m

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Jag har stångats lite med Lamborghini Aventador

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Jag kommer så väl ihåg när en gammal kompis tyckte att det verkade jätteläskigt att köra andra bilar än sin egen. Sin egen var man ju van vid och bara tanken att behöva "lära" sig att koppla och växla i en annan bil var skrämmande. Jag har alltid tyckt att det varit kul att köra olika bilar, både mina egna och kompisars. Nu har jag genom jobbet fått möjlighet att testa en hel del vilket självklart alltid är roligt. Men det finns vissa bilar som jag hyser sjukt stor respekt för, och som jag nästan har varit lite rädd för att köra. Lamborghini Aventador är en utav dem. Jag får tankar i huvudet från förr i tiden då dessa extrema supersportbilar enbart kunde köras av vissa människor och inte var för alla. Tack vare Audis köp av Lamborghini är det inte så längre. Väldigt få har fortfarande möjligheten att kunna köpa just en Aventador, men vem som helst kan köra den. Även jag visade det sig, även om jag tills jag hoppade in i cockpiten var skitnervös.

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Foto: Bobby Green / Feber

Jag har tidigare bara suttit i en Aventador lite snabbt på en mässa men nu var det alltså dags att själv få trycka på den rätt roliga start-knappen och sedan få ratta maskinen. För det här är verkligen en maskin. Ett bevis på vad folket i Lamborghinis fabrik i Sant'Agata Bolognese verkligen kan och något av det absolut värsta man kan köpa för pengar. En bil som i det närmaste ser ut som något militären spottat ur sig med alla sina vinklar kors och tvärs. Som ett stealth-flygplan fast med fyra hjul och mugghållare.

Bara att stå och titta på den ur olika perspektiv skulle jag kunna ägna flera timmar åt. Den läckra lacken, Arancio Atlas, skiftar i het orange och ur vissa vinklar även lite guldgulaktigt. Men som vanligt är tiden knapp när det kommer till såna här tillfällen så man får agera kvickt och försöka att inte bara stå och saliva sönder lacken. Men den är ju så brutal, det går ju inte att inte stå och glo på den. Den låga takhöjden tillsammans med den feta bredden, 2.2 meter med backspeglarna, gör att den ser ut som en riktigt bitter giftpadda som man inte ens vill peta på med en pinne med risk för att reta upp den. De enorma bakdäcken som man kan beskåda hela bredden på, (335/30 ZR20), om man lägger sig platt på backen samt de fyra rektangulära avgaspiporna som knör med varandra i det enorma gapet till utblås där bak. Man ser att hela bilen är genomtänkt och jag stod där framför den och föreställde mig hur vinden smekte den medhårs. Precis som Lamborghinis övriga modeller som erbjuds nu är den rätt avhuggen och tvärt framtill med en ganska stor vindruta. Det gjorde i alla fall i mina ögon att både Gallardon och Murcièlagon såg ut att släpa runt på en ryggsäck där bak, och att det på de modellerna ser ut som att själva cockpiten är för långt fram. Samma känsla fick jag inte med Aventador, utan här kändes det som att allt smälte samman väl. Där framme i nosen finns som väntat ett litet förvaringsutrymme där man kan trycka ned en väska och kanske något mer.

Aventador har som sig bör Lambo-dörrar, eller saxdörrar som vissa säger, som går snett rakt upp och lite ut från bilen. Dörren var lite i vägen när man skulle i och ur men vad gör man inte för estetiken? Med dörrarna uppfällda ser bilen ännu mer vansinnig ut vilket givetvis bara är bra om man vill skrämmas på parkeringen. För att ta sig in bör man inte ha en höft i metall och det enklaste sättet är att sätta sig på stolens sida och sen vrida in benen som då måste vara lite ihopfällda. När benen väl är utfällda är det som att man har tagit på sig en spandex-dräkt ungefär. Man blir ett med bilen och kolfiber-monocoquen man stigit in i känns sjukt tajt. För att öppna dörren utifrån sticker man bara in handen i en skåra som sitter under ett veck på dörren och trycker på en avlång knapp. Till vänster på tröskeln sitter en regel som man drar i för att låsa upp dörren som man sedan öppnar genom att knuffa till den med axeln/armbågen. Väl på plats kramas man av stolar som till min förvåning inte var helt överdrivna och obekväma. Bilens yttre skvallrar ju om att det här är en bil som skulle kunna flyga om den hade vingar, då hade jag också nästan väntat mig att få gränsla en kvistig pallbock och bara få leva med det. Men här var det precis lagom med sidostöd, lagom med stoppning, lagom med sittdyna och faktiskt ett bekvämt säte jag parkerade ändan i, lite oväntat som sagt.

Nu var det så dags att dra igång den här historian. Snabb överblick över alla knappar och vred, den som kört Audi på senare år känner igen sig lätt då vissa grejer är hämtade direkt från dem, som MMI-systemet till exempel. Lamborghinis egna knappar ser ut som flygplansreglage och passar in i helheten tycker jag. Den snyggaste knappen på den feta och höga mittkonsolen är enligt mig start-knappen som göms under ett rött litet plastlock. Återigen, cockpit-känsla. Ovanför denna finns knapparna som bestämmer humöret och ställer in motorn, växellådan, diffen, styrningen och antispinnen på olika vis. "Strada" är vanligt cruisingläge, "Sport" ger tjuren ett par getingstick och till sist "Corsa" som bränner in ordet "Lambo" med cirka 1 000 stycken glödheta märkjärn på tjurens bak, samtidigt. "Proceed with caution" var de enda orden som kom upp i mitt huvud och jag lät bilen stå i "Strada" till en början. Ner med dörren, på med bältet, rätta till backspeglarna, tummen upp från co-drivern, foten på bromsen och ett ganska långt tryck på start-knappen. Ljudet från startmotorn låter ungefär som när bogpropellern på en Stena-färja byter håll och det nästan grinar bakom mig innan den helt nyutvecklade (sedan Countach) V12:an på 6.5 liter gallskriker till mig att den är igång. Det finns ingen vanlig spak för att hänga i växlarna utan här är det helt och hållet paddlarna bakom ratten som sköter jobbet. Du kickar i den första växeln, sen växlar den automatiskt, i alla fall i "Strada"-läget. Backen finns på en knapp längst ned på instrumentpanelen. Vilken växel som är i ser man givetvis bland mätarna framför sig och eftersom hela huset består av en skärm där allt visas digitalt har Lamborghini även valt att slänga in lite animationer bland all information. Vald växel visas i gult, när det är dags att växla blir samma siffra röd och så fortsätter det. Ser nästan ut som ett TV-spel och är faktiskt inte störande. Varvräknaren är det som syns mest och hastigheten visas i siffror inuti mätaren. Till en början innan jag sett allt det här live kändes det lite plottrigt men det gjorde det inte under körning.

Dags att greppa höger paddel, i med ettan och sakta men säkert rulla iväg. Direkt känner jag att bilen är stor och att den tar en herrans massa plats på vägen. Sikten är faktiskt inte helt värdelös även om döda-vinkeln verkligen är helt död. Sen är det ju alltid lite extra trevligt att se två stycken enorma luftintag i sidospeglarna när man är ute och kör, och en vinge på bakluckan som reser sig lite beroende på hur hårt man gasar. I lägre hastigheter, som är rekommenderat att man börjar med när man för första gången kör en Aventador, är bilen aningen ryckig och vill verkligen att jag ska lufta den. Jag får jobba ganska febrilt med att manuellt växla upp till tvåan då bilen i automatläget envisas med att ligga kvar på ettan. När det öppnar upp sig och allt eftersom hastigheten ökar hoppar den dock snällt upp till sjunde växeln så småningom. Redan här känner man en nigning vid varje växling och redan nu anar jag att "Corsa"-läget kommer ge mig alldeles för tidig sjukskrivning på grund av nackproblem.

