8 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Krocktester med skitbilar Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor
Krocktester med skitbilar

Maruti Suzuki India Limited är en indisk biltillverkare som till 56 procent ägs av den japanska biltillverkaren Suzuki Motor Corporation. I Indien säljer de en modell som heter S-Presso. Den har nu genomgått ett Global NCAP-test och i detta fick den noll stjärnor i betyg. Bilen erbjuder bara en airbag, har inte trepunktsbälten på alla platser och saknar ISOFIX-fästen. Bilens konstruktion bedöms även som ostabil på flera punkter. På den indiska marknaden genomförs bara frontalkrocktester, därför ser vi inga sidokrockar i klippet här nedan.

Alejandro Furas som är Global NCAP Secretary General säger följande:

"It is very disappointing that Maruti Suzuki, the manufacturer with the largest share of the Indian market, offers such low safety performance for Indian consumers. Domestic manufacturers like Mahindra and Tata have demonstrated high levels of safety and protection for their customers, both achieving five-star performance. Surely, it’s time for Maruti Suzuki to demonstrate this commitment to safety for its customers?"

I klippen nedan ser ni även bilarna Hyundai Grand i10 Nios och Kia Seltos när de genomgår krocktester. Den förstnämnda fick två stjärnor och Kian fick tre.

Bil, Övrigt, krocktest, Global NCAP, Maruti Suzuki S-Presso, noll, kass, krocka
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Krocktester med skitbilar
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Krocktester med skitbilar
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Krocktester med skitbilar
Krocktest med ny bil utan airbag Mitsubishi L200 får noll stjärnor i betyg Ja, det går fortfarande att köpa nya bilar utan airbags. I Latinamerika är det inte lag på att basmodellerna behöver utrustas med detta vilket alltså gör att man exempelvis kan köpa en snik-utrustad Mitsubishi L200 utan kudde. Nyligen krocktestades bilen av av Latin NCAP och inte helt oväntat fick den noll stjärnor i betyg. Så här säger Alejandro Furas som är Latin NCAP Secretary General om resultatet: "The L200 result is appalling, especially for a Japanese car manufacturer brand leader like Mitsubishi. It is a great disappointment for Latin NCAP and Latin American consumers and calls into question the car makers ethics when it comes to Latin American consumers. The L200 in markets like Europe offers 7 airbags and ESC as standard among other safety features." Mitsubishi har nu efter detta gått med på att utrusta modellen med två stycken airbags fram från och med februari nästa år. Tumnagel
25.0°
0
Mercedes Vito lastad med 770 kilo betongblock krocktestas Man vill inte sitta framför dessa när det smäller Här får vi se vad som händer om man lastar en Mercedes Vito med betongblock som tillsammans väger 770 kilo och sedan kör den in i en vägg i 50 km/h. Betongblocken stod på en pall och man kan ju tycka att eftersom de är tunga ligger de ju snällt stilla, så är inte fallet om man måste tvärnita eller som i det här fallet det tar stopp väldigt fort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
0
Euro NCAP skärper sina krav Nu ännu svårare att få maxpoäng Euro NCAP uppdaterar nu sina säkerhetsprotokoll vilket bland annat innefattar nya tester och ett gäng ändringar gällande hur de kontrollerar och betygsätter bilar. Den största förändringen är att man kommer börja använda en helt ny kraschvagn för front-kollisioner. Med den ska man ytterligare kunna utvärdera hur en kollision påverkar passagerare i båda bilarna som är inblandade i krocken. Till sin hjälp ska man ha världens mest avancerade krock-docka Thor. I videon och på länken får ni reda på vad mer som kommer att uppdateras. Tumnagel
45.9°
0
34.2° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 12 nov 2020, 14:00
Krocktester med skitbilar Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor
34.2°
0