Provkörning
Jag har provkört Tesla Roadster
Framtiden är inte riktigt här ännu
Försök igen

Om man får erbjudandet att provköra en Tesla så nappar man, även om det betyder springa från födelsedagsfika med svärmor och 70 mil på tråkiga vägar fram och tillbaka till Oskarshamn. Jag och Gunnar från Prylkoll fångade Teslan i hamnen i just Oskarshamn innan den åkte över till Gotland för uppvisning på Almedalsveckan.
Den magiska Teslan
Det roliga med Tesla är att de har lyckats bygga en sån buzz runt märket. Teslan är nästan en myt redan, trots att man inte lyckats leverera speciellt många bilar. Teslan är vad Priusen är för hybriden - en symbol.
Frågan är vad som kommer att hända med Tesla. Man har ekonomiska problem och i princip alla tillverkare verkar ha elbilar under utveckling i ett eller annat stadie så konkurrensen kommer att komma. Kommer de att klara den och är Tesla så bra egentligen när man tittar bakom buzzen och nyhetens behag?
Nikola Tesla var för övrigt mannen som uppfann växelströmsmotorn. Så nu vet ni det!
sv.wikipedia.org
Nästan en Lotus
Tesla Roadster är en liten sportbil som är misstänkt lik en Lotus, och anledningen till det är att det är en Lotus. Tesla själva säger att bilen är omkonstruerad på oerhört många punkter, men bilen är trots allt konstruerad utifrån en Lotus och byggs av Lotus i England. Om man som svensk beställer en Tesla Roadster så skeppas batterierna och delarna runt det från USA till England där de plockas in i bilen som byggts i Lotusfabriken och så skeppas bilen till Sverige. Om en amerikanare beställer så byggs "bilen" i England som skeppas till USA och så sätter man in batterier och det där.
Men det är ingen Lotus Elise med batterier, tyngden av batterierna har gjort att man byggt om stora delar av konstruktionen och chassit för att fixa viktfördelningen.
Släktskapet med Lotus är något som är långt ifrån dåligt, som köpare har man massor av tillbehör, som bättre bromsar, att välja på eftersom både Lotus och tredje part redan har saker framtagna som passar.
Den bilen som vi ska få köra är en förproduktionsbil och man har i princip hunnit uppgradera denna två gånger till dagens produktionsbilar så jag kommer inte att reflektera så mycket över byggkvalitet och liknande. Det enda som är klart är att det inte är en Audi.
Bilen har något magiskt skimmer över sig men tittar man bortom Tesla-myten och det faktum att bilen är unik, det finns två i Europa just nu tror jag, så är själva grundbilen inte mycket att bli hysterisk över. Hade den en bensinmotor i sig så hade vi varit betydligt mer kritiska till utseendet och kanske till och med tyckt att den var lite ospännande, trist och ful. För snygg är den inte.
Och det unika och riktigt roliga med en Tesla är ju ändå inte utseendet utan batteripacket som ger bilen riktigt bra prestanda. 0-100 km/h går på 3.9 sekunder, en sekund snabbare än en Lotus Elise. Vroom helt enkelt.
Inget brummande men ett vinande
Eller det är ju precis det som inte händer. När man trycker på gaspedalen så känner man suget i magen, accelerationen kommer omedelbart men något vroom blir det inte. Ljudet finns inte där och jag vill inte sakna det, men det gör jag. Ljudet saknas för den där riktiga ståpälsen, för den där riktiga adrenalinkicken, för den där riktiga känslan. När man drar ner fönstren och trycker på med till exempel en Audi R8:a i en tunnel, som jag hade förmånen att göra för en tid sedan, kissar man formligen ner sig. Och det saknar jag verkligen.
Istället hör man andra ljud - omgivningen, däcken mot asfalten och vinandet från elmotorn. Och precis som knattret från en dieselmotor är något som måste byggas bort för den där riktiga känslan så kommer biltillverkarna att få klia sig i huvudet med detta vinande också, för det är inget man vill ha. Man vill ha tystnad, fullt vrid hela tiden och minimal miljöpåverkan. Det är då en elbil är riktigt, riktigt cool.
Ni tror säkert att ni inte har kört elbil men det har ni - på Liseberg eller Gröna Lund eller annat, valfritt nöjesfält. För radiobilar har ni kört, och känslan med en riktig elbil är lite densamma på något bisarrt vis. Det finns en bestämt kraft där när man trycker på gaspedalen och den är direkt och konstant, till skillnad mot en bensin eller dieselbil. Det finns inga växlar på traditionellt sätt utan växelspaken har tre lägen - R, N och D - man trycker på och kraften är där.
Vilket är oerhört trevligt så klart, men det är något med tjusningen som försvinner även här. Jag är oerhört stor vän av den nya tidens automater som Volkswagens DSG-låda, manuell växling är i de allra flesta fall bara larvigt, men det är något med de där intervallerna när bilen växlar som är sexigt. Eller när man ligger på en hastighet, växlar ner två eller tre steg, får ett helt annat ljud från motorn, ett helt annat vrid än man hade nyss, och kan accelerera som en kanon. Med en Tesla trycker man och åker snabbare helt enkelt.
Hmm, det där med batterier då...
Tesla har satsat mycket på att hålla batterierna på en konstant värmenivå då de arbetar bäst. I princip direkt när man sätter igång bilen, det var runt 28 grader denna söndag, så sätter kylanläggningen igång. Laddar gör man genom att plugga in en dosa i den konstiga kontakten som gömmer sig under "tanklocket" och så kopplar man den in i 220V. Det ska gå att koppla in annat i den dosan, men man ska nog inte hoppas på att man kan dra ut trefas i garaget och snabbladda.
Nästan 40 mil på en laddning påstår Tesla att det ska gå att köra, men det är under den amerikanska cykeln. 30 mil med snällt körande borde gå, vilket är imponerande. Och något som räcker för de allra flesta.
Att köra en 20 mil till en bana, trycka på under en dag och kunna ta sig hem är något som man fortfarande bara kan drömma om.
Men hur är den att köra då?
Att ha full kraft (nästan) hela tiden är riktigt konstigt men väldigt trevligt. Att ha det ljudlöst är bara underligt. Pratar man TV-spel så är det mer som Wipeout utan ljud än Gran Turismo. Man ska inte tänka på Teslan som något man spöar grannens Corvette med utan något som man ljudlöst glider omkring med och som man, om någon muckar, kan spöa det mesta med. Lite som en ulv i fårakläder. Teslan är hård vilket jag gillar, den saknar helt styrservo bland annat på grund av att det drar ström(!). Servo ska dock komma.
Tyvärr hann vi inte bråka speciellt hårt med Teslan, men det är som sagt inte syftet. Om jag letade efter en rolig glidarbil hade Teslan, om den var billigare, varit ett klart intressant alternativ.
Är Teslan drömbilen?
Nä, jag vette tusan om sportbilen är redo att bli elbil i min värld. På pappret verkligen, men i verkligheten nja. Alla sinnen får helt enkelt inte sin tillfredsställelse. Däremot så ser jag verkligen fram emot Model S från Tesla, och Roadstern som glidare är verkligen något trevligt. Och jag tror stenhårt på elbilen som produkt, inte bara för småbilar utan kanske främst för oss som vill ha kraftfulla, "vanliga" bilar. Jag har kört Audi A3 cab den här veckan och den hade väldigt gärna fått komma i elversion. Att ha en liten diesel i en öppen bil är lika sexigt som att köra en Volvo V70 på bana. Elbilen kommer och gör det förhoppningsvis snabbare än vi vågar tro.
Men så här en vecka efter att ha provkört en Tesla är det något som fattas. Det var oerhört kul, speciellt att få möjligheten att göra något som inte många andra har gjort, men att träffa en Tesla känns lite som att träffa en kändis. Det är oftast en ganska vanlig människa där bakom fasaden och imagen.
1: Interiören är baksidan-på-en-babian ful och ganska gamla vred och knappar. För ett pris för en tesla kan man väl lägga mer pengar på interiören.
2: Försökte du köra ikapp teslan med en hand utanför rutan filmandes och en körandes?
( Har du automat i bilen? Eller en högerstyrd bil där din vän körde?)
Jag är otroligt sugen på en elbil, finns ju en Smart Fortwo med drivlina ifrån Tesla. Kan det inte komma ut en bil på marknaden snart - helt sjukt vad segt allt går.
Roger gjorde sitt bästa för att köra ikapp med en hand på ratten ja :)
Jag skulle nog rekommendera de flesta att köpa minst en "vanlig" bil till innan det är dags för elbil om 3-5 år.