I bilen sitter det en helt ny växellåda kallad "Lamborghini ISR (Independent Shifting Rod)". Den är alltså sjustegad men har inte dubbelkoppling som så många andra nya sportbilar har. Lådan ska kombinera snabba automatiska växlingar med manuella, och visst gör den det på ett alldeles ypperligt sätt, 50 millisekunder är nämligen ungefär lika snabbt som för bilarna i Formel 1. Lamborghini har alltså lyckats få en singelkopplingslåda att växla snabbare än en dubbelkopplingslåda, samtidigt som den väger betydligt mindre med sin totalvikt på 79 kilo (motorn väger 235 kilo). Genom lådan skickas sedan kraften till alla fyra hjulen via fyrhjulsdrift från Haldex, och att bilen krafsar på alla fyra känns vill jag lova när motorn nu kommit upp sig lite i temperatur och det är dags att känna lite på vad Aventadoren har att erbjuda. "Strada" känns passé och det är dags att testa "Sport". Direkt hoppar lådan ner från sjuans till fyrans växel utan att jag har rört gaspedalen och det är bara att hänga med. Ett stadigt tag om ratten och lite mera mos i högerfoten. Huvudet trycks bakåt och jag fipplar för att putta i nästa växel, och jag får ett ryck till svar men bara mera kraft som stadigt kastar bilen framåt. Kommer på mig själv flera gånger med att upprepa att det känns som att bilen går på räls och att den känns sjukt stabil. Garvet hinner bara lägga sig några millisekunder innan nästa växel är i och vrålet några centimeter bakom huvudet gör min dag ännu bättre än vad den redan är. Några kurvor senare är det bara att konstatera att den går minst lika bra rakt fram som när det börjar svänga, och att de där stolarna som nästan såg lite för tama ut innan verkligen gör sitt jobb och håller sidfläsket på plats. Men bilen och alla dess datorer gör det enkelt för mig. Det finns nämligen ett rattsystem som räknar ut vägen genom en kurva beroende på hur jag har gått in i den, och sedan hjälper mig att köra så bra som möjligt. Bilen har gått från att vara ett monster jag knappt vågat gå nära till att göra att jag som förare kände mig trygg och att det faktiskt kändes som om det var jag som bestämde över den, och inte tvärtom. En oväntad känsla som höll sig kvar hela tiden.

Ett kort stopp vid en busshållsplats får de enorma kylfläktarna att dra igång och jag tittade för en sekund upp mot himlen för att försöka lokalisera helikoptern som jag trodde hovrade ovanför. Nu är bilen varm på riktigt och eftersom att det här är ett rymdskepp med massa roliga knappar finns det ju fler saker vi inte har hunnit leka med än. Ni gissade rätt, "Corsa"-läget. Den mörka sidan man bara närmar sig när ens myggbett i pannan vuxit ut till horn och när man tröttnat på att vara en Svensson. Men det tog inte lång tid innan rädslan för just den här bilen kom tillbaka, för i det här läget gjorde bilen mig faktiskt rädd. Den brutala växlingsfasen har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag var förberedd på det värsta så kom det ändå oväntat och som en chock. Jag trodde vid det första tillfället att något gått snett och att hjulet exploderat eller något liknande, för kastet mitt huvud gjorde var värre än det som ett hängivet "Bullet for my valentine"-fan gör när bandet ropats in en tredje gång på en utsåld konsert och musiken drar igång igen. Jag blev helt ställd och var tvungen att dra av lite på gasen för att samla mig för att sedan brista ut i gapskratt. Helt makalöst! "Corsa" passar sådär halvbra in på svenska vägar så efter den här upplevelsen valde jag att lugna mig lite och flippa över till "Sport" igen och sedan faktiskt tillbaks till "Strada" igen. Och det är verkligen här man märker hur många olika karaktärer den här bilen har, och att det verkligen är en ulv i fårakläder. I "Strada"-läget och med lätt gasfot i vanlig landsvägsfart är det här en oerhört snäll och lättkörd bil som känns som vilken annan personbil som helst. Och ja det går att köra den i stan även om det kanske kan vara lite jobbigt ibland, sen är det bara att flippa till knappen som höjer nosen med 40 millimeter och ha rätt hastighet så fungerar den även på grusvägar, jag vet för jag har testat.

