m
Köp den här och hjälp till att forma framtiden
Foto: Bobby Green

Köp den här och hjälp till att forma framtiden
Jag har kört Tesla Model X

Bil / Tesla

Teslas första modell - Roadster, gjorde i dubbel bemärkelse inte så mycket väsen av sig. Elbilsfantasterna fick såklart något nytt att prata om men den lilla tvåsitsiga sportbilen dök upp, stannade några år och försvann. Trodde vi i alla fall. I bakgrunden hände det nämligen grejer. Pengarna som sportbilen drog in hjälpte till att lägga grund för ett helt nytt företag med framtiden i tankarna. 2012 gjorde Model S entré, och helt plötsligt kunde man köpa en modern och praktisk eldriven bil med en helt okej räckvidd. Allt medan andra traditionella biltillverkare kämpade på med sina hybrider och vätgaslösningar. Iron Man gick från att vara en påhittad figur till att plötsligt finnas på riktigt i Elon Musk - inget tycktes vara omöjligt och det började vibrera ordentligt i bilbranschen. Det har hela tiden funnits en tydligen plan hos Tesla - att bygga elbilar för folket. Först för de med lite mer pengar, sen för oss andra. Sportbil, stor sedan och en SUV, därefter den elbilen vi ska ha råd med. Hösten 2015 började man att rulla ut den tredje medlemmen i familjen - suven Model X. En stor bussliknande skapelse med jättemärkliga bakdörrar och något fotbollsmammorna i de finare kvarteren säkerligen väntat på länge. Nu har den funnits på vägarna ett tag, men inte så jättelänge i Sverige. Försäljningstrycket är högt och kunderna står på kö för att få sig en bil och för att få provköra. Jättebra. Då kan nästa fas nås snabbare, och fler kan få ta del av ordentliga elbilar. Allt är inte riktigt hundra än, men det är på god väg. Ett par dagar med Model X får mig att snabbt tycka att alla andra bilar är fossiler och att el verkligen är framtiden. Jag ångrar även djupt att jag aldrig la en beställning på Model 3 för oj vad jag vill ha en när den väl dyker upp.

Körkänsla
Det finns ingen tändningsnyckel och heller ingen knapp att starta bilen med. När man har låst upp och hoppar in i den så är den igång. Det finns heller ingen handbroms man behöver lossa så när man vill köra lägger man bara i D-läget på handspaken och kör iväg. Så jag gör väl det då. Bilen susar lätt fram, vinterdäckens kontakt med vägbanan knarrar i kupén och diverse andra ljud man inte är van vid letar sig in. Men det är ändå inte dåligt isolerat, och man stör sig inte direkt på ljuden. De är ändå alla gånger bättre än högljutt dieselknatter och liknande oljud. Jag smyger vidare och eftersom bilen är inställd på maximal bromskraftsåtervinning bromsar den faktiskt rätt så rejält så fort man släpper gasen. När man väl har fått kläm på detta blir körningen riktigt smidig och man behöver i princip aldrig bromsa om man planerar tillräckligt mycket. Av med foten från gaspedalen i tid bara och du slipper flytta den till bromspedalen hela tiden. Rätt skönt faktiskt.

Under testperioden slog Stockholmsvädret över till full vinter. Det snöade ofantligt mycket ena dagen för att andra dagen vara såpass mycket slask på vägarna att man vadade fram. Perfekt väder att testa en bils vägegenskaper i. Model X känns oerhört stabil, och tung. Batteripacket ligger i golvet vilket ger en låg tyngdpunkt, och det känns. Den plogar fram på vägarna och går som ett lok. Byter man från en snödränkt fil till en annan forcerar den bara genom den vita geggan helt utan bekymmer. Bilen går väldigt tryggt och säkert. Effekten gör att den inte känns så tung, så länge man kör rakt fram. Börjar man svänga och försöka brotta in bilen i kurvor märker man snabbt att det inte är någon sportbil man rattar. Men det visste man ju redan innan att det inte var. Det kränger inte vårdslöst mycket och visst går det att åka snabbt även på slingriga vägar, men någon kurvsmiskare är det som sagt inte. Luftfjädring tar hand om åkturen på ett bra sätt och gör färden behaglig, trots vinterväglag och vinterdäck.

