m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

LinusTechTips tycker till om Nvidia RTX 3070
Det gör även andra techtubers

Nvidia presenterade nya RTX 30-serien tidigare i år och åsikter har redan levererats om RTX 3080 och RTX 3090, men nu är det dags för lillasyskonet 3070 att hamna under luppen. LinusTechTips har fått leka med kortet ett tag och har nu släppt en video där det pratas om hur bra det är. För att göra en lång historia kort presterar RTX 3070 bättre, eller i vissa fall på samma nivå, som RTX 2080 Ti, speciellt när det kommer till ray tracing-prestanda. I renderingsmjukvara presterar kortet också riktigt bra och kan rendera saker snabbare än 2080 Ti. Inte illa pinkat för ett kort på 6-7 lax. Nedan hittar ni fler åsikter om grafikkortet från Dave Lee, JayzTwoCents, Hardware Unboxed och BitWit. Nvidia RTX 3070 kommer börja säljas på torsdag. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Brabus presenterar ny Rocket 900
En Mercedes-AMG GT 63 S med 900 hästar

En Mercedes-AMG GT 63 S är långt från slö. Men folk vill alltid ha mer och det är där Brabus kommer in i bilden. Nu presenteras deras senaste Rocket och det är en best i tio stycken exemplar som bland annat bjuder på 900 hästar. Motorn som är en V8:a med dubbla turbo har borrats upp från 4,0 till 4,5 liter. Sen har man tillverkat en egen vevaxel och monterat nya vevstakar och kolvar. Vidare sitter det ett helt nytt specialbyggt insug, nya turbos och ett nytt avgassystem i rostfritt. Resultatet efter allt jobb är alltså 900 hästar och 1250 newtonmeter i vrid vid låga 2900 varv. För att skydda drivlinan ger motorn dock "bara" 1050 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,8 sekunder, 0-200 på 9,7 och 0-300 på 23,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt (!) begränsad till 330 km/h. Förutom den nya effekten får bilen ett tjockt breddningspaket runt om, vinge i kolfiber på bakluckan, kolfiberdiffusor, och en omgång nya fälgar som mäter 21 tum fram och 22 tum bak. Dessa är skodda med 295/30 respektive 335/25-däck. Priset för ett exemplar ligger på 427.000 euro. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

MKBHD tar en titt på Mate 40 Pro
Huawei har presenterat nyheter

Idag har Huawei hållit lite låda och presenterat nya Mate 40-serien och värstingen i familjen är i vanlig ordning Pro-versionen. MKBHD har redan fått lägga vantarna på ett exemplar och berättar i videon ovan om sina första intryck av telefonen. Mate 40 Pro erbjuder för övrigt ordentlig prestanda tack vare nya Kirin 9000-kretsen, vilket är Android-världens första som tagits fram med 5nm-teknik. Enligt Huawei ska kretsen leverera 50 procent högre grafikprestanda och 25 procent snabbare CPU-prestanda jämfört med Snapdragon 865+ samtidigt som Kirin-kretsen även ska vara mer strömsnål. Utöver Kirin 9000 har telefonen 8GB ram och 256GB lagring. Telefonens skärm är av AMOLED-typ och är 6,76 tum stor och har upplösningen 1 344 x 2 772 pixlar samt 90Hz uppdateringsfrekvens. Precis som Mate 30 Pro har skärmen ordentligt böjda skärmkanter. Precis som i tidigare flaggskepp från Huawei har kameramodulen fått en hel del kärlek. Den här gången är modulen rund, vilket gör att den inte sticker ut allt för mycket, och är utrustad med fyra sensorer. Till stor del verkar själva sensorerna vara snarlika de som användes i P40 Pro, men enheten har fått en ny ordentlig vidvinkelkamera avsedd för videoinspelning. På tal om videoinspelning ska telefonen ha stöd för vass HDR-inspelning och detta sker tack vare att 90 bilder fångas per sekund för att skapa en 1080p-video med tjusig HDR i 30 fps. Telefonen kommer skeppas mjukvara baserad på Android 10 och precis som de senaste Huawei-enheterna har telefonerna inte tillgång till Google Play Store, utan användare måste förlita sig på Huawei AppGallery för att ladda ner applikationer av olika slag. Huawei Mate 40 Pro kommer släppas 16 november och prislappen kommer ligga på 13.000 kronor. Vill ni ser några fler förhandstittar av telefonen så behöver ni bara scrolla ner en skvätt för att hitta videor från Mrwhosetheboss, SuperSaf, Android Central och Android Authority. Tumnagel
34.0°
+
André Stray
0

Det här är nya gasdrivna Volkswagen Golf
Har lite sämre prestanda än föregångaren faktiskt

Nu dyker ytterligare en version av nya Volkswagen Golf upp och det är den gasdrivna varianten som får tilläggsnamnet TGI. Motorn är på 1,5 liter och den ger 130 hästar. Med full gastank som rymmer 115 liter kommer man runt 40 mil. Det finns även en bensintank på nio liter om gasen skulle ta slut. Förbrukningen anges till 0,41-0,43 kg CNG per 10 mil och utsläppen ligger på 111-117 gram per kilometer. Det här innebär dock att nya Golf TGI både kommer kortare än föregångaren som klarade 42,2 mil plus att den släpper ut mer (tidigare 95-98 gram). Bilen går att beställa nu och på prislappen står det 293.500 kronor. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai rullar ut i20 N
Ett litet krutpaket

Nu presenterar Hyundai nästa krutpaket i N-serien och det är i20 N. Den här bjuder på bättre väghållning, fräsigare utseende och en turboladdad fyra på 1,6 liter som ger 204 hästar och 275 newtonmeter i vrid. Till motorn sitter som standard en sexpetad manuell låda som i sin tur driver framhjulen. 0-100km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 230 km/h. Bilen har en mekanisk diffbroms, Launch Control och varvtalsmatchning som ska hjälpa till att göra växlingarna ännu snabbare. Bromsskivorna mäter 320 millimeter fram och jämfört med en vanlig i20 har denna vassare fjädring och dämpare och grövre krängningshämmare. i20 N väger in på 1190 kilo. Utseendemässigt får man ett biffigare kjolpaket, stor vinge på bakluckan och 18-tumsfälgar. Bilen kommer till Sverige nästa vår men några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Jay Leno visar upp sin Dodge Viper GTS från 1996
Rätt färgkombo

Jay Leno har alla "viktiga" bilmodeller i historien och en av dessa är denna Dodge Viper GTS från 1996. En välpresterande muskelbil som osar USA och avgaser från en bensin-slukande V10:a. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

HyperX presenterar trådlösa Cloud II
Med en batteritid på 30 timmar

HyperX har presenterat en trådlös variant av Cloud II som kort och gott går under namnet Cloud II Wireless. Headsetet erbjuder samma design, komfort och prestanda som originalversionen, men går att använda trådlöst med PC och konsoler. Lurarna är utrustade med 53mm-element i vardera kåpa och kuddarna är av memory foam med mjukt konstläder. På ena kåpan är volymkontroll placerad vid sidan av mute-knapp samt aktiveringsknapp för 7.1-ljud. Batteritiden ligger på 30 timmar. HyperX Cloud II Wireless finns tillgängliga nu i USA för 150 dollar och svensk release kommer ske i januari. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Renaults prestanda-modeller kan få Alpine-stämpel
"Alpine kan bli mini-Ferrari"

Våren 2017 gjorde biltillverkaren Alpine comeback igen med nya A110. En kul och busig liten sportbil som imponerat på de flesta som har kört den. Men det här är bara början. Luca de Meo som är vd för Renault säger att framtida prestanda-modeller från Renault kan komma att få Alpine-stämpel på sig och han går även så långt som att säga att Alpine som märke skulle kunna utvecklas till ett "mini-Ferrari". Exakt vad han menar med det sistnämnda är lite oklart men helt klart är att vi kommer att få se Alpine på flera ställen i framtiden. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.9°
+
Roger Åberg
0

Tesla uppdaterar Model 3
Får bland annat värmepump och elektrisk baklucka

En sak som Tesla Model Y har som varken Model S, Model X eller Model 3 har är en värmepump. Denna gör att batteriet inte måste jobba lika hårt för att värma upp bilen och därmed blir räckvidden längre. Men nu uppdateras de fyrhjulsdrivna Model 3-versionerna också med en värmepump och en del andra grejer. Utseendemässigt är bilen sig lik förutom en så kallad "chrome delete". Alla de tidigare kromade delarna är nu svarta istället. Den skarpsynte lägger även märke till ett gäng nya fälgalternativ. Performance får en omgång på 20 tum som heter Überturbine. Insidan har fått en ny mittkonsol utan pianolack och två platser för trådlös laddning av mobiltelefon. Ratten ska även nu vara uppvärmd. Bilen får också en elektrisk baklucka. Den nya värmepumpen gör att Standard Range går från 40,3 till 43 mil räckviddsmässigt, Long Range från 56 till 58 mil och Performance från 53 till 56,7. Även prestandan 0-100 km/h har förbättrats med 0,1 sekund för hela gänget. Uppdateringarna ska inte ha påverkat bilens pris. Det har även dykt upp ett gäng mjukvaru-uppdateringar och alla dessa kan ni läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

OnePlus 8T: Mer ett alternativ än en regelrätt uppgradering
Vi har kikat på vad nya 8T har att erbjuda

Vill du hellre läsa nyheten om OnePlus 8T? Klicka här! OnePlus har sedan 3T-releasen lanserat två flaggskepp om året. En ny under våren och en under hösten. Sedan denna trend startade har OnePlus breddat utbudet av telefoner och i år har vi redan fått 8, 8 Pro samt Nord och med dessa telefoner i backspegeln känns 8T mer som ett alternativ till årets syskon än en uppgradering. Och helt ärligt är inte det helt fel. TL;DR: 8T är en klockren telefon med vass hårdvara, svinhärlig skärm och snabb laddning utan dess like, men om du nyligen köpt en enhet i 8-serien så kan det vara värt att vänta till nästa års modeller. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Top Gear kör årets bästa prestandabilar
16 bilar, 8675 hästar

Top Gear körde nyligen vad man kallar för Speed Week i papperstidningen och där valde Chris Harris och gänget ut vilka de tycker är de bästa prestandabilarna i år. Som tur var gjorde man även en filmsnutt kring detta och det är den vi ser här. En som sticker ut är Ford Mustang Mach-E med sina 1400 eldrivna hästar, men annars handlar det om bilar du faktiskt kan köpa. Tyvärr får vi inte reda på vem som vann här utan det berättar man bara i blaskan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

AMD presenterar Ryzen 5000-serien
Zen 3-baserade processorerna börjar säljas 5 november

AMD presenterade under gårdagen nya Ryzen 5000-serien för desktops som baseras på AMD:s kraftfulla Zen 3-arkitektur. Den nya processorserien baseras på AMD:s 7nm-procedur, precis som tidigare Ryzen-processorer, men nya processorserien kommer ha 19 procent högre IPC, Instructions per cycle, och ny layoutdesign och en högre max boost-klockhastighet. Ryzen 5000-serien kommer initialt bestå av fyra olika modeller och samtliga kommer bli tillgängliga 5 november. Värstingen av de fyra är Ryzen 9 5950X med 16 kärnor, 32 trådar och en max boost på 4,9 GHz som kommer säljas för motsvarande 799 dollar. Minstingen i familjen är Ryzen 5 5600X med 6 kärnor, 12 trådar och boost-klockhastighet på 4,6 GHz och denna kommer kosta 299 dollar. I benchmarktest har AMD ställt 12-kärniga Ryzen 9 5900X, som kommer kosta 549 dollar, mot Intels Core i9-10900K, som kostar ungefär lika mycket, och prestandaresultatet i spel som League of Legends och CS:GO presterar AMD-processorn runt 20 procent bättre och levererar några procent bättre prestanda i andra titlar. I Battlefield V levererar Intel-processorn snäppet bättre resultat. Hela presentationen av Ryzen 5000-serien har ni ovan. Tumnagel
49.8°
+
André Stray
0

Nya teaserbilder på Hyundai i20 N
Prestandaversion i litet format

Hyundais prestandafamilj N kommer snart att få ytterligare ett syskon i form av i20 N. Nu får vi två nya teaserbilder på den lilla bilen som man säger hämtar inspiration från rallyversionen i20 WRC. Som väntat får bilen ett sportigare utseende med större fälgar, kjolpaket och vinge på bakluckan. Hyundai berättar inget om effekt just nu men det snackas om att den får en turbomatad fyra som ger 200 hästar. När bilen officiellt ska presenteras är oklart men det borde börja närma sig nu i alla fall. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mitsubishi slutar tillverka i-MiEV snart
Fick leva i elva år

2009 lanserade Mitsubishi modellen i-MiEV. Den anses vara den första massproducerade elbilen och säljs i över 50 länder. Men i-MiEV blev aldrig någon succé och hittills har man bara sålt 32.000 stycken exemplar. Som en jämförelse har Nissan sålt över en halv miljon exemplar av Leaf, och den lanserades 2010. Detta sägs vara en av anledningarna till att man i slutet av året drar ut kontakten och låter modellen somna in för gott. i-MiEV har ett batteripack på 16 kWh och en elmotor som ger 64 hästar och 180 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till runt 16 mil. Under sin levnadstid har modellen aldrig uppdaterats och det i kombination med de ganska blygsamma prestandasiffrorna har gjort att kunderna svikit. Mitsubishi har dock inte gett upp på elbilsfronten och det sägs att en ny mikrobil utvecklad tillsammans med Nissan är på väg. Den kommer att vara en spirituell uppföljare till i-MiEV och lansering kanske kommer att ske 2023. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Xiaomi Mi 10T Pro imponerar rejält
Vi har petat på det nya flaggskeppet

TL;DR: Mi 10T Pro erbjuder en komplett mobilupplevelse med ruskigt bra kamera, ordentlig batteritid, snorsnabb skärm och en allmänt härlig upplevelse. Xiaomi har gjort rediga telefoner till ett förhållandevis lågt pris och med nya Mi 10T Pro är detta inget undantag. Vi har fått tillbringa lite kvalitetstid med telefonen den senaste veckan och vill man ha en flaggskeppsupplevelse, men inte vill pröjsa flaggskeppspriser så är Mi 10T Pro onekligen ett klockrent alternativ. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

OnePlus-bekräftar: Endast en T-telefon i år
Ingen 8T Pro kommer släppas alltså

OnePlus har den senaste tiden släppt två flaggskepp sida vid sida; en vanlig och en Pro-version. Enheterna har levererat samma prestanda, men Pro-versionen har varit lite större, haft mer ram och lagring samt lite snabbare skärmar. Med 8T-releasen verkar OnePlus skippa Pro-versionen och satsa helhjärtat på vanliga 8T då det helt enkelt inte finns allt för många uppgraderingar som motiverar en Pro-variant. OnePlus-chefen Pete Lau skriver detta om saken på det kinesiska sociala nätverket Weibo: There is no 8T Pro this year. Users who like Pro-level products can continue to choose OnePlus 8 Pro, the annual machine king. Our plan for it is itself defined in a direction where there is no room for upgrade. OnePlus 8T kommer presenteras 14 oktober. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Digital Foundry tittar på bakåtkompatibilitet på Series X
Dubbel FPS rakt av

Igår fick folk börja ha åsikter om Microsofts nya konsol Series X och Digital Foundry släppte även en video där de fokuserar på konsolens bakåtkompatibilitet. Digital Foundry har i vanlig ordning gjort omfattande prestandatester och har lirat flera spel på Xbox Series X i bakåtkompatibilitetsläge och jämfört med One X-versionerna. Resultatet är i stor del att spelen flyter på bra mycket bättre på den nya konsolen, vilket inte är allt för förvånande, men ändå imponerande då spelen presterar bättre utan några patchar eller uppdateringar. Tumnagel
46.8°
+
André Stray
0

Hyundais nya elbilsprototyp bjuder på 810 hästar
En prestandabil är på väg

Hyundai kommer att bygga en prestanda-fokuserad elbil i framtiden och den kommer att baseras på RM-plattformen. Nu presenteras RM20e som är en prototyp och testbänk för vad som skall komma sen, och den skäms verkligen inte för sig. Bilen har en elmotor som driver bakaxeln och den ger hela 810 hästar och 960 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. 0-200 tar bara 9,88 sekunder. Innan 2025 ska Hyundai ha lanserat inte mindre än 44 stycken elektrifierade modeller och produktionsversionen av det vi ser här kan vara en av dem. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Ford Puma nu i hetare ST-version
Har turbomatad trea som ger 200 hästar

Precis som utlovat rullar Ford nu ut Puma i tillkryddad ST-version. Det här innebär att den kompakta suven får lite biffigare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan, sportigare interiör och en turbomatad trecylindrig EcoBoost-motor på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Bilen är utrustad med diffbroms, har 25 procent snabbare styrning och 17 procent större bromsar. Trots den lilla storleken på motorn finns cylinderdeaktivering som stänger av en av de tre burkarna om belastningen är låg, allt för att ytterligare spara några droppar bränsle. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,69 liter och utsläppen till 155 gram per kilometer. Vad Puma ST kommer att kosta och när den lanseras här är tyvärr oklart för tillfället. I Storbritannien börjar priset på 28.495 pund. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida