33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Porsches nya turbocabbar är här 3.2 sekunder till torrt hår
Bild till artikel

Porsche 991 finns nu i ett flertal versioner, bland annat cabbar. Nu kommer även detta tygtakförsedda fenomen till toppversionerna Turbo och Turbo S.

Bägge bilarna är identiska med syskonen som har plåttak, förutom just takkonstruktionen då. Turbon gör 0-100 km/h på 3.5 sekunder medan Turbo S klarar samma sträcka på snabba 3.2. Toppfarten anges till 318 km/h. Taket tar 13 sekunder att öppna och man kan göra det i upp till 50 km/h. Vad cabben adderar i vikt får vi inte reda på.

Bilarna visades inte upp i Frankfurt som var nyss utan premiären är förlagd till Los Angeles den 20 november istället. Försäljningen drar igång i december och priserna börjar på 174 431 Euro för Turbo, och 207 989 Euro för Turbo S.

teknikensvarld.se Bil, Porsche, 911, 991, Turbo, Cabriolet, cab, Los Angeles
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Porsches nya turbocabbar är här
Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Visa Pressmeddelande Nya 911 Turbo Cabriolet - stark, snål och öppen

50 år efter debuten för Porsche 911 och 40 år efter att den första 911 Turbo kom, får cabrioletversionerna av 911 Turbo och Turbo S världspremiär. De avtäcks för första gången på Los Angeles bilsalong den 20 november. Med de här nya modellerna har Porsche fördubblat antalet toppmodeller av 911-serien till fyra.

911 Turbo Cabriolet och 911 Turbo S Cabriolet erbjuder samma mix av köregenskaper, prestanda och bränsleeffektivitet som coupémodellerna, presenterade för några månader sedan.

Det kan avläsas i siffror: den överladdade sexcylindriga 3,8-litersmotorn utvecklar 520 hk (383 kW) i 911 Turbo Cabriolet och 560 hk (412 kW) i S-modellen. 0 - 100 km/tim klaras av på 3,5 respektive 3,2 sekunder med en toppfart av 318 km/tim. Trots det ligger bränsleförbrukningen under 10 liter per 100 km. De nya toppmodellerna drar enligt körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) 9,9 liter per 100 km. Om man jämför med respektive modells föregångare är de nya modellerna mer än 30 hk starkare och 0,2 sekunder snabbare till 100 km/tim men samtidigt upp till 15 procent bränsleeffektivare.

De nya toppmodellernas köregenskaperna är något utöver det som kan uttryckas i enkla siffror. Den automatiska dubbelkopplingslådan PDK är standard liksom Porsches fyrhjulsdrift PTM. Dessutom har Porsche introducerat sin ledande teknik i segmentet öppna supersportbilar i form av bakhjulsstyrning och aktiv aerodynamik. Bakhjulsstyrning förbättrar köregenskaperna både på tävlingsbanan och vid vardagskörning medan den aktiva aerodynamiken gör det möjligt för föraren att med en knapp fintrimma bilen för optimal bränsleeffektivitet eller för optimala köregenskaper.

Ännu påtagligare än tidigare skvallrar utseendet på de nya toppversionerna om deras prestanda. De karaktäristiska breddade bakskärmarna är 28 mm bredare i 911 Turbo än i Carrera 4-versionerna. Skärmens överdel har en nästan helt plan yta, en handsbredd, från C-stolpen till skärmkanten. Den imponerande effekten accentueras ännu mer med taket nedfällt.

En annan iögonfallande detalj är det exklusiva tygtaket med sin lättviktsram i magnesium. Den innovativa tekniken ger 911 Turbo Cabriolet ett nästan coupéliknande utseende med taket uppfällt. Bågformen, som dessutom ger aerodynamiska fördelar, kan inte åstadkommas med en konventionell konstruktion. Liksom hos föregångaren kan taket öppnas och fällas på cirka 13 sekunder i farter upp till 50 km/tim.

Inredningen är densamma som i 911 Turbo Coupé. Till S-modellen finns ett särskilt stort urval utföranden, till exempel exklusiv inredning i svart/Carrera röd och Sport Seat Plus-säten justerbara i 18 ledder och försett med minne. Dessutom är ryggstödsskalen klädda med skinn med dubbla sömmar. Olika delar är framställda i kolfiber. Liksom hos föregångaren är ljudanläggningen av fabrikat Bose del i standardutrustningen och för första gången kan man som tillval välja ett ljudsystem från Burmester .

Radarstyrd adaptiv farthållare är också tillval liksom backkamera och kamerabaserad skyltigenkänning.

Porsche 911 Turbo Cabriolet lanseras i december 2013.

Bränsleförbrukning:

911 Turbo och 911 Turbo S: stad: 13.2 liter/100 km; landsväg: 7.7 liter/100 km; blandad körning: 9.7 liter/100 km; CO2-utsläpp: 227 g/km.

911 Turbo Cabriolet och 911 Turbo S Cabriolet: stad: 13.4 liter/100 km; landsväg: 7.8 liter/100 km; blandad körning: 9.9 liter/100 km; CO2-utsläpp: 231 g/km.
Nya Porsche 911 Turbo är här Denna strålande maj-dag valde Porsche att dela med sig av en mycket trevlig, och säkerligen efterlängtad nyhet. Nya 911 Turbo är här. Som väntat har bilen förbättras på samtliga punkter och är nu starkare och bättre än någonsin. 520 hästar och 660 Nm (upp till 710 Nm med Sport Chrono-paketet) hämtas ur boxersexan som är på 3.8 liter och försedd med dubbla turboaggregat. För den ännu starkare och kvickare Turbo S är det 560 hästar och 700 Nm som gäller. I denna är dock Sport Chrono-paketet standard så här kan man för en kort stund få ut hela 750 Nm. Turbo gör 0-100 km/h på 3.4 sekunder och toppar 315 km/h, Turbo S gör 0-100 km/h på 3.1 sekunder och har en toppfart på 318 km/h. Som tidigare rykten har sagt kommer bilen endast att erbjudas med Porsche sjuväxlade dubbelkopplingslåda PDK, inget manuellt alternativ erbjuds. Nytt är ännu vassare fyrhjulsdrift med bilen får även en aktiv bakhjulsstyrning för att kunna styra in snabbare i kurvor. Även chassiet är nytt och för första gången i en 911 Turbo erbjuds det aktiva antikrängningssystem PDCC. Detta plus keramiska bromsar är dock standard i Turbo S. Bilen avslöjas direkt av sina enorma luftintag på bakskärmarna och rejält mycket bredare höfter, 28 millimeter bredare än Carrera 4. Utseendemässigt har det skett lite förändringar i fronten, bland annat har DRL-ljusen nu en annan form. Baktill mynnar det ut fyra pipor som liknar de som Panamera GTS har och på bakluckan sitter det en liten vinge. För första gången i en Porsche används nu även aktiv aerodynamik i form av en liten läpp som fälls ned i fronten och att vingen där bak automatiskt ställer in sig beroende på hur man kör. Modellerna börjar säljas i Sverige från och med september och priserna börjar på 1 535 000 kronor för Turbo och 1 846 000 kronor för Turbo S. Allt om nya Porsche 911 Turbo finns att läsa i pressmeddelandet och på länken. Tumnagel
234kg
0
Autocar testar nya Porsche 911 Turbo S Beskrivs med ett ord - vild Autocar var ett av de medier som var med på presskörningen av Porsches nya 911 Turbo S och här har vi deras första intryck fångade på film. Som vanligt är det Steve Sutcliffe som agerar pilot och denna gång sitter han i en bil med 560 hästar i baken. Tumnagel
43.2°
0
40.6° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 23 sep 2013, 10:15
Porsches nya turbocabbar är här 3.2 sekunder till torrt hår
40.6°
0