Versionen jag testade heter 90D vilket innebär att den har en batterikapacitet på 90 kWh. D:et står för dual engines vilket alltså innebär att den har två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Det ger fyrhjulsdrift vilket ytterligare bidrar till de goda köregenskaperna, men även till att bilen blir ruskigt snabb. För även om det finns en värre modell som heter P100D skottar 90D på ordentligt när man trycker ner pedalen. 0-100 km/h ska gå på fem sekunder blankt och det suger verkligen i magen när man gasar på. All kraft kommer på en gång, utan förvarning, och det blir snabbt beroendeframkallande att göra snabba omkörningar och snabba starter vid rödljusen. Man behöver aldrig tänka på vilken växel som är i eftersom det inte finns någon växellåda, utan man håller bara i ratten och gasar. Jätteroligt, och det gör att bilen hela tiden känns kvick och alert oavsett situation. Det är verkligen svårt att beskriva hur det känns att dra iväg med en elbil, och jag hoppas att ni alla får uppleva det själva någon gång.

Tesla pratar mycket om sin autopilot och detta fanns givetvis även i denna bil, dock inte version 2.0. Den uppdaterade versionen får vassare radar, fler kameror och ska fungera mycket bättre än det gör i dag. Det fungerar dock relativt bra som det är nu, så länge man inte missbrukar grejerna och vet när det lämpar sig att aktivera det. Två drag i vänster spak på ratten aktiverar systemet om det inte har känt av några hinder och bilen tar över körningen. Men till skillnad från tidigare måste du hålla i ratten, annars säger systemet ifrån. Då börjar instrumenteringen att blinka och låta, och ingriper du inte så kommer bilen till slut att avbryta den autonoma körningen, köra sig själv till sidan på ett säkert sätt och stanna där. Ser du bara till att hålla händerna lite lätt på ratten är det dock inga problem, och på motorväg är det verkligen guld värt att få lite styr- och gashjälp. Bekvämt om inte annat.

En sak man som elbilsförare hela tiden tänker på när man kör är förbrukningen. Det gör man väl när man kör en konventionell bil också, skillnaden är dock att det i princip överallt finns någonstans att tanka. Det gör det inte om man kör elbil, än. Tesla har 20 stycken Supercharger-stationer i Sverige och även om man kan ladda på andra ställen så vill man ju att det ska gå så snabbt som möjligt när det väl är dags. På en sån här kan man få upp till 27 mils räckvidd på 30 minuters tankning, vilket väl får anses som helt okej. Jag testade en av stationerna och under tiden bilen laddade passade jag på att äta lite och värma mig. Det fungerar, men visst hade det varit roligare om det hela gick snabbare och man slapp sitta och uggla på ett ställe varje gång elen tar slut. Man blir också väldigt snabbt medveten om hur mycket el allting drar. Bilen har ju ingen förbränningsmotor som alstrar värme så vill man ha det varmt i bilen måste detta skapas av el, vilket minskar på räckvidden. Det var bra kallt vissa dagar under testperioden och då är det klart att man brassar på lite. På med 23 grader på fläkten, stolsvärme och rattvärme. Men snabbt blev jag snål. Rattvärmen kan ju skippas om jag kör med handskar, och några grader kan vi nog gå ner på fläkten. Man vill ju hela tiden ha så mycket räckvidd som möjligt, så att man inte blir stående där längs på väggrenen med eltorsk. Då tänker man en gång extra innan strömtjuvande saker aktiveras.

Laddar man inte via en laddstolpe på stan går det lika bra via det vanliga eluttaget hemma. Det tar ju dock avsevärt mycket längre tid och trefas är såklart att föredra. Det vore även bra om laddsladden kunde känna av vilken spänning den får när man stoppat in den i uttag och automatiskt reglera strömstyrkan. På så vis kan man slippa att skjuta säkringar hela tiden vilket jag kanske gjorde en enstaka gång. Det sägs att en uppdatering kring detta är på gång, något som är mycket välkommet. Har man bättre koll än vad jag har vad det är för ström som kommer ur väggen kan man ställa in detta via bilens kontrollpanel.

Det jag älskar med Tesla och att bilarna är uppkopplade är möjligheten att uppgradera och få uppdateringar skickade till sig. Du kan över natten eller så få massa nya roliga saker att använda i bilen precis som i en mobiltelefon. Allt hänger ihop med din smarta telefon och du loggar, styr och följer upp via en app. Fler och fler saker blir uppkopplade och det är härligt att se att även bilarna hänger med i detta. Jag vill att allt flyter ihop så att jag slipper hålla på och byta system, tänka och ändra på saker hela tiden. I dag är både datorn och telefon sammanlänkade vilket underlättar och snabbar upp arbetet oerhört. När även bilen som är en såpass viktig del för många också är där skapas harmoni.

Exteriör
Konceptbilen som visades upp 2012 hade precis som Model S en stor svart nuna. Ett försök till att få till någon slags grill. Det var inte många som gillade detta. När produktionsversionen presenterades hade man slopat detta och kvar var istället massa plast i samma färg som bilen. Bättre än konceptet men kanske ändå inte det vackraste ansiktet en bil kan ha. I mina ögon är den dock rätt så maffig framifrån. Strålkastarna är snygga att se på och lyser riktigt coolt, speciellt när man bara har parkeringsljuset på. I profil är bilen en flodhäst vilket inte går att komma ifrån. Tesla kallar Model X för SUV men det är ju i princip mer en minibuss med sluttande baklucka. Bakifrån ser man tydligt släktskapet med Model S och det ser mer ut som om man bara tagit den bilen och dragit ut den på höjden. Oavsett vad man tycker finns det inget som ser likadant ut på marknaden, vilket är lite kul. Bilen syns och sticker ut i mängden, utan att chockera.

Coolast är såklart måsvingedörrarna där bak, eller Falcon Doors som Tesla kallar dem. Det har varit en massa krångel med dessa tidigare men nu verkar man ha rett ut det. Dörrarna behöver bara 30 centimeters utrymme på vardera sida för att fungera, och sensorer ser till att de inte dundrar i ditt låga garagetak eller liknande. De är faktiskt inte så dumma, och när man öppnat dem vilket tar sex sekunder blir det busenkelt att ta sig in och ut ur bilen. Dock ställer dörrarna till det för en grej - takräcke. Det går inte att montera på bilen, utan Tesla hänvisar istället den som vill ha med sig mer last till dragpaketet för 8 700 kronor som ger dig en krok och möjligheten att dra upp till 2 250 kilo.

Interiör
Via den stora skärmen på mittkonsolen kan man bland annat ställa in att förardörren automatiskt ska öppna sig när man närmar sig bilen. Kan tyckas lite barnsligt till en början kanske men oj vad bekvämt det är, och man vänjer sig snabbt. Det är härligt att slippa trycka på något handtag för att öppna dörren och istället bara kliva in. När man satt sig till rätta och trycker på bromspedalen så stänger sig dörren igen. Smart! Genom några snabba knapptryck på skärmen kan man därefter öppna alla andra dörrar och luckor för resten av gänget som ska in. Dubbelsmart! Allt går givetvis att öppna och stänga även via nyckeln, så att man kan stila lite på parkeringen vid mataffären.

Testbilen var utrustad med sex sittplatser fördelat på tre rader. Bilen kommer med fem standard och det går att få upp till sju. Men det är kostsamma historier - vill man ha sex platser får man lasta upp 35 000 kronor extra, sju stycken kostar strax över 46 000. Kör man standardalternativet får man ett enormt bagageutrymme på 2 180 liter. De två sätena längst bak går dock att fälla ned så att man får en plan lastyta, så det är inget dumt alternativ om man behöver köra mycket folk. Räkna dock inte med att några vuxna kroppar får plats här, barn trivs bäst. Med dessa två stolar uppfällda blir bagageutrymmet även minimalt, men det finns ju faktiskt ett där fram under locket som rymmer 187 liter också.

Hela interiören känns som ett stort lyft jämfört med hur Model S var i början. Jag hittar faktiskt inget att klaga på och folk som har åkt med säger samma sak - kvaliteten har definitivt hoppat upp ett snäpp. Panelerna är snygga att se på, stolarna sköna att sitta i och det finns rätt så många smarta lösningar - som exempelvis en inbyggd telefondocka med lightningkontakt. Den enorma vindrutan som sträcker sig över huvudet kanske verkar lite överdriven till en början men visar sig snabbt vara grym - speciellt vid rödljus där man utan problem ser allt även om man står längst fram. Den skapar även en enorm rymd i kupén och det känns väldigt luftigt och trevligt när man kör. Solen tittade fram sporadiskt och då får rutans toning kämpa rätt så mycket för att man inte ska bli bländad. Det finns rätt så smarta solskydd som man fäller ned från sidorna och snäpper fast vid backspegeln i mitten, men de är tyvärr ganska små till storleken och skyddar inte lika bra som ett vanligt solskydd.

Något som man knappast missar när man hoppar in i en Tesla är skärmen på mittkonsolen. Den är faktiskt trevligare än någonsin nu. Snabb, tydlig och lättjobbad. Man styr allt härifrån och det är enkelt att förstå hur det fungerar. Det går givetvis att få upp grafer på hur mycket el man har förbrukat och mycket annat. Efter ett tag blir dock funktionerna lite för basic, och jag skulle vilja kunna konfigurera mer saker och gå djupare i vissa. Men det är ju bara mjukvara, så det kanske kommer. En sak som du kan få fixa om du läser detta Elon är en förloppsindikator till musikspelaren. Ibland vill man ju kunna spola i en låt och se hur länge den har spelat. Enkel grej, men ändå något som jag kom på att jag saknade.

Avslutning
Elbilar är framtiden. Inte hybrider och liknande halvmesyrer. Ren eldrift ska det vara, annars kan det vara enligt mig. Kör du hybrid måste du fortfarande hålla på och kolla oljan, byta kamrem och liknande tråkiga saker. Den enda fördelen är för närvarande tiden det tar att fylla på bränsle. Där är elbilarna inte ikapp än, räckvidden börjar de få till. Priserna måste också ner såklart, eftersom elbilar fortfarande är lite för dyra i inköp. Model X eller Model S är verkligen inte för gemene man, och det är inte det som är tanken heller. Tanken är att folk med gott om pengar ska köpa dessa, så att Model 3 kan bli verklighet. Den kommer vi vanliga dödliga ha råd att köpa, och då börjar det faktiskt hända saker. För när en ren elbil med bra räckvidd, trevlig design, smarta lösningar och en prislapp som ser likadan ut som vilken Volvo som helst vet i alla fall jag vilken jag skulle välja. Missförstå mig rätt. Jag kommer alltid att vilja ha en entusiastbil eller sju för den där glassturen på söndagarna, och då får det gärna mullra, dofta avgaser och kollas olja. Men för det där vanliga transportkörandet väljer jag tusen gånger hellre en bil som går på bara el. Så sa jag inte för några år sedan, men nu gör jag det - tack vare Tesla.

Fakta Tesla Model X 90D
Elmotor 1 (framaxel): 262 hästkrafter, 193 kW.
Elmotor 2 (bakaxel): 262 hästkrafter, 193 kW.
Kombinerad effekt: 422 hästkrafter, 600 Newtonmeter.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,0 sekunder, toppfart 250 km/h.
Räckvidd: 48,9 mil.
Elförbrukning: 2,1 kWh/mil. Jag hamnade på 2,8.
Laddningstid: Varierar beroende på strömstyrka och väderlek. Via vanligt eluttag cirka 10 timmar.
Däck och hjul: 255/45 R 20 fram, 275/40 R 20 bak.
Bromsar: Ventilerade skivor runt om.
Mått: Hjulbas 2,96 meter, längd 5,03 meter, bredd 2,27 meter, höjd 1,68 meter, vikt 2 390 kilo.
Pris: 1 208 400 kronor.

Läs mer
66.0°
0

Köp den här och hjälp till att forma framtiden

Jag har kört Tesla Model X

En trailer S03 av Titans
Death in the Family?

Här bjuds vi på en första trailer för den tredje säsongen av DC-serien Titans. Som man kan se i trailern verkar säsongen låna inspiration från Death in the Family där Jokern dödar Robin. Men helt bra lyckas Jokern ej med detta och denna Robin, Jason Todd, återvänder som Red Hood. I denna säsong kommer också både Tim Drake och Barbara Gordon dyka upp vilket innebär att vi får in Oracle i serien med. Den tredje säsongen av Titans drar igång den 12 augusti. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Betaprogram för PS5 på ingång
Testa funktioner innan de släpps skarpt

Sony har sedan en tid tillbaka låtit användare betatesta mjukvara innan den släpps skarpt till Playstation-konsoler och nu verkar det vara dags att starta ett betaprogram för Playstation 5-användare. Användare som känner sig manade att testa tidig mjukvara till konsolen har möjlighet att ansluta sig till programmet och kommer inom kort få tillgång till funktioner innan de blir tillgängliga för allmänheten. Det finns lite restriktioner när det kommer till betaprogrammet. Bland annat kan endast folk som bor i USA, Kanada, Japan, Storbritannien, Frankrike eller Tyskland anmäla sig till programmet, men troligtvis kommer betatestandet bli tillgängligt för folk i andra länder i sinom tid. Specifikt vad för funktioner som kommer bli tillgängliga i första betatestet är för tillfället okänt. I och med att Sony kommer låta PS5-ägare utöka lagringen med snabb SSD-lagring senare i sommar så lär betatestare få tillgång till den möjligheten för att se att det hela fungerar som det ska. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Fossil från jättenoshörning hittad i Kina
Paraceratherium linxiaense var längre än en giraff

Arkeologer i Kina har hittat fossil från en utdöd noshörnings-art som verkar ha varit en riktig bjässe. Den nya arten har fått namnet Paraceratherium linxiaense och levde under den geologiska tidsåldern Oligocen för 34 till 23 miljoner år sedan. Den nu upptäckta arten ska ha haft en mankhöjd på runt 5 meter och en kroppslängd 8,5 meter. Huvudet kunde sträckas upp till sju meters höjd, något som gör att den med lätthet skulle kunna blicka ner på dagens giraffer. Till skillnad från det som vi kallar noshörningar idag hade dock inte Paraceratherium linxiaense några horn. Paraceratherium linxiaense är inte den första utdöda arten av jättenoshörningar som hittats. De första fossilen efter sådana hittades redan i Kina och Mongoliet på 1920-talet. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daniel Berlin snackar Battlefield 2042
Pang pang

Under gårdagens Xbox-grej dök Daniel Berlin från DICE upp för att prata lite mer om Battlefield 2042. Bland annat pratar han om att spelet kommer erbjuda både Conquest och Breakthrough. Där Conquest är det klassiska öppna spelläget som varit med sedan länge och Breakthrough är ett mer guidat spelläge där lagen guidas in i mindre spelytor. Han snackar också lite om hur de hanterar den fördubblade mängden spelare och hur de anpassat spelet så det inte bara blir ett massivt kaos. Battlefield 2042 släpps den 22 oktober. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Call of Duty: Warzone får stöd för 120 fps på PS5
Kräver dock HDMI 2.1

I november fick Call of Duty: Warzone stöd för 120 fps på Xbox Series X/S och nu verkar det vara dags för Playstation-spelare att få se fler bilder per sekund. I den senaste uppdateringen bakade utvecklarna in stöd för 120 fps i Playstation 4-versionen av spelet när denna rullar på Playstation 5 via bakåtkompatibilitetsläget. För att få spelet att rulla i 120 fps behövs det pillas litegrann. För det första är HDMI 2.1 ett krav, vilket betyder att du måste ha en rätt ny TV eller skärm med sådan ingång. Därefter behöver du ha 120Hz Output inställt på Automatic i videoinställningarna på PS5 samt ha Performance Mode i Saved Data and Game/App Settings. Därefter ska det bara vara att tuta och köra. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Nytt malware förhindrar drabbade att besöka piratsajter
Vigilante skriver om datorns HOSTS-fil

Det brittiska säkerhetsföretaget Sophos har upptäckt ett nytt så kallat malware med ett lite udda syfte. Malwaret som kallas för "Vigilante" gör så att de som drabbats inte länge kan surfa till bittorrent-sajter som The Pirate Bay samt en lång rad andra torrent-tjänster med länkar till piratkopierat material. Vigilantes tillvägagångssätt för att blockera drabbade att besökare piratsajter är förhållandevis enkelt. Efter att en pc-dator infekterats så skriver Vigilante helt enkelt om datorns HOSTS-fil och pekar en lång rad webbadresser till ip-adressen 127.0.0.1, datorns så kallade "localhost". Den eventuella skada som Vigilante åstadkommer är ganska enkel att reparera. Det är bara för användare att öppna sin HOSTS-fil i en textredigerare och ta bort de rader som Vigilante lagt till. Vem som ligger bakom Vigilante finns det inga uppgifter om. Men vi kan väl utgå från att det är någon som inte gillar det piratsajterna pysslar med. Här nedan kan ni kolla in hur en HOSTS-fil ser ut efter att ha drabbats av Vigilante. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Designa din egen Xbox-kontroll med Xbox Design Lab
Sätt lite personlig prägel

Tycker du den ordinarie Xbox Series X/S-kontrollen har lite för trist och tråkig design? Då har vi goda nyheter då Microsoft gjort det möjligt för XSX/S-ägare att göra egna kontroller via Xbox Design Lab. Via Design Lab har vi möjlighet att välja massvis med olika färger på kontrollens olika delar och har goda möjligheter att skapa en unik look. Priset för den egendesignade Xbox Series X/S-kontrollen ligger på 699 kronor och vill du ha kontrollen lasergraverad kostar det ytterligare en hundring. Leverans sker 19 juli. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Biografbranschen ska dra igång en bioklubb
För att dra mer besökare till biograferna

Nordisk Film, SF Studios, Filmstaden och Svenska Bio ska nu dra igång något man kallar för Filmbiografklubben, en bioklubb som ska ge medlemmarna rabatterade biljetter till ett utvalt antal filmer. Tanken är att det ska väljas ut tio filmer per år, varav minst två svenska filmer, som medlemmarna i bioklubben ska kunna se för halva priset. I Danmark finns den liknande klubben Biografklub Danmark som ses som en förlaga till Filmbiografklubben. Den har funnits i över 20 år och har idag runt 200.000 medlemmar. Ett medlemsskap i Filmbiografklubben kommer att kosta 149 kronor per år. Någon gång i höst kommer bioklubben lanseras. I fakarutan nedan hittas lite mer information om satsningen. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Pig
Nicolas Cage vill ha tillbaka sin gris

Pig är en kommande film där någon har kidnappat en tryffeljägares, spelad av Nicholas Cage, favoritgris. Pig har premiär den 16 juli. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Sverige blir bättre i Microsoft Flight Simulator
Ny uppdatering uppdaterar landskapet

I går utannonserade Microsoft en ny uppdatering för Microsoft Flight Simulator. Denna uppdatering, som heter World Update V: Nordics, innehåller förbättrade kartor för Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge. Det innebär att dessa länder nu har förbättringar i detalj av stora landskap, förbättringar av regional arkitektur, förbättrad data för 100 flygplatser och 78 noggrant utvalda intressanta platser. World Update V: Nordics kan plockas hem helt utan extra kostnad för alla Microsoft Flight Simulator-spelare. Microsoft Flight Simulator finns för närvarande tillgänglig på Xbox Game Pass för PC, Windows 10 samt Steam och kommer till Xbox Series X | S den 27 juli. Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0

Vi shazamar en miljard gånger i månaden nu
Vilken låt är det här?

Shazam är en av de där sakerna som man om och om igen fascineras över att det fungerar. Shazam släpptes faktiskt som tjänst 2002 och då som SMS-tjänst och 2008 släpptes det som app för iPhone. Sedan levde tjänsten vidare under tio år tills 2018 då Apple köpte tjänsten. Det tog tio år för Shazam att nå en miljard shazamningar men nu har man en riktigt hög användning och ligger på en miljard per månad. Totalt har vi användare undrat vilken låt som spelas 50 miljarder gånger och fått svar från deras databas med 51 miljoner låtar. Den mest efterfrågade låten genom tiderna är Dance Monkey med Tones and I. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Cyberpunk 2077 får ytterligare en uppdatering
CDPR fortsätter rensa upp buggfesten

Det har gått mer än ett halvår sedan Cyberpunk 2077 släpptes och gav oss en episk berättelse i en rätt flådig och intressant värld. Och en herrans massa buggar och prestandabekymmer. CD Projekt RED har sedan släppet jobbat hårt med att förbättra prestandan i spelet och fixa buggar och nu har ytterligare en patch släppts för att fixa några av spelets bekymmer. Patch 1.23 heter den senaste uppdaterinegn som släppts till alla plattformar spelet finns tillgängligt på och primärt fixar patchen en rad buggar som uppstår i vissa uppdrag. Utvecklarna skriver dock att spelet har blivit stabilare och spelare ska inte uppleva lika många krascher som tidigare. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Finsk satellit i trä har gjort ett första höghöjdstest
Woodsat har gjort en tripp till stratosfären

I Finland håller företagen UPM Plywood, Arctic Astronautics och Huld på utvecklar en liten satellit gjord av plywood som man hoppas kunna sätta i omloppsbana någon gång i slutet av året. Satelliten kallas för Woodsat och i veckan har man gjort ett första test av satellitens kamera på hög höjd. I klippet nedan kan ni kolla in när Woodsat skickas upp till jordens stratosfär med hjälp av en höghöjdsballong. När ballongen exploderade på grund av det höga trycket som råder där så föll satelliten tillbaka till jorden och utvecklarna kunde sedan åka och hämta den för inspektion. Woodsat är tänkt att skjutas upp till jordens omloppsbana från Nya Zeeland ombord på en Rocket Labs Electron-raketer. Exakt när detta kommer att ske finns det än så länge inga uppgifter om. Woodsat är tänkt att ligga i en omloppsbana på mellan 500 - 550 kilometer ovanför jorden och kommer att ha en del instrument från ESA med sig på färden. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google ryktas släppa tjänst för att lära ut språk
Tivoli ser ut att bli en konkurrent till DuoLingo

The Information har varit i kontakt med källor som uppger att Google håller på och utvecklar en tjänst med vilken användare ska kunna lära sig olika språk. Det skulle givetvis inte vara helt konstigt att Google satsade på en sådan tjänst då man redan idag har en väldigt bra översättningstjänst. Enligt The Informations källor ska Googles språktjänst heta Tivoli och kunna lära ut språk via Googles sökmotor, YouTube och Google Assistant. Tjänsten verkar baseras på LaMBDA, den AI-baserade konversationsmodell som Google presenterade på årets utvecklarkonferens Google I/O. Google tros kunna lansera Tivoli någon gång senare i år. Marknaden för språkutbildningar online förutspås vara värd 21,2 miljarder dollar år 2027 enligt analysföretaget Meticulous Research. Bland de som pysslar med sådant idag finns bland andra Babel, Duolingo och Rosetta Stone. I klippet ovan kan ni kolla in när Googles vd Sundar Pichai presenterade LaMBDA på årets Google I/O. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Maskinlärning gör korta videoklipp av en stillbild
Med imponerande resultat

Forskare på University of Washington säger sig ha utvecklat en teknik som med hjälp av bara ett enda fotografi kan skapa ett kort animerat videoklipp som påminner om när fotografiet fotades. Forskarna ska ha använt sig av neural nätverk för maskinlärning vilka med hjälp av en algoritm räknat ut hur en animation baserad på fotografiet skulle kunna se ut. Ni kan se ett exempel i animationen här ovanför och ni hittar några till om ni hoppar vidare på länken nedan. Där kan ni även läsa lite mera ingående om hur man gått tillväga när man utvecklade systemet som ligger bakom de realistiska animationerna. Forskarnas system verkar i dagsläget vara specialiserat på vattenfall. Det hela kommer att presentera lite närmare på konferensen "Conference on Computer Vision and Pattern Recognition" vilken drar igång 22 juni. Tumnagel
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern för Lilith
Bedragen kvinna åkallar demon från helvetet

Går ni igång på skräckkomedier med 80-tals-vibbar så kanske kommande Lilith kan falla er i smaken. Filmen handlar om en bedragen kvinna som åkallar succubus-demonen Lilith för att hämnas på sin pojkvän. Succubus-demoner gestalts som kvinnor och de använder förförelse som vapen för att komma åt sina offer. Lilith släpps digitalt 9 juli. Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Medium släpps till PS5 i september
Inte längre bara för Microsofts plattformar

The Medium från Bloober Team släppes i början av året till Xbox Series X/S och PC, men för några veckor sedan började de tisslas och tasslas om att spelet var på ingång till Playstation 5. Ryktena verkar stämma och nu har Bloober Team bekräftat att spelt kommer släppas till Sonys nya konsol 3 september. Spelet komer erbjuda samma spelupplevelse som tidigare och spelare kommer ta kontroll över ett medium som har möjlighet att hoppa mellan två världar och använder sina förmågor för att reda ut ett mystisk mysterium. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

E3 2021 Kolla in Xbox Games Showcase: Extended
En liten E3-epilog

Klockan 19:00 i kväll kommer Microsoft hålla en liten epilog till deras E3-presentation där man ska visa upp lite mer grejer som man har att bjuda på. Sändningen kommer för det mesta fokusera på djupdykningar från utvecklarna till de olika spelen så man ska nog inte förvänta sig några eller allt för många nya grejer här. Du kan se presentation i direktsändning i spelaren ovan eller borta på Twitch. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
84kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
48kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
99kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
116kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
104kg
+
Frode Wikesjö

Iggy Pop kommer till Sverige
10 juni 2022

Den legendariska rockartisten Iggy Pop kommer uppträda på Filadelfia i Stockholm fredagen den 10 juni 2022. Iggy Pop har levererat hits sedan 1969 så konserten kommer sannolikt bjuda på massvis med godbitar från punkens gudfader. Biljetterna till konserten släpps nu på fredag den 18 juni klockan 10:00 via länken nedan. Tumnagel
96kg
+
Frode Wikesjö