m

Så är Volvo XC90 att köra

Och så tycker vi om motorerna

Så är Volvo XC90 att köra
Bil / Volvo

Redan när Volvo presenterade XC90 på Artipelag utanför Stockholm i höstas märkte man tydligt på alla Volvomedarbetare att man var stolta, riktigt stolta. Man riktigt kände att de hade en bra produkt och att de var något på spåret. Men hur bra är hoppet från Hisingen, egentligen? Jag åkte till Barcelona för att ta reda på detta och jag blev rätt så lycklig faktiskt.

För hur mycket man än vill vara neutral så är jag svensk och jag vill att Volvo ska lyckas lite mer än andra biltillverkare. Volvo har inte varit kända för att göra speciellt roliga bilar, speciellt XC90 har väl inte satt användarnas sinnen i skrattläge direkt, så det var med rimliga förhoppningar jag åkte ner för att köra nya XC90.

Tre stycken motorer fanns på plats att provköra, en diesel (D5), en bensinare (T6) och en laddhybrid (T8). Alla motorer är fyrcylindriga och här spelar Volvo ett högt spel eftersom XC90 är en stor bil och en del av köparna skäms inte för att köpa en bil med stor motor utan snarare kräver det. Det är alltså upplagt för besvikelse och det tråkiga är att det egentligen bara är en motor som riktigt klarar sig med bravur - T8:an.

Samtidigt ska man komma ihåg att de allra, allra flesta som faktiskt använder en sådan här bil inte har en blekaste aning om vad de kör runt med för motor.

T8 är en bensinare på 318 hästar som tillsammans med en elmotor ger ett total på 400 hästar och 640 Nm. Kombinationen är fantastisk eftersom man kan se till att elmotorn jobbar på lite extra då bensinare inte riktigt presterar på topp och resultatet är en jämn och smidig kraftkurva, en tyst och härlig bil, en lugn och skön körning och kraft när det väl behövs.

T8:an är extremt trevlig faktiskt, om man kör på hybridläget så är den tyst som en mus vid låga hastigheter, låter knappt något vid motorvägsfart och vid omkörningar och accelerationer levererar den. Som bonus snittar den på pappret 2.5 liter. Men smakar det så kostar det, grundpriset för T8 är 726,000 kronor, men om du har pengarna ska du verkligen slå till. T8 är en laddhybrid som tar dig fyra mil på pappret, så har man ström i närheten av bilen hemma och på jobbet så kan nog rätt många komma både fram och tillbaka på bara el.

Vi började vår färd med just T8an och det är fröjd att glida iväg helt tyst, höra bensinaren rulla igång när man accelererar upp på motorvägen för att sedan falla i tystnad när man ligger där och glider fram.

Det här är en stor bil men den känns inte så stor faktiskt. Formen men de raka kanterna hjälper så klart till och eftersom den har kameror precis överallt är det inga problem att ratta runt den på parkeringsplatsen. På motorvägen är känslan väldigt långt ifrån traktor och det är nog inga som helst problem att köra riktiga långpass i denna.

XC90 är på sätt och vis en upphöjd version av den V90 som väntas komma vart det lider, eller så är V90 en nedsänkt version av XC90 hur man nu väljer att se på det. Hela motorn kommer helt enkelt att sänkas nedåt och det köper jag utan problem eftersom plattformen är byggd för det. Jag var däremot lite fundersam över hur man skulle lyckas få ner resten av bilen men efter att ha kört XC90 ett tag är jag inte så orolig längre, det känns helt enkelt inte som att man går på styltor här utan känslan är redan personbilslik.

Saknas pengarna för en T8:a och är sugen på en diesel finns D5:an för 554,000 kronor som levererar 225 hästar och 470 Nm. Rätt ok på pappret med andra ord men i verkligheten räcker inte detta på den här bilen. Jag skulle inte våga eller ens fundera på att göra en omkörning på väg upp till fjällen med full packning och fem personer i bilen. Inne i bilen låter motorn ingenting men när du kör upp denna på garageuppfarten kommer grannen tro att du kör en traktor. Köp denna om du aldrig kör om och struntar fullständigt i riktigt intressant körning, när man sätter D5:an i dynamiskt läge händer inte mycket om man säger så.

Bensinaren kostar inte så mycket mer (576,000 kronor) men levererar betydligt mer. Med 320 hästar och 400 Nm är denna i princip samma motor som sitter i T8, utan eldelen då så klart. Från stillastående upp till 100 levererar T6:an men accelererar man över det så känns det helt klart som att man skulle vilja ha lite mer knuff. Med dynamiskt läge ändrar T6:an karaktär på ett helt annat sätt än D5:an, vilket inte är så konstigt eftersom vi här jämför en diesel med en bensinare men det är ändå lite underligt stor skillnad.

Jag förstår varför Volvo har valt att bara ha fyror i sina bilar och T8:an kan leverera tillräckligt för lite kräsnare kunder men jag tror tyvärr att det finns en hel del kunder som gärna skulle vilja ha en lite starkare dieselsexa att välja. Till hösten kommer ytterligare två motoralternativ, en mindre bensinare som heter T5 och den levererar 254 hästar och 350 Nm och en D4 som har 190 hästar, 400 Nm och som bara drivs på framhjulen. Denna kommer garanterat att bli en trist historia men prislappen ligger å andra sidan bättre på 498,000 kronor.

Läs mer
51.2°
0

Så är Volvo XC90 att köra

Och så tycker vi om motorerna

fler
Populäraste
SDCC 2019 Trailer för s03 av Westworld
Robotarna lämnar parken 
Tumnagel
41.1°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Första trailern för Star Trek: Picard
Patrick Stewart är Jean-Luc Picard 
Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Förtitt på S04 av The Expanse
New Terra 
Tumnagel
44.5°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Archer får en elfte säsong
Trevligt 
Tumnagel
46.2°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Klipp från S04 av Rick and Morty
Med Taika Waititi 
Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0
En tredje, kortare version av Lejonkungen
Härligt animerad! 
Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0
Trump ska ringa Löfven
För att få ut A$AP Rocky 
Tumnagel
8.1°
+
Frode Wikesjö
0
Anhöriga till Estonia-offer nekas skadestånd
Av fransk domstol  
Tumnagel
24.2°
+
Frode Wikesjö
0
Här är första teasern för Witcher-serien
Ser lovande ut! 
Tumnagel
53.8°
+
Frode Wikesjö
0
Microsoft går fortsatt som tåget
Tjänar nu mer på molnet än på Windows 
Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Stadia Pro kommer inte vara "Netflix för spel"
Är mer likt Playstation Plus eller Xbox Live Gold 
Tumnagel
32.3°
+
André Stray
0
Kvinna får en miljon i böter efter att ha stökat på flygplan
Håll dig lugn i luften 
Tumnagel
68.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Senaste
SDCC 2019 Doom Patrol får en andra säsong
Mer Doom Patrol helt enkelt 
Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0
Ny läcka ser ut att bekräfta stor skärmkant för Pixel 4
Ingen flärpa här inte 
Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Hasbro släpper Boba Fett-hjälp
För en sisådär 1 000 kronor 
Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0
Ett stort piano i Minecraft Earth
Som man kan spela på 
Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Snowpiercer får sin första trailer
Tv-serien då 
Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Trailer för s03 av Westworld
Robotarna lämnar parken 
Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0
Internetaktivisten Peter Sunde gästar Fråga vad du vill i P3
Mycket snack om allt som rör frihet nätet 
Tumnagel
34.3°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Första trailern för Star Trek: Picard
Patrick Stewart är Jean-Luc Picard 
Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Disney spikar datum för sina Marvel-serier
På Disney+ 
Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Det blir många Marvel-filmer de närmsta åren
Mahershala Ali är Blade och Natalie Portman är Thor! 
Tumnagel
35.3°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Trailer för fjärde och sista säsongen av Preacher
Trailer-feber 
Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Ny trailer för Watchmen-serien
Den från HBO 
Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0
fler
Tjock
Cardi B ställer in på Way Out West
Av okänd anledning 
Tumnagel
113kg
+
Roger Åberg
De här skorna får färg i solen
Stiligt! 
Tumnagel
62kg
+
Roger Åberg
Sothebys firar månlandning med Omega-auktion
Massor med godbitar 
Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
Iggy Pop släpper nytt album i höst
Free 
Tumnagel
77kg
+
Wille Wilhelmsson
Fin poster med klassiska bilar från klassiska filmer
KÄnner du igen? 
Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
Terry Crews i Brittany Howards nya video
Stay high! 
Tumnagel
102kg
+
Roger Åberg
Idag är det ölets dag!
Fira med en kall i värmen 
Tumnagel
109kg
+
Wille Wilhelmsson
Om Linkin Park hade varit ett 80-talsband
Då kanske Numb hade låtit så här? 
Tumnagel
128kg
+
Wille Wilhelmsson
Stormares öl ska drickas med isbitar
You said what? 
Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg
Det här är ett helt gym
Smart om du vill träna men inte har platsen 
Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
Masskrock på helvetesberget
Cyklister körde ihop 
Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson
Se världen som den vore en Wes Anderson-film
Nya solglasögon fixar 
Tumnagel
103kg
+
Roger Åberg