32 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Prestanda-version av Tesla Model 3 kommer nästa år
Tesla Model 3
Prestanda-version av Tesla Model 3 kommer nästa år Troligtvis i mitten av året

En person frågade Elon Musk på Twitter när och om det skulle komma en prestanda-version av Model 3, även kallad Performance på Tesla-språk. Elon svarade att den är på gång, och att den troligtvis kommer att dyka upp i mitten av nästa år. Fokus just nu ligger på att få produktionen av Model 3 att flyta på bra, eftersom den just nu är ett helvete och kommer att vara så i ett halvår framåt.

En Model 3 Performance får troligtvis fyrhjulsdrift och det största batteripacket för att bli så snabb som möjligt och få lång räckvidd.


Bil, Tesla, Tesla Model 3, prestanda-version, prestanda, Model 3 Performance
Nu är den här på riktigt - Tesla Model 3 Kommer i två stycken versioner Tidigt i lördags morse var det så dags för Tesla att äntligen presentera Model 3 på riktigt. Man lämnade då över de 30 första exemplaren till förväntansfulla kunder vid fabriken i Freemont och som väntat var det ett stort ståhej kring detta. Model 3 kommer i två stycken versioner - en instegsversion för 35 000 dollar och en så kallad Long Range-version som börjar på 44 000 dollar. Den första tar sig 35 mil på en laddning, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 210 km/h. Den andra klarar nästan 50 mil, gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder och har en toppfart på 255 km/h. Via Teslas Supercharger-stationer kan man på 30 minuter få 21 mils laddning om man har instegsversionen, den med längre räckvidd ger dig 27 mil på samma tid. Via ett vanligt vägguttag med 32 amperes säkring ska man få omkring 5 respektive 6 mil i timmen. Utsidan har vi sett tidigare och den har inte förändrat sig särskilt mycket från första gången vi såg den. Bilen går att få i färgerna Solid Black, Midnight Silver Metallic, Deep Blue Metallic, Silver Metallic, Pearl White Multi-Coat och Red Multi-Coat. 18-tumsfälgar är standard, 19 finns som tillval. Tjänstevikten anges till 1 609 kilo för standardversionen och 1 730 kilo för den med fetare batteripack. Viktfördelningen är 47/53 respektive 48/52. Insidan har man varit mer hemlig om och de flesta trodde nog att den stora ensamma skärmen som man hade först skulle ersättas av något lite mer konventionellt. Så blev det inte och det man har framför sig när man kör är en 15 tum stor pekskärm placerad i mitten av instrumentbrädan. Information kring bilen och hastigheten har man i den vänstra delen av skärmen medan kartvy och liknande är i den högra. I övrigt är interiören väldigt enkel och avskalad. Väljer man till glastaket får man en väldigt luftig kupé då endast en balk i mitten blir det som stör utsikten. Vill man piffa upp insidan lite finns det ett Premium Upgrade-paket för 5 000 dollar extra. För den slanten får man eluppvärmda framstolar som är justerbara i tolv stycken lägen och även elstyrda speglar och ratt. Vidare får man träinslag på panelen, två extra USB-ingångar i baksätet, bättre stereosystem, dockningsmöjligheter för två smartphones i mittfacket fram, dimljus med LED-teknik och det stora glastaket. Alla bilar har den nödvändiga hårdvaran för full autonom körning vilket innebär åtta stycken kameror, frontmonterad radar och tolv stycken ultraljudssensorer. Vill man ha funktionen Autopilot kostar det 5 000 dollar extra. Har man den kan bilen hålla sig i sin fil, byta fil själv, byta från en motorväg till en annan, köra av motorvägen och parkera själv. Fler funktioner kommer att läggas till i framtiden och då laddar man ned dessa direkt till bilen. I framtiden kommer exempelvis funktionen att bilen blir helt självkörande att kunna köpas till för 3 000 dollar extra. Är du en av alla som har beställt en bil? Om inte, blev du mer sugen nu? Tumnagel
64.2°
0
En snabb titt inuti en Tesla Model 3 All information visas på bilens jätteskärm Tidigt i morse svensk tid fick de första kunderna av Tesla Model 3 sina bilar levererade och i samband med det släppte Tesla ett kort klipp där vi fick ta oss en snabb titt på hur det ser ut inuti bilen. Det man givetvis reflekterar mest över är den enorma bildskärmen på bilens instrumentpanel samt avsaknaden av traditionella mätare. På den 15 tum stora skärmen kommer föraren, och eventuella passagerare, kunna ta del av information som vanligtvis brukar visas i en separat skärm framför ratten. Huruvida det är en bra idé att ha hastighetsmätare och annat till höger om ratten istället för rakt framför kan antagligen diskuteras. De som köper Model 3 måste hur som helst nu vänja sig vid detta. Tumnagel
35.3°
0
Elon Musk får kritik för Teslas sex-skämt Modellerna verkar medvetet ha döpts till "SEX" The Verge är en av världens största tekniksajter och de kritiserar nu Elon Musk för att Tesla medvetet verkar ha döpt sina modeller till ordet "SEX". Först kom Model S 2008 för att därefter följas av Model X 2012. Model 3 som presenterades 2014 skulle egentligen ha hetat Model E men då det är Ford som äger rättigheterna till det varumärket fick Tesla backa och döpte därför sin budgetmodell till Model 3. Likväl så bildar bokstäverna och siffran i de tre modellerna ordet "S3X" vilket jag antar att de flesta som snackar det minsta "Leet" inte har särskilt svårt att tolka. The Verge skriver bland annat i en krönika: "Tesla exists in the middle of a Venn diagram between Silicon Valley and the automobile world — two industries that are plagued by sexism, harassment, and general inequality between men and women. But Tesla’s supposed to be about making the world a better place. At the very least, Elon Musk could live up to that standard by dropping the joke." Nästa Tesla-modell kommer med stor sannolikhet att heta Model Y och ja, även det går väl knappast att tolka på mer än ett sätt. Tumnagel
15.1°
0
44.4° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 1 aug 2017, 17:00
Prestanda-version av Tesla Model 3 kommer nästa år Troligtvis i mitten av året
44.4°
0