14 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Skodas eldrivna Citigo läggs ned
Skodas eldrivna Citigo läggs ned Fick leva i lite mer än ett år

I maj förra året rullade Skoda ut sin första helt eldrivna modell. Det var en version av lilla Citigo som fått sig en elmotor och en räckvidd på 26,5 mil. Nu läggs modellen ned och det kommer ingen ersättare. Även om bilen har sålt bra så kommer man istället att lägga fullt fokus på Enyaq som är mer av en riktig elbil än den här Citigon var.

Bil, Skoda, Skoda Citigo, elbil, nedläggning
Skodas första elbil är här Citigo med ny motor Förra veckan fick vi reda på att Skodas lilla modell Citigo skulle presenteras med det allra vettigaste motoralternativet för den här biltypen - en elmotor. Nu är den här och den blir faktiskt Skodas första elbil någonsin. Citigo e är namnet och på en laddning ska man kunna ta sig 26,5 mil enligt WLTP-cykeln. Utseendemässigt skiljer sig denna bara genom en igenlagd grill, en lite mjukare frontspoiler och mer aerodynamiska hjul. Laddkontakten är inte helt oväntat placerad där man stoppade in bensinslangen tidigare. Elmotorn är hämtad från Volkswagen e-up! och den ger 82 hästar och ser till att driva framhjulen. Batteripacket är dock större och istället på 36.8 kWh vilket förklarar den längre räckvidden - en e-up! kommer bara 16 mil. Vridet ligger på 210 newtonmeter och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h. Att ladda batteriet upp till 80 procent tar en halvtimme om man använder snabbladdare, via en laddbox på 7,2 kWh tar det istället strax över fyra timmar att nå samma procent. Laddkontakten är av CCS-typ. Tillverkningen av bilen ska dra igång i höst och försäljningen någon gång i början av nästa år. Bilen ska kosta under 20.000 euro. Tumnagel
48.5°
0
Skodas eldrivna Citigo säljer för bra i Storbritannien Försäljningen stoppas tillfälligt För ett år sedan presenterade Skoda modellen Citigo med elmotor. Nu stoppas försäljningen av bilen tillfälligt i Storbritannien, men inte på grund av några tråkigheter utan eftersom den säljer för bra och man inte hinner med den höga efterfrågan. Landets tilldelade 400 bilar såldes slut på under 60 dagar och eftersom pandemin stoppat fabriken finns det just nu inte fler att skeppa ut. Därför får den som är sugen på ett exemplar snällt vänta till produktionen drar igång igen eftersom det helt enkelt inte finns några bilar. Eldrivna Citigo kostar från 17.455 pund i Storbritannien. Tumnagel
40.9°
0
Nu är Skoda Enyaq här Kostar från 452.500 kronor En bil som troligtvis många har väntat på i år är Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu är den här. Eller i alla fall presenterad. I början av oktober drar försäljningen igång och de första leveranserna ska äga rum under första halvåret nästa år. Det absolut viktigaste kring denna bil är troligtvis priset, sen räckvidden. Först ut bland versionerna som lanseras här i Sverige är Enyaq iV 60 och Enyaq iV 80. Sen finns även Enyaq 80x iV, Enyaq vRS iV och Enyaq Founders Edition som tillverkas i 1895 exemplar som en hyllning till företagets 125-åriga historia. Enyaq iV 60 kostar från 452.500 kronor. Den har ett batteripack på 60 kWh som ger dig en räckvidd på 39 mil. Elmotorn ger 180 hästar och 310 newtonmeter i vrid, drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h. Enyaq iV 80 kostar från 551.100 kronor och för de extra pengarna får du istället 80 kWh batteripack, 204 hästar, 0-100 på 8,5 sekunder och en räckvidd på 51 mil. Det är denna version som tar sig längst av alla. Enyaq 80x iV har fyrhjulsdrift, 265 hästar, gör 0-100 på 6,9 och tar sig 46 mil på en laddning. "Värstingen" blir som alltid RS och den bjuder på 306 hästar, gör 0-100 på 6,2, toppar 180 km/h och har också 46 mil som räckvidd. Även här är det fyrhjulsdrift som gäller. Laddar gör du exempelvis på Ionitys stationer om du är ute på vägarna, hemma finns det tre stycken olika varianter av laddbox att välja mellan. Har man en snabbladdningskabel ska det även gå att tanka bilen på snabbladdningsstationer. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden, 1,61 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. På dragkroken får man hänga upp till 1,4 ton. Founders Edition och RS har belyst frontgrill med 130 stycken LED-lampor som standard, något som finns som tillval till 80 och 80x. I Sverige har redan 4500 stycken förbokningar skett. En enklare bilkonfigurator kommer att öppnas för Enyaq på skoda.se imorgon kväll. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
57.1°
0
33.7° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 10 sep 2020, 13:20
Skodas eldrivna Citigo läggs ned Fick leva i lite mer än ett år
33.7°
0