Quantcast
m

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Samsungs nya Note 20 Ultra är en ordentlig finputsning
Vi har pillat på Samsung Galaxy Note 20 Ultra

Nu är vi här igen. Hösten är runt knuten och Samsung har presenterat sin nya Note-enhet. Den här gången handlar det om ett ordentligt hopp från Note 10 till Note 20, men trots det stora hoppet känns det inte som det skett några förändringar från föregångaren. Men det känns ändå som att Samsung har gjort ett bra jobb med att finputsa Note-upplevelsen och har med Note 20 Ultra levererat en enhet som verkligen kommer gå hem hos Note-fansen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Häng med i en Polestar 1 på Nürburgring
Presterar förvånansvärt bra

Polestar 1 är en stor och tung (2,3 ton) GT-vagn som troligtvis kommer att användas mest för bekväma och snabba långturer av sina ägare. Men som vi kan se här skäms inte modellen för sig när man tar ut den på en racerbana. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Hyundai i20 N i full färd med att testas på Ringen
Kommer bjuda på 200 hästar

I maj berättade vi att Hyundai i20 kommer att lanseras i en vass N-version. Nu har tillverkaren börjat testa bilen på riktigt och det gör man på Nürburgring. Det färdiga resultatet sägs bjuda på en turbomatad fyra på 1,6 liter som ger 200 hästar. Som väntat kommer drivningen endast att ske på framhjulen och detta via en sexpetad manuell växellåda. Bilen kommer att ha premiär någon gång nästa år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nu går det att spela DOOM i Minecraft
Spela ett spel i spelet

1993 krävdes det en dator som på den tiden ansågs ha hyfsad prestanda för att kunna driva spelet Doom. Så är inte längre fallet och nu har någon släppt ett modd till Minecraft som gör det möjligt att spela Doom medan man samtidigt spelar Minecraft Moddet kallas för VM Computers och ger användare möjlighet att köra Windows 95-applikationer direkt i Minecraft-miljön. VM Computers använder sig i sin tur av VirtualBox, en virtuell maskinvara som är släppt som öppen källkod, som kan köra olika operativsystem, bland annat Windows 95. Då det går att köra andra Windows 95-applikationer via VM Computers är det väl inte helt omöjligt att det även kan dyka upp annat på datorerna i Minecraft, kanske någon som spelar Minecraft inuti Minecraft till exempel? Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti Baby II börjar tillverkas
Åk med stil från 14 års ålder

Förra våren skrev vi om Bugatti Baby II som är en liten eldriven replika av Bugatti Type 35. Den lilla gulliga bilen är framtagen tillsammans med The Little Car Company och nu drar tillverkningen igång. Original-Baby tog Ettore Bugatti fram som födelsedagspresent åt sin yngsta son när denne fyllde fyra. Den blev såpass populär att man faktiskt tillverkade och sålde den mellan 1927 och 1936. Nu är det alltså dags för en ny runda som då har fått namnet Baby II. Den har vuxit lite i storlek så nu kan även en vuxen köra den, och rekommenderad ålder att börja ratta ekipaget är 14 år. Bilen erbjuds i tre stycken olika versioner. Basmodellen har en kaross i kompositmaterial och ett batteri på 1,4 kWh som driven en elmotor där bak. Den ger blygsamma 1,36 hästar och gör att man kan toppa 20 km/h. Det finns dock ett "prestanda"-läge som släpper lös ursinniga 5,44 hästar vilket istället ökar toppfarten till 45 km/h. Räckvidden anges till 2,5 mil. Köper man Vitesse-versionen får man istället en kaross i kolfiber, batteri på 2,8 kWh och starkare elmotor. Man får även en Chiron-inspirerad Speed-nyckel som när den används ger dig 13,6 hästar att leka med. Då gör bilen 0-60 på sex sekunder och toppar hela 70 blås. Pur Sang-versionen är top of the line och där får man istället en handknackad kaross i aluminium. Bara den tar 200 timmar att få till. Denna och Vitesse tar sig över fem mil på en laddning. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt. Prislappen börjar på 30.000 euro och den stiger sedan till 43.500 euro för Vitesse och hela 58.500 euro för Pur Sang. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ariel presenterar Nomad R
Starkare, snabbare och lättare

