m

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Jag har stångats lite med Lamborghini Aventador

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Foto: Bobby Green / Feber
Bil / Tester

Jag kommer så väl ihåg när en gammal kompis tyckte att det verkade jätteläskigt att köra andra bilar än sin egen. Sin egen var man ju van vid och bara tanken att behöva "lära" sig att koppla och växla i en annan bil var skrämmande. Jag har alltid tyckt att det varit kul att köra olika bilar, både mina egna och kompisars. Nu har jag genom jobbet fått möjlighet att testa en hel del vilket självklart alltid är roligt. Men det finns vissa bilar som jag hyser sjukt stor respekt för, och som jag nästan har varit lite rädd för att köra. Lamborghini Aventador är en utav dem. Jag får tankar i huvudet från förr i tiden då dessa extrema supersportbilar enbart kunde köras av vissa människor och inte var för alla. Tack vare Audis köp av Lamborghini är det inte så längre. Väldigt få har fortfarande möjligheten att kunna köpa just en Aventador, men vem som helst kan köra den. Även jag visade det sig, även om jag tills jag hoppade in i cockpiten var skitnervös.

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Foto: Bobby Green / Feber

Jag har tidigare bara suttit i en Aventador lite snabbt på en mässa men nu var det alltså dags att själv få trycka på den rätt roliga start-knappen och sedan få ratta maskinen. För det här är verkligen en maskin. Ett bevis på vad folket i Lamborghinis fabrik i Sant'Agata Bolognese verkligen kan och något av det absolut värsta man kan köpa för pengar. En bil som i det närmaste ser ut som något militären spottat ur sig med alla sina vinklar kors och tvärs. Som ett stealth-flygplan fast med fyra hjul och mugghållare.

Bara att stå och titta på den ur olika perspektiv skulle jag kunna ägna flera timmar åt. Den läckra lacken, Arancio Atlas, skiftar i het orange och ur vissa vinklar även lite guldgulaktigt. Men som vanligt är tiden knapp när det kommer till såna här tillfällen så man får agera kvickt och försöka att inte bara stå och saliva sönder lacken. Men den är ju så brutal, det går ju inte att inte stå och glo på den. Den låga takhöjden tillsammans med den feta bredden, 2.2 meter med backspeglarna, gör att den ser ut som en riktigt bitter giftpadda som man inte ens vill peta på med en pinne med risk för att reta upp den. De enorma bakdäcken som man kan beskåda hela bredden på, (335/30 ZR20), om man lägger sig platt på backen samt de fyra rektangulära avgaspiporna som knör med varandra i det enorma gapet till utblås där bak. Man ser att hela bilen är genomtänkt och jag stod där framför den och föreställde mig hur vinden smekte den medhårs. Precis som Lamborghinis övriga modeller som erbjuds nu är den rätt avhuggen och tvärt framtill med en ganska stor vindruta. Det gjorde i alla fall i mina ögon att både Gallardon och Murcièlagon såg ut att släpa runt på en ryggsäck där bak, och att det på de modellerna ser ut som att själva cockpiten är för långt fram. Samma känsla fick jag inte med Aventador, utan här kändes det som att allt smälte samman väl. Där framme i nosen finns som väntat ett litet förvaringsutrymme där man kan trycka ned en väska och kanske något mer.

Aventador har som sig bör Lambo-dörrar, eller saxdörrar som vissa säger, som går snett rakt upp och lite ut från bilen. Dörren var lite i vägen när man skulle i och ur men vad gör man inte för estetiken? Med dörrarna uppfällda ser bilen ännu mer vansinnig ut vilket givetvis bara är bra om man vill skrämmas på parkeringen. För att ta sig in bör man inte ha en höft i metall och det enklaste sättet är att sätta sig på stolens sida och sen vrida in benen som då måste vara lite ihopfällda. När benen väl är utfällda är det som att man har tagit på sig en spandex-dräkt ungefär. Man blir ett med bilen och kolfiber-monocoquen man stigit in i känns sjukt tajt. För att öppna dörren utifrån sticker man bara in handen i en skåra som sitter under ett veck på dörren och trycker på en avlång knapp. Till vänster på tröskeln sitter en regel som man drar i för att låsa upp dörren som man sedan öppnar genom att knuffa till den med axeln/armbågen. Väl på plats kramas man av stolar som till min förvåning inte var helt överdrivna och obekväma. Bilens yttre skvallrar ju om att det här är en bil som skulle kunna flyga om den hade vingar, då hade jag också nästan väntat mig att få gränsla en kvistig pallbock och bara få leva med det. Men här var det precis lagom med sidostöd, lagom med stoppning, lagom med sittdyna och faktiskt ett bekvämt säte jag parkerade ändan i, lite oväntat som sagt.

Nu var det så dags att dra igång den här historian. Snabb överblick över alla knappar och vred, den som kört Audi på senare år känner igen sig lätt då vissa grejer är hämtade direkt från dem, som MMI-systemet till exempel. Lamborghinis egna knappar ser ut som flygplansreglage och passar in i helheten tycker jag. Den snyggaste knappen på den feta och höga mittkonsolen är enligt mig start-knappen som göms under ett rött litet plastlock. Återigen, cockpit-känsla. Ovanför denna finns knapparna som bestämmer humöret och ställer in motorn, växellådan, diffen, styrningen och antispinnen på olika vis. "Strada" är vanligt cruisingläge, "Sport" ger tjuren ett par getingstick och till sist "Corsa" som bränner in ordet "Lambo" med cirka 1 000 stycken glödheta märkjärn på tjurens bak, samtidigt. "Proceed with caution" var de enda orden som kom upp i mitt huvud och jag lät bilen stå i "Strada" till en början. Ner med dörren, på med bältet, rätta till backspeglarna, tummen upp från co-drivern, foten på bromsen och ett ganska långt tryck på start-knappen. Ljudet från startmotorn låter ungefär som när bogpropellern på en Stena-färja byter håll och det nästan grinar bakom mig innan den helt nyutvecklade (sedan Countach) V12:an på 6.5 liter gallskriker till mig att den är igång. Det finns ingen vanlig spak för att hänga i växlarna utan här är det helt och hållet paddlarna bakom ratten som sköter jobbet. Du kickar i den första växeln, sen växlar den automatiskt, i alla fall i "Strada"-läget. Backen finns på en knapp längst ned på instrumentpanelen. Vilken växel som är i ser man givetvis bland mätarna framför sig och eftersom hela huset består av en skärm där allt visas digitalt har Lamborghini även valt att slänga in lite animationer bland all information. Vald växel visas i gult, när det är dags att växla blir samma siffra röd och så fortsätter det. Ser nästan ut som ett TV-spel och är faktiskt inte störande. Varvräknaren är det som syns mest och hastigheten visas i siffror inuti mätaren. Till en början innan jag sett allt det här live kändes det lite plottrigt men det gjorde det inte under körning.

Dags att greppa höger paddel, i med ettan och sakta men säkert rulla iväg. Direkt känner jag att bilen är stor och att den tar en herrans massa plats på vägen. Sikten är faktiskt inte helt värdelös även om döda-vinkeln verkligen är helt död. Sen är det ju alltid lite extra trevligt att se två stycken enorma luftintag i sidospeglarna när man är ute och kör, och en vinge på bakluckan som reser sig lite beroende på hur hårt man gasar. I lägre hastigheter, som är rekommenderat att man börjar med när man för första gången kör en Aventador, är bilen aningen ryckig och vill verkligen att jag ska lufta den. Jag får jobba ganska febrilt med att manuellt växla upp till tvåan då bilen i automatläget envisas med att ligga kvar på ettan. När det öppnar upp sig och allt eftersom hastigheten ökar hoppar den dock snällt upp till sjunde växeln så småningom. Redan här känner man en nigning vid varje växling och redan nu anar jag att "Corsa"-läget kommer ge mig alldeles för tidig sjukskrivning på grund av nackproblem.

I bilen sitter det en helt ny växellåda kallad "Lamborghini ISR (Independent Shifting Rod)". Den är alltså sjustegad men har inte dubbelkoppling som så många andra nya sportbilar har. Lådan ska kombinera snabba automatiska växlingar med manuella, och visst gör den det på ett alldeles ypperligt sätt, 50 millisekunder är nämligen ungefär lika snabbt som för bilarna i Formel 1. Lamborghini har alltså lyckats få en singelkopplingslåda att växla snabbare än en dubbelkopplingslåda, samtidigt som den väger betydligt mindre med sin totalvikt på 79 kilo (motorn väger 235 kilo). Genom lådan skickas sedan kraften till alla fyra hjulen via fyrhjulsdrift från Haldex, och att bilen krafsar på alla fyra känns vill jag lova när motorn nu kommit upp sig lite i temperatur och det är dags att känna lite på vad Aventadoren har att erbjuda. "Strada" känns passé och det är dags att testa "Sport". Direkt hoppar lådan ner från sjuans till fyrans växel utan att jag har rört gaspedalen och det är bara att hänga med. Ett stadigt tag om ratten och lite mera mos i högerfoten. Huvudet trycks bakåt och jag fipplar för att putta i nästa växel, och jag får ett ryck till svar men bara mera kraft som stadigt kastar bilen framåt. Kommer på mig själv flera gånger med att upprepa att det känns som att bilen går på räls och att den känns sjukt stabil. Garvet hinner bara lägga sig några millisekunder innan nästa växel är i och vrålet några centimeter bakom huvudet gör min dag ännu bättre än vad den redan är. Några kurvor senare är det bara att konstatera att den går minst lika bra rakt fram som när det börjar svänga, och att de där stolarna som nästan såg lite för tama ut innan verkligen gör sitt jobb och håller sidfläsket på plats. Men bilen och alla dess datorer gör det enkelt för mig. Det finns nämligen ett rattsystem som räknar ut vägen genom en kurva beroende på hur jag har gått in i den, och sedan hjälper mig att köra så bra som möjligt. Bilen har gått från att vara ett monster jag knappt vågat gå nära till att göra att jag som förare kände mig trygg och att det faktiskt kändes som om det var jag som bestämde över den, och inte tvärtom. En oväntad känsla som höll sig kvar hela tiden.

Ett kort stopp vid en busshållsplats får de enorma kylfläktarna att dra igång och jag tittade för en sekund upp mot himlen för att försöka lokalisera helikoptern som jag trodde hovrade ovanför. Nu är bilen varm på riktigt och eftersom att det här är ett rymdskepp med massa roliga knappar finns det ju fler saker vi inte har hunnit leka med än. Ni gissade rätt, "Corsa"-läget. Den mörka sidan man bara närmar sig när ens myggbett i pannan vuxit ut till horn och när man tröttnat på att vara en Svensson. Men det tog inte lång tid innan rädslan för just den här bilen kom tillbaka, för i det här läget gjorde bilen mig faktiskt rädd. Den brutala växlingsfasen har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag var förberedd på det värsta så kom det ändå oväntat och som en chock. Jag trodde vid det första tillfället att något gått snett och att hjulet exploderat eller något liknande, för kastet mitt huvud gjorde var värre än det som ett hängivet "Bullet for my valentine"-fan gör när bandet ropats in en tredje gång på en utsåld konsert och musiken drar igång igen. Jag blev helt ställd och var tvungen att dra av lite på gasen för att samla mig för att sedan brista ut i gapskratt. Helt makalöst! "Corsa" passar sådär halvbra in på svenska vägar så efter den här upplevelsen valde jag att lugna mig lite och flippa över till "Sport" igen och sedan faktiskt tillbaks till "Strada" igen. Och det är verkligen här man märker hur många olika karaktärer den här bilen har, och att det verkligen är en ulv i fårakläder. I "Strada"-läget och med lätt gasfot i vanlig landsvägsfart är det här en oerhört snäll och lättkörd bil som känns som vilken annan personbil som helst. Och ja det går att köra den i stan även om det kanske kan vara lite jobbigt ibland, sen är det bara att flippa till knappen som höjer nosen med 40 millimeter och ha rätt hastighet så fungerar den även på grusvägar, jag vet för jag har testat.

Jag älskar som ni säkert redan vet motorljud och därför vill jag ju självklart, om jag kan, även bjuda andra på det. Jag är med andra ord en ganska generös person. Båda paddlarna mot ratten frikopplar växellådan och man kan bjuda förbipasserande på ett bestämt och direkt skall från kärnkraftverket. Något som jag gjorde ett flertal gånger och jag tror, och hoppas, att det uppskattades lika mycket varje gång. Den här bilen är ju inte direkt vad man kan kalla för diskret så självklart drog den blickar till sig var man än svängde omkring, barn pekade, vuxna stirrade och ungdomar hoppade. Då är det ju inte mer än rätt att bjuda till lite på vad man kan känner jag. Dock blev jag aningens besviken på just motorljudet under färd. På högsta växeln i vanlig hastighet låter det nästan ingenting, vilket givetvis gör färden behagligare och att lyssna på motorljud om man brummar flera hundra mil kan även jag förstå att det kan bli enerverande. Men det var när jag under den här lugna färden tryckte på lite extra som jag saknade det där avgrundsvrålet som bara en V12:a kan bjuda på. Det var först när man började komma upp i varv, och då inte helt oundvikligt, alldeles för höga hastigheter, som motorn började vråla på. Vid lägre hastigheter med lite gas lät insugsljudet med nedvevat fönster nästan som en turbomotor, något jag inte skulle vilja säga till motorbyggarna hos Lamborghini. I efterhand har jag läst mig till att ägare till Aventador faktiskt har anmärkt på just det här, och fixat så att avgasventilerna alltid står i öppet läge, alternativt monterat ett annat avgassystem. Man vill ju att en sån här motor ska kunna låta mycket, om man ber den att göra det. Kupén verkar vara rätt så välisolerad för när jag efter provturen stod bakom bilen när den startades lät det hästlängder mer än när jag själv satt inuti den.

Lyfter man på bakluckan som består av en ram smyckad med massa glasrutor får man sig en närmare titt på motorn. Ett konstverk i sig med ett enormt krysstag tvärs över som stadgar upp. Företagsnamnet är skrivet snyggt på motorkåporna och allt är prydligt och knappast gjort i en handvändning. Förutom Lamborghini skymtar man även ett annat bekant företagsnamn, nämligen Öhlins. Att de fått till att deras logotyper syns såpass tydligt i vad som nog räknas som ett av världens heligaste motorrum är inget annat än imponerande. Fjädringssystemet är helt nytt och något som man hämtat från Formel 1-världen. Det är framtaget för att bilen ska bete sig så bra som möjligt och för att svara så snabbt som det bara går på sin förares önskningar. Vackert utfört och på tok för avancerat för att jag ska första mer än bara de grundläggande principerna. Och som testförare på dåliga svenska vägar kan jag inte mer än att säga att de gjorde sitt jobb.

Ett par hektiska timmar fick jag med tjuren. En best som jag aldrig kunnat drömma om att jag skulle möta, eller för den delen faktiskt komma rätt så bra överens med. Jag fiskörde dock enbart mot vad bilen kan prestera så därför blir det svårt att avgöra om vi fortfarande varit vänner efter några vändor i "Corsa"-läget. Men jag vet i alla fall att det jag fick av bilen under vårt korta möte kommer jag bära med mig hela livet, och det var en upplevelse där till och med jag som förare chockades av vad som hände trots att det var jag som tryckte på gaspedalen. Att jag hade kontroll fast ändå inte kan man säga. En positiv överraskning som gav mig det där härliga pirret i kroppen när adrenalinet började rusa och som återigen fick mig att inse att såna här monster hör hemma på banor och flygfält där de får löpa fritt. Eller? För jag tänkte på det senare på kvällen när upplevelsen hade lagt sig lite, vad har man en sån här bil till egentligen? Det är inte för att enbart åka och köpa glass med, det är den nästan för "jobbig" för. Det är inte en bil man åker på långresa med, för det går knappt att få med sig någon packning. Det är heller inte bilen man pendlar till jobbet med, för man skulle aldrig orka sitta i en längre bilkö med den överpigga växellådan. Sen funderade jag en stund till och då slog det mig, det är ju en bil man köper för att man kan och för att man vill. Då spelar allt det där andra ingen roll. Jag fick några timmar med den här och jag blev som ett barn på nytt, helt uppstudsad och rosenröd om kinderna. Och det är ju det som betyder något, känslan i kroppen. Och det är den jag kommer att plocka fram när jag vill tänka tillbaks på roliga stunder i mitt liv, och i mitt fall råkar det handla om när jag fick tillfälle att provköra lite olika roliga bilar. Kanske låter knasigt för vissa men i slutändan handlar det ju bara om vad man själv tycker och värdesätter. Så tack Aventador för att du gjorde ett såpass stort intryck på mig på såpass kort tid, du klår alla människor jag hittills har träffat på den fronten och du är en maskin. En helt vansinnig maskin.

Fakta Lamborghini Aventador:

Motor: V12, 6.5 liter, 700 hästkrafter, 690 Newtonmeter.
Växellåda: ISR - sjustegad med singelkoppling.
Drivlina: Fyrhjulsdrift från svenska Haldex.
Prestanda: 0-100 km/h på 2.9 sekunder, toppfart 350 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska i dimensionerna 400 x 38 millimeter fram med sexkolvsok - 380 x 38 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: Pirelli P Zero 335/30 ZR 20 bak- 255/35 ZR19 fram.
Mått: Hjulbas 2.7 meter, längd 4.78 meter, bredd 2.03 meter (2.26 med speglar), höjd 1.13 meter, vikt 1 575 kilo, 2.25 kilo per hästkraft, viktfördelning 43 % fram - 57 % bak, bensintank 90 liter, förbrukning 1.72 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 396 gram per kilometer.
Kolfiber-monocoque med fram- och bakram i aluminium.
Motorhuv, vinge och sidoluftintag i kolfiber.
Bagagerumshuv, framskärmar och dörrar i aluminium.
Bakre kofångare och sidokjolar i kompositmaterial.
Pris: 3.3 miljoner kronor.

Läs mer
75.2°
0

Hur tjurig är tjuren egentligen?

Jag har stångats lite med Lamborghini Aventador

The B1M pratar om One World Trade Center
Världens största kompromiss?

I dag bjöd YouTube-kanalen The B1M på ett nytt klipp där man tittar lite närmare på byggnader och sådant. Denna gång kollar man in One World Trade Center. Ett bygge som hade stora ambitioner men där slutprodukten fick se till att kompromissa en aning. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Kort klipp från Dark Side of the Ring
Jon Moxley pratar om Nick Cage

Snart har den tredje säsongen av Dark Side of the Ring premiär på Vice TV där man tar upp några av wrestling-världens mörkare sidor. Ett av säsongens avsnitt kommer kretsa kring wrestlaren Nick Cage som ofta tog i lite väl mycket när han skulle underhålla publiken. I klippet ovan får man se när Jon Moxley pratar om en match som han hade med Nick Cage för ett antal år sedan. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för Werevolves Within
Ubisofts VR-spel blir film

Ubisoft har en massa flådiga franchises som man skulle vilja se i filmform, men efter Assassinx27s Creed är det kanske bäst att satsa på produktioner med en mindre skala. Som Werevolves Within som baseras på Ubisofts VR-spel med smala namn. I filmen får vi besöka en småstad där en mördare härjar runt och det är upp till befolkningen att lista ut vem det egentligen är som är busen. Werevolves Within har biopremiär 25 juni i USA och släpps på VOD-tjänster 2 juli. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Rekordlångt godståg testkördes i Sverige
Långa tåg anses vara bättre för miljön

Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att ett rekordlångt godståg testades på sträckan mellan tyska Maschen och Malmö i helgen. Tågets sammanlagda längd var på 835 meter vilket är betydligt mycket längre än maxlängden på 630 meter som är tillåten på de flesta godsstråk i Sverige. På Malmbanan mellan Luleå och Narvik får dock godstågen får vara 750 meter långa. Tanken bakom att testa längre godståg i Sverige är att dessa skulle kunna transportera mer gods vilket skulle göra transporterna miljövänligare. Med en tåglängd på 835 meter kan 55 stycken 45-fots containrar dras, jämfört med 41 stycken vid en tåglängd på det idag tillåtna 630 meter skriver Trafikverket. Redan idag tillåts längre godståg i till exempel Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike och Schweiz. Fram till 2030 har EU dessutom beslutat att trafikering av minst 740 meter långa tåg ska vara möjligt på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Vill ni kolla in fler bilder på det rekordlånga tåget som testades i helgen så hittas lite sådana på Järnvägar.nu. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

En ny trailer för Necromunda: Hired Gun
Enter the Hive

Streum On Studio bjuder här på en ny trailer för sitt kommande FPS-spel i Warhammar-miljö Necromunda: Hired Gun. Navigate an ocean of crime and corruption to balance the bloody ecosystem of Necromunda as a merciless hired gun. The money’s good, the dog’s loyal, and the gun’s reliable – but can you survive the hunt? Necromunda: Hired Gun is an indie fast-paced, violent, and thrilling FPS set in the darkest reaches of Warhammer 40,000’s most infamous hive city. Necromunda: Hired Gun är på gång för Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One samt Xbox Series X/S och släpps den 1 juni. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in några av UNESCO:s världsarv på Google Arts & Culture
Perfekt för oss som börjar bli lite ressugna

Google Arts & Cultures fortsätter att digitalisera vår värld och erbjuda virtuella turer från olika sevärda platser runt om i världen och annat sevärt inom kulturvärlden. Nu har man lagt ut några av UNESCO:s närmare 1200 så kallade världsarv på sin webbplats där besökare kan kolla in vad dessa har att erbjuda. Bland världsarven som nu lagts till hittas bland annat Taj Mahal, Kilimanjaro, Yosemite National Park, Jeju Island (bilden ovan), Colosseum, kanaler i Frankrike, Rio de Janeiro och Simien National Park i Etiopien (bilden nedan). Då det kan dröja ett tag innan vi får möjlighet att besöka dessa världsarv på riktigt kanske det åtminstone kan stilla upptäckarlusten något genom att kolla in dem virtuellt. Ni hittar Google Arts & Cultures webbplats för UNESCO:s världsarv på länken nedan. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En kort titt på Test Drive Unlimited Solar Crown
Spelserien lever än!

Test Drive Unlimited släpptes 2006 och 2011 fick bilspelet en uppföljare. Ett tredje spel har varit på ingång sedan dess, men det har varit rätt tyst på den fronten rätt länge. Nu verkar det dock vara dags att rivstarta serien igen då en kort teaser för Test Drive Unlimited Solar Crown har släppts. Teasern ger oss inte så mycket info om spelet, men det verkar i alla fall som att vi kommer få köra bil. Och om Solar Crown erbjuder liknande gameplay som föregångarna så kommer det erbjudas bilkörande på en ordentligt stor karta. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

En närmar titt på Microsofts Project Natick
Och lite andra av Microsofts datacenter

Microsoft har lagt upp en webbplats med lite tillhörande korta filmer där vi kan få kolla in de enorma datacenter som driver Microsofts molntjänst Azure och andra plattformar. Det snackas även en del om tekniken bakom datacentren som till exempel hur anläggningarna kyls ner. På länken nedan kan ni ta en virtuell tur av Microsofts "We live in the Cloud"-webbplats. De tillhörande klippen är filmade i 360-grader och här ovanför kan ni kolla in ett sådant från Microsofts Project Natick, datacentret som Microsoft körde från havets botten under två år och nyligen tog upp till ytan igen. Här nedanför hittas ytterligare fyra 360-klipp som visar upp andra delar av Microsofts datacenter. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Magic Leap har ett nytt AR-headset på gång
Ska släppas i slutet av året

Det en gång så hajpade AR-företaget Magic Leap uppger att man har ett nytt headset för augmented reality på gång, ett headset som kommer att släppas någon gång i slutet av året. Det är företagets vd Peggy Johnson som i en intervju med Protocol säger att Magic Leap 2 kommer att släppas innan årets slut. Magic Leap släppte sitt första headset Magic Leap One 2019. Detta gjorde dock inte någon större succé på marknaden trots den stora hajpen som omgett företaget och alla de miljarder dollar som Google, AT&T, Alibaba, NTT Docomo, Saudiarabien och andra plöjt ner i företaget. I slutet av 2019 började Magic Leap att satsa på företagsapplikationer och våren 2020 lade man ner hela sin konsumentdivision. Även Magic Leap 2 verkar vara utvecklat för företagsanvändare och Johnson säger om det nya headsetet från företaget: "For frontline workers, the product has to be something comfortable that they can wear all day long. So wex27ve made the product half the size, about 20% lighter. But most importantly, wex27ve doubled the field of view. Thatx27s a hard thing to do. The optics around that are complex, but we have a very talented engineering team." Magic Leap One kostade cirka 2300 dollar och sägs ha sålt i runt 6000 exemplar. Vad Magic Leap 2 kommer att kosta finns det än så längs inga uppgifter om. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Into the Spider-Verse-uppföljaren har tre nya regissörer
Precis som föregångaren

Många kockar, sämre soppa brukar man ju säga, men när det kom till Spider-Man: Into the Spider-Man verkar det ha varit exakt vad som behövts för att leverera en riktigt bra superhjältefilm. Första filmen regisserades av Bob Persichetti, Peter Ramsey och Rodney Rothman och nu har gänget fått lämna över stafettpinnen till en ny trio. Uppföljaren kommer regisseras av Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, och Justin K. Thompson. Tittar man på trions IMDb-sidor så verkar det som att Into the Spider-Verse-uppföljaren är i trygga händer. Joaquim Dos Santos har tidigare jobbat med hyllade Avatar: The Last Airbender, The Legend of Korra och Voltron: Legendary Defender. Kemp Powers var medregissör för Soul och Thompson vad production designer på första Into the Spider-Verse. Spider-Man: Into the Spider-Verse har premiär i oktober 2022 och det lär dröja ett tag innan vi får reda på vad som kommer hända i filmen, men oavsett är vi taggade. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Microsoft ryktas lansera molndator i sommar
Kör Windows 10 på i stort sett vad som helst

ZDNet rapporterar att Microsoft kan vara på gång att lansera sin så kallade molndator, "Cloud PC", någon gång i sommar. Med Cloud PC skulle det bli möjligt för användare att komma åt Windows 10-installationer från andra maskiner och virtuellt köra program som till exempel Microsoft Office. Microsoft skriver själva om Cloud PC: "(The Cloud PC service) allows all users to be productive from anywhere, on any device with a cloud-powered, secure, and always up to date Windows experience. It also seamlessly allows endpoint managers to instantly provision cloud hosted PCs and manage physical and virtual devices through a unified portal and a fixed and predictable price." Enligt ZDNet tros Cloud PC bli en del av Microsofts 365-tjänst och finnas tillgänglig i några olika prenumerationserbjudanden. I slutet av maj kommer Microsoft att arrangera sina utvecklarkonferens Build och det är väl inte helt osannolikt att vi kan få höra lite mer om Microsoft Cloud PC då. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns SVTs kanaler på Apple TV
Linjär-tv i SVT Play-appen

I förra veckan skrev vi att SVT Play äntligen var på gång med kanaler till deras Apple TV-app. Då fanns funktionen i betaversionen men nu är den släppt publikt, så uppdatera appen så ska den finnas där. Sen är det bara att linjärkolla på SVT1, SVT2, SVT Barn, Kunskapskanalen och SVT 24. Tumnagel
49.7°
+
Roger Åberg
0

Emilia Clarke hoppar på MCU-serien Secret Invasion
Skrullfest, Skrullfest hela dan!

Disney har verkligen lagt manken till med sina MCU-serier och resultatet är hittills riktigt bra. Dessa planer verkar fortsätta även med framtida serier och det har nu blivit känt att Emilia Clarke, känd från bland annat Game of Thrones, rekryterats till den kommande serien Secret Invasion. Clarke kommer medverka vid sidan av Samuel L. Jackson och Ben Mendelsohn, som kommer reprisera sina roller som Nick Fury och Talos. Utöver Clarke har även Kingsley Ben-Adir samt Olivia Colman rekryterats till serien. Specifikt vad som kommer hända i serien är för tillfället okänt, men Marvel-chefen Kevin Feige har tidigare berättat att serien inte kommer ha samma skala som serietidningsversionen utan kommer fokusera mer på Nick Fury och Talos som måste hantera de mer paranoida aspekterna av berättelsen. Inspelningarna av Secret Invasion väntas dra igång i höst, men när serien kommer ha premiär är för tillfället okänt. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Outlook får pausfunktion för möten
Trevligt

Microsoft Outlook har fått ny funktionalitet som gör att man kan lägga in pauser i möten. Detta kan ju leda till att det inte känns allt för jobbigt när man ser ett mötesblock på tre timmar i kalendern. Dessa pauser kan också ges på individnivå om man nu vill slippa Bengt var tionde minut. Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0

Square Enix kommer delta på E3-mässan
Annat vore väl underligt

Är det ens E3 om Square Enix inte deltar och visar upp spelnyheter i någon form? Troligtvis inte. När E3-anordnarna meddelade att E3 2021 kommer återvända i digital form nämndes en rad speljättar, men Square Enix lös med sin frånvaro i listan. Nu har Square bekräftat att bolaget kommer leverera nyheter under mässans gång, vilket gör att vi än en gång kan sova ordentligt. E3 2021 kommer hållas 12 till 15 juni och bara några dagar innan, 10 juni, kommer Final Fantasy VII Remake Intergrade släppas. Med tanke på timingen vore det rätt passande om Square levererade lite nyheter om den andra delen av Final Fantasy VII, men detta kan vara lite för mycket begärt. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Logitech släpper Combo Touch-fodral till nya iPad Pro
Tangentbordsfodralet med touchpad

Efter det att Apple igår presenterade nya iPad Pro-modeller har Logitech inte helt oväntat visat upp ett nytt fodral med tillhörande tangentbord som passar dessa. Logitech Combo Touch till iPad Pro 11 och 12,9 tum har blivit lite tunnare än sina föregångare och även försetts med en större touchpad än den som hittats i tidigare modeller av Combo Touch. Tangentbordsdelen på fodralet är avtagbar om man föredrar att använda iPad Pro och fodralet i tabletläge. Fodralet är även formgivit så att det är möjligt att förvara och ladda upp Apple Pencil när denna inte används som synes på bilden ovan. Logitech Combo Touch för 1:a, 2: och 3:e generationens iPad Pro 11 tum kostar 199 dollar medan fodralet kostar 229 dollar till den femte generationens 12,9 tumsversion av iPad Pro. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apogee visar vad de har på gång
Kan vi få ett nytt Raptor tack?

Den tokklassiska spelutgivaren Apogee höll i går en videopresentation med Duke Nukem-rösten Jon St John där de visade vilka spel de har på gång det närmsta året. De flesta minns nog Apogee för spel som Commander Keen, Duke Nukem, Wolfenstein 3D, Rise of the Triad, Raptor, Shadow Warrior, Max Payne och Prey. Men nu är de som sagt tillbaka med ett gäng nya spel som du kan kolla in i klippet ovan. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Missa inte kvällens Oculus Gaming Showcase
VR-festen drar igång vid midnatt

Senare i natt kommer Facebook och Oculus hålla lite låda och presentera lite nyheter på VR-fronten. För tillfället vet vi inte specifikt vad som kommer visas upp, men vi har fått reda på att Capcom kommer delta för att visa upp den nya VR-versionen av Resident Evil 4. Oculus Gaming Showcase kommer dra igång vid midnatt och liveströmmen kan ni kika på genom att klicka på videorutan ovan. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
62kg
+
André Stray

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
89kg
+
Wille Wilhelmsson

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
127kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
113kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
89kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
74kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
7kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson