Nytt förslag på kilometerskatt
Dyrare i stan, billigare på landsbygden

IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers levererar nu en forskningsrapport i vilken man föreslår en lösning på kilometerskatt. Enkelt uttryckt så innebär den att man sänker skatten på bensin och istället inför en skatt per körd mil.
– Vi föreslår en geografiskt differentierad skatt utifrån tre områden. En nivå är de större städerna. Där föreslår vi en skatt på drygt fem kronor per mil. Nästa område är mindre städer och större vägar och där föreslår vi en skatt på en krona per mil. Sedan har vi ren landsbygd där vi inte föreslår någon skatt alls, utan just en mindre drivmedelsskatt, säger Anders Roth på IVL till Ekot.
Forskarna föreslår att varje bil får en GPS-tracker och så dras skatten utifrån informationen till denna. Övervakning är dock inte härligt, varför många är kritiska till denna idé.
– Det finns sätt att lösa det. I till exempel Singapore betalar man in pengar i förväg på ett kort och sedan kommer aldrig myndigheterna att se var du kör någonstans. Vi tror att man måste ta väldigt noga på de här integritetsfrågorna och utreda det noga, säger Anders Roth.