Jag älskar som ni säkert redan vet motorljud och därför vill jag ju självklart, om jag kan, även bjuda andra på det. Jag är med andra ord en ganska generös person. Båda paddlarna mot ratten frikopplar växellådan och man kan bjuda förbipasserande på ett bestämt och direkt skall från kärnkraftverket. Något som jag gjorde ett flertal gånger och jag tror, och hoppas, att det uppskattades lika mycket varje gång. Den här bilen är ju inte direkt vad man kan kalla för diskret så självklart drog den blickar till sig var man än svängde omkring, barn pekade, vuxna stirrade och ungdomar hoppade. Då är det ju inte mer än rätt att bjuda till lite på vad man kan känner jag. Dock blev jag aningens besviken på just motorljudet under färd. På högsta växeln i vanlig hastighet låter det nästan ingenting, vilket givetvis gör färden behagligare och att lyssna på motorljud om man brummar flera hundra mil kan även jag förstå att det kan bli enerverande. Men det var när jag under den här lugna färden tryckte på lite extra som jag saknade det där avgrundsvrålet som bara en V12:a kan bjuda på. Det var först när man började komma upp i varv, och då inte helt oundvikligt, alldeles för höga hastigheter, som motorn började vråla på. Vid lägre hastigheter med lite gas lät insugsljudet med nedvevat fönster nästan som en turbomotor, något jag inte skulle vilja säga till motorbyggarna hos Lamborghini. I efterhand har jag läst mig till att ägare till Aventador faktiskt har anmärkt på just det här, och fixat så att avgasventilerna alltid står i öppet läge, alternativt monterat ett annat avgassystem. Man vill ju att en sån här motor ska kunna låta mycket, om man ber den att göra det. Kupén verkar vara rätt så välisolerad för när jag efter provturen stod bakom bilen när den startades lät det hästlängder mer än när jag själv satt inuti den.

Lyfter man på bakluckan som består av en ram smyckad med massa glasrutor får man sig en närmare titt på motorn. Ett konstverk i sig med ett enormt krysstag tvärs över som stadgar upp. Företagsnamnet är skrivet snyggt på motorkåporna och allt är prydligt och knappast gjort i en handvändning. Förutom Lamborghini skymtar man även ett annat bekant företagsnamn, nämligen Öhlins. Att de fått till att deras logotyper syns såpass tydligt i vad som nog räknas som ett av världens heligaste motorrum är inget annat än imponerande. Fjädringssystemet är helt nytt och något som man hämtat från Formel 1-världen. Det är framtaget för att bilen ska bete sig så bra som möjligt och för att svara så snabbt som det bara går på sin förares önskningar. Vackert utfört och på tok för avancerat för att jag ska första mer än bara de grundläggande principerna. Och som testförare på dåliga svenska vägar kan jag inte mer än att säga att de gjorde sitt jobb.

Ett par hektiska timmar fick jag med tjuren. En best som jag aldrig kunnat drömma om att jag skulle möta, eller för den delen faktiskt komma rätt så bra överens med. Jag fiskörde dock enbart mot vad bilen kan prestera så därför blir det svårt att avgöra om vi fortfarande varit vänner efter några vändor i "Corsa"-läget. Men jag vet i alla fall att det jag fick av bilen under vårt korta möte kommer jag bära med mig hela livet, och det var en upplevelse där till och med jag som förare chockades av vad som hände trots att det var jag som tryckte på gaspedalen. Att jag hade kontroll fast ändå inte kan man säga. En positiv överraskning som gav mig det där härliga pirret i kroppen när adrenalinet började rusa och som återigen fick mig att inse att såna här monster hör hemma på banor och flygfält där de får löpa fritt. Eller? För jag tänkte på det senare på kvällen när upplevelsen hade lagt sig lite, vad har man en sån här bil till egentligen? Det är inte för att enbart åka och köpa glass med, det är den nästan för "jobbig" för. Det är inte en bil man åker på långresa med, för det går knappt att få med sig någon packning. Det är heller inte bilen man pendlar till jobbet med, för man skulle aldrig orka sitta i en längre bilkö med den överpigga växellådan. Sen funderade jag en stund till och då slog det mig, det är ju en bil man köper för att man kan och för att man vill. Då spelar allt det där andra ingen roll. Jag fick några timmar med den här och jag blev som ett barn på nytt, helt uppstudsad och rosenröd om kinderna. Och det är ju det som betyder något, känslan i kroppen. Och det är den jag kommer att plocka fram när jag vill tänka tillbaks på roliga stunder i mitt liv, och i mitt fall råkar det handla om när jag fick tillfälle att provköra lite olika roliga bilar. Kanske låter knasigt för vissa men i slutändan handlar det ju bara om vad man själv tycker och värdesätter. Så tack Aventador för att du gjorde ett såpass stort intryck på mig på såpass kort tid, du klår alla människor jag hittills har träffat på den fronten och du är en maskin. En helt vansinnig maskin.

