34 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Toyota presenterar hårdare GR Yaris
Toyota presenterar hårdare GR Yaris Lättad och saknar baksäte

2018 presenterade Toyota Yaris GRMN som var en fräsigare version av den lilla småbilen. Den var framhjulsdriven och bjöd på kompressormatad fyra som gav 212 hästar. För två år sedan släpptes GR Yaris som var en ännu fräsigare version. Den hade istället en trecylindrig turbomaskin men hela 261 hästar och det bästa av allt - den var fyrhjulsdriven. Nu presenteras en ännu lite fräsigare version igen som påhittigt och förvirrande nog heter GRMN Yaris.

Det här är en GR Yaris där man har slängt ut baksätet, styvat upp chassit, lättat på flera platser och monterat en mer tätstegad version av den sexpetade manuella växellådan. Den får även mekanisk diffspärr på både bak- och framaxeln. Bilen går att få med Circuit Package som ger den andra 18-tummare från BBS, större bromsar, ställbara Bilstein-dämpare, bakvinge i kolfiber, bredare kjolar och en annan frontläpp. Den är också 20 kilo lättare än en vanlig GR Yaris. Det finns även ett Circuit Package med unik färg, andra dämpare från Toyota, fler stabiliseringsstag och bur. Denna version är 30 kilo lättare än en GR Yaris och endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas.

Totalt ska 500 stycken GRMN Yaris bli till och Toyota kommer att köra ett lotteri kring vem som kommer att få köpa sig en. Priset börjar på runt 65.000 dollar.

Bil, Toyota, Toyota GRMN Yaris, officiell, Tokyo Auto Salon, prestanda
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Toyota presenterar hårdare GR Yaris
Vassare Toyota GR Yaris är på väg Skippar baksätet I somras fångades en Toyota GR Yaris på Ringen och den hade en del detaljer på sig som fick ryktena kring en vassare version att flöda. Nu späs dessa på ytterligare och den kommande versionen verkar få namnet GR Yaris GRMN (det sistnämnda är en förkortning för Gazoo Racing Meister of the Nurburgring). Förutom att se lite bitigare ut med stor vinge och vingflärpar i nosen ska man även ha kastat ut baksätet för att få ned vikten. Dagens aluminium ska även ha bytts ut mot kolfiberförstärkta grejer. Vi kan säkerligen även vänta oss mer effekt också än dagens 272 hästar som den turbomatade trean på 1,6 liter spottar ur sig. GRMN-versionen av GR Yaris borde dyka upp någon gång nästa år. Spana in spionbilder på länken nedan. Tumnagel
40.5°
0
Toyota presenterar GR Yaris Rallybil för gatan Efter en hel del teasers presenterar Toyota nu GR Yaris. Det är en upphottad version av vanliga Yaris som bjuder på stark motor, fyrhjulsdrift och rally-känsla. Under motorhuven sitter en trecylindrig turbomaskin på 1,6 liter som ger 261 hästar och 360 newtonmeter. Till den kopplas en sexpetad manuell låda som ser till att skicka vidare kraften till alla fyra hjulen. Tack var bilens låga vikt på 1280 kilo kan man ta sig från 0-100 km/h på 5,5 sekunder och nå en begränsad toppfart på 230 km/h. Taket är i kolfiber medan motorhuven, dörrarna och bakluckan är i aluminium. Bromsskivorna mäter 356 millimeter och greppas av fyrkolvsok. Bilen bygger på en helt ny plattform och har ny hjulupphängning. Fyrhjulsdriften kan skicka all kraft till framhjulen eller allt till bakhjulen om det behövs, standardläget är 60 procent drivning fram, 40 bak. Väljer man Sport-läget blir dessa siffror istället 30:70. Track ger dig 50:50. Väljer man tillvalet Circuit Pack får man två Torsen-diffar som även hanterar kraftfördelningen mellan höger och vänster sida, ännu vassare hjulupphängning och smidda 18-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 4s-däck i dimensionen 225/40. Bilen har premiär på Tokyo Auto Salon idag och börjar säljas i Sverige till hösten. Vad man får betala framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
50.6°
0
Videoklipp på tester av Toyota Yaris GRMN Första roliga Toyotan på länge? Toyota bygger rätt bra bilar, och många köper dem. Men knappast för att de är roliga. Det vill man ändra på med Yaris GRMN. Den är byggd av Gazoo Racing och under skalet sitter en kompressormatad fyra på 1,8 liter som ger 212 hästar. Endast 400 stycken exemplar tas fram för Europa, och av dessa kom bara fem till Sverige. De sålde slut på lite mer än två timmar. Nu har de första leveranserna skett och i samma veva presskörningarna av bilen i omaskerat utförande, vilket vi kan se lite av här ovan och nedan. Vad Teknikens Värld tyckte när de provkörde bilen i höstas kan ni läsa om här. Tumnagel
38.5°
0
43.5° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 14 jan 2022, 08:30
Toyota presenterar hårdare GR Yaris Lättad och saknar baksäte
43.5°
0