42 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Tesla behöver 1,5 miljard dollar till produktionen av Model 3 Sänker även priset på Model X
Bild till artikel Tesla Model 3

Veckans första Tesla-nyheter handlar inte helt oväntat om Model 3, men även om Model X. Om vi börjar med nykomlingen så står det klart att Tesla behöver 1,5 miljard dollar för att kunna finansiera produktionen av den. Pengarna ska man få in genom att sälja obligationer.

Vidare har man sänkt utgångspriset på Model X från 82 500 till 79 500 dollar. Det här sägs vara för att locka fler att välja den istället för Model 3, eftersom Model 3 kommer man inte att kunna leverera på ett bra tag. Model X går dock att få snabbare, och rabatten ska alltså få folk att tänka om i sitt nybilsköp.

Pressreleasen kring detta kan ni läsa på länken nedan.

ir.tesla.com Bil, Tesla, Tesla Model 3, finansiering, pengar, Tesla Model X, SUV, framtid, el Via Jalopnik Nu är den här på riktigt - Tesla Model 3 Kommer i två stycken versioner Tidigt i lördags morse var det så dags för Tesla att äntligen presentera Model 3 på riktigt. Man lämnade då över de 30 första exemplaren till förväntansfulla kunder vid fabriken i Freemont och som väntat var det ett stort ståhej kring detta. Model 3 kommer i två stycken versioner - en instegsversion för 35 000 dollar och en så kallad Long Range-version som börjar på 44 000 dollar. Den första tar sig 35 mil på en laddning, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 210 km/h. Den andra klarar nästan 50 mil, gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder och har en toppfart på 255 km/h. Via Teslas Supercharger-stationer kan man på 30 minuter få 21 mils laddning om man har instegsversionen, den med längre räckvidd ger dig 27 mil på samma tid. Via ett vanligt vägguttag med 32 amperes säkring ska man få omkring 5 respektive 6 mil i timmen. Utsidan har vi sett tidigare och den har inte förändrat sig särskilt mycket från första gången vi såg den. Bilen går att få i färgerna Solid Black, Midnight Silver Metallic, Deep Blue Metallic, Silver Metallic, Pearl White Multi-Coat och Red Multi-Coat. 18-tumsfälgar är standard, 19 finns som tillval. Tjänstevikten anges till 1 609 kilo för standardversionen och 1 730 kilo för den med fetare batteripack. Viktfördelningen är 47/53 respektive 48/52. Insidan har man varit mer hemlig om och de flesta trodde nog att den stora ensamma skärmen som man hade först skulle ersättas av något lite mer konventionellt. Så blev det inte och det man har framför sig när man kör är en 15 tum stor pekskärm placerad i mitten av instrumentbrädan. Information kring bilen och hastigheten har man i den vänstra delen av skärmen medan kartvy och liknande är i den högra. I övrigt är interiören väldigt enkel och avskalad. Väljer man till glastaket får man en väldigt luftig kupé då endast en balk i mitten blir det som stör utsikten. Vill man piffa upp insidan lite finns det ett Premium Upgrade-paket för 5 000 dollar extra. För den slanten får man eluppvärmda framstolar som är justerbara i tolv stycken lägen och även elstyrda speglar och ratt. Vidare får man träinslag på panelen, två extra USB-ingångar i baksätet, bättre stereosystem, dockningsmöjligheter för två smartphones i mittfacket fram, dimljus med LED-teknik och det stora glastaket. Alla bilar har den nödvändiga hårdvaran för full autonom körning vilket innebär åtta stycken kameror, frontmonterad radar och tolv stycken ultraljudssensorer. Vill man ha funktionen Autopilot kostar det 5 000 dollar extra. Har man den kan bilen hålla sig i sin fil, byta fil själv, byta från en motorväg till en annan, köra av motorvägen och parkera själv. Fler funktioner kommer att läggas till i framtiden och då laddar man ned dessa direkt till bilen. I framtiden kommer exempelvis funktionen att bilen blir helt självkörande att kunna köpas till för 3 000 dollar extra. Är du en av alla som har beställt en bil? Om inte, blev du mer sugen nu? Tumnagel
64.2°
0
Prestanda-version av Tesla Model 3 kommer nästa år Troligtvis i mitten av året En person frågade Elon Musk på Twitter när och om det skulle komma en prestanda-version av Model 3, även kallad Performance på Tesla-språk. Elon svarade att den är på gång, och att den troligtvis kommer att dyka upp i mitten av nästa år. Fokus just nu ligger på att få produktionen av Model 3 att flyta på bra, eftersom den just nu är ett helvete och kommer att vara så i ett halvår framåt. En Model 3 Performance får troligtvis fyrhjulsdrift och det största batteripacket för att bli så snabb som möjligt och få lång räckvidd. Probably middle of next year. Focus now is on getting out of Model 3 production hell. More versions = deeper in hell.— Elon Musk (@elonmusk) 30 juli 2017 Tumnagel
44.4°
0
63 000 personer har avbokat sin Tesla Model 3 Men 455 000 vill fortfarande ha en När Tesla gjorde det möjligt att boka en Model 3 köade folk för att göra det i deras showrooms och senare även via hemsidan. 10 000 kronor i deposition kostade det för att ställa sig i kön, men ingen visste egentligen vad de skulle få. Skulle man ångra sig fick man pengarna tillbaka så därav tänkte nog de flesta som ändå hade slanten liggandes att de lika gärna kunde boka sig en bil. Hela 518 000 personer valde att göra just detta. Nu när modellen har presenterats har dock den siffran sjunkit till 455 000 vilket innebär att 63 000 har valt att ta tillbaka sin reservation. Tesla tar dock det hela med ro och berättar att sedan den riktiga avtäckningen som ägde rum i lördags morse svensk tid har man fått in omkring 1 800 stycken nya reservationer per dag. Är du en av de som har bokat en Model 3? I så fall, har du eller kommer du ta tillbaka din bokning eller kommer du tålmodigt att vänta på din bil som du ännu ej vet när du kommer få? Tumnagel
45.9°
0
40.1° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 7 aug 2017, 17:00
Tesla behöver 1,5 miljard dollar till produktionen av Model 3 Sänker även priset på Model X
40.1°
0