I slutet av 2014 var första gången vi fick bekanta oss med Ariels helt nya offroad-modell Nomad. Nu presenterar man den i R-version vilket innebär starkare motor, lättare ekipage, snabbare hastigheter och säkerligen också ännu mer kul. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 77.400 pund. Tre stycken är redan sålda så skynda dig att lägga en beställning! Vanliga Nomad har Hondas VTEC-maskin K24 som ger 239 hästar. Man kan få den med kompressor och då stiger effekten istället till 294 hästar. I Nomad R får man dock K20Z3-fyran som sitter i Honda Civic Type R mellan 2015 och 2017 och med kompressor ger den hela 340 hästar och 330 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en sexpetad sekventiell manuell låda med rakskurna drev. Den har pneumatisk växelhjälp som gör att du egentligen inte behöver använda kopplingspedalen när du växlar. Drivningen sker endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på strax under tre sekunder och toppfarten anges till 195 km/h. Frambromsarna ska vara kralligare och 18-tumsfälgar skodda med Yokohama A052 är nu standard. Kunder kan välja mellan två stycken olika stötdämpar-uppsättningar - antingen från Bilstein eller Öhlins. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

20 år sedan Apple släppte Power Mac G4 Cube
Steve Jobs älskling floppade dock rätt så hårt

Nu har det gått 20 år sedan Apple släppte sin rätt så spektakulära dator Power Mac G4 Cube. När Apples grundare Steve Jobs visade upp "kuben" för Wireds journalist Steven Levy för första gången så sa Jobs att det var den coolaste datorn Apple någonsin tagit fram. Power Mac G4 Cube hade dock svårt att hitta några köpare. Det beroedde med stor sannolikhet att köparna fick betala ett rätt högt pris för rätt medelmåttig prestanda. En G4 Cube med tillbehör kostade till exempel nästan tre gånger mer än en iMac och nästan lika mycket som Apples kraftfullare PowerMacs. Avsaknaden av köpare gjorde att Power Mac G4 Cubes tid hos Apple blev kortvarig. Datorn släpptes 19 juli 2000 och slutades sälja redan 3 juli 2001. Här nedan kan ni kolla in när Steve Jobs presenterade datorn 2000. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lagom är bäst!
Vi har testat OnePlus Nord

När OnePlus startade levererade gänget kraftfulla mobiltelefoner med en unik design och lågt pris. Uppföljarna gick i samma spår och även om priserna höjdes, så kändes enheterna riktigt stabila även om allt inte var perfekt. OnePlus hade en förmåga att leverera enheter med funktioner som faktiskt var användbara medan andra funktioner nedprioriterades. Med tiden fick företaget fler och fler fans och i försök att tillfredsställa så många som möjligt med flådiga funktioner har enheterna blivit allt dyrare. OnePlus flaggskepp kostar nu runt 10 lök och avsett hur man motiverar prislappen svider det en aning för konsumenterna. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Asus presenterar ROG Phone 3
Ett riktigt kraftpaket

Asus höll låda igår eftermiddag och presenterade det senaste tillskottet i ROG Phone-familjen. Telefonen går under namnet ROG Phone 3 och erbjuder ordentlig prestanda och ordentligt batteri som låter dig spela diverse mobilspel under längre perioder. Enheten kommer med en 6,59 tum stor AMOLED-display med upplösningen 1080 x 2340 pixlar och 144Hz i uppdateringsfrekvens och 270Hz i samplingfrekvens. Något trevligt är att Asus låter oss justera uppdateringsfrekvens själv och vi kan välja mellan 144Hz, 120Hz, 90Hz eller auto-läge som justerar uppdateringsfrekvensen beroende på vad du gör på telefonen. På insidan sitter Qualcomms nya Snapdragon 865+, 16GB LPDDR5-ram och 512GB UFS 3.1-lagring. Precis som tidigare ROG Phone-enheter är telefonens kanter på långsidan tryckkänsliga, vilket gör att du kan använda dessa som trigger-knappar i olika pangpang-spel. Batteriet ligger på 6000mAh och har stöd för snabbladdning med 30W effekt. Asus har petat in rätt intressanta funktioner för att se till att batteriet mår bra som möjligheten att sätta en maxgräns för laddning på 80 eller 90 procent eller aktivera långsam laddning på 10W. Enheten är givetvis utrustad med kameror och på baksidan sitter det tre sensorer varav huvudsensorn plåtar med 64MP. Utöver det har telefonen en ultravidvinkelkamera på 13MP och en 5MP makrokamera. Med huvudsensorn kan telefonen spela in 8K-video i 30 fps och 4K i 120 fps. ROG Phone 3 ska gå att förboka nu via företagets hemsida, Elgiganten, Inet, Power och Webhallen. Priset för ROG Phone 3 med 16GB/512GB ligger på 11499 kronor. En Strix Edition kommer med 8GB/256GB kommer också finnas tillgänglig för 9499 kronor. I videorutan ovan får ni en snabb genomgång av gårdagens presentation och nedan hittar ni videor där techtyckare tycker till om telefonen. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Uppdaterad Samsung presenterar 5G-version av Z Flip
Skeppas 7 augusti

Samsung Galaxy Z Flip släpptes tidigare i år och nu verkar det vara dags att lansera en 5G-version av enheten. Telefonen kommer med samma form som den vanliga versionen, men i den nya versionen sitter det ett stycke Snapdragon 865+ som kommer med lite bättre prestanda än den tidigare versionen och ger även användare tillgång till det mytomspunna 5G-nätet. Galaxy Z Flip 5G, som telefonen heter, kommer att släppas i USA 7 augusti och priset kommer ligga på 1449 dollar. Hur det ser ut med release i Sverige är oklart, men då Samsung inte levererat någon sådan information så verkar det inte som att telefonen kommer hit än på ett tag. Uppdatering: Nu har svensk releaseinfo trillat in och enheten kommer bli tillgänglig i Sverige från och med 7 augusti och rekommenderat pris ligger på 17.790 kronor Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Häng med när Asus presenterar ROG Phone 3
Liveström drar igång 17:00

Det är inte bara OnePlus och Lenovo som visar upp nya telefoner i veckan, utan det gör även Asus. Klockan 17:00 kommer företaget presentera nya ROG Phone 3 som, likt Lenovo Legion Phone Dual, kommer utrustas med Qualcomms senaste systemkrets Snapdragon 865+. Enligt rykte kommer telefonen ha en snarlik design som ROG Phone 2 och kommer ha andra ROG-relaterade funktioner som RGB-belysning, justerbar uppdateringsfrekvens, prestandaboost och stöd för externa tillbehör som View Dock och Kunai Gamepad. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Google ändrar Chromes minneshantering i Windows 10
RAM-sparning påverkade CPU:n allt för negativt

Google har besluta att inaktivera den RAM-sparningsfunktion som finns i Chrome för Windows 10 rapporterar ZDNet. Anledningen till det ska vara att funktionen som gjorde Chromium-baserade webbläsare kunde spara in RAM-minne istället fick datorns CPU-att arbeta hårdare. Detta verkar nu Google ha ansett var för negativt för datorns allmänna prestanda vilket gör att RAM-sparning i Chrome fått stryka på foten Windows 10. I tester så ska RAM-sparningsfunktionen i Chromium-baserade webbläsare ha ökat CPU-användningen med 10 - 13 procent. Därför inaktiveras funktionen nu från och med Chrome 85. Huruvida funktionen kan återkomma i kommande Chrome-versioner återstår att se. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi SQ7 och SQ8 har nu 500 hästar stark bensin-V8:a
Dieseln ersätts

2016 presenterade Audi SQ7 som var en prestandaversion av suven med kraftig diesel-V8:a på 435 hästar och hela 900 newtonmeter. För ett år sedan rullade man ut SQ8 som hade samma recept. Nu ersätter man dock oljebrännaren med en bensinmotor istället. Det handlar fortfarande om en V8:a och effekten här är istället 500 hästar. Maskinen är på 4,0 liter och har dubbla turbo. Vridet ligger på 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar 4,1 sekunder för båda bilarna vilket är en förbättring med 0,7 jämfört med föregångaren. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselmaskinen var en mildhybrid men det är inte den nya bensinaren. Dock har den bränslebesparande funktioner som exempelvis cylinderdeaktivering som släcker halva cylinderbanken vid låg belastning. Fyrhjulsstyrning är numera standard, precis som luftfjädring, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Porsche har skrivit ut lättviktskolvar till GT2 RS
Ger 30 extra hästkrafter

Porsche har tillsammans med Mahle och Trumpf skrivit ut kolvar som de sedan monterat i en 911 GT2 RS. Kolvarna är tio procent lättare än original och har även en liten kylkanal i sig som ökar på prestandan ytterligare, och med dessa i motorn har man kunnat få ut 30 extra hästar ur den redan 700 hästar starka motorn. Det här är mest ett experiment och test med olika material, om dessa kolvar någonsin kommer att hamna i något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Blod, vind och dueller i Ghost of Tsushima
Vi har spelat Sucker Punchs Kurasawa-hyllning

Vad får man om man kombinerar Sekiro med The Witcher 3 och sedan strör över en hel del inspiration från Kurosawa-filmer? Jo, ett riktigt bra, vackert och underhållande äventyrsspel som lyckas fånga känslan i att vara en samurai. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Så snabb är en Mac med ARM-processor
Utvecklarmaskinen testad

Appleinsider har fått tag på en Mac mini med A12Z-processorn som utvecklare nu kan köpa. Igår publicerade de en video på maskinen komplett med lite benchmarks, något som de utvecklare som har fått köpa (japp, Apple väljer ut vilka som ska få köpa) har skrivit på att de inte ska göra. Videon försvann under natten men är nu uppladdad igen. Hur som helst så har de packat upp maskinen och den ser typ exakt likadan ut som en vanlig Mac mini. Skillnaden är att den inte har Thunderbolt, vilket beror på att Thunderbolt är knutet till Intel och det finns ju ingen Intel-processor på insidan. Man har även testat maskinen med Geekbench, ett program som är skrivet för Intel och inte för Apples nya plattform. Detta är alltså en väldigt bra måttstock för hur väl program skapade för en Mac med Intel kommer att fungera på en Mac med ARM. Resultatet i Geekbench blev 845 singlecore och 2960 multicore. Detta ska jämföras med en Mac mini med i3-processor som får 949 i singlecore och 3197 i multicore för att få ett hum hur en A12Z står sig mot en Intel-processor. Det är också värt att påpeka igen att de första Macarna med Apples chip kommer att vara nästa generation och alltså snabbare än dessa. Ännu mer värt att påpeka är att detta alltså är ett Intel-program på en ARM-plattform. Geekbench i ARM-version kommer att gå snabbare. En iPad Pro med samma processor landar på 1118 i singlecore och 4625 i multicore. Skillnaden mellan Geekbench på utvecklarmaskinen och iPaden är minus 25 procent, stämmer detta kan vi alltså räkna med att mjukvara för Mac/Intel kommer att vara 25 procent långsammare än mjukvara för Mac/ARM. Helt ok under en övergångsperiod enligt mig. En Mac mini med i7-processor levererar 1117 i singlecore och 5621 i multicore och en MacBook Air med i7 levererar 1133 i singlecore och 2990 i multicore, något som uppföljaren till A12Z mycket väl kommer att slå. Det ser alltså ut som att nästa generations instegs-Macar i sin baskonfiguration kommer att vara snabbare än dagens instegs-Macar även när de är uppgraderade till de dyraste processorerna som går att köpa till dem, en kostnad som ligger på ungefär 4000 kronor (alltså att uppgradera från i3 till i7). Det kommer troligen dessutom vara billigare för Apple att köpa chip från sin själv än från Intel vilket gör att priserna eventuellt kommer att gå att pressa en smula. Men oavsett om Apple kommer att välja att sänka priserna för instegmodellerna eller inte så kommer det att bli billigare för konsumenterna eftersom man kommer att få i7-prestanda i alla modeller. I framtiden kommer det troligen bara finnas en Mac mini och en MacBook Air att köpa och så väljer man RAM-minne och lagringsminne utifrån plånbok och behov. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är fjortonde generationen av Ford F-150
Nya arbetshästen presenterad

Nu var det så äntligen dags för Ford att rulla ut helt nya F-150. Det här blir galet nog den fjortonde generationen och den absolut största nyheten är att pickupen kommer att erbjudas med eldrift - både som laddhybrid och ren elbil. Den sistnämnda dyker dock inte upp förrän 2022. Utseendemässigt har det hänt en del även om man fortfarande såklart känner igen sig. Det är stort och maffigt som alltid och modemässigt riktigt har sjävklart grillen ökat i storlek. Och man kan få inte mindre än elva stycken olika utföranden på den. Motormässigt presenterar man bara ett enda alternativ för tillfället och det är en EcoBoost-hybrid där man kombinerar en V6:a på 3,5 liter med en elmotor på 47 hästar som är inbyggd i automatlådan som har tio steg. Tyvärr är Ford väldigt förtegna kring effekt och prestanda än så länge. Insidan får en liten skärm på fyra tum i instrumenthuset och en åtta tum stor infotainmentskärm. Dyrare utrustningsnivåer har istället 8 respektive 12 tum på grejerna. Infotainmentsystemet SYNC 4 är standard och har stöd för Apple CarPlay, Android Auto och SYNC AppLink. Mellan stolarna har man skapat en slags kontorsyta där man kan göra viktiga saker när bilen är parkerad. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, 360-graderskamera, helljusassistans och fotgängardetektering. Nya F-150 lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Den kommer att erbjudas i versionerna XL, XLT, Lariat, Platinum, King Ranch och Limited. Givetvis kommer fler motoralternativ att läggas till och saker som om man vill ha långt eller kort flak. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

WWDC Boot Camp kommer inte att fungera på Apple Silicon
Kommer inte gå att boota bara Windows på Apples ARM-datorer

Under årets WWDC-presentation tidigare i veckan meddelade Apple att man framöver kommer att fimpa Intel-processorer i sina datorer och istället gå över till sina egenutvecklade ARM-processorer "Apple Silicon". Då nämndes inget om hur Boot Camp, mjukvaran som låter användare boota Windows på macar, skulle fungera. Nu vet vi lite mer om det och som det ser ut nu så kommer Boot Camp inte att fungera alls på Apple Silicon. Det innebär att de som föredragit att boota Windows på macar tillsvidare får hålla sig till de framtida mac-datorer som släpps med Intel-processorer. Vad som händer när sådana inte längre släpps finns det i dagsläget inga uppgifter om. Boot Camp har primärt varit till för dem som vill boota upp sin mac med antingen Windows eller macOS, något som bland annat uppskattas av de som spelar pc-spel på sina mac-datorer. Det kommer dock fortsatt att gå att köra Windows-appar virtuellt på mac-datorer med Apple Silicon med till exempel Parallels. Detta är dock mer minneskrävande än att köra Windows via Boot Camp och anses inte ultimat för prestandakrävande program som till exempel vissa spel. Bonusvideo nedan där NordicHardware-gänget snackar lite Apple Silicon från en PC-användares perspektiv. Klippet finns även i podcast-format och ni hittar TechBubbel där poddar finns. Tumnagel
25.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Acer presenterar Enduro-serien
Datorer och plattor för tuffare tag

Lätta och nätta datorer i all ära, men ibland behövs det verktyg som tål lite tuffare tag. Acer har nu presenterat en ny produktfamilj vid namn Enduro som är full av robusta enheter som går att använda oavsett väder eller miljö. Utöver robust utsida ska enheterna även vara extra säkra tack vare Acer Enduro Manageability Suite och krypterade hårddiskar. Enduro N7 är värstingen i familjen och erbjuder kraftfull hårdvara i ett ordentligt tåligt skal och uppnår kraven för att märkas med MIL-810G och IP65, vilket betyder att den klarar både fall, fukt och damm. Enheten är utrustad med en 14 tum stor display med Full HD-upplösning, 8th gen Intel Core i5-processor och skeppas med två batterier med tio timmars batteritid som du kan byta mellan vid behov. Är du ute efter mer prestanda, men fortfarande vill ha ett robust hölje så kanske Enduro N3 kan vara intressant. Datorn har samma Mil-810G-standard som N7, men har "endast" IP53. Chassit är mer likt ett traditionellt laptopchassi och vikten ligger på strax under 2 kilo. Enheten är utrustad med 10th gen Intel Core i7-processor, 32GB DDR4-ram, 512GB SSD och Geforce MX230 som sköter grafiken. Enduro-serien har även ett par surfplattor vid namn T5 och T1. Samtliga plattor är Mil-810G-certifierade och T5 är även IP68-klassad medan T1 kör IP54. T5 kommer med 7th gen Intel Core M3-processor medan T1 är utrustad med Intel Celeron-processor. T5 kör endast Windows 10 och T1 kan du få med antingen Windows 10 eller Android. Något releasedatum för enheterna finns för tillfället inte, men de kommer dyka upp på marknaden senare i år. Nedan hittar ni priser för de olika modellerna. · N7 Rugged (EN714-51W): 32.990 kronor · N3 Rugged (EN314-51W/EN314-51WG): 11.990 kronor · T5 ET510-51W: 21.990 kronor · T1 ET110-31W: 7.690 kronor · T1 ET108-11A: 5.490 kronor Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Så här borde framtiden för Apples chip se ut
Apple Silicon kan vara mer banbrytande än bytet till Intel

Ryktena har florerat länge, men nu är det officiellt att Apple kommer att flytta även sina mac-datorer till egna chip. Jag säger även, för macen har ju faktiskt varit den enda av Apples stora produktkategorier som inte har rullat på egna chip. Storsäljaren iPhone har gjort det i över tio år nu. På många sätt är bytet logiskt, det har varit konstigt att testa en ny Apple-dator och se den få stryk på vissa områden av deras tablet. Det är också logiskt för Apple vet vad de gör och deras utvecklingskurva är fantastisk, speciellt jämfört med Intel. Apple skryter om att deras senaste iPad Pro har 1000 gånger bättre grafik än den första iPaden, något de har levererat på 10 år. Det är Apples ord, men det är sant och väldigt imponerande. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Nu är även uppdaterade Cupra Ateca presenterad
Klart den här också ska få sig ett lyft

För en vecka sedan rullade Seat ut den uppdaterade versionen av suven Ateca, och nu visas samma behandling för prestandasyskonet Cupra Ateca. Den här får samma grejer som Seat Ateca men lite roligare kjolpaket, större fälgar, vassare bromsar, lite fräsigare interiör och lite fler muskler under huven. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vridmoment. Drivningen sker på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten anges till 247 km/h. Vad uppdaterade Cupra Ateca kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Läs mer i pressemeddelandet nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Digital Foundry kollar in The Last of Us Part II
Fullt fokus på spelets tekniska aspekter

Prestandafantasterna borta på Digital Foundry har tagit sig en närmare titt på The Last of Us Part II och luskammat spelets tekniska aspekter. Denna tekniska analys kan man kolla in i klippet ovan eller läsa i textform via länken nedan. Inte helt oväntat är de mycket imponerade över spelets animationer och grafiska lösningar. Det enda klagomålet de hade var att det inte helt levd upp till demot som visades under E3 2018 men trots detta så höjer spelet ribban för vad som är möjligt på dagens konsoler. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida