

Trisen: aha, du menar pippifågeln "TT"? Jo, de viskar ju rejält tyst. Vilket scoop!
av jonasn, fredag 21 september 2007 kl 22:52
jonasn
Däremot fattar jag inte riktigt var polisen gör av all sin utrustning i V70:n.. det finns ju knappt några förvaringsutrymmen alls inne i kupén. Jag fattar att det har med trafiksäkerhet att göra (saker blir projektiler vid en krock), men ändå.. det är väldigt dåligt med fack och utrymmen. Tänkte mest på den "ergonomiska förarmiljön" här.
av jonasn, fredag 21 september 2007 kl 22:54
Andyreas
jonasn, just gällande de du skriver så blev jag lite imponerad de första gångerna man satt i en polisbil och fick trycka på knapparna. De är, enligt mig iaf, grymt väl planerade när det kommer till att få plats med sin utrustning, mittkonsoler är specialbyggda mm mm. Deras förvaringsskåp,fack whatever kostar några kronor de oxå så att de skulle vara större fara att saker kommer flygande i en polisbil än någon annan vanlig bil är det nog inte.
av Andyreas, lördag 22 september 2007 kl 00:06
maCiato
I vote for Saab för presidens...
av maCiato, lördag 22 september 2007 kl 00:35
Roger Åberg
Skit i Volvo som sagt, Fiat 500 + Gallardo = mumma.

I vissa städer, bland annat i Prag, använder snuten Smart.
av Roger Åberg, lördag 22 september 2007 kl 09:25
Perra
Äh, varken Saab eller Volvo är ju svenska längre.
Svenska polisen borde stödja ett svenskt bilmärke.
Får jag föreslå Koenigsegg?

Edit: Kanske skulle läst lite andra kommentarer först. Fler än jag som är inne på samma spår :-)
av Perra, lördag 22 september 2007 kl 09:37
stekt
varför envisas med volvo förstår inte?
Dom har klena motorer dom har ingen bra köregenskaper och dom är efter i allt känns det som.

Polisen vill stoppa mycket street race i stockolm och uppsala men vad har dom att sätta emot bilar som är oreggade och har flera hundra kusar under huven. fast räcker med 200 + så drar du snuten för volvo motorer är skit.

Tycker som många här byt märke på polisbilarna ska inte vara saab eller volvo andvänd något märke som funkar!
av stekt, lördag 22 september 2007 kl 10:49
Powermass
Perra: Saab Automobil AB ägs förvisso av GM, men huvudkontoret och delar av biltillverkningen är förlagd i Trollhättan som sysselsätter många arbetstillfällen. Mindre Saab = mindre svenskt stöd
av Powermass, lördag 22 september 2007 kl 11:00
Rafe
Stekt: Tror du det vore lättare att försöka ta fast bovarna med sportbilar?
Jag tror inte att samhället skulle må bättre av fler polisjakter i 200+..
Använd helikopter i så fall..

Dessutom tror jag inte att Polisen vill åka omkring i samma typ av bilar som förknippas med småbrottslighet eller överviktiga gubbar från grannlandet i söder.
av Rafe, lördag 22 september 2007 kl 12:23
neostar
Utmärkt att de använder 185 hästarns Diesel.

En pigg och stark motor, dessutom behöver de tanka mer sällan och kan vara mer ute på vägarna.


av neostar, lördag 22 september 2007 kl 12:36
taliz
Bra att polisen numera satsar på Diesel. Bör betyda en hel del sparade skattekronor med tanke på hur mycket de kör.

av taliz, lördag 22 september 2007 kl 12:37
Teddy C
Riktigt läcker den nya V70-fronten!
av Teddy C, lördag 22 september 2007 kl 13:11
schteffe
SAAB lär ju inte gå så jäkla mycket bättre för staten köper några polisbilar.

Och stödjer inte staten båda SAAB-företagen? Hur mycket har staten inte satsat i infrastrukturen kring trollhättan och diverse utvecklingscenter där jag, om jag inte minns fel volvo har ett finger med. Såklart det är för att stärka sverige som helhet men såklart att det gynnar SAAB.

Jag pratade med en som har insikt i SAABs utvecklingsprogram och enligt honom så lägger de ner otroligt lite pengar om man jämför med t ex.... då har volvo några fler modeller iof.

Men hur som helst känns inte saab 9-5 bättre än förra v70... nu har inte jag kört senaste V70 men den är antagligen bättre för förra v70 var ju inte speciellt imponerade. Nu känns det här otroligt off-topic men interiörmässigt så känns 9-5 mycket plastigare i många detaljer.....

Många av er tycker att man borde ha prestandamonster men hur många såna behövs egentligen, dessutom köper de många XC70 så jag har svårt att tänka mig att de ens försöker stoppa dem med vanliga volovsar men som duger utmärkt åt vanliga polisarbeten.

Dessutom rullar det väl en del 9-5 poliser på vägarna?

sen ser ju nya 9-5 ut som skit, men smaken är ju som baken (delad)

Men nya xc70-polisbilen lär ju se lite schysst ut om de sätter på fetare däck :)


av schteffe, lördag 22 september 2007 kl 14:23
fbz
Volvos motorer är inte så mycket att hänga i julgranen iaf. Där har det inte hänt mycket dom senaste 15 åren. Vår 93a 855 2,5 och 03a v70 2,4 drog lika mycket soppa, alltså typ 0,95 vid blandad körning. å pigga va dom inte fan inte.
disel femman som har funnits ett tag, som dom stoppat ner i nya med lite extra kusar. drar runt 0,85 vid blandad körning har jag för mig. wow...
kolla på bmws dislar.. dom vet hur man gör. grymt mer effektiva.
av fbz, lördag 22 september 2007 kl 15:15
jackiee
Det är ett jävla gnäll på polisen och staten när dom köper ett fåtal v70, men ingen idiotförklarar halva befolkningen som åker v70? nåt måste volvo göra rätt eftersom de är såpass populära
av jackiee, lördag 22 september 2007 kl 16:42
Garlik
Min bil kör lätt ifrån den nya snut kärran...( börjar på P )
av Garlik, lördag 22 september 2007 kl 17:28
schteffe
Men tror ni polisen bryr sig om den drar så mycket eller, det är ju skattebetalarnas pengar och det känns ju helt fel att klaga på att de köper bilar som drar mycket när det finns så otroligt många andra jättehål där våra skattepengar slösas bort. dessutom kör de D5 nu och de drar inte så farligt mycket..... min fars xc70 ligger på 0.68 och det är tämligen godkänt tycker jag även fast BMW gör bättre och får bättre siffor när de kör med re-generation men milkostnaden hos en bmw blir iaf högre för de är dyrare i inköp, försäkringar och förmodligen service sen så känns det patriotiskt att köra någolunda svenskt iaf.
och tror aldrig avsikten är att jaga porsche eller dylikt, handlar mest om ta sig snabbt från punkt a till b relativt fort..



hej hopp
av schteffe, lördag 22 september 2007 kl 18:15
Limani.se
Blev stoppad av en civilpolis häromdagen och det var en SAAB 9-3. Efter att ha kommit fram till att jag inte var the badguy frågade jag konstapeln snällt om hur många saabar det fanns inom yrket och fick till svars att alla civilpoliser körde runt i saab..... Coolt!

MVH MALLE
av Limani.se, lördag 22 september 2007 kl 18:58
fbz
schteffe:
ja jag håller med dig.. men volvos motorer är fortförande inte speciellt bra...
sen att din pappas xc70 drar 0.68... kan inte vara mycket statsköring det.
av fbz, lördag 22 september 2007 kl 19:09
Bubbles
Regnr: HHS807 Färg: VIT
Fabrikat: VOLVO
Årsmodell: 2007 Fordonsslag: PB
Fordonsår:
Chassinummer: YV1BW565081000322
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-04-11
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: VOLVO PERSONVAGNAR AB
Adress: AVD 98800, PVP1
Postnr: 405 31 Förvärvsdatum: 2007-04-11
Ort: GÖTEBORG



av Bubbles, lördag 22 september 2007 kl 20:40
WeX
Den är snygg, och allt snack om dra fort osv.
Den gör 0-100 på under 10sek, vilket räcker, och dessutom så jagar inte svenska polisen folk som kör i 200km/h.
Iaf inte på tailgate-avstånd.
Vi får vänta några år innan dessa förstärkta V70.isar kommer ut på beg.marknaden.
av WeX, lördag 22 september 2007 kl 23:36
Teddy C
Många här som snackar skit som aldrig rört en gaspedal! Visst är tyskarna några år framåt men de svenska tillverkarna är fan inte långt efter.
av Teddy C, söndag 23 september 2007 kl 01:10
stekt
volvo är dom bilar som drar mest bränsle om man jämför med konkurenter. kolla bara på c30 deras miljö bil drar över litern och alla andra drar 0.65 komiskt.

Nej visst skulle polisen behöva mer en snabba bilar men dom kan lära sig massor inom körning såg häromdan en polis som höll på att krocka i en jakt men ändå var kurvan 5 meter bred dåligt av dom det jag menar är att volvo har ingen bra väghållning har aldrig haft som att köra båt ungefär, skit bilar är vad det är. Bättre förare mer kusilusar svenska polisen SUGER
av stekt, söndag 23 september 2007 kl 11:06
Herish
Haha, fan vilken kul läsning det här är. Jag väljer att skratta istället för att gråta. Tur att vi har kompetent folk där det behövs och att den andra änden är någon annanstans.
av Herish, söndag 23 september 2007 kl 12:23
Teddy C
Utveckla dig!
av Teddy C, söndag 23 september 2007 kl 12:27
Herish
Tänker närmast på den skara som menar att en perfekt polisbil är den som klarar varvet runt ringen på kortast tid. Man tänker inte alls på t.ex. ekonomi, utrymmen, säkerhet eller tillförlitlighet.

Att Sverige använder svenska polisbilar ser jag som en självklarhet. Staten bör stödja all form av svenskt näringsliv i sina inköp. Det genererar ökar sysselsättningen och vi får ett mindre flöde pengar ut ur landet. Det är positivt.
av Herish, söndag 23 september 2007 kl 12:52
dnl
Jag håller med Herish om att det är mycket galenskap i den här tråden. Polisen stoppar många bilar med många många fler hästkrafter än deras bilar. Det beror dels på att det finns trafik och saker i vägen som den jagade antingen kraschar in i eller måste bromsa för, dels på att de är fler, har radio, spikmattor, helikoptrar och erfarenhet. Polisjakter arrangeras liksom inte på en 400 meter lång bana där den som hinner till andra änden först har vunnit.

Jag är inte polis själv va, men jag kan inte tänka mig att biljakter är en särskilt central del av jobbet för särskilt många. De flesta som inte är helt galna stannar ju när polisen vill det, oavsett hur många hästkrafter de har.

Sen ska inte svenska staten hålla på och stötta svenska företag om de är dåliga, de svenska företagen ska leverera konkurrenskraftiga produkter till såväl staten som andra kunder istället, det vinner alla på i slutändan.

Tycker f ö att man kan se en tydlig trend iaf i Stockholm från Volvo V70/Saab 9-5 mot minibussar från Tyskland (VW och Merca).
av dnl, söndag 23 september 2007 kl 13:05
Press play on tape
Biljakter går inte ut på att planlöst förfölja bovar i höga hastigheter. Polisen har möjligheten att kommunicera så att andra bilar möter boven längre fram med spikmatta. Särskilt om de har råd att ha helikopter uppe så har polisbilarnas prestanda litet avgörande i en jakt. Det är som att spela spökboll där du är ensam kvar mot fem i det andra laget.
av Press play on tape, söndag 23 september 2007 kl 13:08
stekt
märker att ni har sett för mycket usa poliser svenska poliser agerar inte alls på detta sätt och har väldigt dåligt kommunikation och agerar oftast själva.

och vad äre för jäkla snack om ekonomi och stödja svenska bilmärken finns bara ett svenskt bilmärke det är ägget.

Volvo och saab är inte svenskt dom är inte billigare än andra märken heller och dom är SKIT sluta babla som om vi levde på 90 talet.

Nej allt är inte rakt fram fort som fan. men inse själv åk tex i stan nån stans i landet du tar en sväng gasar på ser polisen försvinna du tar en till sväng en till en till sen är polisen borta. dom behöver bättre vrid i bilarna för att inte tappa bort folk och dom behöver körlektioner!
av stekt, söndag 23 september 2007 kl 13:54
Aiwi
Whaaaat? Sen när har svenska polisen spikmattor?!
av Aiwi, söndag 23 september 2007 kl 14:01
Herish
stekt // En rolig detalj är att Koeningseggs största ägare är från... Norge! Jag tänker inte diskutera vilka kriterier ett företag behöver uppfylla för att klassas som svenskt här. Det känns inte relevant. Men ändå. V70 byggs i Sverige vilket ger arbetstillfällen. Det tjänar staten på. Det är det här med skatt. Fiffig uppfinning.

Vad ska polisen med mer vrid till? En D5 vrider 400Nm. Det räcker och blir över.

Passande namn förresten! :)
av Herish, söndag 23 september 2007 kl 14:18
snaku
dnl: Har oxå lagt märke till det där med VW och merca bussar. Vart riktigt förvånad när jag stod i slussen och en rörmokarbil bränner förbi i högfart med blåljus och siren. Var förövrigt en merca buss. Och den hade både rör och steg och dekaler=S.

Aiwi: Jo de har de. Om de inte slutat med det på senare år. Har iaf sätt och rört vid en svensk spikmatta. Kan inte tänka mig att de slutat med det. Fan spikmattan drar de juh alltid fram när massa skolungar kmr=P Va så jag såg edn bla^^
av snaku, söndag 23 september 2007 kl 17:20
AiR
Stor kompetens bland kommentarerna som tidigare sagts... Tycker den nya V70 ser lite för snäll ut för polisiärt bruk men det är också min enda invändning.
av AiR, söndag 23 september 2007 kl 17:50
dnl
Det slår mig att ingen tråd om polisbilar är komplett utan att nån länkar till Sveriges i särklass coolaste polisbil någonsin, polisporschen. Så nu gör jag det.

(123 hästkrafter!)
av dnl, söndag 23 september 2007 kl 18:48
snaku
haha, den jo fett cool=D Tänk iaf polisen skulle få någe ryck å beställa ett gäng 911:or idag för att jaga fortkörare... Skulle vara kul! Miljövänstern skulle vråla av ilska:D Bara det gör det till ett mkt trevligt argument
av snaku, söndag 23 september 2007 kl 19:48
Press play on tape
Aiwi:
(rolig bild också)
av Press play on tape, söndag 23 september 2007 kl 21:33
nisse
Det viktigaste är ju att den rymmer många pizzakartonger och att de kan få plats med fikabrödet. Ser ju bara polisen då de köper pizza eller kakor. Minns inte sist jag såg en polis på stan i Malmö.

Iofs de dyker upp då det är fotboll, men aldrig annars!
av nisse, söndag 23 september 2007 kl 22:19
laboule
Håller med det som stod ovan. Skönt att det är folk som kan något som bestämmer i dessa frågor.
av laboule, söndag 23 september 2007 kl 22:45
blech
Lite väl fjolliga extraljus IMO.
av blech, måndag 24 september 2007 kl 07:16
Atariman
Är det inte rätt underligt att polisen ska behöva så stora bilar? Hur mkt utrustning har de egentligen med sig under färd? Vore säkerligen minst lika praktiskt, men betydligt mer ekonomiskt, om polisen körde någon form av VW Polo eller Skoda med dieselmotor.
av Atariman, måndag 24 september 2007 kl 18:23
fLuM
Eller en saab 9-3 =) som går på etanol, som axlar 10 gånger så fort som en stor v70.
av fLuM, måndag 24 september 2007 kl 19:53
Snigeln
Atariman: Jävligt mycket. De vet ju aldrig om de kommer att brottas med knarkare eller ge första hjälpen så de måste ha halva trunken full med prylar.
av Snigeln, tisdag 25 september 2007 kl 16:57
nolife
Allvarligt nu får ni uppdatera sidan med lite nyheter! Har redan läst lite om nya SLC som var intressant på en annan sida och det ända som händer här en meningslös disskusion om vad snuten kör för bilar? Who gives a crap! Kom igen nu grabbar uppdatear oss!!
av nolife, tisdag 25 september 2007 kl 19:41
AiR
Atariman: Polisens bilar är fullkomligt belamrade med prylar. Hade Volvo haft större bilar så hade man köpt dom istället.
av AiR, tisdag 25 september 2007 kl 20:50
Betäckare
Kul. Men allvarligt talat, när jag läst lite andra nyheter på Feber.se och kommer hit - då står det helt still! Är det här på allvar eller har ni bara Bilfeber som någon ursäkt för att kunna ragga banners?
Om ni behöver en ny nyhetsredaktör så är jag först i kön!
av Betäckare, tisdag 25 september 2007 kl 20:51
Press play on tape
Vi kan väl också diskutera vad buset kör för bilar?
av Press play on tape, tisdag 25 september 2007 kl 21:28
obb
Så trött jag är på den polisbilen.
av obb, tisdag 25 september 2007 kl 21:54
Trisen
jag med .. men ett litet tilläg från 70 talet :)
av Trisen, tisdag 25 september 2007 kl 22:05
Limani.se
Kom igen bilfeber... vakna till liv!!!!
av Limani.se, tisdag 25 september 2007 kl 22:54
Smack
HÄNDER DET INGET MED BILFEBER!?
av Smack, onsdag 26 september 2007 kl 01:08
jonasn
Andyreas: Jag menade att volvos har brist på förvaringsutrymmen av den anledningen (tex nedåtsluttande instrumentbräda så man inte kan lägga grejer där), inte att polisens bilar var medvetet byggda så. Coolt med custombygge, ska försöka få ta mig en rejält titt nån dag. :)
av jonasn, onsdag 26 september 2007 kl 01:23
President
Enl. en iofs opålitlig källa finns det civilpolier i annat än saabar, han snackade om en Escalade!
av President, fredag 28 september 2007 kl 17:33
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration