m
Köp den här och hjälp till att forma framtiden
Foto: Bobby Green

Köp den här och hjälp till att forma framtiden
Jag har kört Tesla Model X

Bil / Tesla

Teslas första modell - Roadster, gjorde i dubbel bemärkelse inte så mycket väsen av sig. Elbilsfantasterna fick såklart något nytt att prata om men den lilla tvåsitsiga sportbilen dök upp, stannade några år och försvann. Trodde vi i alla fall. I bakgrunden hände det nämligen grejer. Pengarna som sportbilen drog in hjälpte till att lägga grund för ett helt nytt företag med framtiden i tankarna. 2012 gjorde Model S entré, och helt plötsligt kunde man köpa en modern och praktisk eldriven bil med en helt okej räckvidd. Allt medan andra traditionella biltillverkare kämpade på med sina hybrider och vätgaslösningar. Iron Man gick från att vara en påhittad figur till att plötsligt finnas på riktigt i Elon Musk - inget tycktes vara omöjligt och det började vibrera ordentligt i bilbranschen. Det har hela tiden funnits en tydligen plan hos Tesla - att bygga elbilar för folket. Först för de med lite mer pengar, sen för oss andra. Sportbil, stor sedan och en SUV, därefter den elbilen vi ska ha råd med. Hösten 2015 började man att rulla ut den tredje medlemmen i familjen - suven Model X. En stor bussliknande skapelse med jättemärkliga bakdörrar och något fotbollsmammorna i de finare kvarteren säkerligen väntat på länge. Nu har den funnits på vägarna ett tag, men inte så jättelänge i Sverige. Försäljningstrycket är högt och kunderna står på kö för att få sig en bil och för att få provköra. Jättebra. Då kan nästa fas nås snabbare, och fler kan få ta del av ordentliga elbilar. Allt är inte riktigt hundra än, men det är på god väg. Ett par dagar med Model X får mig att snabbt tycka att alla andra bilar är fossiler och att el verkligen är framtiden. Jag ångrar även djupt att jag aldrig la en beställning på Model 3 för oj vad jag vill ha en när den väl dyker upp.

Körkänsla
Det finns ingen tändningsnyckel och heller ingen knapp att starta bilen med. När man har låst upp och hoppar in i den så är den igång. Det finns heller ingen handbroms man behöver lossa så när man vill köra lägger man bara i D-läget på handspaken och kör iväg. Så jag gör väl det då. Bilen susar lätt fram, vinterdäckens kontakt med vägbanan knarrar i kupén och diverse andra ljud man inte är van vid letar sig in. Men det är ändå inte dåligt isolerat, och man stör sig inte direkt på ljuden. De är ändå alla gånger bättre än högljutt dieselknatter och liknande oljud. Jag smyger vidare och eftersom bilen är inställd på maximal bromskraftsåtervinning bromsar den faktiskt rätt så rejält så fort man släpper gasen. När man väl har fått kläm på detta blir körningen riktigt smidig och man behöver i princip aldrig bromsa om man planerar tillräckligt mycket. Av med foten från gaspedalen i tid bara och du slipper flytta den till bromspedalen hela tiden. Rätt skönt faktiskt.

Under testperioden slog Stockholmsvädret över till full vinter. Det snöade ofantligt mycket ena dagen för att andra dagen vara såpass mycket slask på vägarna att man vadade fram. Perfekt väder att testa en bils vägegenskaper i. Model X känns oerhört stabil, och tung. Batteripacket ligger i golvet vilket ger en låg tyngdpunkt, och det känns. Den plogar fram på vägarna och går som ett lok. Byter man från en snödränkt fil till en annan forcerar den bara genom den vita geggan helt utan bekymmer. Bilen går väldigt tryggt och säkert. Effekten gör att den inte känns så tung, så länge man kör rakt fram. Börjar man svänga och försöka brotta in bilen i kurvor märker man snabbt att det inte är någon sportbil man rattar. Men det visste man ju redan innan att det inte var. Det kränger inte vårdslöst mycket och visst går det att åka snabbt även på slingriga vägar, men någon kurvsmiskare är det som sagt inte. Luftfjädring tar hand om åkturen på ett bra sätt och gör färden behaglig, trots vinterväglag och vinterdäck.

Versionen jag testade heter 90D vilket innebär att den har en batterikapacitet på 90 kWh. D:et står för dual engines vilket alltså innebär att den har två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Det ger fyrhjulsdrift vilket ytterligare bidrar till de goda köregenskaperna, men även till att bilen blir ruskigt snabb. För även om det finns en värre modell som heter P100D skottar 90D på ordentligt när man trycker ner pedalen. 0-100 km/h ska gå på fem sekunder blankt och det suger verkligen i magen när man gasar på. All kraft kommer på en gång, utan förvarning, och det blir snabbt beroendeframkallande att göra snabba omkörningar och snabba starter vid rödljusen. Man behöver aldrig tänka på vilken växel som är i eftersom det inte finns någon växellåda, utan man håller bara i ratten och gasar. Jätteroligt, och det gör att bilen hela tiden känns kvick och alert oavsett situation. Det är verkligen svårt att beskriva hur det känns att dra iväg med en elbil, och jag hoppas att ni alla får uppleva det själva någon gång.

Tesla pratar mycket om sin autopilot och detta fanns givetvis även i denna bil, dock inte version 2.0. Den uppdaterade versionen får vassare radar, fler kameror och ska fungera mycket bättre än det gör i dag. Det fungerar dock relativt bra som det är nu, så länge man inte missbrukar grejerna och vet när det lämpar sig att aktivera det. Två drag i vänster spak på ratten aktiverar systemet om det inte har känt av några hinder och bilen tar över körningen. Men till skillnad från tidigare måste du hålla i ratten, annars säger systemet ifrån. Då börjar instrumenteringen att blinka och låta, och ingriper du inte så kommer bilen till slut att avbryta den autonoma körningen, köra sig själv till sidan på ett säkert sätt och stanna där. Ser du bara till att hålla händerna lite lätt på ratten är det dock inga problem, och på motorväg är det verkligen guld värt att få lite styr- och gashjälp. Bekvämt om inte annat.

En sak man som elbilsförare hela tiden tänker på när man kör är förbrukningen. Det gör man väl när man kör en konventionell bil också, skillnaden är dock att det i princip överallt finns någonstans att tanka. Det gör det inte om man kör elbil, än. Tesla har 20 stycken Supercharger-stationer i Sverige och även om man kan ladda på andra ställen så vill man ju att det ska gå så snabbt som möjligt när det väl är dags. På en sån här kan man få upp till 27 mils räckvidd på 30 minuters tankning, vilket väl får anses som helt okej. Jag testade en av stationerna och under tiden bilen laddade passade jag på att äta lite och värma mig. Det fungerar, men visst hade det varit roligare om det hela gick snabbare och man slapp sitta och uggla på ett ställe varje gång elen tar slut. Man blir också väldigt snabbt medveten om hur mycket el allting drar. Bilen har ju ingen förbränningsmotor som alstrar värme så vill man ha det varmt i bilen måste detta skapas av el, vilket minskar på räckvidden. Det var bra kallt vissa dagar under testperioden och då är det klart att man brassar på lite. På med 23 grader på fläkten, stolsvärme och rattvärme. Men snabbt blev jag snål. Rattvärmen kan ju skippas om jag kör med handskar, och några grader kan vi nog gå ner på fläkten. Man vill ju hela tiden ha så mycket räckvidd som möjligt, så att man inte blir stående där längs på väggrenen med eltorsk. Då tänker man en gång extra innan strömtjuvande saker aktiveras.

Laddar man inte via en laddstolpe på stan går det lika bra via det vanliga eluttaget hemma. Det tar ju dock avsevärt mycket längre tid och trefas är såklart att föredra. Det vore även bra om laddsladden kunde känna av vilken spänning den får när man stoppat in den i uttag och automatiskt reglera strömstyrkan. På så vis kan man slippa att skjuta säkringar hela tiden vilket jag kanske gjorde en enstaka gång. Det sägs att en uppdatering kring detta är på gång, något som är mycket välkommet. Har man bättre koll än vad jag har vad det är för ström som kommer ur väggen kan man ställa in detta via bilens kontrollpanel.

Det jag älskar med Tesla och att bilarna är uppkopplade är möjligheten att uppgradera och få uppdateringar skickade till sig. Du kan över natten eller så få massa nya roliga saker att använda i bilen precis som i en mobiltelefon. Allt hänger ihop med din smarta telefon och du loggar, styr och följer upp via en app. Fler och fler saker blir uppkopplade och det är härligt att se att även bilarna hänger med i detta. Jag vill att allt flyter ihop så att jag slipper hålla på och byta system, tänka och ändra på saker hela tiden. I dag är både datorn och telefon sammanlänkade vilket underlättar och snabbar upp arbetet oerhört. När även bilen som är en såpass viktig del för många också är där skapas harmoni.

Exteriör
Konceptbilen som visades upp 2012 hade precis som Model S en stor svart nuna. Ett försök till att få till någon slags grill. Det var inte många som gillade detta. När produktionsversionen presenterades hade man slopat detta och kvar var istället massa plast i samma färg som bilen. Bättre än konceptet men kanske ändå inte det vackraste ansiktet en bil kan ha. I mina ögon är den dock rätt så maffig framifrån. Strålkastarna är snygga att se på och lyser riktigt coolt, speciellt när man bara har parkeringsljuset på. I profil är bilen en flodhäst vilket inte går att komma ifrån. Tesla kallar Model X för SUV men det är ju i princip mer en minibuss med sluttande baklucka. Bakifrån ser man tydligt släktskapet med Model S och det ser mer ut som om man bara tagit den bilen och dragit ut den på höjden. Oavsett vad man tycker finns det inget som ser likadant ut på marknaden, vilket är lite kul. Bilen syns och sticker ut i mängden, utan att chockera.

Coolast är såklart måsvingedörrarna där bak, eller Falcon Doors som Tesla kallar dem. Det har varit en massa krångel med dessa tidigare men nu verkar man ha rett ut det. Dörrarna behöver bara 30 centimeters utrymme på vardera sida för att fungera, och sensorer ser till att de inte dundrar i ditt låga garagetak eller liknande. De är faktiskt inte så dumma, och när man öppnat dem vilket tar sex sekunder blir det busenkelt att ta sig in och ut ur bilen. Dock ställer dörrarna till det för en grej - takräcke. Det går inte att montera på bilen, utan Tesla hänvisar istället den som vill ha med sig mer last till dragpaketet för 8 700 kronor som ger dig en krok och möjligheten att dra upp till 2 250 kilo.

Interiör
Via den stora skärmen på mittkonsolen kan man bland annat ställa in att förardörren automatiskt ska öppna sig när man närmar sig bilen. Kan tyckas lite barnsligt till en början kanske men oj vad bekvämt det är, och man vänjer sig snabbt. Det är härligt att slippa trycka på något handtag för att öppna dörren och istället bara kliva in. När man satt sig till rätta och trycker på bromspedalen så stänger sig dörren igen. Smart! Genom några snabba knapptryck på skärmen kan man därefter öppna alla andra dörrar och luckor för resten av gänget som ska in. Dubbelsmart! Allt går givetvis att öppna och stänga även via nyckeln, så att man kan stila lite på parkeringen vid mataffären.

Testbilen var utrustad med sex sittplatser fördelat på tre rader. Bilen kommer med fem standard och det går att få upp till sju. Men det är kostsamma historier - vill man ha sex platser får man lasta upp 35 000 kronor extra, sju stycken kostar strax över 46 000. Kör man standardalternativet får man ett enormt bagageutrymme på 2 180 liter. De två sätena längst bak går dock att fälla ned så att man får en plan lastyta, så det är inget dumt alternativ om man behöver köra mycket folk. Räkna dock inte med att några vuxna kroppar får plats här, barn trivs bäst. Med dessa två stolar uppfällda blir bagageutrymmet även minimalt, men det finns ju faktiskt ett där fram under locket som rymmer 187 liter också.

Hela interiören känns som ett stort lyft jämfört med hur Model S var i början. Jag hittar faktiskt inget att klaga på och folk som har åkt med säger samma sak - kvaliteten har definitivt hoppat upp ett snäpp. Panelerna är snygga att se på, stolarna sköna att sitta i och det finns rätt så många smarta lösningar - som exempelvis en inbyggd telefondocka med lightningkontakt. Den enorma vindrutan som sträcker sig över huvudet kanske verkar lite överdriven till en början men visar sig snabbt vara grym - speciellt vid rödljus där man utan problem ser allt även om man står längst fram. Den skapar även en enorm rymd i kupén och det känns väldigt luftigt och trevligt när man kör. Solen tittade fram sporadiskt och då får rutans toning kämpa rätt så mycket för att man inte ska bli bländad. Det finns rätt så smarta solskydd som man fäller ned från sidorna och snäpper fast vid backspegeln i mitten, men de är tyvärr ganska små till storleken och skyddar inte lika bra som ett vanligt solskydd.

Något som man knappast missar när man hoppar in i en Tesla är skärmen på mittkonsolen. Den är faktiskt trevligare än någonsin nu. Snabb, tydlig och lättjobbad. Man styr allt härifrån och det är enkelt att förstå hur det fungerar. Det går givetvis att få upp grafer på hur mycket el man har förbrukat och mycket annat. Efter ett tag blir dock funktionerna lite för basic, och jag skulle vilja kunna konfigurera mer saker och gå djupare i vissa. Men det är ju bara mjukvara, så det kanske kommer. En sak som du kan få fixa om du läser detta Elon är en förloppsindikator till musikspelaren. Ibland vill man ju kunna spola i en låt och se hur länge den har spelat. Enkel grej, men ändå något som jag kom på att jag saknade.

Avslutning
Elbilar är framtiden. Inte hybrider och liknande halvmesyrer. Ren eldrift ska det vara, annars kan det vara enligt mig. Kör du hybrid måste du fortfarande hålla på och kolla oljan, byta kamrem och liknande tråkiga saker. Den enda fördelen är för närvarande tiden det tar att fylla på bränsle. Där är elbilarna inte ikapp än, räckvidden börjar de få till. Priserna måste också ner såklart, eftersom elbilar fortfarande är lite för dyra i inköp. Model X eller Model S är verkligen inte för gemene man, och det är inte det som är tanken heller. Tanken är att folk med gott om pengar ska köpa dessa, så att Model 3 kan bli verklighet. Den kommer vi vanliga dödliga ha råd att köpa, och då börjar det faktiskt hända saker. För när en ren elbil med bra räckvidd, trevlig design, smarta lösningar och en prislapp som ser likadan ut som vilken Volvo som helst vet i alla fall jag vilken jag skulle välja. Missförstå mig rätt. Jag kommer alltid att vilja ha en entusiastbil eller sju för den där glassturen på söndagarna, och då får det gärna mullra, dofta avgaser och kollas olja. Men för det där vanliga transportkörandet väljer jag tusen gånger hellre en bil som går på bara el. Så sa jag inte för några år sedan, men nu gör jag det - tack vare Tesla.

Fakta Tesla Model X 90D
Elmotor 1 (framaxel): 262 hästkrafter, 193 kW.
Elmotor 2 (bakaxel): 262 hästkrafter, 193 kW.
Kombinerad effekt: 422 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,0 sekunder, toppfart 250 km/h.
Räckvidd: 48,9 mil.
Elförbrukning: 2,1 kWh/mil. Jag hamnade på 2,8.
Laddningstid: Varierar beroende på strömstyrka och väderlek. Via vanligt eluttag cirka 10 timmar.
Däck och hjul: 255/45 R 20 fram, 275/40 R 20 bak.
Bromsar: Ventilerade skivor runt om.
Mått: Hjulbas 2,96 meter, längd 5,03 meter, bredd 2,27 meter, höjd 1,68 meter, vikt 2 390 kilo.
Pris: 1 208 400 kronor.

Läs mer
66.0°
0

Köp den här och hjälp till att forma framtiden

Jag har kört Tesla Model X

Jony Ive startar nytt klimatinitiativ
Med Prins Charles och Royal College of Art

Den före detta Apple-designern Jony Ive har med Prinsen av Wales samarbetat på ett initiativ som ska få studenter från Royal College of Art att komma med designförslag som hjälper att hantera klimatförändringarna. Projektet som är döpt till Terra Carta Design Lab, är tänkt att få designstudenter att skapa högeffektiva och billiga lösningar för natur, människor och planet. Projektet har som mål att skapa en gestaltning av ett koncept som demonstrerar hur design, konst, vetenskap och ingenjörskonst kan bidra till att hitta lösningar på klimatförändringarna. Projektet startades nu i lördags och ska pågå i 100 dagar. Finalister med de bästa idéerna ska tillkännages under FN:s klimatkonferens (COP26) i november och en vinnare ska utses 2022. Tumnagel
38.4°
+
Hugo Engström
0

Konstgjorda hjärtan kanske närmare än man tror
Ska transplanteras i människa 2022

När ett hjärta slutar fungera finns idag egentligen endast ett alternativ, att byta ut det till ett nytt från en donator. I framtiden kommer vi troligtvis kunna byta ut ett riktigt hjärta mot ett konstgjort, iallafall enligt den australienska uppfinnaren i den här videon. Hjärt- och kärlsjukdomar, specifikt hjärtsvikt, är idag den vanligaste dödsorsaken hos både män och kvinnor. Ett av företagen i videon har skapat ett konstgjort hjärta som är planerat att transplanteras i en människa redan nästa år. Ett annat företag, Carmat, har fått godkännande från EU och tillverkar nu hjärtan för kommersiell försäljning. Tumnagel
39.3°
+
Hugo Engström
0

Instagram blir privat som standard för användare under 16 år
Ska gå att ändra tillbaka till offentlig profil

Instagram har i ett blogginlägg idag berättat att man från och med nu kommer att göra nya konton från användare under 16 år (18 i vissa länder) privata som standard. Det ska dock fortfarande vara möjligt för användarna att ändra tillbaka till en offentlig profil. I mars rapporterade Buzzfeed om att företaget jobbade på en app för användare under 13 år (vilket är den nuvarande åldersgränsen). Detta möttes med stark kritik från flera håll. Trots det jobbar man vidare på en app för användare under 13 år. Instagrams Karina Newton säger: “[Wex27re in] deep consultation with experts in child development and privacy advocates... [to meet the]...needs of families and youth.” Företaget meddelar också att de under de kommande veckorna kommer att sluta tillåta annonsörer att rikta reklam till användare under 18 år, förutom baserat på ålder, kön och plats. Dessa ändringar ska gälla på Instagram, Facebook och Messenger. Tumnagel
39.0°
+
Hugo Engström
0

Vilka bakterier finns i tunnelbanan?
Mest bakterier från vår hud tydligen

I denna video från Wired får vi se resultatet av en studie där forskare har svabbat flera objekt på tunnelbanor runt om i världen för att se vad för bakterier som finns bland oss. Tunnelbanan ska tydligen vara ett relativt säkert ställe när det kommer till vilka bakterier vi kommer i kontakt med. De vanligaste bakterierna kommer från vår egen hud. Intressant är att bakterierna på tunnelbanan har en lägre antibiotikaresistens än de i jorden eller våra magar. Dr. Christopher Mason som är med i videon är professor i genomfysiologi och biofysik vid Weill Cornell Medicine. Tumnagel
37.4°
+
Hugo Engström
0

Forskare hittar vattenånga på Ganymede
Med hjälp av data från superteleskopet Hubble

Ett forskarlag lett från svenska KTH har analyserat data som NASA:s teleskop Hubble samlat in om Jupiters, och solsystemets, största måne Ganymede och genom det hittat tidigare förekomster av vattenånga i Ganymedes atmosfär. Upptäckten gjordes genom att forskarna jämförde UV-ljus på bilder som fotograferats av Hubbles Space Telescope Imaging Spectrograph mellan 1998 och 2010 samt data som samlats in av Hubbles Cosmic Origins Spectrograph 2018. NASA skriver om upptäckten: "Ganymedex27s surface temperature varies strongly throughout the day, and around noon near the equator it may become sufficiently warm that the ice surface releases (or sublimates) some small amounts of water molecules. In fact, the perceived differences in the UV images are directly correlated with where water would be expected in the moonx27s atmosphere." Forskare tror att det finns mer vatten under Ganymede istäcke än vad det finns sammanlagt i jordens oceaner. 2022 kommer ESA:s JUICE-uppdrag (JUpiter ICy moons Explorer) lämna jorden och undersöka förekomsten av vatten närmare på Jupiters månar. Går allt enligt tidsplan så kommer JUICE att vara framme vid Jupiter någon gång under 2029. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gears of War-utvecklare leker med Unreal Engine 5
Fina grejer

Gears of War-utvecklaren The Coalition släppte under gårdagen några teknikdemon i Unreal Engine 5 för att visa vad Epics spelmotor kan göra på Xbox Series X|S. De visade både spelmiljöer och spelkaraktärer där bara ansiktet använder 31 000 polygoner. De kallar teknikdemot för Alpha Point och om det är indikation om vad deras nästa spel blir är oklart för tillfället. Hur som helst är det ju väldigt tekniskt fokuserat men går man igång på sådant så kan man se presentationen i sin helhet bland klippen nedan. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Lego släpper nya Marvel-figurer
Verkar vara lite av ett lotteri vad som finns i påsen tyvärr

Snart kommer Lego släppa lite nya samlarfigurer baserade på karaktärer från Marvels universum. Bland figurerna hittas till exempel karaktärer från tv-serierna Wandavision, The Falcon and the Winter Soldier och Loki. "LEGO Minifigures Marvel Studios" kommer att säljas styckvis i påsar som inte avslöjar vad som finns inuti. Det gör det hela till lite av ett lotteri för den som är intresserad av att samla på sig samtliga tolv figurer. Det går dock antagligen att känna igenom påsen vilka en del av figurerna som finns i påsen är. LEGO Minifigures Marvel Studios släpps 1 september och påsarna, innehållande en figur var, kommer att kosta 49 kronor styck. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify lanserar en sektion med nysläppta grejer
Så du inte missar nya grejer från artister och podcasts du följer

Spotify kommer snart att rulla ut en ny "Whats new"-sektion i sina appar till iOS och Android, något som gör det lite enklare för oss användare att hålla koll på när det släpps nya grejer som vi kanske kan vara intresserad av. Den nya sektionen kommer att visas som en ikon högst upp till höger i appen, en ikon som förses med en blå prick om det finns något nysläppt som kanske kan vara av intresse. Under sektionen kommer det att listas nya grejer från artister och podcasts som användaren valt att följa via följar-funktionen som finns sedan tidigare i Spotify. Spotifys nya "Whats new"-funktion kommer att uppdateras i realtid och börja rulla ut till Spotifys iOS- och Android-appar de kommande veckorna. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kraftigt minskad tjuvjakt i Namibia
Lägsta antalet noshörningar dödade på flera år

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att tjuvjakten på noshörningar och elefanter har minskat kraftigt det senaste året. Under året som gått har nio noshörningar fallit offer för tjuvjägare vilket är den lägsta siffran på åtta år. Under samma tid har tjuvjägare dödat fyra elefanter vilket är även det är en minskning. Det kan jämföras med 2015 och 2016 då 95 noshörningar respektive 101 elefanter dödades av tjuvjägare. Anledningen till att tjuvjakten minskat i Namibia uppges bero på att utökat samarbete mellan polis, djurvårdare och allmänheten. Tumnagel
54.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Ghostbuster: Afterlife
Har premiär i höst

Här kommer en andra trailer för Ghostbusters: Afterlife, en film som ursprungligen skulle haft premiär för ett år sedan. Ghostbusters: Afterlife är en efterföljare till de första två Ghostbusters-filmerna som släpptes 1984 respektive 1989 och ska inte ha någon direkt koppling Ghostbusters-rebooten som kom 2016. I filmen får vi följa en familj som tillsammans med barnens lärare börjar jaga spöken. Familjemedlemmarna spelas av Carrie Coon, Finn Wolfhard och Mckenna Grace medan Paul Rudd spelar läraren. Förutom den nya familjen dyker även originalskådespelarna Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver och Ernie Hudson upp i den nya filmen. Ghostbusters: Afterlife regisseras även av Jason Reitman som är son till Ivan Reitman som regisserade de första två Ghostbusters-filmerna. Går allt som det ska så kommer Ghostbusters: Afterlife gå upp på biograferna 11 november. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är Nothings hörlurar Ear-1
Första produkten från Carl Peis nya företag

Det har nu gått ett lite mer än ett halvår sedan OnePlus-grundare Carl Pei startade sitt nya företag Nothing. Idag presenterade företaget sin första produkt vilket vi sedan tidigare kände till skulle bli ett par hörlurar som fått namnet Ear-1. Nothing har tagit hjälp av svenska Teenage Engineering till både designen av hörlurarna såväl som ljuddesignen från dessa. Hörlurarna är försedda med aktiv brusreducering och har tillsammans med sitt laddfodral en batteritid på 34 timmar. Nothings Ear-1 kommer att börja säljas i en begränsad upplaga via Nothings webbplats 31 juli för 99 dollar. 17 augusti kommer de även att dyka upp på andra försäljningsställen. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Semi kommer inte att släppas i år
Svårt att få fram batterier till jätteteslan

Det verkar som om Teslas trailerdragare Tesla Semi dras med ytterligare förseningar och antagligen inte kommer att släppas på markanden i år. Det är TechCrunch som rapporterar att Tesla under ett aktieägare-samtal i samband med presentationen av företagets resultat uppgav att släppet Tesla Semi kommer att försenas ytterligare. Huvudanledningen till förseningen uppges vara att Tesla har svårt att få fram batterier till modellen. Tesla Semi presenterades 2017 och det var då sagt att den skulle släppas på marknaden 2019. Sedan dess har detta flyttats fram flera gånger och senaste budet verkar vara att modellen lanseras på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även ullhandskrabban hotar västkustens ekosystem
"Ullig men inte gullig"

Det är inte bara den asiatiska blåskrabban som börjat härja och förstöra det lokala ekosystemen på Västkusten. Länsstyrelsen i Västra Götaland varnar nu att den kinesiska ullhandskrabban också hotar det lokala ekosystemet. Denna invasiva krabba lever i både i havs- samt sötvatten kan förstöra fiskeredskap och gräva gångar som kan förstöra strandkanter samt flodbankar. Den kan också sprida sjukdomar och framförallt parasiten lungmask som kan infektera människor samt hundar. Precis som med blåskrabban ska man inte släppa tillbaka denna krabba om man fångar den utan man ska meddela Länsstyrelsen och döda den. Tumnagel
31.6°
+
Frode Wikesjö
0

Toyotas basketrobot visade upp sig på OS i Tokyo
Världsmästare på att sätta basketbollar

Den japanska biltillverkaren Toyota har utvecklat flera robotar inför OS i Tokyo och man har även dammat av basketroboten CUE, en robot som man visade upp för första gången 2018. CUE kan sätta basketbollar både från trepoängs-linjen och mittlinjen utan problem som synes i videoklippet här ovanför. 2019 satte roboten världsrekord då den satte 2020 bollar i rad i basketkorgen, något som kanske skulle ses som en uppvärmning inför OS som skulle gått av stapeln året efter det. CUE är som synes inte särskilt mobil så det lär antagligen dröja ett tag innan vi får se robotar som dessa spela regelrätta basketmatcher. Här nedan kan ni kolla in ett klipp från 2019 där CUE kastar lite mer boll. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Premiärdatum för sista säsongen av Lucifer
10 september

Den 10 september är det premiär för den sjätte och sista säsongen av Lucifer. Serien följer djävulen som har tröttnat på att vara chef i helvetet och drar till Los Angeles för att öppna en nattklubb där. På dagarna slår han sig dock ihop med en mordutredare för att lösa mord i änglarnas stad. Lucifer har inte direkt varit superbra de senaste säsongerna men kanske lyckas de ändå knyta ihop säcken på ett tillfredställande sätt med denna säsong. Den som lever får se helt enkelt. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Svenska Moa Romanova får Eisner award
Fick pris för Alltid fucka upp

Den svenska serietecknaren Moa Romanova har vunnit pris i Eisner Award, ett pris som anses vara serietecknar-världens motsvarighet till filmvärldens Oscars-pris. Romanova vann pris i kategorin "U.S. Edition of International Material" för översättningen av hennes seriebok "Alltid fucka upp", en bok som i amerikansk översättning fått titeln "Goblin Girl". Boken handlar om livskrisande Moa och i beskrivningen står bland annat: "Moa är i sitt livs värsta kris. Hon har blivit utkastad av sin kille, är sjukskriven och bor med massa papperslösa gubbar ovanpå ett gammalt fryshus i partihallarna, Göteborg. Dessutom har hon panikångest framkallat av att ha rökt spice. Moa söker räddning. Hon vill hitta Händelsen, den som ska förändra hennes liv. Hon pendlar mellan att dagar i sträck ligga sömnlös och passiv, inbäddad i smutskläder och laddarsladdar, för att i nästa stund maniskt söka känslokickar som hon hoppas ska få liv i henne igen." Romanova släpper snart serieboken "På glid" och om denna säger hon till DN: "Det bygger också på att jag vill hitta den perfekta tragikomiska balansen. Den handlar om en turné i USA med min bästa kompis punkband Shitkid, och att hantera destruktivitet i sig själv och dem man älskar. Jag tänker att det är som ”Pineapple express”, en stonerkomedi, fast med extremt stort allvar också." "Alltid fucka upp" av Moa Romanova går att köpa lite här och där, både som ebok och i pappersformat. Den kostar mellan 60 - 200 kronor beroende på vilket format man föredrar. På länken nedan hittas samtliga vinnare i Eisner Awards 2021. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här gör man läder av mango
Vegansk sådan

Ett företag i Nederländerna tar mangos som annars skulle slängas och gör om det till läder som sedan kan användas till diverse klädesplagg. Processen för att göra mangos till läder följer mer eller mindre fruktrullsprincipen och hur de går tillväga kan beskådas i klippet ovan. Tumnagel
44.8°
+
Frode Wikesjö
0

Amazon kommer inte att börja acceptera bitcoin som betalning
Tillbakavisar tidigare rykte

Amazon tillbakavisade igår uppgifterna om att man kommer att börja acceptera bitcoin och andra kryptovalutor som betalningsmedel någon gång senare i år. Det var under helgen det flöt upp rykten som gjorde gällande att Amazon snart skulle låta sina kunder betala inköp från Amazon med kryptovalutor. Detta stämmer inte enligt en talesperson från Amazon som i ett uttalande säger: "Notwithstanding our interest in the space, the speculation that has ensued around our specific plans for cryptocurrencies is not true. We remain focused on exploring what this could look like for customers shopping on Amazon. Efter ryktet om att Amazon skulle börja acceptera kryptovalutor som betalningsmedel började spridas ökade kursen på bitcoin och flera andra kryptovalutor väsentligt. Efter att förra veckan varit nere på under 30.000 dollar handlades en bitcoin igår för priser på över 40.000 dollar. Nu har dock kursen fallit tillbaka något och handlas i skrivande stund för cirka 37.500 dollar. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
78kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
43kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
19kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
6kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
100kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-25kg
+
Hugo Engström

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg