24 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Små suvar har det kämpigt i nytt krocktest En av 20 fick betyget "good"
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Små suvar har det kämpigt i nytt krocktest

Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) har börjat med ett tuffare sidokrocktest eftersom dessa smällar ofta inträffar i bilolyckor. Det visar sig dock att det nya testet är kämpigt för små suvar. Endast en av 20 stycken testade fick betyget "good" och det var Mazda CX-5. Innan man började med detta hårdare test fick alla dessa bilar betyget "good". Nu blev det istället "acceptable" för Audi Q3, Buick Encore, Chevrolet Trax, Honda CR-V, Nissan Rogue, Subaru Forester, Toyota RAV4, Toyota Venza och Volvo XC40 och "marginal" för Chevrolet Equinox, Ford Escape, GMC Terrain, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Jeep Renegade, Kia Sportage och Lincoln Corsair. Honda HR-V och Mitsubishi Eclipse Cross landade på "poor".

I klippet ovan berättar IIHS om hur man utför testet.

carscoops.com Bil, Nyheter, IIHS, krocktest, suvar, kämpigt, krocka, tester, Insurance Institute for Highway Safety Euro NCAP skärper sina krav Nu ännu svårare att få maxpoäng Euro NCAP uppdaterar nu sina säkerhetsprotokoll vilket bland annat innefattar nya tester och ett gäng ändringar gällande hur de kontrollerar och betygsätter bilar. Den största förändringen är att man kommer börja använda en helt ny kraschvagn för front-kollisioner. Med den ska man ytterligare kunna utvärdera hur en kollision påverkar passagerare i båda bilarna som är inblandade i krocken. Till sin hjälp ska man ha världens mest avancerade krock-docka Thor. I videon och på länken får ni reda på vad mer som kommer att uppdateras. Tumnagel
45.9°
0
Krocktester med skitbilar Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor Maruti Suzuki India Limited är en indisk biltillverkare som till 56 procent ägs av den japanska biltillverkaren Suzuki Motor Corporation. I Indien säljer de en modell som heter S-Presso. Den har nu genomgått ett Global NCAP-test och i detta fick den noll stjärnor i betyg. Bilen erbjuder bara en airbag, har inte trepunktsbälten på alla platser och saknar ISOFIX-fästen. Bilens konstruktion bedöms även som ostabil på flera punkter. På den indiska marknaden genomförs bara frontalkrocktester, därför ser vi inga sidokrockar i klippet här nedan. Alejandro Furas som är Global NCAP Secretary General säger följande: "It is very disappointing that Maruti Suzuki, the manufacturer with the largest share of the Indian market, offers such low safety performance for Indian consumers. Domestic manufacturers like Mahindra and Tata have demonstrated high levels of safety and protection for their customers, both achieving five-star performance. Surely, it’s time for Maruti Suzuki to demonstrate this commitment to safety for its customers?" I klippen nedan ser ni även bilarna Hyundai Grand i10 Nios och Kia Seltos när de genomgår krocktester. Den förstnämnda fick två stjärnor och Kian fick tre. Tumnagel
34.2°
0
Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar Säkerheten ligger flera år efter personbilar Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
0
Nya BMW X1 verkar inte vilja stanna för fotgängare Dammar rakt igenom en stackars docka Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) testade nyligen nya BMW X1 mot tio stycken andra suvar för att se hur deras automatiska bromssystem fungerade. Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 och Volvo XC40 fick alla toppbetyg men BMW kammade hem noll. Japp, bilen fick inte ens ett betyg eftersom den varenda gång man körde krockade med den stackars testdockan. Vid ett tillfälle såg den inte dockan över huvud taget och plöjde rakt igenom den. Direkt obra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
0
39.8° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 29 okt 2021, 17:00
Små suvar har det kämpigt i nytt krocktest En av 20 fick betyget "good"
39.8°
0