Fakta Lamborghini Aventador:

Motor: V12, 6.5 liter, 700 hästkrafter, 690 Newtonmeter.
Växellåda: ISR - sjustegad med singelkoppling.
Drivlina: Fyrhjulsdrift från svenska Haldex.
Prestanda: 0-100 km/h på 2.9 sekunder, toppfart 350 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska i dimensionerna 400 x 38 millimeter fram med sexkolvsok - 380 x 38 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: Pirelli P Zero 335/30 ZR 20 bak- 255/35 ZR19 fram.
Mått: Hjulbas 2.7 meter, längd 4.78 meter, bredd 2.03 meter (2.26 med speglar), höjd 1.13 meter, vikt 1 575 kilo, 2.25 kilo per hästkraft, viktfördelning 43 % fram - 57 % bak, bensintank 90 liter, förbrukning 1.72 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 396 gram per kilometer.
Kolfiber-monocoque med fram- och bakram i aluminium.
Motorhuv, vinge och sidoluftintag i kolfiber.
Bagagerumshuv, framskärmar och dörrar i aluminium.
Bakre kofångare och sidokjolar i kompositmaterial.
Pris: 3.3 miljoner kronor.

Läs mer
75.2°
0

Hur tjurig är tjuren egentligen?

Jag har stångats lite med Lamborghini Aventador

Kolla in kvällens Apple-presentation här
Då vi kanske kan få se nya iPads, iMac, AirTags, AirPods och annat

Senare ikväll kommer Apple att köra sin vårpresentation "Spring Loaded" och vill du kolla in det live så går det fint att göra det via YouTube här ovanför. Vad Apple ska visa upp på eventet finns det än så länge inga bekräftade uppgifter om. Det har dock spekulerats om att det bland annat kan handla om en ny iPad Pro såväl som en ny iPad Mini, en ny iMac, tredje generationens AirPods och Apples spårbrickor AirTags. Givet namnet och logotypen för "Spring Loaded" så utgår i alla fall jag själv från att det kommer att visas upp något med ordentlig "fjädring". Apple Spring Loaded drar igång klockan 19:00 svensk tid. Vi kommer givetvis att presentera nyheterna därifrån här på Feber senare under kvällen. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när Ingenuity flyger på Mars
Imponerande grejer

Under gårdagen släppte NASA ett klipp där man får se hur det såg ut när deras helikopter Ingenuity gjorde sin första testflygning på Mas. På ytan så kanske det inte ser så imponerande ut då det mer eller mindre bara är en liten minihelikopter som svävar tre meter över ytan i någon minut men när man då inser att detta sker på Mars är det ju galet tufft. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Inspelningarna av The Flash har nu dragit igång
Efter en och annan försening

DCEU-filmen The Flash har varit på ingång sedan urminnes tider. 2015 blev Ezra Miller anlitad att spela Flash i Justice League samt en fristående Flash-film och då var planen att släppa filmen 2018, men på grund av att flera regissörer hoppat av projektet sköts premiären upp. 2019 spikades det att It-regissören Andy Muschietti tagit över regi-ansvaret och sedan dess verkar arbetet med filmen gått sakta men säkert framåt. Nu har regissören meddelat att inspelningarna av filmen har äntligen dragit igång, vilket betyder att vi förhoppningsvis kommer få se filmen nästa sommar om allt går som planerat. Specifikt vad filmen kommer handla om är okänt, men berättelsen kommer vara en variant av Flashpoint-berättelsen som kommer dra igång en ny version av DC:s filmuniversum. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Portal 2-mod ger dig en extra portal
Tidsportal

Några entusiaster har nu släppt sin ambitiösa mod, Portal Reloaded, för Portal 2. Modden ger dig ett gäng nya klurigheter men också en ny grön portal. Denna portal ger dig möjligheten att resa genom tiden vilket ökar klurigheterna exponentiellt. Utöver det har det också rösterskådespelande samt ett eget soundtrack. En trailer för Portal Reloaded kan beskådas ovan och vill du prova det så hittar du det borta på Steam via länken nedan. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Parler välkommen tillbaka till App Store
Ska ha skärpt till sin moderering av inlägg

Den kontroversiella sociala medie-appen Parler, som efter attacken mot Kapitolium i början av året kickades ut från både App Store, Google Play och Amazons lagringstjänst AWS, ska nu åter vara välkommen tillbaka till Apples App Store rapporterar CNN. Anledningen till att Parler inte längre är portad från App Store uppges vara att de ska ha ändrat sina rutiner för modereringen av inlägg på tjänsten, något som förhoppningsvis innebär att inlägg som uppmanar till hat, våld och andra otrevligheter inte blir kvar på tjänsten särskilt länge. Parler uppgav i ett meddelande att man kommer att återlansera sin app till iOS på App Store 26 april. Appen finns i dagsläget inte tillgänglig på Google Play men går att ladda ner via Parlers webbplats och installera manuellt till Android för de som känner för det. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Psychonauts 2 kommer släppas i år
Utvecklarna lovar

2015 meddelade Double Fine officiellt att Psychonauts 2 var på ingång och planen var att släppa spelet 2018. Det hela gick inte som planerat och man sköt upp releasen till året efter. Och sedan igen. Och igen. Nu verkar det vara slutmaskat hos Double Fine då utvecklarna meddelat att spelet finns, är spelbart och kommer släppas i år. Specifikt när spelet kommer släppas är okänt, men förhoppningsvis kommer mer releaseinfo vid senare tillfälle. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Facebook visar upp sin Clubhouse-klon Rooms
Och lite andra ljudfunktioner

Igår presenterade Facebook lite nya funktioner och bland dessa fanns den funktion som verkar vara tänkt att konkurrera med den hajpade tjatter-tjänsten Clubhouse. Med Facebooks sociala ljud-tjänst "Rooms" kommer det att bli möjligt för användare att skapa och delta i olika rum där diskussionen pågår via tal. Den som skapat rummen kommer att få möjlighet att få betalt för tillgång till dessa och lyssnare ska även kunna bidra ekonomiskt genom att ge "dricks" till den som talar i rummet. Med en annan ny funktion kommer Facebook-användare att få möjlighet att spela in små ljudsnuttar, något Facebook kallar för "Soundbites", som sedan kan delas på Facebook. En tredje ny ljudfunktion som Facebook presenterade igår är att användare framöver ska kunna lyssna på olika podcasts direkt på Facebook. Huruvida denna funktion är kopplad till det Spotify-samarbete som kallas för Project Boombox, som vi skrev om tidigare idag, eller om det handlar om en fristående funktion är för tillfället oklart. Exakt när Facebook planerar att lansera sina nya ljudfunktioner är än så länge inte helt spikat men Facebook Rooms ska hur som helst dyka upp någon gång under sommaren. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epos H3 visar att basic kan vara riktigt bra
Vi har testat Epos nya allround headset

Sennheiser-avstickarna Epos har visat upp ett nytt headset vid namn H3 och den här gången handlar det om ett headset med relativt grundläggande funktioner till ett billigare pris. I Epos-mått mätt, alltså. Headsetet är ett kabelförsett allround-headset och Epos har behållit en del av designen från företagets tidigare headset i GSP-serien, men har använt en stabil båge klädd i fejkläder. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Apex på väg till mobiler
Inte helt oväntat kanske

Battle royale-spelet Apex Legends kommer att släppas till telefoner senare i år. Redan nu under våren kommer ett betatest rullas ut i Indien och Filippinerna för folk som kör Android där. Mobilversionen kommer enkelt nog heta Apex Legends Mobile och Respawn lovar att spelet är tokanpassat för mobiltelefoner med pekskärmskontroller i fokus. Precis som vanliga Apex Legends kommer även Apex Legends Mobile vara gratis att spela men de två olika versionerna kommer inte kunna spela mot/med varandra. Tumnagel
36.4°
+
Frode Wikesjö
0

Lyssna på Spotify-musik på Facebook med Project Boombox
Facebook och Spotify inleder nytt samarbete

Facebooks vd Mark Zuckerberg snackade igår om lite nya funktioner som är på ingång till tjänsten, funktioner vilka primärt fokuserar på ljud. Bland dessa fanns bland annat ett fördjupat samarbete med Spotify som för tillfället går under namnet "Project Boombox". Med "Project Boombox" är det tänkt att Facebook-användare ska kunna ta del av både musik och podcast från Spotify direkt i Facebooks app. Det innebär att om någon delar en låt, podcast eller låtlista från Spotify på Facebook så ska andra användare kunna lyssna på detta direkt via Facebooks egen musikspelare utan att behöva hoppa över till Spotifys app eller webbtjänst. Facebook och Spotify har sedan tidigare samarbetat genom att musik från Spotify gått att integrera i inlägg på både Facebook Stories såväl som Instagram Stories. Project Boombox ska redan ha testats på en del marknader och förväntas börja rulla ut till Facebook-användare om en vecka skriver TechCrunch. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda visar prototyp av elektrisk SUV
SUV e:prototype

Hondas lilla sötnos Honda e var helt enkelt magisk som koncept men bara riktigt bra i produktionsform. Jag är fortfarande lite, lite arg på att den tappade så mycket, trots att slutresultatet blev riktigt fint. Nu har man visat upp ett nytt koncept och den här gången är det ett säkrare kort, nämligen en SUV. Namnet är helt enkelt Honda SUV e:prototype. Honda säger att man kommer att lansera tio olika elbilar de närmsta fem åren i Kina och den här rackaren ska bli den första och komma 2022. Så mycket mer än så vet vi inte just nu. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Spela Horizon Zero Dawn Complete Edition
Gratis på PSN just nu

I dag släppte Sony det trevligt spelet Horizon Zero Dawn Complete Edition för Play at Home-initiativet vilket innebär att vem som helst med ett PSN-konto kan plocka hem det helt gratis. Inte så mycket mer att säga om det utan att det är ett spel man borde plocka på sig och att man bör göra det innan den 14 maj annars börjar det kosta pengar igen. Du bör hitta Horizon Zero Dawn Complete Edition via länken nedan. Tumnagel
42.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny VW Polo får premiär 22 april
Men den kommer inte hit till Sverige

Polo är en gammal trotjänare som lanserades 1975 och som har tillverkats i över 18 miljoner exemplar. Sjätte generationen lanserades 2017 och nu är det dags för en uppdatering av modellen. Eftersom det inte var toklänge sedan som den senaste generationen kom är det nog inte några gigantiska uppdateringar som är på gång, men man vet aldrig. Polo slutade säljas för ett tag sedan i Sverige och Volkswagen Sverige har bekräftat till oss att den nya och uppdaterade varianten inte heller kommer att säljas här. Om du ändå är nyfiken kommer den nya versionen på torsdag. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Sony kommer fortsätta sälja PS3- och PSVita-spel
Pudlar lite

Förra månaden bestämde Sony att de skulle stänga butikerna för sina äldre Playstation-konsoler. Det innebar att man som användare inte längre skulle kunna köpa nya spel till PlayStation 3, PSP och Playstation Vita efter sommaren. Men som så ofta när man tar bort saker från folk, även om de aldrig skulle få för sig att använda det, började de klaga. Tydligen klagade de så pass mycket att Sony nu bestämt sig för att de inte längre kommer stänga ner dessa butiker. Nu var det i och för sig sanning med viss modifikation då butiken för PSP fortfarande kommer stängas ner den 2 juli men butikerna för PlayStation 3 och PlayStation Vita förblir öppna. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Doors är en streamingplattform för konserter
Drar igång på onsdag med Ellen Krauss-konsert

I veckan drar den svenska konserttjänsten Doors igång och där kommer intresserade att kunna ta del av livekonserter från lite olika artister. Användare köper biljett till de konserter på Doors som de är intresserade av att se och dessa går sedan att streama live till mobil, tablets eller dator. På onsdags (21/4) går det att kolla in en konsert med Ellen Krauss medan Albin Lee Meldau lirar på torsdag (22/4) och Esther på fredag (23/4). Biljetterna kostar runt 130 kronor per konsert. Tanken bakom tjänsten är även att vilka artister som helst ska kunna skapa ett evenemang som de kan sända via Doors och sedan fördelas intäkterna för evenemanget mellan artisten och Doors. Tjänsten verkar inte helt olik tjänsten Stagedip, som startades av Timbuktu förra året, som vi skrivit om tidigare. Förra veckan skrev vi även om den kommande konserttjänsten Staccs. Till skillnad från Doors och Stagedip planerar de inte att sända några konserter live utan istället ska Staccs streama konserter från artisters tidigare liveframträdande till en fast månadskostnad. När Staccs lanseras finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi släpper längre version av A7
Anpassad för Kina

Den kinesiska marknaden gillar långa bilar, inte bara av de riktigt lyxiga bilarna utan även av de mer normala. Därför har Audi presenterat A7L som enligt Audi ska vara lika delar sportig A7 och elegant limousine. Bilen kommer med adaptiv luftfjädring, bakhjulsstyrning och så klart fyrhjulsdrift. Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0

En titt på Super Mario 64 Plus
Förbättrar inofficiell version av klassiskt spel

Super Mario 64 Plus är en mod för den inofficiella Windows-porten av klassiska Super Mario 64. Inte helt oväntat är detta ju inget som Nintendo själva pumpat ut utan kommer från ett gäng entusiaster. Förutom att spelet snurrar på en Windows-dator så har man också lagt till en del förbättringar. Bland annat körs det med stadiga 60FPS, diverse buggar är fixade och man har möjligheten att fortsätta ränna runt på banan efter man fått en stjärna. Super Mario 64 Plus har också flertalet alternativ så som kontroll- och kamerainställningar. Själva modifikationen samt instruktioner hur du går tillväga att spela det kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har läst mer under pandemin
Ny undersökning visar att var fjärde svensk ökat sitt bokläsande

Enligt en ny undersökning så har svenskarnas bokläsande ökat undet pandemin, något som kanske inte är helt konstigt då det har varit svårt att pyssla med en hel del andra aktiviteter som vi kanske annars hade gjort. Det är Novus som har genomfört undersökningen på uppdrag av Sveriges Radios Kulturnytt och enligt den så har 27 procent läst fler böcker det senaste året än vad de gjorde innan pandemin. Kulturnytts agendaredaktör Ira Mallik säger i ett pressmeddelande: "Statistik handlar ofta om försäljningssiffror, men den här undersökningen visar att läsandet har ökat väldigt mycket under pandemin. 19 procent av de tillfrågade har läst en till två böcker mer i månaden under det här året. De intervjuer vi gjort som uppföljning visar att läsandet varit viktigt både som sällskap och tidsfördriv." Ni hittar resultatet av undersökningen i tabellen under "Läs mer" och vi ställer givetvis samma fråga till er i vår enkät som hittas nedan. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
100kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
127kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
93kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
88kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
17kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
104kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
213kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson