33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nu har BMW i4 börjat tillverkats Syns snart på vägarna
Bild till artikel

BMW i4 verkar vara en riktigt trevlig bil där man får en pigg rackare som inte riktigt är M-kapabel men som levererar riktigt bra prestanda till ett, jämfört med fossilbilen, rimligt pris. Nu har bilen börjat tillverkats i BMWs fabrik i München och man producerar faktiskt alla varianter av 3- och 4-serien på samma tillverkningslina. Man är lite extra stolta över detta eftersom man lyckats få in elbilsversionen tillsammans med de andra utan att stanna tillverkningen.

BMW i4 kommer i två versioner. eDrive40 har 374 hästar och kostar 625.000 kronor och M50 har 544 hästar och kostar 725.000 kronor.

Bil, BMW, i4 Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu har BMW i4 börjat tillverkats
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu har BMW i4 börjat tillverkats
Det här är helt elektriska BMW i4 M4-prestanda för mindre peng! Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.4°
0
BMW i4 får CarPlay i instrumentklustret Se Apples navigering ovanför ratten CarPlay och Android Auto är hur smidigt som helst att ha i bilen, särskilt när anslutningen är trådlös. I de allra flesta bilar är dock CarPlay endast tillgängligt på infotainment-skärmen. Vilket innebär att man inte kan utnyttja skärmen många bilar har precis ovanför ratten för navigation. I den kommande BMW i4 kommer dock CarPlay-navigation även synas i instrumentklustret och i head-up-display. Stöd för navigationsinfo på två skärmar med CarPlay kom först med iOS 13 men BMW blir en av de första biltillverkarna att implementera funktionen. Funktionen syns 8:40 in i klippet. Tumnagel
44.4°
0
41.7° 0 Roger Åberg Roger Åberg
mån. 25 okt 2021, 16:30
Nu har BMW i4 börjat tillverkats Syns snart på vägarna
41.7°
0