41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Lamborghini pratar om ljudet i Urus Men är det något att ha?
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Lamborghini pratar om ljudet i Urus

När Top Gear fick testa Lamborghini Urus fick man också höra lite hur den låter, men Bobby var inte alls imponerad. I det här klippet från Lamborghini pratar man om just ljudet och hur viktigt det är att den låter rätt. Man berättar att ljudet ändras kraftigt mellan de i olika körlägena och sedan brummar bilen iväg - men hur låter den tycker ni?

Bil, Lamborghini, urus

Top Gear har testat Lamborghini Urus
Bjuder på lite hårda fakta

Den 4 december kommer Lamborghini att visa upp suven Urus på riktigt men de är duktigt flitiga på att pumpa ut saker med den innan dess. Bland annat har de låtit Top Gear köra bilen och få ta del av en del smarrig information. Det enda vi inte vet nu är hur den ser ut, eller vänta nu, det gör vi visst. I ett av de nya teaserklippen visas bilen klart och tydligt på infotainmentdisplayen. Givetvis medvetet från Lamborghinis sida, men de har nu klippt om klippet så att detta inte syns längre. Oavsett så är bilden redan ute på nätet och bilen ser väl ut som väntat. Lite hårda fakta kring Urus är att den under huven får en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ska ge 650 hästar och ha ett vrid på 850 newtonmeter. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och paret där bak ska styra med när du svänger. Kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda och fördelningen är 40 procent fram, 60 bak. Som mest kan 87 procent skickas till bakhjulen, 70 fram om det skulle behövas. Vikten på ekipaget ligger på 2,1 ton. Bilen bygger på Volkswagens MLB-plattform och mäter 5,1 meter på längden, två meter på bredden och den har en hjulbas på tre meter. Den är hela tio centimeter lägre än sina syskon Bentley Bentayga och Audi Q7 som bygger på samma plattform. Adaptiv luftfjädring finns ombord och även aktiva krängningshämmare som får kraft från ett 48-voltssystem. För att få stopp på grejerna har Urus fått de största keramiska bromsskivorna som någonsin monterats på en produktionsbil och dessa mäter 440 millimeter fram och 370 millimeter bak. Det kan behövas eftersom det här kommer att bli världens snabbaste SUV med en 0-100-tid på 3,7 sekunder och en toppfart över 300 km/h. Lite upplevelser från provkörningen kan ni läsa om på länken nedan. Där finns även ett filmklipp som bland annat avslöjar hur den låter, och det är inte Lamborghini-musik i mina öron... Tumnagel
37.2°
0

Lamborghini Urus demonstrerar sitt Sabbia-läge
Gör att man kan köra bättre i sand

Den 4 december kommer Lamborghini att visa upp suven Urus på riktigt och fram tills dess kommer de att pumpa ut teasers och information kring den. Den senaste grejen de visar upp är det nya körläget Sabbia. Har man det aktiverat ska bilen ta sig fram ännu bättre i sand, vilket vi får en demonstration av i det här klippet. Utöver detta läge kommer det som vanligt att finnas Strada, Sport och Corsa men även Terra (terräng) och Neve (snökörning). Tumnagel
38.6°
0

Lamborghini visar upp Urus terrängläge
Som heter Terra

Lamborghini Urus har premiär 4 december och kommer då att ha en hel hög med körlägen. Ett av dem är Terra, som betyder jord på italienska. Och där ska ju en SUV kunna hänga, och är det en Lamborghini ska den kunna hänga där i riktigt hög fart. Tumnagel
38.9°
0
36.1° 0 Roger Åberg Roger Åberg
tis. 28 nov 2017, 08:47
Lamborghini pratar om ljudet i Urus Men är det något att ha?
36.1°
0